ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 573 від 30.11.99 Зареєстровано в Міністерствім.Київ юстиції України
31 грудня 1999 р.
vd991130 vn573 за N 928/4221
Про затвердження Змін до Положення про застосуванняНаціональним банком України заходів впливу до
комерційних банків за порушення банківського
законодавства
З метою удосконалення системи заходів впливу до комерційних
банків за порушення банківського законодавства та у зв'язку з
прийняттям Закону України "Про Національний банк України"
( 679-14 ) Правління П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Затвердити Зміни до Положення про застосування
Національним банком України заходів впливу до комерційних банків
за порушення банківського законодавства, затвердженого постановою
Правління Національного банку України від 04.02.98 N 38
( z0177-98 ), зареєстрованого Міністерством юстиції України
19.03.98 за N 177/2617 (із змінами і доповненнями), що додаються. 2. Департаменту пруденційного нагляду (В.О.Зінченко) протягом
десяти робочих днів після набуття постановою чинності внести
відповідні зміни до Положення про Комісію Національного банку
України з питань нагляду та регулювання діяльності банків,
затвердженого постановою Правління Національного банку України від
09.11.98 N 470 ( v0470500-98 ). 3. Унести до Положення про нормативи обов'язкового
резервування коштів банківською системою України, затвердженого
постановою Правління Національного банку України від 09.07.99
N 332 ( z0511-99 ) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України від 29.09.99 за N 511/3804 (із змінами і доповненнями),
такі зміни: в абзаці другому пунктів 3.2 і 3.3 та в абзацах другому і
третьому пункту 3.5 слово "(ОПЕРУ)" замінити на слова "(Управління
нагляду за великими банками)". 4. Постанова набуває чинності через 10 днів після державної
реєстрації в Міністерстві юстиції України. 5. Довести цю постанову після державної реєстрації в
Міністерстві юстиції України до відома самостійних структурних
підрозділів Національного банку України, Кримського
республіканського, територіальних та по м.Києву і Київській
області управлінь Національного банку України, а також комерційних
банків для керівництва і використання в роботі. 6. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на
заступника Голови Правління Національного банку України
О.І.Кірєєва, Департамент пруденційного нагляду (В.О.Зінченко),
Управління реєстрації та ліцензування банків (О.І.Пархоменко),
Управління нагляду за великими банками (Ю.О.Герасименко),
Управління з питань роботи з проблемними банками (В.І.Ревун) та
начальників Кримського республіканського, територіальних та по
м.Києву і Київській області управлінь Національного банку України.
Голова В.А.Ющенко
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
31 грудня 1999 р.
Постанова Правління
Національного банку України
30.11.99 N 573
Зміни до Положення про застосування Національнимбанком України заходів впливу до комерційних
банків за порушення банківського законодавства
( z0177-98 )
1. У пункті 1 глави I "Загальні положення": в абзаці першому після слів "на підставі законів України"
додати слова "Про Національний банк України" ( 679-14 )". абзац п'ятий доповнити словами "або не виконують у
встановлений Національним банком строк вимог щодо усунення
порушень".
2. У пункті 2.2 розділу 2 глави II "Непримусові заходи
впливу" слова "ст.48 Закону України "Про банки і банківську
діяльність" ( 872-12 )" замінити на слова "ст.62 Закону України
"Про Національний банк України" ( 679-14 )" і далі - за текстом. У тексті Положення замінити слова "регіональне управління" у
всіх відмінках на слова "територіальне управління" у відповідних
відмінках.
3. Пункт 2.3 розділу 2 глави II "Непримусові заходи впливу"
доповнити текстом такого змісту "або начальником чи заступником
територіального управління Національного банку України або
Управління нагляду за великими банками".
4. Розділ 1 глави III "Фінансове оздоровлення комерційних
банків" викласти в такій редакції:
"Глава III. Фінансове оздоровлення комерційних банків
Розділ 1. Порядок переходу комерційних банків до роботи в
умовах дії програми фінансового оздоровлення
1.1. Фінансове оздоровлення - система заходів комерційного
банку, спрямованих на покращення його фінансового стану,
відновлення ліквідності, платоспроможності, прибутковості,
втрачених активів або доходів, виконання обов'язкових економічних
нормативів, нормативів обов'язкового резервування тощо. 1.2. У разі наявності в діяльності банку фінансових та
операційних недоліків, що загрожують інтересам кредиторів і
вкладників, втрати платоспроможності і ліквідності, але за
реальних умов для виправлення ситуації та покращення його
фінансового стану Національний банк України може надіслати такому
банку письмове попередження та пред'явити вимогу щодо розроблення
програми фінансового оздоровлення. 1.3. Не пізніше 20 робочих днів із дня отримання письмового
попередження Національного банку України про потребу розроблення
програми фінансового оздоровлення банк має розробити програму
фінансового оздоровлення, затвердити її Правлінням та Радою
комерційного банку і надіслати для узгодження відповідному
територіальному управлінню Національного банку України. 1.4. Територіальне управління Національного банку України в
10-денний строк з дня отримання програми розглядає її на предмет
ефективності та відповідності вимогам Національного банку України
і в разі підтримки програми подає її з висновками до Департаменту
пруденційного нагляду. Департамент пруденційного нагляду разом з Управлінням з
питань роботи з проблемними банками в тижневий строк розглядає
програму і готує відповідні пропозиції для розгляду Комісією
Національного банку України з питань нагляду та регулювання
діяльності банків. 1.5. Комісією Національного банку України з питань нагляду та
регулювання діяльності банків може бути встановлений строк дії
програми фінансового оздоровлення банку від 6 до 12 місяців. За наявності обгрунтованих підстав для успішного завершення
банком виконання програми фінансового оздоровлення Комісією
Національного банку України з питань нагляду та регулювання
діяльності банків цей строк може бути продовжений такому банку ще
на 6 місяців за умови виконання програми капіталізації. 1.6. У разі ненадання комерційним банком у встановлений строк
програми фінансового оздоровлення або подання програми, яка не
відповідає встановленим вимогам пункту 1.8 цього Положення,
Національний банк України може прийняти рішення про відкликання
ліцензії на здійснення всіх банківських операцій та ліквідацію
банку. 1.7. Рішення Комісії Національного банку України з питань
нагляду та регулювання діяльності банків про погодження програми
фінансового оздоровлення в триденний строк надсилається
керівництву банку та відповідному територіальному управлінню
Національного банку України, а також, Департаменту монетарної
політики Національного банку України. 1.8. Програма фінансового оздоровлення в обов'язковому
порядку має містити: - аналіз причин, які спричинили погіршення фінансового стану
та втрату платоспроможності банку; - заходи щодо фінансового оздоровлення із зазначенням строків
їх виконання та розрахунок економічного ефекту від упровадження
кожного заходу; - прогнозні показники діяльності комерційного банку із
щомісячною розбивкою (капітал банку, резерви, економічні
нормативи, доходи, прибуток тощо), яких передбачено досягнути
після виконання заходів фінансового оздоровлення. Одночасно до програми фінансового оздоровлення має додаватись
кошторис витрат (щоквартальний) у цілому по банку та з розподілом
за філіями, який має відповідати вимогам абзацу другого пункту 1.9
цього Положення. Залежно від умов, за яких відбулося погіршення фінансового
стану, комерційний банк має включити до програми фінансового
оздоровлення конкретні заходи, спрямовані на поліпшення його
фінансового стану, а саме: - розробити програму капіталізації щодо збільшення капіталу
до потрібного розміру протягом 6 місяців з дня прийняття Комісією
Національного банку України з питань нагляду та регулювання
діяльності банків рішення про погодження програми фінансового
оздоровлення та сформувати капітал банку в розмірі, передбаченому
нормативними актами Національного банку України; - зареєструвати в установлений строк оголошений статутний
фонд; - сформувати резервні фонди та резерви, установлені
нормативними актами Національного банку України та чинним
законодавством України, в необхідному обсязі; - диверсифікувати активи і пасиви в напрямі підвищення їх
ліквідності; - ліквідувати збиткові філії та дочірні підприємства; - провести інвентаризацію активів за станом на перше число
місяця після прийняття Комісією Національного банку України з
питань нагляду та регулювання діяльності банків рішення про
погодження програми фінансового оздоровлення. За результатами
проведеної інвентаризації безнадійні до повернення активи списати
за рахунок створених резервів або методом прямого списання
відповідно до чинного законодавства та нормативних актів
Національного банку України. Також здійснити заходи щодо погашення
простроченої дебіторської заборгованості та списання безнадійної
дебіторської заборгованості з простроченими строками позовної
давності за рахунок резерву для відшкодування можливих втрат від
дебіторської заборгованості в порядку, передбаченому Положенням
про порядок формування і використання резервів для відшкодування
можливих втрат від дебіторської заборгованості комерційних банків,
затвердженим постановою Правління Національного банку України від
31.03.99 N 157 ( v0640500-99 ); - організувати роботу щодо оголошення банкрутами боржників
банку, які припинили погашення кредитів або сплату відсотків за
кредитами; - забезпечити першочергове погашення заборгованості за
вкладами фізичних осіб, строк дії договорів яких минув; - визначити відповідальних осіб з управління кредитними
ризиками за рахунок раціоналізації управління банком у цілому; - провести переоформлення раніше наданих пільгових* кредитів
за загальними умовами;
-------------------------------------------------------------- * Пільговими (збитковими для банку) кредитами вважаються
кредити, надані під відсоткову ставку, меншу за середньозважену
ставку залучених банком кредитних ресурсів.
- вжити заходів щодо створення та подальшого інтенсивного
розвитку внутрішнього аудиту; - унести необхідні зміни в систему управління підрозділами
центрального апарату банку та його установами, запровадити
прогнозування і планування роботи із залучення та розміщення
кредитних ресурсів, забезпечити своєчасне доведення планів і
лімітів до установ банку; - переорієнтувати діяльність банку на прибуткові види послуг; - припинити нарахування та виплату дивідендів акціонерам
(учасникам); - припинити нарахування та сплату відсотків за депозитами
працівників банку, членам Ради банку та ревізійної комісії і
членів їх родин, що залучені банком під відсоткову ставку, більшу
за середньозважену ставку за наданими банком кредитами.
Переоформити умови договорів на загальних умовах; - припинити викуп власних акцій на період дії програми
фінансового оздоровлення; - припинити вкладення коштів у статутні фонди інших юридичних
осіб; - передбачити проведення реорганізації банку. Крім того, комерційний банк за програмою фінансового
оздоровлення має взяти на себе зобов'язання в залежності від умов,
за яких відбулося погіршення фінансового стану, протягом періоду
дії програми фінансового оздоровлення не виконувати такі операції: - відкриття нових депозитних рахунків фізичним особам; - проведення подальшої емісії цінних паперів (крім випуску
власних акцій ) та розширення кола фізичних і юридичних осіб -
клієнтів банку з обслуговування їх операцій на ринку цінних
паперів, у тому числі пов'язаних з веденням рахунків депозитарного
обліку; - надання бланкових та пільгових кредитів, а також кредитів
під заставу акцій банку; - надання кредитів та передачу будь-якого майна інсайдерам та
акціонерам банку; - нарахування та сплату відсотків за кредитами, наданими
установами одного банку; - інші операції, які можуть призвести до погіршення
фінансового стану та неефективного відвертання власних коштів. 1.9. Комерційний банк, який працює в умовах дії програми
фінансового оздоровлення, має проводити детальний аналіз
адміністративно-господарських витрат, складати щоквартальний
кошторис витрат та здійснювати заходи, спрямовані на їх
скорочення. Кошторис витрат складається в розрізі філій зі щомісячною
розбивкою. Запланований рівень витрат на поточний квартал повинен
визначатися з урахуванням фактичних витрат за попередній квартал у
напрямі їх зменшення та динаміки співвідношення доходів і витрат,
передбачивши недопущення випереджального зростання витрат відносно
доходів. Також проводиться детальний аналіз витрат, які фінансуються
за рахунок балансового прибутку банку, та вживаються заходи щодо
їх скорочення. На період дії програми фінансового оздоровлення банк повинен
подавати кошторис витрат на розгляд територіальному управлінню
Національного банку України щоквартально, до 20 числа місяця, що
передує плановому періоду. Територіальне управління Національного
банку України в п'ятиденний строк розглядає кошторис і з
висновками надсилає його на погодження відповідному структурному
підрозділу Національного банку України. 1.10. Контроль за виконанням комерційними банками програми
фінансового оздоровлення здійснюється відповідним територіальним
управлінням Національного банку України та Управлінням з питань
роботи з проблемними банками. Комерційний банк, який працює в умовах дії програми
фінансового оздоровлення, подає до системи банківського нагляду
Національного банку України додатково встановлену відповідним
рівнем системи банківського нагляду звітність про хід виконання
програми фінансового оздоровлення. За результатами нагляду щодо виконання комерційним банком
програми фінансового оздоровлення територіальні управління
Національного банку України щомісяця подають до Управління з
питань роботи з проблемними банками свої висновки та пропозиції
щодо подальшої діяльності такого банку. 1.11. До закінчення строку дії програми фінансового
оздоровлення або прийняття рішення про продовження її дії в
обов'язковому порядку відповідним підрозділом банківського нагляду
Національного банку України має бути проведена комплексна
інспекторська перевірка діяльності такого банку. За 10 робочих днів до закінчення строку дії програми
фінансового оздоровлення комерційного банку територіальне
управління Національного банку України зобов'язане подати
Управлінню з питань роботи з проблемними банками конкретні
пропозиції з висновками про подальшу діяльність цього банку. 1.12. У разі ефективного виконання заходів, передбачених
програмою фінансового оздоровлення, поліпшення фінансового стану
та дотримання економічних нормативів банк переводиться у загальний
режим роботи. Підставою для завершення дії програми фінансового
оздоровлення комерційного банку є досягнення ним необхідного рівня
обсягу капіталу, резервів, покращення якості активів, дотримання
нормативу обов'язкового резервування та економічних нормативів,
забезпечення прибуткової діяльності, що має підтверджуватися
матеріалами звітності та звітами про інспектування. Рішення про відміну дії програми фінансового оздоровлення і
переведення комерційного банку на загальний режим діяльності
приймається Комісією Національного банку України за поданням
Управління з питань роботи з проблемними банками на підставі
клопотання відповідного територіального управління Національного
банку України (або без наявності такого). 1.13. Протягом періоду дії програми фінансового оздоровлення
за умови поетапного її виконання та покращення показників
діяльності до такого банку можуть не застосовуватися примусові
заходи впливу. 1.14. У разі невиконання банком програми фінансового
оздоровлення та (або) погіршення його фінансового стану
Національний банк України може відкликати ліцензію на здійснення
усіх банківських операцій та прийняти рішення про ліквідацію
банку".
5. Розділи 2, 4, 6 вилучити, а розділи 3 і 5 глави III
"Фінансове оздоровлення комерційних банків" вважати відповідно
розділами 2 і 3. У пункті 2.7 розділу 2 "Порядок надання і використання
стабілізаційної позики" глави III слова "розділ 5" замінити на
слова "розділ 3".
6. Вступну частину глави IV викласти в такій редакції: "У разі порушення банком, іншою фінансово-кредитною установою
банківського законодавства, нормативних актів Національного банку
України, проведення ризикових операцій, що загрожує їх
платоспроможності та інтересам вкладників і кредиторів, або в разі
невиконання в установлений Національним банком строк вимог щодо
усунення порушень Національний банк застосовує адекватні
допущеному порушенню заходи впливу відповідно до чинного
законодавства. До примусових заходів впливу належать: - зупинення дії ліцензії на здійснення окремих банківських
операцій або відкликання ліцензії на здійснення всіх банківських
операцій; - відсторонення керівництва (голови правління або головного
бухгалтера) від управління банком чи іншою фінансово-кредитною
установою; - призначення тимчасової адміністрації для управління банком
або іншою фінансово-кредитною установою; - накладання штрафів на банки та інші фінансово-кредитні
установи; - накладання штрафів на керівників банків та інших
фінансово-кредитних установ у розмірі до ста неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян; - ліквідація або реорганізація банку".
7. Розділ 1 глави IV "Підвищення норми обов'язкових резервів"
виключити. Розділи 2, 3, 4, 5 та 6 вважати розділами 1, 2, 3, 4 та 5
відповідно.
6. Розділ 1 глави IV "Відкликання ліцензії" викласти в такій
редакції: "Розділ 1. Зупинення дії ліцензії на здійснення окремих
банківських операцій або відкликання ліцензії на здійснення всіх
банківських операцій
1.1. Національний банк України має право приймати рішення про
зупинення (обмеження) дії ліцензії на здійснення окремих
банківських операцій на строк до одного року. У разі прийняття Національним банком України рішення про
зупинення (обмеження) дії ліцензії на право здійснення окремих
банківських операцій банк - юридична особа (далі - банк)
зобов'язаний припинити здійснення відповідних банківських операцій
у день отримання рішення про їх зупинення (обмеження). У разі прийняття Національним банком України рішення про
зупинення (обмеження) дії ліцензії на право здійснення окремих
банківських операцій банк: - втрачає право на збільшення обсягу цих операцій
(забороняється укладення нових договорів або продовження строку
діючих) з часу отримання цього рішення; - одночасно має забезпечити виконання зобов'язань банку щодо
банківських операцій (за якими зупинено (обмежено) дію ліцензії)
перед кредиторами і клієнтами згідно з договорами, що укладені до
дня отримання зазначеного рішення. Обсяг обмежень щодо здійснення банком окремої банківської
операції визначається органом, який приймає рішення про зупинення
(обмеження) дії ліцензії на право здійснення окремих банківських
операцій. Після закінчення строку, на який було зупинено (обмежено) дію
ліцензії на право здійснення окремих банківських операцій, право
на здійснення цих операцій в повному обсязі відновлюється без
додаткового повідомлення, якщо Національним банком України не
прийнято іншого рішення. 1.2. Рішення про зупинення (обмеження) дії ліцензії на
здійснення окремих банківських операцій приймається за поданням
відповідних підрозділів Національного банку України на підставі їх
пропозицій або пропозицій територіальних управлінь Національного
банку України в разі виявлення допущених банком порушень щодо
вимог банківського та антимонопольного законодавства, нормативних
актів Національного банку України, у тому числі: - виявлення недостовірних даних, на підставі яких була надана
ліцензія; - виникнення становища, яке загрожує інтересам кредиторів та
вкладників банку; - порушення економічних нормативів, установлених Національним
банком України; - здійснення операцій, на які не було надано ліцензії; - подання недостовірної інформації та звітності, установленої
нормативними актами Національного банку України, неподання або
несвоєчасне їх подання; - неподання документів на письмову вимогу уповноважених
працівників Національного банку України, приховування рахунків,
документів, активів тощо; - невиконання в установлений строк вимог Національного банку
України щодо діяльності банку; - порушення умов, на підставі яких була надана ліцензія; - порушення уповноваженими банками або установами
уповноважених банків порядку та умов торгівлі валютними цінностями
на міжбанківському валютному ринку України, установлених
Національним банком України; - відмови купівлі та продажу іноземної валюти на
міжбанківському валютному ринку України за дорученням і за рахунок
резидентів з метою забезпечення виконання зобов'язань резидентів; - проведення операцій за незареєстрованими Національним
банком України кореспондентськими рахунками комерційних банків; - невиконання норм обов'язкового резервування. 1.3. Рішення про зупинення (обмеження) дії ліцензії
приймається Комісією Національного банку України з питань нагляду
та регулювання діяльності банків. Комісія при територіальному управлінні Національного банку
України з питань нагляду та регулювання діяльності банків має
право зупиняти (обмежувати) банкам дію ліцензії у межах
повноважень, визначених відповідним рішенням Комісії Національного
банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків. 1.4. Комісія при територіальному управлінні Національного
банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків за
місцем розташування філії банку в разі недотримання філією вимог
чинного законодавства і нормативних актів Національного банку
України надсилає до банку та його філії лист з вимогою усунути
виявлені порушення в роботі філії у визначений строк і повідомляє
про це територіальне управління (Управління нагляду за великими
банками) Національного банку України за місцезнаходженням банку,
що здійснює нагляд за його діяльністю на консолідованій основі, та
відповідний підрозділ системи банківського нагляду. У разі невиконання банком (та відповідною філією зокрема)
зазначених вимог у встановлений строк територіальне управління за
місцем розташування банку або філії зобов'язане подати до
Департаменту пруденційного нагляду або Управління нагляду за
великими банками обгрунтовані пропозиції щодо доцільності
подальшого здійснення банком окремих або всіх банківських
операцій. 1.5. У разі прийняття Національним банком України рішення про
зупинення (обмеження) дії ліцензії банку територіальне управління
(Управління нагляду за великими банками) Національного банку
зобов'язане забезпечити отримання цього рішення під розпис
відповідального представника банку в день прийняття цього рішення
(якщо рішення прийнято Комісією при територіальному управлінні
Національного банку України з питань нагляду та регулювання
діяльності банків) або його отримання (якщо рішення прийнято
Комісією Національного банку України з питань нагляду та
регулювання діяльності банків та надсилається до територіальних
управлінь). У разі відмови отримання банком цього рішення на супровідному
документі робиться відповідний напис про відмову його отримання із
зазначенням дати та прізвища відповідального представника. У
такому випадку рішення надсилається банку спецзв'язком. 1.6. У разі усунення банком порушень Комісія Національного
банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків
(або Комісія при територіальному управлінні Національного банку
України) може приймати рішення про дострокове скасування рішення
про зупинення (обмеження) дії ліцензії за поданням відповідного
територіального управління (Управління нагляду за великими
банками) Національного банку України або відповідного самостійного
структурного підрозділу Національного банку України. 1.7. Рішення про зупинення (обмеження) дії ліцензії є
невід'ємною частиною ліцензії на здійснення банківських операцій
до часу скасування дії цього рішення. 1.8. Відповідні рівні системи банківського нагляду
Національного банку України зобов'язані вести постійний контроль
за дотриманням банком (у тому числі його філіями) вимог
Національного банку України щодо зупинення (обмеження) здійснення
окремих банківських операцій. 1.9 За десять днів до закінчення строку дії рішення про
зупинення (обмеження) дії ліцензії територіальне управління
(Управління нагляду за великими банками) надає Комісії при
територіальному управлінні Національного банку України з питань
нагляду та регулювання діяльності банків (або Комісії
Національного банку України) інформацію про усунення банком
порушень та пропозиції щодо подальшої діяльності банку. У разі невиправлення банком (філією) порушень у строк, на
який зупинено (обмежено) дію ліцензії, Комісія Національного банку
України з питань нагляду та регулювання діяльності банків (або
Комісія при територіальному управлінні Національного банку
України) приймає відповідне рішення щодо застосування до банку
відповідних заходів впливу. 1.10. Якщо банк (або філія) не припинив здійснення
банківських операцій (чи не обмежив їх проведення), на які
зупинено (обмежено) дію ліцензії, або не виправив порушення в
строк, на який зупинено (обмежено) дію ліцензії, то Правління
Національного банку України може прийняти в установленому порядку
рішення про відкликання ліцензії на право здійснення всіх
банківських операцій. У разі прийняття рішення про відкликання ліцензії на право
здійснення всіх банківських операцій Правління Національного банку
України одночасно приймає рішення про ліквідацію комерційного
банку. Зазначені рішення оформлюються однією постановою Правління
Національного банку України. 1.11. У разі виявлення порушень при здійсненні банківських
операцій з валютними цінностями підрозділ банківського нагляду
(який здійснює інспекторську перевірку) складає звіт про
інспектування із зазначенням у ньому виявлених порушень та готує
пропозиції щодо зупинення (обмеження) дії ліцензії на право
здійснення окремих або всіх операцій з валютними цінностями на
ім'я керівника Департаменту пруденційного нагляду (Управління
нагляду за великими банками). Департамент пруденційного нагляду (Управління нагляду за
великими банками) разом із своїми висновками передає ці матеріали
на розгляд Комісії Національного банку України з питань нагляду та
регулювання діяльності банків, яка приймає рішення про зупинення
(обмеження) дії ліцензії на право здійснення окремих або всіх
операцій з валютними цінностями. Комісія при територіальному управлінні Національного банку
України з питань нагляду та регулювання діяльності банків має
право зупиняти (обмежувати) банкам дію ліцензії на здійснення
банківських операцій з валютними цінностями в межах повноважень,
визначених відповідним рішенням Комісії Національного банку
України з питань нагляду та регулювання діяльності банків, за
поданням відповідного відділу територіального управління. 1.12. У разі прийняття рішення про зупинення (обмеження) дії
ліцензії на право здійснення окремої або всіх операцій з валютними
цінностями комерційний банк зобов'язаний після отримання
відповідного рішення подати до Національного банку України таку
інформацію: - про кредиторську заборгованість (реквізити кредитора, сума,
код валюти, балансовий рахунок, на якому обліковується
заборгованість, вид заборгованості) - протягом 3 робочих днів; - перелік відкритих кореспондентських рахунків - наступного
дня. Залежно від прийнятого Комісією Національного банку України з
питань нагляду та регулювання діяльності банків рішення щодо
зупинення (обмеження) дії ліцензії на право здійснення операцій з
валютними цінностями (окремих або всіх), банк зобов'язаний
здійснити всі заходи, передбачені п.1.13 або п.1.14, або п.1.15
цього розділу. 1.13. У разі прийняття Комісією Національного банку України з
питань нагляду і регулювання діяльності банків або Комісією при
територіальному управлінні Національного банку України з питань
нагляду та регулювання діяльності банків рішення про зупинення
(обмеження) у комерційного банку дії ліцензії на право здійснення
окремих банківських операцій з валютними цінностями (а саме таких
операцій: "Неторговельні операції з валютними цінностями",
"Залучення та розміщення іноземної валюти на валютному ринку
України", "Залучення та розміщення іноземної валюти на міжнародних
ринках", "Валютні операції на міжнародних ринках") банк повинен у
день отримання зазначеного рішення припинити здійснення
відповідних операцій або обмежити їх здійснення та забезпечити
виконання зобов'язань банку за цими операціями перед кредиторами і
клієнтами згідно з договорами, що укладені до дня отримання
рішення. Територіальне управління або Управління нагляду за
великими банками Національного банку має забезпечити отримання
банком цього рішення у день його прийняття (отримання). У разі зупинення у комерційного банку дії ліцензії на право
здійснення окремої банківської операції, а саме "Неторговельні
операції з валютними цінностями", банк зобов'язаний повідомити
юридичних осіб (з якими укладено агентські угоди про відкриття
пунктів обміну іноземних валют) про зупинення банку дії ліцензії
на здійснення вказаної операції та закінчення в зв'язку з цим
строку дії агентської угоди, а також закрити належні йому пункти
обміну іноземних валют. У цьому разі юридичні особи можуть укласти
нові угоди з іншими уповноваженими банками. Рекомендується банкам
передбачати в агентських угодах умову, за якої у разі зупинення
дії ліцензії на здійснення банком такої банківської операції, як
"Неторговельні операції з валютними цінностями", строк дії
агентської угоди вважатиметься закінченим.
1.14. У разі прийняття Комісією Національного банку України з
питань нагляду і регулювання діяльності банків рішення про
зупинення банку дії ліцензії на здійснення окремої операції з
валютними цінностями, а саме "Відкриття кореспондентських рахунків
у банках (нерезидентах) в іноземній валюті та здійснення операцій
за ними", та про надання ліцензії на здійснення операцій з
валютними цінностями, у тому числі операції "Відкриття
кореспондентських рахунків в уповноважених банках України в
іноземній валюті та здійснення операцій за ними" (за умови
відсутності такої операції в ліцензії банку до часу прийняття
вищезазначеного рішення) банк зобов'язаний: 1.14.1. Банк у день отримання зазначеного рішення
зобов'язаний припинити здійснення відповідних операцій. Територіальне управління або Управління нагляду за великими
банками Національного банку України має забезпечити отримання
банком цього рішення у день його прийняття (отримання). 1.14.2. Протягом трьох робочих днів повідомити всі
банки-кореспонденти про факт зупинення дії зазначеної ліцензії на
право здійснення операцій з валютними цінностями, одночасно
надіслати до іноземних банків-кореспондентів офіційні заяви про
закриття кореспондентських рахунків комерційного банку та
кореспондентських рахунків, відкритих у комерційному банку. 1.14.3. У місячний строк провести роботу щодо закриття
рахунків "Ностро" в іноземних банках-кореспондентах та рахунків
"Лоро" іноземних банків-кореспондентів і припинити
кореспондентські відносини з ними, що обумовлено зупиненням дії
ліцензії на здійснення операцій з валютними цінностями. 1.14.4. Протягом трьох робочих днів надіслати розпорядження
банкам-нерезидентам про перерахування коштів з їх рахунків та
кореспондентських рахунків комерційного банку (у тому числі з
кореспондентського рахунку на Українській міжбанківській валютній
біржі) на єдиний мультивалютний рахунок, відкритий у самостійно
обраному уповноваженому банку України. Угоду про встановлення кореспондентських відносин з обраним
уповноваженим банком надати для узгодження відповідному
департаменту Національного банку України у 3 денний строк з дня
отримання рішення про зупинення дії зазначеної ліцензії. 1.14.5. Протягом п'яти робочих днів повідомити клієнтів банку
про факт зупинення дії зазначеної ліцензії на здійснення операцій
з валютними цінностями та про необхідність закриття ними рахунків
в іноземній валюті. 1.14.6. Протягом п'яти робочих днів повідомити всім
банкам-кореспондентам та клієнтам банку відповідні реквізити
визначеного уповноваженого банку.
1.15. У разі прийняття Комісією Національного банку України з
питань нагляду та регулювання діяльності банків рішення про
зупинення дії ліцензії на право здійснення всіх операцій з
валютними цінностями комерційний банк зобов'язаний здійснити такі
заходи: 1.15.1. У день отримання зазначеного рішення припинити
здійснення відповідних операцій. Територіальне управління або
Управління нагляду за великими банками Національного банку має
забезпечити отримання цього рішення у день його прийняття
(отримання). 1.15.2. Протягом трьох робочих днів повідомити всі
банки-кореспонденти про факт зупинення дії ліцензії на право
здійснення всіх операцій з валютними цінностями, одночасно
надіслати до банків-кореспондентів офіційні заяви про закриття
кореспондентських рахунків в іноземній валюті комерційного банку
та кореспондентських рахунків, відкритих у цьому банку. 1.15.3. У місячний строк провести роботу щодо закриття
рахунків "Ностро" в банках-кореспондентах та рахунки "Лоро"
іноземних банків-кореспондентів і припинити кореспондентські
відносини з ними. 1.15.4. Протягом трьох робочих днів надіслати розпорядження
банкам-кореспондентам про перерахування коштів з їх рахунків та
кореспондентських рахунків комерційного банку (у тому числі з
кореспондентського рахунку на Українській міжбанківській валютній
біржі) на єдиний мультивалютний рахунок, відкритий у самостійно
обраному уповноваженому банку України. Угоду про встановлення кореспондентських відносин з обраним
уповноваженим банком подати для узгодження до відповідного
департаменту Національного банку України в 3 денний строк з дня
отримання рішення про зупинення дії зазначеної ліцензії. 1.15.5. Протягом п'яти робочих днів повідомити клієнтів банку
про факт зупинення дії ліцензії на право здійснення всіх операцій
з валютними цінностями та про необхідність закриття ними рахунків
в іноземній валюті, а для нерезидентів - про необхідність закриття
рахунків також у грошовій одиниці України. 1.15.6. Закрити рахунки клієнтів в іноземній валюті та
нерезидентів у грошовій одиниці України (поточні, депозитні
(вкладні) тощо), при цьому інкасація валютних коштів має
здійснюватися лише для виконання операцій, передбачених цим
розділом. 1.15.7. При закритті рахунків клієнтів комерційний банк видає
їм відповідну довідку для відкриття клієнтами нових рахунків в
іншому уповноваженому банку. 1.15.8. Закрити належні комерційному банку пункти обміну
іноземних валют і повідомити юридичних осіб (з якими укладено
агентські угоди про відкриття пунктів обміну іноземних валют) про
зупинення банку дії ліцензії на право здійснення всіх операцій з
валютними цінностями та закінчення строку дії згаданої угоди, а
також закрити належні йому пункти обміну іноземних валют. У цьому
разі юридичні особи можуть укласти нові угоди з іншими
уповноваженими банками. 1.15.9. Здійснити заходи щодо припинення валютних операцій
власними територіальними дирекціями, філіями, відділеннями, іншими
відокремленими підрозділами банку з передачею залишків коштів за
їх рахунками на баланс уповноваженого банку. 1.15.10. Припинити надання гарантій, поручительств, інших
зобов'язань за третіх осіб, що передбачають їх виконання в
іноземній валюті. 1.15.11. Припинити нові емісії в іноземній валюті власних
цінних паперів (сертифікатів, векселів тощо), пластикових карток,
чеків. 1.15.12. Забезпечити повернення коштів власникам вкладів,
депозитів тощо, здійснених в іноземній валюті. Зазначені кошти
можуть бути повернуті як у валюті вкладу, внеску, депозиту тощо,
так і в грошовій одиниці України за бажанням клієнтів. 1.15.13. Здійснити заходи щодо погашення простроченої
дебіторської заборгованості в іноземній валюті".
9. Назву розділу 2 глави IV "Усунення керівництва
комерційного банку чи установи комерційного банку від управління"
та п.2.1 викласти в такій редакції: "Розділ 2. Відсторонення керівництва від управління банком чи
іншою фінансово-кредитною установою". "2.1. Національний банк України має право відстороняти
керівництво (голову правління та головного бухгалтера) від
управління банком в таких випадках: - невиконання банком зобов'язань відповідно до його листа із
зобов'язаннями або програми фінансового оздоровлення; - визнання професійної непридатності керівництва банку
відповідно до статті 60 Закону України "Про Національний банк
України" ( 679-14 ) (у т.ч. за низької оцінки якості управління
банку за результатами виїзного інспектування); - порушення банківського законодавства та нормативних актів
Національного банку України, завдання значних збитків банку (у
т.ч. надання кредитів за ставкою нижче мінімальної ставки
залучення банком коштів, крім кредитів, наданих працівникам
банку), втрата капіталу, ліквідності й платоспроможності, що є
прямим наслідком особистих дій керівництва чи його бездіяльності; - надання недостовірної інформації та звітності, установленої
нормативними актами Національного банку України, неподання або
несвоєчасне їх подання; - неподання документів за письмовою вимогою уповноважених
працівників Національного банку України, приховування рахунків,
документів, активів тощо".
10. Пункт 2.2 розділу 2 "Відсторонення керівництва від
управління банком чи іншою фінансово-кредитною установою" глави IV
вилучити.
11. Розділ 4 глави IV "Стягнення штрафу в розмірі
неправомірно одержаного доходу" викласти в такій редакції: "Розділ 4. Накладання штрафів на банки та інші
фінансово-кредитні установи
4.1. Національний банк України має право накладати на банки
штрафи в разі допущення ними порушень, зазначених у статті 62
Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), в тому
числі: - порядку, строків та технології виконання банківських
операцій, що встановлені нормативними актами Національного банку
України; - економічних нормативів регулювання діяльності комерційних
банків, визначених Інструкцією про порядок регулювання та аналіз
діяльності комерційних банків, затвердженою постановою Правління
Національного банку України від 14.04.98 N 141 ( z0323-98 ), з
урахуванням змін та доповнень до неї; - нормативів обов'язкового резервування; - стягнення відсотків авансом на час видачі кредиту; - неподання документів за письмовою вимогою уповноважених
працівників Національного банку України, а також приховування
рахунків, документів, активів тощо; - надання недостовірної інформації та звітності, встановленої
нормативними актами Національного банку України, а також неподання
або несвоєчасне їх подання. Штрафи накладаються на банки та інші фінансово-кредитні
установи за кожен випадок порушення у розмірі не менше 50
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (крім штрафів за
порушення економічних нормативів), але не більше одного відсотка
від суми зареєстрованого статутного фонду. 4.2. Штраф за порушення порядку, строків та технології
виконання банківських операцій, що встановлені нормативними актами
Національного банку України, накладається на банки в розмірі до
300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 4.3. Штраф накладається на банки в розмірі до 500
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за такі порушення: - неподання документів на письмову вимогу уповноважених
працівників Національного банку України, а також приховування
рахунків, документів, активів тощо; - надання недостовірної інформації та звітності, установленої
нормативними актами Національного банку України, а також неподання
або несвоєчасне їх подання. 4.4. Штраф за порушення нормативів обов'язкового резервування
може накладатися за порушення, визначені у п.3.9 Положення про
нормативи обов'язкового резервування коштів банківською системою
України, затвердженому постановою Правління Національного банку
України від 09.07.99 N 332 ( z0511-99 ), у розмірі двох ломбардних
ставок Національного банку України від суми недорезервованих
коштів. Сума штрафу визначається на підставі довідки про залучені
кошти та їх залишки на кореспондентському рахунку (додаток до
Положення про нормативи обов'язкового резервування коштів
банківською системою України, затвердженого постановою Правління
Національного банку України від 09.07.99 N 332) шляхом множення
середньоарифметичного розміру недорезервування коштів на кількість
днів періоду регулювання та на розмір двох ломбардних ставок на
день порушення.
4.5. Штрафи за кожний випадок порушення економічних
нормативів та значень (лімітів) відкритої валютної позиції
накладаються на банки: 4.5.1. За щоденне порушення таких нормативів: - нормативи максимального розміру ризику на одного
позичальника (Н8); - максимального розміру кредитів, гарантій та поручительств,
наданих одному інсайдеру (Н10); - максимального сукупного розміру кредитів, гарантій та
поручительств, наданих інсайдерам (Н11). Застосування штрафних санкцій за порушення цих нормативів
здійснюється в місяці, наступному за звітним, у загальній сумі
нарахованих штрафів за кожен випадок порушення, допущеного в
звітному місяці. 4.5.2. За порушення нормативів та значень (лімітів) відкритої
валютної позиції, розрахованих за середньозваженою величиною за
місяць: - нормативу платоспроможності (Н3); - нормативу достатності капіталу банку (Н4); - нормативу ліквідності (Н5, Н6, Н7); - нормативу максимального розміру наданих та отриманих
міжбанківських позик (Н12, Н13); - нормативу інвестування (Н14); - значення (ліміту) загальної відкритої валютної позиції
банку; - значення (ліміту) довгої відкритої валютної позиції у ВКВ; - значення (ліміту) короткої відкритої валютної позиції у
ВКВ; - значення (ліміту) довгої (короткої) відкритої валютної
позиції у НКВ; - значення (ліміту) довгої (короткої) відкритої валютної
позиції у всіх банківських металах. За нормативами та значеннями (лімітами) відкритої валютної
позиції, які розраховуються на основі середньозваженої за місяць,
одним порушенням вважається порушення нормативів або значень
(лімітів), розрахованих як середньозважена величина за місяць. 4.5.3. Мінімальна сума штрафу за кожен випадок порушення
економічних нормативів та значень (лімітів) відкритої валютної
позиції становить 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
4.6. Розрахунки штрафів за порушення економічних нормативів
проводяться відповідно до нижченаведених прикладів. 4.6.1. Приклад розрахунку штрафів за порушення нормативів
максимального розміру ризику на одного позичальника (Н8),
максимального розміру кредитів, гарантій та поручительств, наданих
одному інсайдеру (Н10), максимального сукупного розміру кредитів,
гарантій та поручительств, наданих інсайдерам (Н11) Первинні дані: фактична сума ризику на одного позичальника - 800000 грн.; облікова ставка Національного банку України - 50%; капітал на день порушення - 3100000 грн. Розрахунок штрафу: 1). Визначається нормативна сума (НС) допустимого ризику
банку за кожним позичальником окремо (з використанням установлених
нормативних значень згідно з Інструкцією про порядок регулювання
та аналіз діяльності комерційних банків, затвердженою постановою
Правління Національного банку України від 14.04.98 N 141
( z0323-98 ), з урахуванням змін і доповнень):
3100000 х 25% (для Н8)НС = ---------------------- = 775000 (грн.). 100%
2). Визначається понаднормативна сума (ПНС) ризику:
ПНС = 800000 - 775000 = 25000 (грн.).
3). Визначається сума штрафу:
25000 х 50% х 1 день-------------------- = 34 (грн.). -------------------- = 34 (грн.). 365 дн. х 100%
Сума штрафу, що має накладатися, становить 170 грн.
Якщо порушення нормативів максимального розміру ризику на
одного позичальника (Н8), максимального розміру кредитів, гарантій
та поручительств, наданих одному інсайдеру (Н10), максимального
сукупного розміру кредитів, гарантій та поручительств, наданих
інсайдерам (Н11), здійснюється щодо одного позичальника одночасно,
то штраф стягується за розрахунком з більшої суми, виходячи з
одного дня порушення. Для розрахунку суми штрафу щодо кредитів, наданих в іноземній
валюті та перерахованих у гривневий еквівалент, також
застосовується облікова ставка Національного банку України.
4.6.2. Приклад розрахунку штрафів за порушення нормативів
платоспроможності (Н3) і достатності капіталу банку (Н4)
Розрахунок штрафу за порушення нормативу платоспроможності
(Н3) (штраф за порушення нормативу достатності капіталу банку (Н4)
розраховується аналогічно):
------------------------------------------------------------------ Порушення нормативів | Фактичне значення | Нормативне значення ------------------------------------------------------------------ Платоспроможність (Н3) 6% не менше 8%
------------------------------------------------------------------ Порушення нормативів | Фактичне значення | Нормативне значення ------------------------------------------------------------------ Платоспроможність (Н3) 6% не менше 8%
1) Визначається відхилення фактичного значення показника від
нормативного:
8 - 6 = 2%.
2) Для визначення суми штрафу відсоток відхилення множиться
на позитивний результат діяльності банку, що відображається на
технічному рахунку N 5999 "Результат діяльності", у розмірі
приросту за місяць, в якому допущено порушення. Якщо розмір приросту, наприклад, дорівнює 20000 грн., то сума
штрафу становитиме:
(20000 х 2%) : 100% = 400 (грн.).
Якщо банком порушено нормативи платоспроможності та
достатності капіталу, то штраф стягується за розрахунком з більшої
суми.
4.6.3. Приклад розрахунку штрафів за порушення нормативів
ліквідності (Н5, Н6, Н7), інвестування (Н14)
Для розрахунку суми штрафів приймається позитивний результат
діяльності банку, що відображається на технічному рахунку N 5999
"Результат діяльності", у розмірі приросту за місяць, у якому
допущено порушення.
------------------------------------------------------------------ N |Порушення |Фактичне|Нормати-|Відхи-|Прибуток |Сума штрафу з/п|нормативів |значення|вне зна-|лення |рах. N 5999| (грн.) | | |чення | | (грн.) | ---+-----------+--------+--------+------+-----------+------------- 1 |Миттєвої | 10% | > 20% | 10% | 20000 |20000 х 0,1 = |ліквідності| | | | |= 2000 |(Н5) | | | | | 2 |Загальної | 95% | > 100%| 5% | 20000 | 1000 |ліквідності| | | | | |(Н6) | | | | | 3 |Співвідно- | 18% | > 20% | 2% | 20000 | 400 |шення висо-| | | | | |коліквідних| | | | | |активів до | | | | | |робочих | | | | | |активів | | | | | |банку (Н7) | | | | | ------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------ N |Порушення |Фактичне|Нормати-|Відхи-|Прибуток |Сума штрафу з/п|нормативів |значення|вне зна-|лення |рах. N 5999| (грн.) | | |чення | | (грн.) | ---+-----------+--------+--------+------+-----------+------------- 1 |Миттєвої | 10% | > 20% | 10% | 20000 |20000 х 0,1 = |ліквідності| | | | |= 2000 |(Н5) | | | | | 2 |Загальної | 95% | > 100%| 5% | 20000 | 1000 |ліквідності| | | | | |(Н6) | | | | | 3 |Співвідно- | 18% | > 20% | 2% | 20000 | 400 |шення висо-| | | | | |коліквідних| | | | | |активів до | | | | | |робочих | | | | | |активів | | | | | |банку (Н7) | | | | | ------------------------------------------------------------------
Якщо банком порушено одночасно кілька нормативів ліквідності,
то штраф стягується за розрахунком з більшої суми, тобто 2000 грн. Розрахунок штрафу за порушення нормативу інвестування (Н14)
здійснюється аналогічно розрахунку штрафів за порушення нормативів
ліквідності.
4.6.4. Приклад розрахунку штрафів за порушення значень
(лімітів) відкритої валютної позиції, довгої валютної позиції у
вільно конвертованій валюті, короткої валютної позиції у вільно
конвертованій валюті, довгої (короткої) відкритої валютної позиції
у неконвертованій валюті, довгої (короткої) відкритої валютної
позиції у всіх банківських металах
Для розрахунку суми штрафів приймається позитивний результат
діяльності банку, що відображається на технічному рахунку N 5999
"Результат діяльності", у розмірі приросту за місяць, у якому
допущено порушення. Якщо розмір приросту, наприклад, дорівнює 10000 грн., то сума
штрафу становитиме:
------------------------------------------------------------------ N | Порушення |Фактичне|Встановлені|Відхилення|Поточний|Сума з/п| значень |значення| значення | |прибуток|штрафу | (лімітів) | | (ліміти) | | рах. N | | відкритої | | | | 5999 | | валютної | | | | | | позиції | | | | | ---+-------------+--------+-----------+----------+--------+------- 1 |Загальна | 45% | < 35% | 10% | 10000 | 1000 | | | | | грн. | грн. 2 |Довга (ВКВ) | 35% | < 30% | 5% | 10000 | 500 | | | | | грн. | грн. 3 |Коротка | 20% | < 5% | 15% | 10000 | 1500 |(ВКВ) | | | | грн. | грн. 4 |Довга/коротка| 5% | < 3% | 2% | 10000 | 200 |(НКВ) | | | | грн. | грн. 5 |Довга/коротка| 2% | < 2% | 0% | 10000 | 0 |(банків. | | | | грн. | |метал.) | | | | | ------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------ N | Порушення |Фактичне|Встановлені|Відхилення|Поточний|Сума з/п| значень |значення| значення | |прибуток|штрафу | (лімітів) | | (ліміти) | | рах. N | | відкритої | | | | 5999 | | валютної | | | | | | позиції | | | | | ---+-------------+--------+-----------+----------+--------+------- 1 |Загальна | 45% | < 35% | 10% | 10000 | 1000 | | | | | грн. | грн. 2 |Довга (ВКВ) | 35% | < 30% | 5% | 10000 | 500 | | | | | грн. | грн. 3 |Коротка | 20% | < 5% | 15% | 10000 | 1500 |(ВКВ) | | | | грн. | грн. 4 |Довга/коротка| 5% | < 3% | 2% | 10000 | 200 |(НКВ) | | | | грн. | грн. 5 |Довга/коротка| 2% | < 2% | 0% | 10000 | 0 |(банків. | | | | грн. | |метал.) | | | | | ------------------------------------------------------------------
Штрафи за порушення значень (лімітів) відкритої валютної
позиції розраховуються, виходячи з розрахунку середньозваженої
величини за місяць. Якщо банком порушуються одночасно кілька значень (лімітів)
відкритої валютної позиції банку, то штраф стягується за
розрахунком з більшої суми, тобто 1500 грн.
4.7. Штраф за стягнення відсотків авансом на час видачі
кредиту накладається на банки в розмірі стягненої суми коштів
авансом.
4.8. Застосування штрафних санкцій оформляється
розпорядженням, яке підписується керівником (або його заступником)
відповідного територіального управління Національного банку
України або Управління нагляду за великими банками Національного
банку України. 4.8.1. Територіальне управління Національного банку України
або Управління нагляду за великими банками протягом п'яти робочих
днів з дня надходження інформації про порушення готує
розпорядження про притягнення до відповідальності у вигляді
накладання штрафу. У цей же строк зазначене розпорядження
надсилається банку-порушнику з обов'язковим переліком підстав щодо
накладання штрафу та розрахунком суми штрафу. Розпорядження про накладання штрафу має містити перелік
виявлених порушень з посиланням на нормативно-правові акти і
документи, що підтверджують факт порушення, а також пропозицію до
банку-порушника про добровільну сплату нарахованої суми штрафу
протягом трьох робочих днів, починаючи з наступного дня після
отримання банком розпорядження. Територіальне управління Національного банку зобов'язане
надсилати до Департаменту пруденційного нагляду копію цього
розпорядження з переліком підстав щодо накладання штрафу та
розрахунком суми штрафу. 4.8.2. Якщо нарахована сума штрафу не буде перерахована
банком-порушником у зазначений строк, то штраф стягується шляхом
подання до арбітражного суду позовної заяви.
4.9. Якщо стягнення штрафу спричинить суттєве погіршення
фінансового стану банку (неспроможність банку своєчасно виконувати
зобов'язання перед своїми клієнтами; створення становища, що
загрожує інтересам вкладників і кредиторів), то до банку можуть не
застосовуватися штрафні санкції. У цьому разі мають
застосовуватися інші заходи впливу, передбачені ст.62 Закону
України "Про Національний банк України" ( 679-14 ) та цим
Положенням. 4.10. Про незастосування такого заходу впливу, як накладання
штрафу (або відстрочення строку сплати штрафу), територіальне
управління Національного банку України або Управління нагляду за
великими банками повідомляють Департамент пруденційного нагляду
Національного банку України з обгрунтуванням підстав. 4.11. Суми стягнених штрафів відображаються у 7-му класі
Плану рахунків бухгалтерського обліку комерційних банків України
( va493500-97 ) за статтею "Інші банківські операційні витрати"
(рахунок N 7397) і збільшують суму оподатковуваного прибутку".
12. Назву розділу 5 глави IV "Примусові заходи впливу"
викласти в такій редакції: "Розділ 5. Ліквідація або реорганізація банку".
13. Пункт 5.1 розділу 5 глави IV викласти в такій редакції: "5.1. Національний банк України має право відкликати ліцензію
на право здійснення всіх банківських операцій та прийняти рішення
про реорганізацію або ліквідацію банку в разі порушення ним
законів чи інших нормативних актів, що спричинило значну втрату
активів або доходів, призвело до неплатоспроможності банку і
завдало істотної шкоди інтересам їх клієнтів, а також приховування
будь-яких рахунків, інших документів чи активів. Прийняттю Національним банком України рішення про відкликання
ліцензії на право здійснення всіх банківських операцій та про
реорганізацію або ліквідацію банку передує призначення тимчасової
адміністрації для управління банком або проведення перевірки його
діяльності".
14. Пункт 5.2 розділу 5 глави IV доповнити третім абзацом
такого змісту: "Рішення Правління Національного банку України про
відкликання в комерційного банку ліцензії на право здійснення всіх
банківських операцій та про ліквідацію банку повідомляється всім
банкам України".
15. Абзац 2 пункту 5.3 розділу 5 глави IV викласти в такій
редакції: "Якщо банк має відкриті прямі кореспондентські рахунки в
банках-кореспондентах резидентах і нерезидентах, то ліквідатор
(ліквідаційна комісія) на підставі відповідної інформації
територіального управління Національного банку України (в якому
відкритий кореспондентський рахунок комерційного банку) доводить
до цих банків рішення про ліквідацію комерційного банку та
забезпечує повернення коштів з кореспондентських рахунків (у тому
числі з кореспондентського рахунку на Українській міжбанківській
валютній біржі) на накопичувальний рахунок ліквідатора
(ліквідаційної комісії) відповідно до п.1.16 розділу 1 глави IV
цього Положення та Правил реєстрації прямих кореспондентських
рахунків Національним банком України ( v0660500-99 ), затверджених
постановою Правління Національного банку України від 29.06.99
N 311 ( v0311500-99 )".
16. У пункті 5.13 розділу 5 глави IV другий абзац викласти в
такій редакції: "На підставі висновків зазначеного департаменту Комісія
Національного банку України з питань нагляду та регулювання
діяльності банків згідно зі статтею 27 Закону України "Про банки і
банківську діяльність" ( 872-12 ) може прийняти рішення про
надання (або ненадання) дозволу на проведення реорганізації банку
або його продаж". Абзац третій вилучити.
17. Третій абзац пункту 5.14 розділу 5 глави IV після слів "в
довірчому управлінні банку" доповнити словами "(крім грошових
коштів)" і далі - за текстом.
18. У пунктах 5.25 та 5.27 розділу 5 глави IV слова
"Республіканська книга реєстрації банків, валютних бірж та інших
фінансово-кредитних установ" у всіх відмінках замінити на слова
"Реєстр банків, їх філій та представництв, валютних бірж та
фінансово-кредитних установ" у відповідних відмінках.
Директор Департаменту
пруденційного нагляду В.О.Зінченко
Джерело:Офіційний портал ВРУ