Про затвердження Положення про порядок розслідування і обліку транспортних подій на внутрішніх водних шляхах України
{Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури
№ 575 від 24.09.2012
№ 278 від 16.08.2016}
Відповідно до п. 4 Положення про Міністерство транспорту України, затвердженого Указом Президента України від 11 травня 2000 року № 678/2000, з метою встановлення порядку розслідування, класифікації і обліку аварійних випадків з суднами на внутрішніх водних шляхах України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок розслідування і обліку транспортних подій на внутрішніх водних шляхах України (далі - Положення), що додається.
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.):
2.1. Забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України.
2.2. Довести цей наказ до відома всіх заінтересованих організацій та забезпечити неухильне його виконання.
3. Після введення в дію цього Положення вважати таким, що не застосовується на території України, "Положение о порядке служебного расследования и учета транспортных аварийных случаев на внутренних водных путях Украины", затверджене наказом начальника МДО "Укррічфлот" від 23.10.1992 року № 139.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кроля С.С.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок розслідування і обліку транспортних подій на внутрішніх водних шляхах України
{У тексті Положення слова "Міністерство транспорту України" в усіх відмінках замінено словами "Міністерство інфраструктури України" у відповідних відмінках; слова "начальник Інспекції" в усіх відмінках замінено словами "Голова Інспекції" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
{У тексті Положення слова "Інспекція" та "Департамент безпеки" у всіх відмінках замінено словами "Укртрансбезпека" та "Департамент безпеки на транспорті" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 278 від 16.08.2016}
1.1. Дія Положення про порядок розслідування і обліку транспортних подій на внутрішніх водних шляхах України (далі - Положення) поширюється на транспортні події, що трапились із суднами внутрішнього плавання, суднами змішаного плавання "ріка-море" та морськими суднами під час їх прямування річковими внутрішніми водними шляхами України, а також з малими суднами під час їх прямування внутрішніми водними шляхами України (крім суден рибного господарства).
Під транспортною подією в цьому Положенні розуміються дуже серйозні аварії (катастрофи), серйозні аварії (аварії), серйозні інциденти, інциденти, порушення вимог безпеки судноплавства, дуже серйозні аварії (катастрофи) з малими суднами, серйозні аварії (аварії) з малими суднами, серйозні інциденти з малими суднами, що виникли під час руху судна та призвели до загибелі та травмування людей, загибелі, затоплення або пошкодження судна, пошкодження причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд, дезорганізації руху, забруднення довкілля.
1.2. До транспортних подій не належать події, що безпосередньо не пов'язані із судноплавством, а саме:
а) пошкодження корпусів суден портовими механізмами і вантажами при неправильному їх навантаженні та розвантаженні;
б) посадка на мілину рятувальних, шляхових та інших суден при виконанні робіт за межами судноплавних трас, які були погоджені з Державною службою України з безпеки на транспорті;
{Підпункт "б" пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012, № 278 від 16.08.2016}
в) поломки та пошкодження суден при дослідних та експериментальних проводках і роботі флоту в льодових умовах;
г) пошкодження і затоплення малих суден, якщо вони не пов'язані із зіткненням;
ґ) випадки при рятувальних роботах, посадка на мілину, удари об підводні перешкоди та пошкодження суден при виконанні рятувальних робіт і наданні допомоги іншим суднам, при знятті з мілини, а також у штормових і льодових умовах;
д) пошкодження суден при наданні допомоги підприємствам, організаціям та населенню при повені, пожежах або інших видах стихійного лиха.
2. Класифікація транспортних подій
2.1. Залежно від наслідків для екіпажу, пасажирів, суден і споруд на річкових внутрішніх водних шляхах транспортні події з транспортними суднами класифікуються на дуже серйозні аварії (катастрофи), серйозні аварії (аварії), серйозні інциденти, інциденти та порушення вимог безпеки судноплавства.
2.2. Дуже серйозна аварія (катастрофа) - транспортна подія, що спричинила:
а) загибель будь-якої особи під час експлуатації судна або у зв'язку з нею;
б) зникнення безвісти будь-якої особи із судна під час експлуатації судна або у зв'язку з нею;
в) загибель або затоплення судна, або вимушене залишення судна членами екіпажу та пасажирами через пошкодження корпусу і втрату остійності під час руху;
г) сильне забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості, що перевищує 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) більше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або більше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) унаслідок пошкодження судна або суден під час їх експлуатації або у зв'язку з нею.
2.3. Серйозна аварія (аварія) - транспортна подія, що спричинила:
а) серйозні тілесні ушкодження будь-якої особи під час експлуатації судна або у зв'язку з нею;
б) зіткнення, удари і навалювання суден, які призвели до втрати здатності управляти судном;
в) вибухи і пожежі на суднах, що виникли під час експлуатації судна або у зв'язку з нею;
г) різні механічні пошкодження суден (корпусів, надбудов, рушійних установок), які були допущені під час їх експлуатації, що призвели до втрати судноплавних якостей судна;
ґ) пошкодження суднами причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд на річкових внутрішніх водних шляхах, які призвели до припинення їх експлуатації на строк більше 12 годин;
д) припинення судноплавства через пошкодження суднами гідротехнічних споруд або перекриття судноплавного шляху суднами, які стоять на мілині, на термін більше 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден;
- пасажирських суден - більше 12 годин;
- інших транспортних самохідних суден та составів, що штовхаються, - більше 48 годин;
є) забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості до 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) менше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або менше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) під час експлуатації судна або суден чи у зв'язку з нею.
2.4. Серйозний інцидент - транспортна подія, що виникла під час експлуатації судна, унаслідок якої судно чи будь-яка особа піддаються небезпеці або внаслідок якої може бути завдане серйозне ушкодження судну або його конструкції.
Серйозними інцидентами вважаються:
а) різні механічні пошкодження суден (корпусів, надбудов, рушійних установок), які були допущені під час їх експлуатації, що за своїми наслідками не належать до серйозних аварій (аварій);
б) пошкодження суднами причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд на річкових внутрішніх водних шляхах, які призвели до припинення їх експлуатації на строк від 6 до 12 годин;
в) припинення судноплавства через пошкодження суднами гідротехнічних споруд або перекриття судноплавного шляху суднами, які стоять на мілині, на термін від 6 до 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден;
- пасажирських суден - від 6 до 12 годин;
- інших транспортних самохідних суден та составів, що штовхаються, - від 12 до 48 годин;
- транспортних несамохідних суден - більше 24 годин;
ґ) переміщення вантажів у процесі експлуатації судна;
д) транспортні події, пов'язані із втратою якорів або якірного ланцюга, втратою або пошкодженням рятувальних шлюпок або шлюпбалок.
2.5. Інцидент - транспортна подія, пов'язана з експлуатацією судна, що обумовлена відхиленням від нормального функціонування судна, екіпажу, впливом зовнішнього середовища, що погіршує безпеку судноплавства, але яка не закінчилася дуже серйозною аварією (катастрофою), серйозною аварією (аварією) або серйозним інцидентом.
а) поява недопустимих тріщин на корпусі судна, що викликають водотічність;
б) локалізоване руйнування двигуна або допоміжної силової установки;
в) порушення керованості судна;
г) попадання в зону небезпечних метеорологічних явищ;
ґ) порушення норм завантаженості, правил перевезення небезпечних вантажів (у тому числі їх оформлення);
д) помилкове спрацювання системи пожежогасіння або сигналізації про пожежу;
е) випуск судна в рейс з незавершеним технічним обслуговуванням.
Не належить до категорії інцидентів відмова будь-якої системи судна, яка виявляється екіпажем заздалегідь і яка не призвела до будь-яких негативних наслідків для пасажирів, екіпажу, судна та довкілля.
2.6. Порушення вимог безпеки судноплавства - транспортна подія, що виникла під час експлуатації судна, але не закінчилась інцидентом.
2.7. Залежно від наслідків для екіпажу, пасажирів або судна транспортні події з малими суднами класифікуються на дуже серйозні аварії (катастрофи) з малими суднами, серйозні аварії (аварії) з малими суднами, серйозні інциденти з малими суднами.
Мале судно - судно, найбільша довжина корпусу якого 20 метрів і менше, за винятком буксирів, штовхачів, криголамів, суден, які перевозять більше 12 пасажирів, вантажних суден, плавкранів і суден технічного флоту.
2.8. До категорії дуже серйозних аварій (катастроф) з малими суднами належать транспортні події, при яких загинула будь-яка особа або транспортні події, які спричинили сильне забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості, що перевищує 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) більше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або більше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) у результаті:
{Абзац перший пункту 2.8 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
а) зіткнення, ударів, навалювань, затоплення малих суден через пошкодження корпусу під час руху;
б) пошкодження малими суднами плавучих і берегових причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд;
в) перекидання та затоплення малих суден через порушення встановлених норм вантажопідйомності, пасажиромісткості, неправильного розміщення вантажу та людей на судні, переміщення судноводія або пасажирів під час руху, управління судном у положенні стоячи, незабезпечення судна рятувальними засобами згідно з нормами постачання;
г) перекидання та затоплення малих суден через користування технічно несправними суднами, силовими і рушійними установками або вітрильними суднами, які не пристосовані для перевезення пасажирів, а також управління судном особами, які не мають прав на управління або перебувають у нетверезому чи наркотичному стані, або втратили орієнтування внаслідок втоми;
ґ) перекидання або затоплення малих суден під час руху в штормових або інших несприятливих гідрометеорологічних умовах;
д) нещасні випадки на воді за участю малих суден, до яких належать наїзд малих суден на людей, які перебувають у воді, наїзд або попадання малих суден під корпуси транспортних або інших самохідних суден, що рухаються.
2.9. До категорії серйозних аварій (аварій) з малими суднами належать транспортні події, при яких травмовано осіб, або транспортні події, які спричинили забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості до 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) менше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або менше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) унаслідок подій, перерахованих у пункті 2.8 цього Положення.
{Пункт 2.9 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
2.10. До категорії серйозних інцидентів з малими суднами належать транспортні події, перераховані у пункті 2.8 цього Положення, при яких не було допущено травм або загибелі людей і не заподіяно шкоди довкіллю.
2.11. Усі інші транспортні події, не перераховані у пунктах 2.2-2.10 цього Положення, не належать до транспортних подій із суднами і класифікуються:
а) при наявності пошкоджень на суднах, берегових, гідротехнічних та інших спорудах, які не призвели до припинення їх експлуатації, - як експлуатаційні пошкодження суден і споруд;
б) при короткочасних простоюваннях суден на мілині без пошкоджень корпусів, а також короткочасному припиненні судноплавства на окремих ділянках шляху на термін менше 6 годин - як незначні транспортні випадки;
в) при значних пошкодженнях і затопленнях суден у період їх обробки в портах, на пристанях та причалах клієнтури, на рейдах і стоянках унаслідок порушень Правил технічної експлуатації та охорони суден на стоянках - як технічні випадки;
г) при значних пошкодженнях і затопленнях суден під час роботи флоту в льодових умовах, а також на стоянках під час посування льоду, коли вини судноводіїв за такі випадки не вбачається, - як льодові випадки;
ґ) при посадці на мілину, пошкодженні та осушенні суден при надзвичайно високих та вкрай низьких рівнях води на судноплавних шляхах, коли порушуються нормальні умови судноплавства і вини судноводіїв за такі випадки не передбачається, - як випадки з гідрологічних причин;
д) у випадках пошкодження, затоплення та загибелі суден і людей як під час руху, так і на стоянках від непереборної дії стихії - як випадки із стихійних причин.
3. Порядок повідомлення про транспортні події із суднами
3.1. Про всі транспортні події з піднаглядними суднами капітани, командири, судноводії, а також інші службові особи, що відповідають за безпеку судноплавства та утримання гідроспоруд, зобов'язані негайно повідомити всіма можливими засобами зв'язку найближчий структурний підрозділ Укртрансбезпеки, Міністерство інфраструктури України, судновласника та технічну дільницю шляху з одночасним ужиттям заходів щодо ліквідації наслідків транспортної події.
{Пункт 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
3.2. Структурний підрозділ Укртрансбезпеки негайно передає повідомлення про транспортну подію керівництву Укртрансбезпеки.
3.3. У випадках транспортних подій з транспортними суднами Укртрансбезпека забезпечує негайне передання інформації:
{Абзац перший пункту 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
- Департаменту безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України або відповідальному черговому Міністерства транспорту України (у неробочий час та святкові дні);
{Абзац другий пункту 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
- черговому Державної пошуково-рятувальної служби на водних об'єктах МНС України (ДПРСВО МНС).
3.4. У випадках транспортних подій з малими суднами Укртрансбезпека забезпечує негайне передання інформації:
{Абзац другий пункту 3.4 глави 3 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
- Департаменту безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України або відповідальному черговому Міністерства інфраструктури України (у неробочий час та святкові дні);
{Абзац другий пункту 3.4 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
- черговому Державної пошуково-рятувальної служби на водних об'єктах МНС України (ДПРСВО МНС).
3.5. Передання інформації, що уточнює обставини транспортної події, до Укртрансбезпеки здійснюється не пізніше 2 годин з моменту отримання повідомлення про транспортну подію, до Міністерства інфраструктури України - не пізніше 3 годин з моменту отримання повідомлення про транспортну подію.
{Пункт 3.5 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
3.6. Якщо під час транспортної події сталися нещасні випадки із смертельним наслідком, груповий нещасний випадок або зникнення безвісти членів екіпажу (якщо постраждалі працюють на умовах трудового договору (контракту), проходять виробничу практику або залучаються до праці), інформація про ці випадки негайно передається до Державного комітету України з нагляду за охороною праці (далі - Держнаглядохоронпраці України).
3.7. При отриманні перших повідомлень про транспортну подію судновласник зобов'язаний негайно поінформувати капітанів та інших відповідальних осіб на суднах, що зазнали транспортної події, про те, які заходи вживаються для надання допомоги аварійним суднам, та підтримувати з ними надійний зв'язок.
3.8. Капітани, командири та інші відповідальні особи на суднах у двогодинний термін з метою уточнення обставин транспортної події готують повідомлення про транспортну подію за формою, наведеною в Положенні про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженому наказом Міністерства транспорту України від 20.11.2003 № 904 і зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1193/8514.
При інцидентах повідомлення про транспортну подію не складається.
3.9. За неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про транспортну подію посадові особи та окремі громадяни несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
4. Розслідування транспортних подій
4.1. Усі транспортні події з транспортними суднами на річкових внутрішніх водних шляхах України, а також з малими суднами на внутрішніх водних шляхах України підлягають розслідуванню відповідно до цього Положення.
4.2. При розслідуванні транспортних подій із суднами мають бути з'ясовані всі обставини і причини, через які відбулася транспортна подія, її наслідки, установлені особи, які допустили порушення вимог діючих нормативних документів з безпеки судноплавства, розроблені рекомендації та заходи щодо попередження транспортних подій надалі.
4.3. Розслідування транспортних подій залежно від класифікації проводять Міністерство інфраструктури України, Укртрансбезпека та її структурні підрозділи.
{Пункт 4.3 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
4.4. Міністерство інфраструктури України призначає комісію та бере участь у розслідуванні транспортних подій з транспортними суднами, у яких загинули або пропали безвісти 3 та більше осіб, або травмовано більше 10 осіб, загинули або постраждали вищі посадові особи держави, народні депутати України, та транспортних подій з малими суднами, у яких загинули або пропали безвісти 5 і більше осіб, або травмовано більше 10 осіб.
4.5. Укртрансбезпека призначає комісію та бере участь у розслідуванні транспортних подій з транспортними суднами, у яких загинули чи пропали безвісти 1-2 особи, або травмовано до 10 осіб, або втрачено чи підлягає вилученню з експлуатації судно, та транспортних подій з малими суднами, у яких загинули або пропали безвісти 3-4 особи, або травмовано 5-10 осіб.
{Пункт 4.5 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
4.6. Посадові особи з Держнаглядохоронпраці України беруть участь у розслідуванні транспортних подій, що спричинили нещасні випадки із смертельним наслідком, груповий нещасний випадок або зникнення безвісти членів екіпажу (якщо постраждалі працюють на умовах трудового договору (контракту), проходять виробничу практику або залучаються до праці).
4.7. Укртрансбезпека та її структурні підрозділи проводять розслідування серйозних інцидентів, інцидентів, порушення вимог безпеки судноплавства, транспортних подій з малими суднами, у яких загинули або пропали безвісти 1-2 особи, або травмовано до 5 осіб, серйозних інцидентів з малими суднами.
4.8. Залежно від наслідків серйозних інцидентів, інцидентів, порушення вимог безпеки судноплавства, транспортних подій з малими суднами, у яких загинули або пропали безвісти 1-2 особи, або травмовано до 5 осіб, серйозних інцидентів з малими суднами начальник Укртрансбезпеки приймає рішення щодо необхідності створення комісії або проведення розслідування силами структурних підрозділів.
4.9. Транспортні події мають бути розслідувані в строк до 20 діб.
Розслідування не повинно затримувати ліквідацію наслідків транспортної події та робіт з відновлення руху суден.
4.10. При необхідності проведення щодо транспортної події спеціальної експертизи, дослідних робіт або додаткового з'ясування обставин транспортної події термін розслідування може бути продовжений органом, який призначив розслідування, додатково на 5 діб, а у разі затоплення суден або загибелі людей - на 10 діб.
4.11. Зіткнення, удари та навалювання двох і більше суден розслідуються як одна транспортна подія, а класифікуються і зараховуються окремо для кожного судна залежно від наслідків.
4.12. Комісія складається з голови та членів комісії.
Залежно від наслідків транспортних подій проводиться розслідування:
а) подій з транспортними суднами, при яких загинуло або пропало безвісти 10 і більше осіб або травмовано більше 50 осіб, загинули вищі посадові особи держави, - комісією Міністерства інфраструктури України, яку очолює перший заступник Міністра, якщо не було прийняте спеціальне рішення Кабінету Міністрів України;
б) подій з транспортними суднами, при яких загинуло або пропало безвісти 5 і більше осіб або травмовано більше 25 осіб, загинули народні депутати України, травмовані вищі посадові особи держави, - комісією Міністерства інфраструктури України, яку очолює заступник Міністра - керівник апарату, якщо не було прийняте спеціальне рішення Кабінету Міністрів України;
в) подій з транспортними суднами, при яких загинуло або пропало безвісти 3-4 особи або травмовано більше 10 осіб, постраждали народні депутати України, та транспортних подій з малими суднами, при яких загинуло або пропало безвісти 5 і більше осіб або травмовано більше 10 осіб, - комісією Міністерства інфраструктури України, яку очолює Голова Укртрансбезпеки;
г) подій, при яких загинуло або пропало безвісти 2 особи або травмовано більше 5 осіб, втрачено або підлягає вилученню з експлуатації судно, - комісією Укртрансбезпеки, яку очолює заступник Голови Укртрансбезпеки;
ґ) подій з транспортними суднами, при яких загинула 1 особа, травмовано до 5 осіб, а також серйозних аварій (аварій) та транспортних подій з малими суднами, при яких загинуло або пропало безвісти 3-4 особи або травмовано 5-10 осіб, - комісією Укртрансбезпеки, яку очолює директор Департаменту державного нагляду та контролю за безпекою на морському та річковому транспорті Укртрансбезпеки.
{Пункт 4.12 глави 4 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
4.13. До прибуття посадових осіб, що проводять розслідування, на місце транспортної події капітани та інші відповідальні особи на суднах, що зазнали транспортної події, зобов'язані:
- особисто керувати аварійно-рятувальними роботами, щоб зробити все від них залежне для рятування пасажирів, екіпажу та схоронності суден і вантажу;
- залучати для необхідної допомоги судна, що перебувають поблизу;
- підтримувати постійний зв'язок із судновласником, нести безперервну радіовахту на 5 каналі УКХ - радіостанції;
- викликати (при потребі) на місце події працівників ДП "Укрводшлях".
4.14. Особи, які першими прибули до місця транспортної події, зобов'язані надати необхідну допомогу особам, що залишилися живими, а також забезпечувати охорону майна.
4.15. З моменту прибуття комісії на місце транспортної події відповідальність за всі дії з розслідування покладається на голову комісії.
4.16. Голова комісії організовує, проводить і контролює всі етапи розслідування транспортної події, координує дії всіх учасників розслідування.
4.17. Робота комісії з розслідування транспортної події виконується за планом, проект якого до його затвердження головою розглядається на засіданні комісії. План має передбачати основні напрями діяльності комісії, послідовність виконання робіт, досліджень, а також відповідальних за проведення робіт і терміни їх виконання.
4.18. Капітан, судновласник, представники ДП "Укрводшлях" та інших організацій зобов'язані всебічно сприяти та забезпечувати діяльність комісії з розслідування транспортної події.
4.19. Посадові особи, які проводять розслідування транспортних подій, мають право:
а) брати письмові пояснення і уточнювати питання по суті справи від осіб, які безпосередньо, як свідки, мають відношення до таких подій;
б) вимагати від посадових осіб пред'явлення необхідних документів та надання їх копій для уточнення обставин транспортної події;
в) одержувати висновки Регістру судноплавства України, підприємств, лабораторій, експертиз наукових установ та спеціально створених комісій з питань уточнення або розкриття обставин і причин транспортної події;
г) вимагати проведення із суднами дослідних робіт для уточнення обставин транспортної події або з метою розробки рекомендацій щодо попередження аналогічних випадків, не ставлячи при цьому в небезпечне положення людей і транспортні засоби.
4.20. Протягом трьох діб з моменту прибуття на місце транспортної події голова комісії з розслідування направляє на адресу керівника органу, який призначив комісію з розслідування, таку інформацію:
б) дата, час, місце транспортної події;
в) погодні умови і стан ділянки внутрішніх водних шляхів у районі транспортної події;
г) дані про судно (тип, назва, прапор, з яким вантажем, В (ширина), L (довжина), Н (висота), D (тоннажність), Т (осадка), обладнання, що пошкоджене на борту тощо), місце базування;
ґ) реквізити судновласника (агента);
д) маршрут судна (із якого порту і коли вийшло, курс, швидкість, погодні умови на маршруті, пункт призначення);
е) прізвище, ім'я, по батькові капітана судна або судноводія;
є) дані про екіпаж судна (прізвища, імена, по батькові, посади);
ж) кількість пасажирів на борту судна;
з) наслідки транспортної події (кількість загиблих або тих, що пропали безвісти, їх громадянство; кількість осіб, які отримали тілесні ушкодження, прізвища, імена та по батькові кожного з них, адреси місця проживання; дані про небезпеку забруднення водної акваторії);
і) конкретний опис обставин транспортної події;
ї) ступінь пошкодження суден, причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд;
й) факти, що виявлені в ході розслідування і становлять інтерес;
к) пропозиції щодо необхідності проведення термінових профілактичних заходів.
4.21. У разі неповідомлення структурного підрозділу Укртрансбезпеки про серйозний інцидент, інцидент, порушення вимог безпеки судноплавства, транспортну подію з малим судном, у якій загинуло або пропало безвісти 1-2 особи, або травмовано до 5 осіб, серйозний інцидент з малими суднами розслідування таких подій проводиться власниками суден, які були до них причетні. У такому разі судновласник повинен викласти причини, з яких був своєчасно не повідомлений структурний підрозділ Укртрансбезпеки про транспортну подію.
4.22. Контроль і керівництво процесом ліквідації наслідків транспортної події на місці події та в пунктах ремонту суден здійснюють безпосередньо їх судновласники.
4.23. Після транспортної події, у результаті якої мало місце пошкодження судна, раніше діючі документи класифікаційного товариства про технічний стан судна мають бути поновлені.
5. Порядок оформлення та розгляду матеріалів розслідування, розробки та контролю виконання заходів за рекомендаціями комісії з розслідування
5.1. Матеріали розслідування транспортних подій оформлюють актом розслідування, що складається з урахуванням, при потребі, результатів досліджень і експертиз, а також іншої наявної в розпорядженні комісії інформації. Форма акта розслідування наведена в Положенні про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті.
5.2. Акт розслідування підписується головою і всіма членами комісії.
5.3. Голова комісії з розслідування транспортної події подає акт розслідування на затвердження керівнику органу, що призначив розслідування, не пізніше 10 діб з моменту транспортної події або в термін, визначений цим керівником у зв'язку з продовженням терміну розслідування.
5.4. Матеріали розслідування дуже серйозних аварій (катастроф), серйозних аварій (аварій) у дводенний строк після їх підписання направляються до Міністерства інфраструктури України, Укртрансбезпеки, її структурних підрозділів, ДП "Укрводшлях", судновласника, Держнаглядохоронпраці України (якщо постраждалі працюють на умовах трудового договору (контракту), проходять виробничу практику або залучаються до праці).
{Пункт 5.4 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
5.5. За матеріалами розслідування серйозних інцидентів, інцидентів, порушень вимог безпеки судноплавства, серйозних інцидентів з малими суднами, яке проводилось посадовою особою структурного підрозділу Укртрансбезпеки (і комісія з розслідування не утворювалась), складається висновок з поданням усіх необхідних документів (актів, схем, пояснень, довідок, виписок та ін.), у якому відображуються:
а) час і місце транспортної події, розташування знаків навігаційного огородження судноплавного шляху і положення по відношенню до них суден;
б) судна та інші об'єкти, які причетні до транспортної події;
в) класифікація та вид транспортної події (зіткнення, удар, навалювання, посадка на мілину та інше);
г) докладний опис обставин та умов судноплавства, при яких трапилась транспортна подія: характер руху та завантаження суден, стан шляху, навігаційного огородження, гідрометеорологічні фактори, дія та використання суднової сигналізації та навігаційних приладів, дії судноводіїв, їх стан (рівень втомленості, кваліфікація тощо), дотримання вимог несення вахтової служби на судні;
ґ) причини транспортної події: порушення правил руху та експлуатації суден, дисципліни, слабке знання спеціальної лоції району плавання, помилки судноводіїв, технічна несправність судна, незадовільний стан шляху або дії навігаційних знаків судноплавної обстановки, неправильні розпорядження берегових працівників, помилковий прогноз погоди, причини гідрологічного та метеорологічного характеру тощо;
д) наслідки транспортної події з описом місця, розмірів та характеру пошкоджень суден, втрати або псування вантажів, що перевозяться, пошкодження берегових об'єктів або споруд, знаків навігаційного огородження, травмування та загибель людей;
е) технічні засоби, що застосовувалися при ліквідації наслідків транспортної події (земснаряди, плавучі крани, суднопідйомні і аварійно-рятувальні засоби та інші судна);
є) особи, які допустили транспортну подію або сприяли її виникненню, з повним переліком здійснених ними порушень нормативних документів з безпеки судноплавства;
ж) рекомендації щодо усунення причин та умов, які сприяли транспортній події.
5.6. Після складання висновку за матеріалами розслідування посадовою особою Укртрансбезпеки, що здійснила розслідування, начальник відповідного структурного підрозділу Укртрансбезпеки протягом 3 діб розглядає і приймає рішення щодо його затвердження.
5.7. При розслідуванні транспортних подій начальник структурного підрозділу Укртрансбезпеки, який здійснив розслідування, висновок і матеріали розслідування направляє начальнику Укртрансбезпеки.
5.8. При отриманні висновку і матеріалів розслідування транспортних подій начальник Укртрансбезпеки у термін до 3 діб вивчає матеріали і приймає рішення щодо відповідності висновку.
Копії рішення начальника Укртрансбезпеки щодо висновку про транспортну подію разом з висновком надаються судновласнику та особам, які були причетні до транспортної події.
5.9. У разі незгоди начальника Укртрансбезпеки з висновками структурних підрозділів Укртрансбезпеки про транспортну подію він уточнює їх або повністю скасовує, про що складається відповідне рішення.
При скасуванні висновку матеріали розслідування можуть бути повернуті на додаткове розслідування до структурного підрозділу Укртрансбезпеки на термін не більше 5 діб або на їх підставі складається новий висновок, який подається замість попереднього.
5.10. У разі незгоди судновласника або особи, з вини якої сталася транспортна подія, з висновком структурного підрозділу Укртрансбезпеки вони можуть у п'ятиденний строк із дня отримання висновку направити мотивоване заперечення до начальника Укртрансбезпеки на розгляд.
5.11. Рішення начальника Укртрансбезпеки щодо класифікації транспортних подій із врахуванням заперечення може бути відмінене тільки Міністерством інфраструктури України або в судовому порядку.
5.12. За результатами розслідування транспортних подій орган, який призначив розслідування, у десятиденний строк після отримання всіх матеріалів розслідування видає наказ, яким передбачає заходи з підвищення рівня безпеки судноплавства. На підставі цих рекомендацій судновласники та підприємства водного транспорту розробляють заходи для попередження транспортних подій, підвищення рівня безпеки судноплавства.
5.13. Судновласник у тримісячний термін після транспортної події повинен надати інформацію про виконання розроблених заходів за результатами розслідування транспортної події структурному підрозділу Укртрансбезпеки, Укртрансбезпеки, а у випадку дуже серйозних аварій (катастроф), серйозних аварій (аварій) - Міністерству інфраструктури України.
{Пункт 5.13 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
5.14. Контроль за виконанням розробки заходів здійснюють судновласник, Укртрансбезпека, Міністерство інфраструктури України.
{Пункт 5.14 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
6.1. Усі транспортні події підлягають обов'язковому обліку Укртрансбезпекою, її структурними підрозділами, а також судновласниками, із суднами яких трапилась транспортна подія.
{Пункт 6.1 глави 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
6.2. Облік транспортних подій ведеться в журналі та на комп'ютері за формою, наведеною в Положенні про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті.
6.3. З метою поглиблення аналізу та розробки заходів щодо запобігання транспортним подіям відповідно до Класифікатора транспортних подій (додаток 1) ведеться облік транспортних подій за видами (додаток 2), причинами (додаток 3) та місцем (додаток 4) транспортних подій.
6.4. Структурні підрозділи Укртрансбезпеки щомісяця надають звітність про стан аварійності до Укртрансбезпеки. Іншим організаціям структурні підрозділи Укртрансбезпеки дані про стан аварійності суден, а також матеріали розслідування транспортних подій надають тільки з дозволу начальника Укртрансбезпеки.
6.5. Укртрансбезпека щомісяця (до 10-го числа) надсилає до Департаменту безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України узагальнений звіт про стан безпеки судноплавства та результати перевірок.
{Пункт 6.5 глави 6 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
{Пункт 6.6 глави 6 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 575 від 24.09.2012}
6.6. Судновласники зобов'язані вести облік аварійності належних їм суден та на його основі проводити аналіз аварійності, розглядати його на нарадах за участю представників структурних підрозділів Укртрансбезпеки та розробляти рекомендації щодо запобігання транспортним подіям надалі.
6.7. Укртрансбезпека не веде облік транспортних подій з малими суднами, які були допущені до користування незареєстрованими в установленому порядку, а також суднами, взятими громадянами самовільно без відома їх власників.
Додаток 1 |
КЛАСИФІКАТОР
транспортних подій
1 | Види транспортних подій |
1.1 | Транспортна подія з суднами внутрішнього плавання, суднами змішаного плавання "ріка-море" та морськими суднами під час їх прямування річковими внутрішніми водними шляхами України |
1.1.1 | Дуже серйозна аварія (катастрофа): |
1.1.1.1 | загибель будь-якої особи під час експлуатації судна або у зв'язку з нею; |
1.1.1.2 | зникнення безвісти будь-якої особи із судна під час експлуатації судна або у зв'язку з нею; |
1.1.1.3 | загибель або затоплення судна, або вимушене залишення судна членами екіпажу та пасажирами через пошкодження корпусу судна; |
1.1.1.4 | загибель або затоплення судна, або вимушене залишення судна членами екіпажу та пасажирами через втрату остійності під час руху; |
1.1.1.5 | сильне забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості, що перевищує 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) більше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або більше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) через пошкодження судна або суден під час їх експлуатації чи у зв'язку з нею |
1.1.2 | Серйозна аварія (аварія): |
1.1.2.1 | серйозні тілесні ушкодження будь-якої особи під час експлуатації судна або у зв'язку з нею; |
1.1.2.2 | зіткнення суден, що призвело до втрати здатності управляти судном; |
1.1.2.3 | удари і навалювання суден, що призвели до втрати здатності управляти судном; |
1.1.2.4 | вибухи на суднах; |
1.1.2.5 | пожежі на суднах; |
1.1.2.6 | різні механічні пошкодження суден (корпусів, надбудов, рушійних установок), які були допущені під час їх експлуатації, що призвели до втрати судноплавних якостей судна; |
1.1.2.7 | пошкодження суднами причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд на річкових внутрішніх водних шляхах, які призвели до припинення їх експлуатації на строк більше 12 годин; |
1.1.2.8 | припинення судноплавства через пошкодження суднами гідротехнічних споруд на термін більше 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден; |
1.1.2.9 | припинення судноплавства через перекриття судноплавного шляху суднами, які стоять на мілині, на термін більше 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден; |
1.1.2.10 | простій на мілині: пасажирських суден - більше 12 годин; інших транспортних самохідних суден та составів, що штовхаються, - більше 48 годин; |
1.1.2.11 | забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості до 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) менше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або менше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) під час експлуатації судна або суден чи у зв'язку з нею |
1.1.3 | Серйозний інцидент: |
1.1.3.1 | різні механічні пошкодження суден (корпусів, надбудов, рушійних установок), які були допущені під час їх експлуатації, що за своїми наслідками не належать до серйозних аварій (аварій); |
1.1.3.2 | пошкодження суднами причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд на річкових внутрішніх водних шляхах, які призвели до припинення їх експлуатації на строк від 6 до 12 годин; |
1.1.3.3 | припинення судноплавства через пошкодження суднами гідротехнічних споруд на термін від 6 до 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден; |
1.1.3.4 | припинення судноплавства через перекриття судноплавного шляху суднами, які стоять на мілині, на термін від 6 до 12 годин з моменту підходу до таких ділянок інших транспортних суден; |
1.1.3.5 | простій на мілині: пасажирських суден - від 6 до 12 годин; інших транспортних самохідних суден та составів, що штовхаються, - від 12 до 48 годин; транспортних несамохідних суден - більше 24 годин; |
1.1.3.6 | переміщення вантажів у процесі експлуатації судна; |
1.1.3.7 | транспортні події, пов'язані із втратою якорів або якірного ланцюга, втратою або пошкодженням рятувальних шлюпок або шлюпбалок; |
1.1.3.8 | інші види серйозних інцидентів |
1.1.4 | Інцидент: |
1.1.4.1 | поява недопустимих тріщин на корпусі судна, що викликають водотічність; |
1.1.4.2 | локалізоване руйнування двигуна або допоміжної силової установки; |
1.1.4.3 | порушення керованості судна; |
1.1.4.4 | попадання в зону небезпечних метеорологічних явищ; |
1.1.4.5 | порушення норм завантаженості, правил перевезення небезпечних вантажів (у тому числі їх оформлення); |
1.1.4.6 | помилкове спрацювання системи пожежогасіння або сигналізації про пожежу; |
1.1.4.7 | випуск судна в рейс з незавершеним технічним обслуговуванням; |
1.1.4.8 | інші види інцидентів |
1.1.5 | Порушення вимог безпеки судноплавства |
1.2 | Транспортна подія з малими суднами |
1.2.1 | Дуже серйозна аварія (катастрофа) з малими суднами (загиблих-3 і більше осіб): |
1.2.1.1 | затоплення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.1.2 | зіткнення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.1.3 | удари і навалювання малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.1.4 | пошкодження малими суднами плавучих і берегових причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд; |
1.2.1.5 | перекидання та затоплення малих суден унаслідок порушення встановлених норм вантажопідйомності, пасажиромісткості, неправильного розміщення вантажу та людей на судні, переміщення судноводія або пасажирів під час руху, управління судном у положенні стоячи, незабезпечення судна рятувальними засобами згідно з нормами постачання; |
1.2.1.6 | перекидання та затоплення малих суден через користування технічно несправними суднами, силовими і рушійними установками або вітрильними суднами, які не пристосовані для перевезення пасажирів, а також управління судном особами, які не мають прав на управління або перебувають у нетверезому чи наркотичному стані, або втратили орієнтування внаслідок втоми; |
1.2.1.7 | перекидання або затоплення малих суден під час руху в штормових або інших несприятливих гідрометеорологічних умовах; |
1.2.1.8 | нещасний випадок на воді за участю малих суден, до якого належить наїзд малих суден на людей, які перебувають у воді; |
1.2.1.9 | нещасний випадок на воді за участю малих суден, до якого належать наїзд або попадання малих суден під корпуси транспортних або інших самохідних суден, що рухаються; |
1.2.1.10 | сильне забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості, що перевищує 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) більше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або більше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) під час експлуатації малого судна |
1.2.2 | Серйозна аварія (аварія) з малими суднами (загиблих - 1-2 особи, є травмовані): |
1.2.2.1 | затоплення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.2.2 | зіткнення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.2.3 | удари і навалювання малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.2.4 | пошкодження малими суднами плавучих та берегових причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд; |
1.2.2.5 | перекидання та затоплення малих суден унаслідок порушення встановлених норм вантажопідйомності, пасажиромісткості, неправильного розміщення вантажу та людей на судні, переміщення судноводія або пасажирів під час руху, управління судном у положенні стоячи, незабезпечення судна рятувальними засобами згідно з нормами постачання; |
1.2.2.6 | перекидання та затоплення малих суден через користування технічно несправними суднами, силовими і рушійними установками або вітрильними суднами, які не пристосовані для перевезення пасажирів, а також управління суднами особами, які не мають прав на управління або перебувають у нетверезому або наркотичному стані, чи втратили орієнтування внаслідок втоми; |
1.2.2.7 | перекидання або затоплення малих суден під час руху в штормових або інших несприятливих гідрометеорологічних умовах; |
1.2.2.8 | нещасний випадок на воді за участю малих суден, до якого належить наїзд малих суден на людей, які перебувають у воді; |
1.2.2.9 | нещасний випадок на воді за участю малих суден, до якого належать наїзд або попадання малих суден під корпуси транспортних або інших самохідних суден, що рухаються; |
1.2.2.10 | забруднення довкілля (розлив нафти або нафтопродуктів у кількості до 1,0 м3; покриття плівкою (нафтовою, масляною та іншого походження) менше 1/3 від поверхні водного об'єкта при його видимій площі до 6 км2 або менше 2 км2 поверхні водного об'єкта при його видимій площі більше 6 км2) під час експлуатації малого судна |
1.2.3 | Серйозний інцидент з малими суднами (без травмування та загибелі людей): |
1.2.3.1 | затоплення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.3.2 | зіткнення малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.3.3 | удари і навалювання малих суден через пошкодження корпусу під час руху; |
1.2.3.4 | пошкодження малими суднами плавучих та берегових причальних, шляхових, гідротехнічних та інших споруд; |
1.2.3.5 | перекидання та затоплення малих суден унаслідок порушення встановлених норм вантажопідйомності, пасажиромісткості, неправильного розміщення вантажу та людей на судні, переміщення судноводія або пасажирів під час руху, управління судном у положенні стоячи, незабезпечення судна рятувальними засобами згідно з нормами постачання; |
1.2.3.6 | перекидання та затоплення судна через користування технічно несправними суднами, силовими і рушійними установками або вітрильними суднами, які не пристосовані для перевезення пасажирів, а також управління суднами особами, які не мають прав на управління або перебувають у нетверезому або наркотичному стані, чи втратили орієнтування внаслідок втоми; |
1.2.3.7 | перекидання або затоплення малих суден під час руху в штормових або інших несприятливих гідрометеорологічних умовах; |
1.2.3.8 | нещасний випадок на воді за участю малих суден, до якого належать наїзд або попадання малих суден під корпуси транспортних або інших самохідних суден, що рухаються |
2 | Причини транспортних подій |
2.1 | Технічні причини: |
2.1.1 | конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня надійність засобів виробництва; |
2.1.2 | порушення правил технічної експлуатації систем і механізмів на суднах; |
2.1.3 | порушення правил технічної експлуатації та утримання судноплавних шляхів; |
2.1.4 | недостатня надійність окремих систем обладнання та механізмів унаслідок зношення в процесі технічної експлуатації; |
2.1.5 | інші технічні причини |
2.2 | Організаційні причини: |
2.2.1 | незадовільне функціонування, недосконалість або відсутність системи управління безпекою; |
2.2.2 | відсутність або незадовільний контроль за станом судноплавних шляхів; |
2.2.3 | допуск до роботи без проведення навчання і перевірки знань з охорони праці; |
2.2.4 | інші організаційні причини |
2.3 | Психофізіологічні причини: |
2.3.1 | алкогольне, наркологічне сп'яніння, токсичне отруєння; |
2.3.2 | погані фізичні дані або стан здоров'я; |
2.3.3 | інші психофізіологічні причини |
2.4 | Погодні умови: |
2.4.1 | невідповідність району плавання; |
2.4.2 | форс-мажорні обставини; |
2.4.3 | інші |
3 | Місце транспортних подій |
3.1 | На території порту, бази-стоянки при маневрах судна; |
3.2 | На території порту, бази під час стоянки судна; |
3.3 | На судноплавному шляху під час руху та при маневрах судна; |
3.4 | На судноплавному шляху під час стоянки судна |
Додаток 2 |
Код | Вид транспортної події* | Кількість транспортних подій | ||
усього | при цьому травмовано людей | при цьому загинуло людей | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
__________
* Розподіл транспортних подій за видами ведеться відповідно до Класифікатора транспортних подій (додаток 1).
Додаток 3 |
__________
* Розподіл транспортних подій за причинами ведеться відповідно до Класифікатора транспортних подій (додаток 1).
Додаток 4 |
РОЗПОДІЛ
транспортних подій за місцем подій
Код | Місце, де сталася транспортна подія* | Кількість транспортних подій | ||
усього | при цьому травмовано людей | при цьому загинуло людей | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
__________
* Розподіл транспортних подій за місцем ведеться відповідно до Класифікатора транспортних подій (додаток 1).