open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 380 від 17.11.97 Зареєстровано в юридичному

м.Київ департаменті Нацбанку

17 листопада 1997 р.
vd971117 vn380 за N 486

Про затвердження Положення "Про структуру системи

банківського нагляду Національного банку України

та його повноваження щодо адекватного реагування

на порушення в діяльності комерційних банків"

З метою створення системи пруденційного регулювання
діяльності банків з боку банківського нагляду Національного банку
України правління, розглянувши проект Положення "Про структуру
системи банківського нагляду Національного банку України та його
повноваження щодо адекватного реагування на порушення в діяльності
комерційних банків", П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Затвердити Положення "Про структуру системи банківського
нагляду Національного банку України та його повноваження щодо
адекватного реагування на порушення в діяльності комерційних
банків" (додається). 2. Надіслати Положення "Про структуру системи банківського
нагляду Національного банку України та його повноваження щодо
адекватного реагування на порушення в діяльності комерційних
банків" Кримському республіканському, обласним та по м.Києву і
Київській області управлінням Національного банку України для
керівництва та використання в роботі. 3. Постанова набуває чинності з часу підписання.
Голова В.А.Ющенко
Затверджено

постановою Правління Національного

банку України

від 17 листопада 1997 р. N 380

реєст. N 486 від 17.11.97 р.
Положення

про структуру системи банківського нагляду Національного

банку України та його повноваження щодо адекватного

реагування на порушення в діяльності комерційних банків
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблене на підставі Закону України "Про
банки і банківську діяльність" ( 872-12 ), Закону України "Про
господарські товариства" ( 1576-12 ) та інших законодавчих актів.
Воно визначає структуру системи банківського нагляду Національного
банку України та її повноваження щодо адекватного реагування на
допущені в діяльності комерційних банків порушення.
2. Структура системи банківського нагляду
2.1. Система банківського нагляду скоординована за вертикаллю
і функціонує як єдиний механізм у складі центрального апарату та
регіональних управлінь Національного банку України. 2.2. Система банківського нагляду має такі рівні (з правом
прийняття відповідних рішень і дій у межах своєї компетенції при
здійсненні контрольних функцій): - відділ банківського нагляду регіонального управління; - Комісія з питань нагляду і регулювання діяльності банків
при регіональному управлінні; - начальник регіонального управління; - відповідні департаменти банківського нагляду Національного
банку України; - заступник Голови Правління Національного банку України; - Комісія з питань нагляду і регулювання діяльності банків
Національного банку України. У разі неможливості прийняття управлінського рішення та
вжиття заходів на вищевказаних рівнях системи банківського нагляду
відповідні департаменти банківського нагляду на підставі
матеріалів, наданих іншими рівнями, готують висновки та подають їх
Правлінню Національного банку України для розгляду і прийняття
рішення. Опрацювання методичних інструментів здійснення банківського
нагляду, обговорення принципових проблем, що виникають в
діяльності комерційних банків, знаходження напрямів адекватного
реагування на такі проблеми проводиться Консультаційною Радою з
питань нагляду і регулювання діяльності банків Національного банку
України. 2.3. Система банківського нагляду на рівні відповідних
департаментів банківського нагляду Національного банку України
складається з департаментів та управління (відповідно до напрямів
діяльності), а саме: - Департамент реєстрації та ліцензування банків - реєстрація
банків і ліцензування банківської діяльності; - Департамент безвиїзного нагляду - економічний аналіз,
розроблення нормативів регулювання діяльності банків; - Департамент інспектування банків - інспектування банків; - Департамент з питань роботи з проблемними банками -
здійснення нагляду за проблемними банками, які у встановленому
порядку отримали сукупний рейтинг "граничний" (4) та
"незадовільний" (5); - Управління координації з питань банківського нагляду -
координація інформації щодо банківського нагляду. 2.4. Система банківського нагляду на рівні регіонального
управління Національного банку України складається з начальника
регіонального управління, Комісії з питань нагляду і регулювання
діяльності банків при регіональному управлінні, а також
відповідних підрозділів (відділів, секторів) відповідно до таких
напрямів діяльності: - погодження на відкриття банківських установ та дозволів
банківським установам на здійснення банківських операцій; - інспектування банків і банківських установ; - обробка економічної інформації; - здійснення нагляду за банками, які у встановленому порядку
отримали сукупний рейтинг "сильний" (1), "задовільний" (2) та
"посередній" (3).
3. Повноваження системи банківського нагляду Національного

банку України щодо адекватного реагування на порушення

в діяльності комерційних банків
3.1. З метою усунення порушень у діяльності комерційних
банків та виправлення їх фінансового стану банківський нагляд усіх
рівнів має повноваження застосовувати до банків нижчевикладені
заходи впливу. 3.1.1. На рівні відділу банківського нагляду регіонального
управління на підставі відповідних матеріалів готуються пропозиції
щодо вжиття до комерційних банків таких заходів впливу: - проведення з керівництвом банку та банківської установи
спільних нарад з обговорення проблемних питань; - надсилання керівництвом банку листа із зобов'язаннями; - надсилання банку попередження; - стягнення у безспірному порядку штрафу у розмірі
неправомірно отриманого доходу банком або банківською установою; - проведення позапланових тематичних та комплексних інспекцій
поточної діяльності банку або банківської установи; - здійснення експертизи наданої банком програми фінансового
оздоровлення; - підготовка пропозицій щодо підвищення норми обов'язкових
резервів, встановлення або скасування режиму фінансового
оздоровлення, відкликання ліцензій та дозволів на здійснення
окремих чи усіх банківських операцій, а також щодо припинення
діяльності банку чи банківської установи. У разі подальшого погіршення стану банку або банківської
установи відділ банківського нагляду і регіонального управління
надсилає необхідні матеріали і висновки на розгляд Комісії з
питань нагляду і регулювання діяльності банків при регіональному
управлінні Національного банку України. 3.1.2. На рівні Комісії з питань нагляду і регулювання
діяльності банків при регіональному управлінні: - проведення з керівництвом банків та банківських установ
спільних нарад з обговорення проблемних питань; - надання рекомендацій щодо підвищення банку норми
обов'язкових резервів; - внесення пропозицій щодо встановлення або скасування банку
режиму фінансового оздоровлення; - внесення пропозицій щодо усунення керівництва банківської
установи від управління; - внесення пропозицій щодо відкликання ліцензії на здійснення
окремих чи всіх банківських операцій, а також щодо припинення
діяльності банків; - прийняття рішень щодо відкликання дозволів філій на
здійснення окремих чи всіх банківських операцій. 3.1.3. На рівні начальника регіонального управління: начальник регіонального управління Національного банку
України бере участь у процесі реагування з боку банківського
нагляду на порушення в діяльності банків, вдаючись до таких
заходів впливу: - безпосередня участь у спільній нараді з керівництвом
банківської установи з обговорення проблемних питань; - отримання від керівництва банку листа із зобов'язаннями; - надсилання попередження банку; - накладення штрафних санкцій у розмірі неправомірно
одержаного доходу; - видання розпорядження щодо усунення керівництва банківської
установи від управління. 3.1.4. На рівні відповідних департаментів банківського
нагляду подаються на розгляд заступнику Голови Правління
пропозиції щодо вжиття заходів впливу з таких питань: - проведення спільних нарад з членами спостережної ради та
виконавчого органу комерційного банку, надання рекомендацій раді
банку щодо кадрових змін у складі виконавчого органу; - проведення інспекцій банків; - надання пропозицій на ім'я голови ради банку щодо
необхідності усунення керівництва банку від управління; - підготовка матеріалів для винесення на розгляд Комісії з
питань нагляду і регулювання діяльності банків Національного банку
України. 3.1.5. На рівні заступника Голови Правління: заступник Голови Правління бере участь у процесі реагування з
боку банківського нагляду на порушення в діяльності комерційних
банків шляхом: - затвердження планів контрольно-інспекційної роботи
банківського нагляду; - проведення з керівництвом банків спільних нарад з
обговорення проблемних питань у їх діяльності та прийняття рішень,
які б зобов'язували виконавчі органи банків усувати виявлені
порушення і недоліки; - прийняття рішень про проведення інспекцій комерційних
банків та їх установ; - визначення і координація дій департаментів банківського
нагляду і відділів банківського нагляду регіональних управлінь. 3.1.6. На рівні Комісії з питань нагляду і регулювання
діяльності банків Національного банку України: - проведення комплексної оцінки фінансово-економічного стану
банківської системи в цілому, визначення тенденцій її розвитку та
надання пропозицій Правлінню щодо адекватного реагування; - заслуховування керівників комерційних банків у разі
порушення комерційними банками чинного законодавства з метою
здійснення аналізу становища, що склалося в банку, і розроблення
відповідних заходів щодо усунення негативних наслідків; - прийняття рішень про відкликання у банку ліцензії на
здійснення окремих банківських операцій; - підготовка необхідних висновків для Правління Національного
банку України про відкликання ліцензії на всі види банківських
операцій; - надання комерційним банкам рекомендацій щодо усунення
порушень в їх діяльності з питань, які не потребують розгляду на
засіданні Правління; - надання пропозицій Правлінню щодо прийняття рішень про
застосування санкцій, передбачених чинним законодавством, у разі
виявлення фактів порушень.
4. Порядок вжиття заходів впливу до комерційних банків
4.1. Безпосередньо процес нагляду за діяльністю комерційних
банків здійснює регіональне управління Національного банку
України, відділ банківського нагляду якого на підставі отриманої
інформації та звітності здійснює контроль за фінансовим станом
комерційних банків та їх установ і дотриманням банками
встановлених економічних нормативів, банківського законодавства та
нормативних актів Національного банку України. 4.2. У разі порушення комерційним банком вимог банківського
законодавства регіональне управління вирішує питання з
керівництвом комерційного банку про проведення спільної наради з
метою обговорення проблем діяльності цього банку. При невизначенні
шляхів вирішення зазначених проблем, а також якщо нарада не може
бути проведена з будь-яких причин, начальник регіонального
управління приймає рішення про здійснення інспекції безпосередньо
у комерційному банку (установі). 4.3. У разі виявлення недоліків у роботі банку начальник
регіонального управління пропонує комерційному банку вжити заходів
щодо їх усунення та надати листа із зобов'язаннями, а при
невиконанні комерційним банком цих зобов'язань - надсилає
попередження його керівництву. 4.4. За підсумками проведеної інспекції у разі необхідності
начальник регіонального управління інформує Голову Правління
комерційного банку про подальші дії регіонального управління, в
тому числі про надання необхідних матеріалів до відповідних
департаментів банківського нагляду Національного банку України. 4.5. Відповідні департаменти банківського нагляду
Національного банку України проводять детальний аналіз матеріалів,
наданих регіональними управліннями Національного банку України та
отриманих з інших джерел, про наявність недоліків і порушень в
діяльності комерційного банку та готують для Комісії з питань
нагляду і регулювання діяльності банків та Правління Національного
банку України пропозиції щодо необхідності застосування таких
заходів: а) проведення інспекції у комерційному банку та його
установах, метою якої є отримання інформації про фінансовий стан
банку в цілому, систему його внутрішнього контролю, підтвердження
достовірності звітних документів, перевірку законності банківських
операцій та ліквідності банку тощо; б) встановлення та скасування режиму фінансового
оздоровлення; в) усунення керівництва комерційного банку (установи) від
управління; г) призначення тимчасової адміністрації для управління
комерційним банком; д) відкликання ліцензій на здійснення окремих або усіх видів
банківських операцій; е) припинення діяльності банку, його реорганізацію чи
ліквідацію; є) виключення банку з Республіканської книги реєстрації
банків, валютних бірж та інших фінансово-кредитних установ у
зв'язку з їх реорганізацією чи ліквідацією. Правління Національного банку України, розглянувши матеріали,
надані відповідним департаментом банківського нагляду та Комісією
з питань нагляду і регулювання діяльності банків, приймає рішення. Послідовність вжиття того чи іншого заходу впливу, визначена
цим положенням, не обов'язкова в усіх випадках у зв'язку з тим, що
заходи впливу мають бути адекватними допущеним порушенням. Рішення про вжиття адекватних заходів впливу приймаються на
відповідних рівнях системи банківського нагляду та Правлінням
Національного банку України.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: