МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.06.2003 N 458
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
10 липня 2003 р.
за N 573/7894
Про затвердження Положення про передпольотнеінформаційне обслуговування на аеродромах
цивільної авіації України
На виконання Програми розбудови державної системи
використання повітряного простору України на 2002-2006 роки,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.2002
N 1328 ( 1328-2002-п ), та з метою приведення нормативно-правових
актів України з питань обслуговування повітряного руху у
відповідність до стандартів та рекомендованої практики Міжнародної
організації цивільної авіації Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про передпольотне інформаційне
обслуговування на аеродромах цивільної авіації України
(далі - Положення), що додається.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту
(Максимов В.О.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію
до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести зазначений наказ до відома керівників
структурних підрозділів Укравіатрансу, підприємств, навчальних
закладів цивільної авіації, що проводять діяльність, пов'язану з
використанням повітряного простору.
2.3. Організувати роботу щодо впровадження передпольотного
інформаційного обслуговування на аеродромах цивільної авіації
України відповідно до вимог цього Положення.
3. Вважати, що на аеродромах цивільної авіації України, де
введено передпольотне інформаційне обслуговування, не
застосовуються положення та вимоги нормативно-правових актів, що
наведені в додатку до цього наказу.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого
заступника Державного секретаря Демиденка А.Ф.
Міністр Г.Кірпа
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства
транспорту України
25.06.2003 N 458
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
10 липня 2003 р.
про передпольотне інформаційне обслуговування
на аеродромах цивільної авіації України
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено на виконання Програми розбудови
державної системи використання повітряного простору України на
2002-2006 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
від 07.09.2002 N 1328 ( 1328-2002-п ).
1.2. Положення поширюється і є обов'язковим для юридичних та
фізичних осіб, які здійснюють аеронавігаційне обслуговування та
експлуатацію повітряних суден (далі - ПС).
1.3. Положення встановлює порядок організації та надання
передпольотного інформаційного обслуговування користувачам
повітряного простору на аеродромах цивільної авіації України.
1.4. Передпольотне інформаційне обслуговування є складовою
частиною аеронавігаційного обслуговування, порядок та розмір
оплати якого визначено чинним законодавством України.
1.5. Інформація про надання на аеродромі передпольотного
інформаційного обслуговування користувачам повітряного простору
публікується в Збірнику аеронавігаційної інформації України
(AIP Ukraine) на підставі наказу Укравіатрансу про допуск
аеродрому до даного виду обслуговування.
1.6. Нормативні посилання При розробці цього Положення використовувалися такі
нормативно-правові акти: Повітряний кодекс України ( 3167-12 ); Положення про використання повітряного простору України,
затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002
N 401 ( 401-2002-п ); Повідомлення щодо обслуговування повітряного руху - Авіаційні
правила України, частина 85, затверджені наказом Міністерства
транспорту України від 25.03.2002 N 199 ( z0354-02 ) та
зареєстровані в Мін'юсті України 10.04.2002 за N 354/6642, а також
зміни та доповнення до цього наказу (наказ Мінтрансу України від
17.06.2002 N 395 ( z0525-02 ), зареєстровано Мін'юстом України
21.06.2002 за N 525/6813); Додаток 2 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію
"Правила полетов" ( 995_655 ); Додаток 3 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію
"Метеорологическое обеспечение международной аэронавигации"
( 995_655 ); Додаток 11 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію
"Обслуживание воздушного движения" ( 995_655 ); Додаток 15 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію
"Службы аэронавигационной информации" ( 995_655 ); Doc. ICAO 4444 "Организация воздушного движения" АТМ/501; Doc. ICAO 8126 "Руководство по службам аэронавигационной
информации".
1.7. У цьому Положенні терміни мають такі визначення: аеродромне диспетчерське обслуговування - диспетчерське
обслуговування аеродромного руху; аеронавігаційна інформація - інформація, отримана в
результаті добірки, аналізу й форматування аеронавігаційних даних; диспетчерський дозвіл на виліт - диспетчерський дозвіл, який
екіпаж ПС отримує по каналам зв'язку до початку виконання
контрольованого польоту або частини польоту, що виконується як
контрольований політ; Збірник аеронавігаційної інформації (AIP Ukraine) - збірник
відомостей, який містить у собі довготермінову аеронавігаційну
інформацію, що має важливе значення для аеронавігації; командир ПС - пілот, призначений експлуатантом або, у разі
авіації загального призначення, власником повітряного судна
виконувати обов'язки командира та відповідати за безпечне
виконання польоту; передпольотне інформаційне обслуговування - комплекс заходів,
спрямованих на забезпечення користувачів повітряного простору
аеронавігаційною і метеорологічною інформацією, необхідною для
підготовки та виконання польоту; підрозділ передпольотного інформаційного обслуговування
(брифінг-офіс) - орган, який створюється на аеродромі з метою
забезпечення користувачів повітряного простору необхідною
аеронавігаційною та метеорологічною інформацією, а також отримання
і розповсюдження повідомлень щодо обслуговування повітряного руху
та планів польоту, що подаються перед вильотом; пункт збору донесень щодо обслуговування повітряного руху
(Air Traffic Services Reporting Office - ARO) - орган, який
створюється на аеродромі з метою отримання повідомлень щодо
обслуговування повітряного руху та планів польоту, що подаються
перед вильотом; пункт передпольотного обслуговування аеронавігаційною
інформацією (Aeronautical Information Services - AIS) - орган,
який створюється на аеродромі з метою отримання, обробки, аналізу
та надання необхідної аеронавігаційної інформації користувачам
повітряного простору; пункт передпольотного метеорологічного обслуговування
(Meteorological Services - МЕТ) - орган, який створюється на
аеродромі з метою отримання, аналізу та надання метеорологічної
інформації користувачам повітряного простору.
2. Загальні організаційні засади передпольотногоінформаційного обслуговування
2.1. Передпольотне інформаційне обслуговування надається усім
зацікавленим користувачам повітряного простору.
2.2. Надання передпольотного інформаційного обслуговування
користувачам повітряного простору, а також отримання та
розповсюдження повідомлень щодо обслуговування повітряного руху на
аеродромах цивільної авіації України здійснюють підрозділи
передпольотного інформаційного обслуговування (далі -
брифінг-офіси). При цьому використовуються відповідне програмне
забезпечення та засоби зв'язку.
2.3. Забезпечення польотів ПС може здійснюватися особою, яка
отримала відповідну освіту і в установленому порядку допущена до
виконання робіт.
2.4. Співробітники брифінг-офісу виконують свої службові
обов'язки згідно з технологією роботи та посадовою інструкцією,
які розробляються з урахуванням цього Положення та затверджуються
керівником відповідного регіонального структурного підрозділу
Украероруху.
2.5. Співробітники брифінг-офісу перед допуском до
самостійної роботи повинні пройти стажування безпосередньо на
робочому місці під керівництвом інструктора.
2.6. При запровадженні на аеродромі передпольотного
інформаційного обслуговування диспетчерський дозвіл на виліт
видається органом аеродромного диспетчерського обслуговування.
3. Основні функції та структура брифінг-офісу
3.1. Основною функцією брифінг-офісу є надання комплексу
аеронавігаційної та метеорологічної інформації, необхідної для
підготовки та виконання польоту.
3.2. Роботу брифінг-офісів на аеродромах цивільної авіації
України організовує та забезпечує Украерорух або інші юридичні
особи відповідно до чинного законодавства України.
3.3. Структура брифінг-офісу Брифінг-офіс утворюється у складі: пункту збору донесень щодо обслуговування повітряного руху
(далі - ARO); пункту передпольотного обслуговування аеронавігаційною
інформацією (далі - AIS); пункту передпольотного метеорологічного обслуговування (далі
- MET). 3.3.1. ARO безпосередньо забезпечує: приймання планів польоту та інших повідомлень щодо руху ПС
від екіпажів ПС та інших користувачів повітряного простору; передачу повідомлень стосовно руху ПС; передачу службам аеропорту інформації про вильоти, що
плануються; отримання повідомлень щодо організації потоків повітряного
руху та їх розповсюдження серед органів обслуговування повітряного
руху, служб аеропорту та користувачів повітряного простору; взаємодію з Інтегрованою системою первинної обробки планів
польоту Євроконтролю (IFPS) з питань обміну повідомленнями щодо
руху ПС; взаємодію з ARO інших аеропортів; приймання та передачу звітів щодо інцидентів при повітряному
русі. ARO може створюватись як окремий пункт або об'єднуватись з
існуючим органом аеродромного диспетчерського обслуговування. При об'єднанні на аеродромі ARO з органом аеродромного
диспетчерського обслуговування необхідно визначити: виконання функцій ARO в технології роботи органу аеродромного
диспетчерського обслуговування; приміщення для самостійної підготовки екіпажів до вильоту,
яке оснащується обладнанням, що забезпечує користувачам
повітряного простору безпосередній доступ до аеронавігаційної та
метеорологічної інформації. 3.3.2. AIS безпосередньо забезпечує: супроводження збірників аеронавігаційної інформації; отримання, обробку, аналіз та систематизацію повідомлень
HOTAM; підготовку та надання бюлетенів передпольотної інформації; проведення передпольотних консультацій для користувачів
повітряного простору; надання аеронавігаційної інформації екіпажам ПС та іншим
користувачам повітряного простору; отримання від екіпажів ПС післяпольотної інформації щодо
стану та роботи аеронавігаційних засобів. 3.3.3. МЕТ безпосередньо забезпечує: отримання та аналіз метеорологічної інформації; проведення метеорологічної консультації для екіпажів ПС та
інших користувачів повітряного простору; підготовку та надання польотної метеорологічної документації
екіпажам ПС та іншим користувачам повітряного простору.
3.4. У разі якщо на аеродромі Укравіатрансом буде визнано
недоцільним створення брифінг-офісу в повному складі, -
створюються ARO з частковим покладанням на нього функцій AIS та
MET, що визначається в технології роботи ARO.
3.5. Для забезпечення функціонування брифінг-офісу власники
аеродромів надають службове приміщення, яке має розміщуватись у
безпосередній близькості від інших аеродромних служб, що
забезпечують польоти.
3.6. Приміщення брифінг-офісу повинно бути оснащеним зручними
робочими місцями для підготовки екіпажів ПС та мати: наочну інформацію щодо зони обслуговування, зони аеродромного
руху, навігаційних попереджень, контрольованих зон аеродрому, схем
заходження на посадку, схем вильоту, заборонених, небезпечних та
зон обмеження польотів, карт аеродромних перешкод та робочої
площини аеродрому і підходів до неї (з уключенням, у міру
необхідності, усіх світлотехнічних засобів аеродрому), місць
розташування всіх технічних служб, маршрутів руління та схеми
аеровокзалу; обладнання, що забезпечує користувачам повітряного простору
безпосередній доступ до аеронавігаційної та метеорологічної
інформації.
4. Відповідальність
4.1. Відповідальність за якість передпольотної підготовки при
передпольотному інформаційному обслуговуванні покладається на
командира ПС. Командир ПС самостійно визначає обсяг отримання
передпольотного інформаційного обслуговування на аеродромі.
4.2. Начальник (керівник) брифінг-офісу аеродрому несе
відповідальність за виконання покладених на брифінг-офіс функцій
відповідно до вимог цього Положення.
4.3. При передпольотному інформаційному обслуговуванні на
аеродромі старший авіаційний начальник аеродрому відповідає за: відповідність відомостей щодо аеродрому в документах
аеронавігаційної інформації нормативно-правовим актам, що
визначають порядок використання повітряного простору, фактичному
стану аеродрому, режиму роботи засобів зв'язку та радіотехнічного
забезпечення польотів, порядку виконання польотів; своєчасне інформування Служби аеронавігаційної інформації про
заплановані (поточні) зміни в зазначених вище відомостях з
веденням реєстраційного журналу, а також брифінг-офіс про
непердбачувані зміни в аеронавігаційній обстановці аеродрому, які
можуть загрожувати безпеці польотів.
4.4. Старший штурман аеропорту при передпольотному
інформаційному обслуговуванні безпосередньо підпорядковується
старшому авіаційному начальнику аеродрому та забезпечує виконання
заходів, визначених у пункті 4.3 цього Положення, а також
організовує взаємодію штурманської служби з іншими службами
аеропорту з питань ефективного забезпечення і дотримання належного
рівня безпеки польотів.
5. Порядок упровадження передпольотногоінформаційного обслуговування на аеродромах
цивільної авіації України
5.1. Після завершення робіт з підготовки до впровадження
передпольотного інформаційного обслуговування на аеродромі
Украерорух або інша юридична особа (заявник), за узгодженням із
старшим авіаційним начальником аеродрому, подає до Укравіатрансу
заявку в довільній формі щодо готовності до надання
передпольотного інформаційного обслуговування.
5.2. Укравіатранс після отримання заявки створює комісію (з
виїздом до аеродрому) для перевірки готовності аеродрому до
передпольотного інформаційного обслуговування екіпажів ПС.
5.3. Під час проведення перевірки комісією Укравіатрансу
аналізуються: організаційно-штатна структура брифінг-офісу; схеми взаємодії служб аеропорту та брифінг-офісу; доступ, джерела та схеми надходження аеронавігаційної і
метеорологічної інформацій; програмне забезпечення та засоби зв'язку, що забезпечують
функціонування брифінг-офісу; розміщення та матеріально-технічне забезпечення
брифінг-офісу; підготовка персоналу брифінг-офісу; наявність та відповідність керівних і технологічних
документів вимогам цього Положення.
5.4. За результатами проведеної перевірки складається акт з
висновками щодо готовності до надання передпольотного
інформаційного обслуговування на аеродромі, який оформлюється у
встановленому порядку і підписується всіма членами комісії,
включаючи заявника. При негативних результатах перевірки, виявлених комісією,
Укравіатрансом надається мотивована відмова заявнику в
упровадженні передпольотного інформаційного обслуговування на
аеродромі та встановлюється термін для усунення недоліків. Після
усунення недоліків Укравіатранс приймає рішення щодо повторної
перевірки виходячи з поданих заявником документів про усунення
недоліків, з виїздом до аеродрому або без виїзду.
5.5. На підставі акта комісії Укравіатрансу щодо готовності
аеродрому до цього виду обслуговування видається наказ
Укравіатрансу про уведення передпольотного інформаційного
обслуговування на аеродромі.
Начальник управління забезпечення
аеронавігаційного обслуговування
польотів В.Настасієнко
Додатокдо пункту 3 наказу
Міністерства транспорту
України "Про затвердження
Положення про передпольотне
інформаційне обслуговування
на аеродромах цивільної
авіації України"
положень та вимог нормативно-правових актів,
що не застосовуються на аеродромах цивільної
авіації України, де введено передпольотне
інформаційне обслуговування
1. Підпункти 8 та 9 пункту 179 "Основных правил полетов в
воздушном пространстве СССР" (ОПП-85), уведених у дію з 01.12.85
наказом головнокомандувача ВПС від 03.07.85 N 161.
2. Глава 1 "Термины и определения" - визначення
"Диспетчерское разрешение", "диспетчерское обеспечение плана
воздушного движения", "заявка на полет", "предварительный план
полета", а також пункти 3.2.5, 3.6.8 (абзаци 1 та 8), 4.13.3,
4.13.4, 4.13.7, 5.5.2, 5.5.5, 5.5.7, 6.3.5, 6.3.6, вислів "при
разрешении АДП" у пункті 6.5.1 "Наставления по производству
полетов в гражданской авиации СССР" (НПП ГА-85), уведеного в дію з
01.12.85 наказом МЦА СРСР від 08.04.85 N 77 ( v0077400-85 ).
3. Глава 1 "Термины и определения" - визначення "Воздушная
трасса СССР, местная воздушная линия", "Аэронавигационная
информация", а також пункти 3.2.6.2 (абзац 12), 3.2.6.4 (абзац 7),
3.2.17.1, 3.2.17.2 (абзаци 2-7, 11-13, 16), 3.2.17.3 (абзац 2),
3.2.17.4 (абзаци 3-5 та 7), 3.2.18, 3.3.1.13, 3.3.2, 3.3.3, 3.4.5
(абзаци 1,3), 3.4.8.1 (друге речення), 3.4.8.3 (у абзаці 3 вислів
"дежурного штурмана"), 3.7.2, 3.7.3, 4.2.7 (друге речення),
4.3.3-4.3.9, 4.3.11, 4.3.12, 4.3.15, 4.4, 4.5, 4.7.3-4.7.5, 4.7.6
(абзац 2), 4.7.7, 4.7.8, 4.8.2 (друге та третє речення)
"Наставления по штурманской службе в гражданской авиации СССР
(НШС ГА - 86)", яке затверджене Міністром цивільної авіації СРСР
10 липня 1985 року та введене в дію з 1 березня 1986 року.
4. Глава 1 "Основные термины и определения" - визначення "АИП
(AIP)", "Аэронавигационная информация", "Документы
аэронавигационной информации", "HOTAM I класса серии "A", "HOTAM
II класса", "Рекомендация ИКАО", "СНОУТАМ (SNOWTAM)", "Стандарт
ИКАО", а також пункти 2.1.5, 2.1.8 (абзац 5), 2.2.-2.8,
2.9.1-2.9.3, 2.9.5, 2.9.7, 2.9.8, 2.9.9, 2.10.3-2.10.7, 2.11,
3.1.7, 3.2.1-3.2.4, 3.2.7, 3.2.8, 3.3.3-3.4.5, 3.4.7, 3.4.9, 3.5.3
(друге речення), 3.5.17.-3.5.20, 3.6, 4.1.7, 4.1.8, 4.1.10-4.1.19,
4.2.1.1-4.2.1.3, 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, 4.3.1-4.3.4, 4.4, 4.5.4,
додатки 1-13 "Наставления по аэронавигационной информации в
гражданской авиации СССР" (НАИ ГА - 86), затвердженого наказом
Міністра цивільної авіації СРСР від 2 грудня 1985 року N 252 та
введеного в дію з 1 грудня 1986 року.
5. Вимоги розділу "Технология работы диспетчера АДП (АДП
МВЛ)" "Технологии работы диспетчеров службы движения гражданской
авиации", що введена в дію наказом Міністра цивільної авіації СРСР
від 27 лютого 1987 року N 61.
6. Вимоги та зміст форм 9 та 10 "Типовой документации службы
движения гражданской авиации", що затверджена заступником Міністра
цивільної авіації СРСР 30 вересня 1985 року.
Джерело:Офіційний портал ВРУ