open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я

КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Рішення Конституційного Суду України

у справі за конституційним поданням Світязької

сільської ради Шацького району Волинської області

про офіційне тлумачення терміна "передача", який

вживається у підпункті 5.1.17 пункту 5.1 статті 5

Закону України "Про податок на додану вартість"

(справа про тлумачення терміна "передача

земельних ділянок")

м. Київ Справа N 1-5/2004
5 лютого 2004 року
N 2-рп/2004

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного
Суду України:
Селівона Миколи Федосовича - головуючий, Вознюка Володимира Денисовича, Євграфова Павла Борисовича, Іващенка Володимира Івановича, Костицького Михайла Васильовича, Малинникової Людмили Федорівни, Мироненка Олександра Миколайовича, Пшеничного Валерія Григоровича, Розенка Віталія Івановича, Савенка Миколи Дмитровича - суддя-доповідач, Скоморохи Віктора Єгоровича, Тимченка Івана Артемовича, Тихого Володимира Павловича, Ткачука Павла Миколайовича, Чубар Людмили Пантеліївни, Шаповала Володимира Миколайовича,
розглянув на пленарному засіданні справу про офіційне
тлумачення терміна "передача", який вживається у словосполученні
"звільняються від оподаткування операції з передачі земельних
ділянок, що знаходяться під об'єктами нерухомості, або
незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону
України "Про податок на додану вартість" від 3 квітня 1997 року
N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) (Відомості Верховної Ради України,
1997 р., N 21, ст. 156).
Приводом для розгляду справи відповідно до статей 39, 41
Закону України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР )
стало конституційне подання Світязької сільської ради Шацького
району Волинської області.
Підставою для розгляду справи згідно зі статтею 93 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) є практична
необхідність у з'ясуванні змісту терміна "передача", який
вживається у словосполученні "звільняються від оподаткування
операції з передачі земельних ділянок, що знаходяться під
об'єктами нерухомості, або незабудованої землі" підпункту 5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону України "Про податок на додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (далі - Закон).
Заслухавши суддю-доповідача Савенка М.Д. та дослідивши
матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Світязька
сільська рада Шацького району Волинської області - звернувся до
Конституційного Суду України з клопотанням дати офіційне
тлумачення терміна "передача", що вживається у підпункті 5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ), і роз'яснити, чи охоплює
передача земельних ділянок продаж або передачу в оренду зазначених
у підпункті земельних ділянок.
У конституційному поданні стверджується, що відповідно до
цієї норми звільняються від оподаткування операції з передачі
земельних ділянок, що знаходяться під об'єктами нерухомості, або
незабудованої землі у разі, коли така передача дозволена Земельним
кодексом України ( 2768-14 ) (далі - Кодекс).
Необхідність в офіційному тлумаченні терміна "передача"
суб'єкт права на конституційне подання обгрунтовує неоднозначним
застосуванням органами державної влади положень підпункту 5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ).
2. У листі до Конституційного Суду України Голова Верховної
Ради України наголошує на тому, що термін "передача", застосований
у підпункті 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ),
включає операції платників податку щодо об'єктів оподаткування
податком на додану вартість, передбачені Кодексом ( 2768-14 ). Цей
термін не стосується операцій, які не є об'єктом оподаткування
відповідно до Закону, та операцій з купівлі-продажу земельних
ділянок, що регулюються підзаконними актами.
Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та
земельних відносин стверджує, що термін "передача", який
вживається в Законі ( 168/97-ВР ), охоплює випадки відчуження
земельної ділянки із земель державної та комунальної власності у
приватну власність, якщо така передача здійснюється відповідно до
положень Кодексу ( 2768-14 ).
Державна податкова адміністрація України у своєму поясненні
зазначає, що передача земельних ділянок згідно зі статтями 121,
124, 128, 129 Кодексу ( 2768-14 ) "підпадає під визначення терміна
"передача" підпункту 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону".
Позиція Державного комітету України по земельних ресурсах
полягає в тому, що не підлягають оподаткуванню податком на додану
вартість операції з передачі земельних ділянок та операції з
продажу земельних ділянок, суб'єктом яких є фізичні особи, які не
займаються діяльністю, віднесеною до підприємницької.
Під передачею земельних ділянок, як зазначають фахівці
інституту держави і права імені В.М. Корецького Національної
академії наук України, слід розуміти набуття громадянами та
юридичними особами права власності на земельні ділянки із земель
державної і комунальної власності шляхом передачі їх у приватну
власність будь-яким дозволеним Кодексом способом. Закріплені в
Кодексі ( 2768-14 ) види і форми набуття громадянами та юридичними
особами права на землю із земель державної і комунальної власності
є передачею земельної ділянки згідно з підпунктом 5.1.17 пункту
5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ).
Фахівці Київського національного університету імені Тараса
Шевченка та Національної академії державної податкової служби
України додержуються думки, що передача земельних ділянок на
платній чи безоплатній основі є операцією, яка звільняється від
оподаткування податком на додану вартість. Передбачені Законом
( 168/97-ВР ) податкові пільги обмежуються сферою дії Кодексу
( 2768-14 ), тому передача земельних ділянок поза межами його
чинності повинна оподатковуватися податком на додану вартість.
3. Законом України "Про Державний бюджет України на 2004 рік"
( 1344-15 ) дію підпункту 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону
( 168/97-ВР ) зупинено на 2004 рік (пункт 49 частини першої
статті 80).
4. Вирішуючи порушене в конституційному поданні питання,
Конституційний Суд України виходить із того, що відповідно до
статей 78, 80 Кодексу ( 2768-14 ) земля в Україні може перебувати
у приватній, комунальній та державній власності, а суб'єктами
права власності на землю відповідно є: громадяни та юридичні
особи; територіальні громади, які реалізують це право
безпосередньо або через органи місцевого самоврядування; держава,
яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.
Кодекс ( 2768-14 ) встановлює підстави та порядок набуття права
на землю у власність або в користування.
Закон ( 168/97-ВР ) визначає платників податку на додану
вартість, об'єкти оподаткування, перелік неоподатковуваних та
звільнених від оподаткування операцій тощо. До об'єктів
оподаткування Законом ( 168/97-ВР ) віднесено, зокрема, операції
платників податку з продажу товарів (робіт, послуг) на митній
території України, в тому числі операції з оплати вартості послуг
за договорами оренди (лізингу) та операції з передачі права
власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору) для
погашення кредиторської заборгованості заставодавця (стаття 3). За
змістом Закону ( 168/97-ВР ) до об'єктів оподаткування віднесено
також операції, пов'язані із земельними ділянками.
Поняттям "продаж товарів" охоплюються будь-які операції, що
здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки
та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу
прав власності на такі товари за компенсацію незалежно від строків
її надання, а також операції з безоплатного надання товарів та
операції з передачі майна орендодавцем (лізингодавцем) на баланс
орендаря (лізингоотримувача) згідно з договорами фінансової оренди
(лізингу) або надання майна згідно з будь-якими іншими договорами,
умови яких передбачають відстрочення оплати та передачу права
власності на таке майно не пізніше дати останнього платежу (пункт
1.4 статті 1 Закону ( 168/97-ВР ).
5. Конституційний Суд України вважає, що порушене в
конституційному поданні питання про офіційне тлумачення терміна
"передача" має розглядатися у словосполученні "звільняються від
оподаткування операції з передачі земельних ділянок, що
знаходяться під об'єктами нерухомості, або незабудованої землі" у
контексті статті 5 Закону ( 168/97-ВР ), яка містить перелік
операцій, що звільнені від оподаткування податком на додану
вартість.
Підпункт 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР )
звільняє від оподаткування операції з передачі земельних ділянок,
що знаходяться під об'єктами нерухомості, або незабудованої землі
у випадках, передбачених Кодексом ( 2768-14 ).
Слово "передача" у загальному розумінні означає: віддавати,
вручати щось кому-небудь у чиєсь відання, володіння; передавати у
власність і т. ін.
У Кодексі ( 2768-14 ) термін "передача" вживається в багатьох
нормах і пов'язується з набуттям (виникненням) права на землю.
Зокрема, громадяни та юридичні особи набувають права власності та
права користування земельними ділянками за рішенням органів
виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх
повноважень шляхом передачі земельних ділянок у власність або
надання їх у користування (стаття 116), в постійне користування
(статті 122, 123), в оренду (стаття 124), шляхом продажу земельних
ділянок державної та комунальної власності (стаття 127), а також
на підставі інших цивільно-правових угод - міни, дарування,
успадкування тощо (стаття 131). Отже, вживаний у Кодексі
( 2768-14 ) термін "передача" охоплює всі види набуття права на
землю як у власність на підставі відповідних рішень власника
землі, цивільно-правових угод, договорів купівлі-продажу, в тому
числі на конкурентних засадах, міни, безоплатної приватизації
земельних ділянок та земельних паїв, так і надання у користування
(постійне або тимчасове), за договорами оренди тощо.
Виходячи з того, що в підпункті 5.1.17 пункту 5.1 статті 5
Закону ( 168/97-ВР ) немає застережень щодо конкретних операцій з
передачі земельних ділянок і міститься відсилання до Кодексу
( 2768-14 ), терміном "передача", який вживається у Законі,
охоплюється набуття (виникнення) права власності, права
користування земельними ділянками у випадках, передбачених
Кодексом, зокрема на підставі рішення власника, договору
купівлі-продажу, міни, інших цивільно-правових угод.
Разом з тим терміном "передача", який вживається у
словосполученні "звільняються від оподаткування операції з
передачі земельних ділянок, що знаходяться під об'єктами
нерухомості, або незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1
статті 5 Закону ( 168/97-ВР ), не охоплюється передача землі в
оренду, оскільки Закон не відніс операції з оренди землі до
об'єктів оподаткування податком на додану вартість (підпункт 3.2.2
пункту 3.2 статті 3), безоплатна приватизація присадибних
земельних ділянок та земельних паїв, а також надання послуг
(робіт), операції з яких звільнені від податку на додану вартість
підпунктом 5.1.19 пункту 5.1 статті 5 Закону.
Таким чином, термін "передача", який вживається у
словосполученні "звільняються від оподаткування операції з
передачі земельних ділянок, що знаходяться під об'єктами
нерухомості, або незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1
статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР ), необхідно розуміти як набуття (перехід) права на
вказані земельні ділянки (права власності, права користування) на
підставі відповідних юридичних актів, у тому числі за договорами
купівлі-продажу, коли така передача дозволена Кодексом
( 2768-14 ).
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150
Конституції України ( 254к/96-ВР ), статтями 63, 65, 67 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ),
Конституційний Суд України
в и р і ш и в:
1. В аспекті конституційного подання термін "передача", який
вживається у словосполученні "звільняються від оподаткування
операції з передачі земельних ділянок, що знаходяться під
об'єктами нерухомості, або незабудованої землі" підпункту 5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону України "Про податок на додану
вартість" ( 168/97-ВР ), означає набуття (перехід) права на
вказані земельні ділянки (права власності, права користування) на
підставі відповідних юридичних актів, у тому числі за договорами
купівлі-продажу, коли така передача дозволена Земельним кодексом
України ( 2768-14 ).
2. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до
виконання на території України, остаточним і не може бути
оскаржене.
Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у
"Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних
виданнях України.

КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: