З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про Конституційний Суд України
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, N 49, ст.272 )
{ Щодо визнання неконституційними окремих положень див.Рішення Конституційного Суду
N 2-зп ( v002p710-97 ) від 23.06.97 }
{ Офіційне тлумачення до Закону див. в РішенніКонституційного Суду
N 15-рп/2000 ( v015p710-00 ) від 14.12.2000 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 73-V ( 73-16 ) від 03.08.2006, ВВР, 2006, N 42, ст.383
N 79-V ( 79-16 ) від 04.08.2006, ВВР, 2006, N 41, ст.355 }
{ Щодо визнання неконституційними окремих положень див.Рішення Конституційного Суду
N 13-рп/2008 ( v013p710-08 ) від 26.06.2008 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009, ВВР, 2009, N 31, ст.461 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
{ Щодо визнання неконституційними окремих положень див.Рішення Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законом
N 2453-VI ( 2453-17 ) від 07.07.2010, ВВР, 2010, N 41-42,N 43, N 44-45, ст.529 }
Р о з д і л I
Основи конституційного судоустрою
Г Л А В А 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Статус Конституційного Суду України
Конституційний Суд України - єдиний орган конституційної
юрисдикції в Україні.
Конституційний Суд України є юридичною особою, має печатку із
зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Стаття 2. Завдання Конституційного Суду України
Завданням Конституційного Суду України є гарантування
верховенства Конституції України ( 254к/96-ВР ) як Основного
Закону держави на всій території України.
Стаття 3. Нормативне регулювання діяльності КонституційногоСуду України
Організація, повноваження та порядок діяльності
Конституційного Суду України визначаються Конституцією України та
цим Законом.
Конституційний Суд України приймає акти, що регламентують
організацію його внутрішньої роботи у відповідності з цим Законом.
Стаття 4. Основні принципи діяльності Конституційного СудуУкраїни
Діяльність Конституційного Суду України грунтується на
принципах верховенства права, незалежності, колегіальності,
рівноправності суддів, гласності, повного і всебічного розгляду
справ та обгрунтованості прийнятих ним рішень.
Стаття 5. Склад Конституційного Суду України
Конституційний Суд України складається з вісімнадцяти суддів
Конституційного Суду України.
Президент України, Верховна Рада України та з'їзд суддів
України призначають по шість суддів Конституційного Суду України.
Стаття 6. Порядок призначення суддів Конституційного СудуУкраїни Президентом України
{ Положення частини першої статті 6 втратили чинність, як
такі, що є неконституційними, на підставі Рішення Конституційного
Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 } Президент України проводить консультації з Прем'єр-міністром
України та Міністром юстиції України щодо кандидатур на посади
суддів Конституційного Суду України.
{ Положення частини другої статті 6 втратили чинність щодо
вимоги скріплення Указу Президента України підписами
Прем'єр-міністра України та Міністра юстиції України, як такі, що
є неконституційними, на підставі Рішення Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 } Призначеною на посаду судді Конституційного Суду України
вважається особа, про призначення якої видано Указ Президента
України, скріплений підписами Прем'єр-міністра України та Міністра
юстиції України.
У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду
України, який призначався Президентом України, Президент України у
місячний строк призначає іншу особу на цю посаду.
Стаття 7. Порядок призначення суддів Конституційного СудуУкраїни Верховною Радою України
Верховна Рада України призначає суддів Конституційного Суду
України таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів.
Пропозиції щодо кандидатур на посади суддів Конституційного
Суду України вносить Голова Верховної Ради України, а також може
вносити не менш як 1/4 народних депутатів України від
конституційного складу Верховної Ради України; при цьому депутат
має право поставити підпис під пропозицією про висунення лише
однієї кандидатури і ці підписи депутатів не відкликаються.
Відповідний Комітет Верховної Ради України подає Верховній Раді
свої висновки щодо кожної кандидатури на посаду судді
Конституційного Суду України, внесеної у встановленому порядку.
Призначеними на посади суддів Конституційного Суду України
вважаються кандидати, які набрали найбільшу кількість голосів
депутатів, але більше половини голосів депутатів від
конституційного складу Верховної Ради України. Якщо кілька
кандидатів набрали однакову кількість голосів і після їх
призначення було б перевищено необхідне для призначення число
суддів, щодо цих кандидатів проводиться повторне голосування.
У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду
України, який призначався Верховною Радою України, Верховна Рада
України у місячний строк призначає іншу особу на цю посаду.
За результатами голосування Головою Верховної Ради України
підписуються постанови Верховної Ради України про призначення
суддів Конституційного Суду України.
Стаття 8. Порядок призначення суддів Конституційного СудуУкраїни з'їздом суддів України
З'їзд суддів України за пропозицією делегатів з'їзду
відкритим голосуванням більшістю голосів присутніх делегатів
з'їзду визначає кандидатури на посади суддів Конституційного Суду
України для включення в бюлетені для таємного голосування.
Призначеним на посаду судді Конституційного Суду України
вважається кандидат, який у результаті таємного голосування
одержав більшість голосів від числа обраних делегатів з'їзду
суддів України.
Якщо голосування проводиться щодо кандидатур, число яких
перевищує квоту для призначення на посади суддів Конституційного
Суду України, призначеними вважаються кандидати, які за умов,
визначених у частині другій цієї статті, набрали більше голосів,
ніж інші кандидати на ці посади.
У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду
України, який призначався з'їздом суддів України, з'їзд суддів
України у тримісячний строк призначає іншу особу на цю посаду.
За результатами голосування головуючим і секретарем з'їзду
підписуються рішення з'їзду суддів України про призначення суддів
Конституційного Суду України.
Стаття 9. Строк повноважень суддів Конституційного СудуУкраїни
Суддя Конституційного Суду України призначається строком на
дев'ять років без права бути призначеним повторно.
Стаття 10. Форма одягу та нагрудний знак суддіКонституційного Суду України
Суддя Конституційного Суду України при відправленні своїх
обов'язків на пленарному засіданні, на засіданні Конституційного
Суду України та в Колегії суддів Конституційного Суду України
повинен бути одягнений у мантію.
Суддя Конституційного Суду України має нагрудний знак, опис і
форма якого затверджуються Верховною Радою України.
Стаття 11. Атрибути Конституційного Суду України
Невід'ємними атрибутами Залу засідань Конституційного Суду
України є Державний Герб України та Державний Прапор України.
Стаття 12. Місцезнаходження Конституційного Суду України
Конституційний Суд України знаходиться у місті Києві.
Г Л А В А 2. ПОВНОВАЖЕННЯКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 13. Повноваження Конституційного Суду України
Конституційний Суд України приймає рішення та дає висновки у
справах щодо: 1) конституційності законів та інших правових актів Верховної
Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів
України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; 2) відповідності Конституції України чинних міжнародних
договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до
Верховної Ради України для надання згоди на їх обов'язковість; 3) додержання конституційної процедури розслідування і
розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку
імпічменту в межах, визначених статтями 111 та 151 Конституції
України ( 254к/96-ВР ); 4) офіційного тлумачення Конституції та законів України; 5) відповідності проекту закону про внесення змін до
Конституції України ( 254к/96-ВР ) вимогам статей 157 і 158
Конституції України ( 254к/96-ВР ); { Статтю 13 доповнено пунктом
5 згідно із Законом N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон
визнано неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 } 6) порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим
Конституції України ( 254к/96-ВР ) або законів України. { Статтю
13 доповнено пунктом 6 згідно із Законом N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Стаття 14. Межі повноважень Конституційного Суду України
До повноважень Конституційного Суду України не належать
питання щодо законності актів органів державної влади, органів
влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого
самоврядування, а також інші питання, віднесені до компетенції
судів загальної юрисдикції.
Стаття 15. Підстави для визнання правових актівнеконституційними
Підставами для прийняття Конституційним Судом України рішення
щодо неконституційності правових актів повністю чи в їх окремих
частинах є: невідповідність Конституції України; порушення встановленої Конституцією України процедури їх
розгляду, ухвалення або набрання ними чинності; перевищення конституційних повноважень при їх прийнятті.
Г Л А В А 3. СУДДІ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 16. Вимоги до судді Конституційного Суду України
Суддею Конституційного Суду України може бути громадянин
України, який на день призначення досяг сорока років, має вищу
юридичну освіту, стаж практичної, наукової або педагогічної роботи
за фахом не менше десяти років, володіє державною мовою і проживає
в Україні протягом останніх двадцяти років.
Судді Конституційного Суду України не можуть належати до
політичних партій та профспілок, мати представницький мандат,
брати участь у будь-якій політичній діяльності, обіймати будь-які
інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу, крім
наукової, викладацької та творчої.
Стаття 17. Вступ на посаду судді Конституційного Суду України
Суддя Конституційного Суду України вступає на посаду з дня
складення ним присяги судді Конституційного Суду України.
Суддя Конституційного Суду України при вступі на посаду
складає присягу такого змісту: "Урочисто присягаю чесно і сумлінно
виконувати високі обов'язки судді Конституційного Суду України,
забезпечувати верховенство Конституції України, захищати
конституційний лад держави, конституційні права та свободи людини
і громадянина".
Суддя Конституційного Суду України складає присягу на
засіданні Верховної Ради України, яке проводиться за участю
Президента України, а також Прем'єр-міністра України, Голови
Верховного Суду України або осіб, які виконують їх повноваження.
{ Частина третя статті 17 в редакції Закону N 73-V ( 73-16 ) від
03.08.2006 }
Стаття 18. Статус судді Конституційного Суду України
Статус судді Конституційного Суду України визначається
Конституцією України ( 254к/96-ВР ), цим Законом та законами
України про статус суддів.
Повноваження судді Конституційного Суду України та його
конституційні права і свободи не можуть бути обмежені при введенні
воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її
місцевостях.
Стаття 19. Повноваження судді Конституційного Суду України
Суддя Конституційного Суду України здійснює попередню
підготовку питань для їх розгляду Колегією суддів Конституційного
Суду України, Конституційним Судом України, бере участь у розгляді
справ.
Суддя Конституційного Суду України має право витребувати від
Верховної Ради України, Президента України, Прем'єр-міністра
України, Генерального прокурора України, суддів, органів державної
влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого
самоврядування, посадових осіб, підприємств, установ, організацій
усіх форм власності, політичних партій та інших об'єднань
громадян, окремих громадян необхідні документи, матеріали та іншу
інформацію з питань, що готуються до розгляду Колегією суддів
Конституційного Суду України, Конституційним Судом України.
Ухилення від дачі пояснень або відмова від надання
документів, матеріалів, інформації судді Конституційного Суду
України тягне за собою відповідальність винних осіб згідно з
законом.
Суддя Конституційного Суду України має право публічно
висловлювати свою думку з питань, що стосуються провадження у
Конституційному Суді України лише щодо тих справ, у яких
Конституційним Судом України прийнято рішення чи дано висновок.
Стаття 20. Вибори Голови Конституційного Суду України
Голова Конституційного Суду України обирається на
спеціальному пленарному засіданні Конституційного Суду України зі
складу суддів Конституційного Суду України лише на один трирічний
строк таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів з будь-яким
числом кандидатур, запропонованих суддями Конституційного Суду
України. У бюлетені може бути залишено не більше однієї
кандидатури.
Головою Конституційного Суду України вважається обраний
кандидат, за якого проголосувало більше половини конституційного
складу суддів Конституційного Суду України.
У разі якщо запропоновано більше двох кандидатів на посаду
Голови Конституційного Суду України і жодного з кандидатів не було
обрано, проводиться повторне голосування щодо двох кандидатів, які
отримали більшість голосів.
У разі якщо запропоновано не більше двох кандидатів на посаду
Голови Конституційного Суду України і жодного з кандидатів не було
обрано або Голову Конституційного Суду України не було обрано при
повторному голосуванні, проводяться нові вибори на посаду Голови
Конституційного Суду України. Частина четверта статті 20 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 2453-VI ( 2453-17 ) від 07.07.2010 - щодо набрання
чинності зміни див. п.1 розділу XII "Прикінцеві положення" Закону
N 2453-VI від 07.07.2010 }
Конституційний Суд України обирає з числа суддів
Конституційного Суду України комісію для організації та проведення
виборів Голови Конституційного Суду України.
Стаття 21. Повноваження Голови Конституційного Суду України
Голова Конституційного Суду України очолює Конституційний Суд
України та організовує його діяльність.
До повноважень Голови Конституційного Суду України належить: організація роботи колегій суддів Конституційного Суду
України, комісій та Секретаріату Конституційного Суду України; скликання і проведення засідань, пленарних засідань
Конституційного Суду України; розпорядження бюджетними коштами на утримання і забезпечення
діяльності Конституційного Суду України відповідно до кошторису,
затвердженого Конституційним Судом України; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом і
актами Конституційного Суду України, що регламентують організацію
його внутрішньої роботи.
Стаття 22. Заступники Голови Конституційного Суду України
Голова Конституційного Суду України має двох заступників
Голови Конституційного Суду України.
Заступники Голови Конституційного Суду України виконують за
дорученням Голови Конституційного Суду України окремі його
повноваження. У разі відсутності Голови Конституційного Суду
України або неможливості здійснення ним своїх повноважень його
обов'язки виконує заступник, який є старшим за віком.
У разі відсутності обох заступників обов'язки Голови
Конституційного Суду України виконує найстарший за віком суддя
Конституційного Суду України.
Заступники Голови Конституційного Суду України обираються за
пропозицією Голови Конституційного Суду України лише на один
трирічний строк таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів у
порядку, визначеному статтею 20 цього Закону.
Стаття 23. Припинення повноважень судді Конституційного СудуУкраїни
Повноваження судді Конституційного Суду України припиняються
у разі: 1) закінчення строку призначення; 2) досягнення суддею шістдесятип'ятирічного віку; 3) неможливості виконувати свої повноваження за станом
здоров'я; 4) порушення суддею вимог, передбачених частиною другою
статті 16 цього Закону; 5) порушення суддею присяги; 6) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 7) припинення його громадянства; 8) визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим; 9) подання суддею заяви про відставку або про звільнення з
посади за власним бажанням.
Рішення про припинення повноважень судді Конституційного Суду
України у випадках, передбачених пунктами 1-3, 6-9, приймається на
засіданні Конституційного Суду України, а у випадках, передбачених
пунктами 4, 5, - Верховною Радою України.
Повноваження судді припиняються у разі його смерті.
Стаття 24. Дострокове звільнення з посади ГоловиКонституційного Суду України, заступника Голови
Конституційного Суду України за їх заявами
Голова Конституційного Суду України, заступник Голови
Конституційного Суду України звільняються з посади за їх заявами
Конституційним Судом України.
Рішення про дострокове звільнення вважається прийнятим, якщо
за нього проголосувало більше половини конституційного складу
суддів Конституційного Суду України.
Звільнення з посади Голови Конституційного Суду України,
заступника Голови Конституційного Суду України не позбавляє їх
повноважень судді Конституційного Суду України.
Стаття 25. Наукові консультанти і помічники суддівКонституційного Суду України
Суддя Конституційного Суду України має наукового консультанта
і помічника.
Науковий консультант і помічник виконують доручення судді
Конституційного Суду України зі справ конституційного провадження.
Науковий консультант і помічник судді Конституційного Суду
України є державними службовцями.
Стаття 26. Позасудова діяльність суддів Конституційного СудуУкраїни
Судді Конституційного Суду України мають право брати участь у
конференціях, симпозіумах, бути у складі делегацій Конституційного
Суду України.
Рішення про службові відрядження суддів Конституційного Суду
України приймає Голова Конституційного Суду України, а у разі його
відсутності - заступник Голови Конституційного Суду України.
Г Л А В А 4. ГАРАНТІЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУДДІВКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 27. Незалежність суддів Конституційного Суду України
Судді Конституційного Суду України при здійсненні своїх
повноважень є незалежними і підкоряються лише Конституції України
( 254к/96-ВР ) та керуються цим Законом, іншими законами України,
крім тих законів або їх окремих положень, що є предметом розгляду
Конституційного Суду України.
Стаття 28. Недоторканність особи судді Конституційного СудуУкраїни
Особа судді Конституційного Суду України є недоторканною.
Суддя Конституційного Суду України не може бути затриманий чи
заарештований без згоди Верховної Ради України до винесення
обвинувального вироку судом.
Судді Конституційного Суду України не несуть юридичної
відповідальності за результати голосування або висловлювання у
Конституційному Суді України та в його колегіях, за винятком
відповідальності за образу чи наклеп при розгляді справ, прийнятті
рішень та дачі висновків Конституційним Судом України.
Стаття 29. Соціальне і побутове забезпечення суддівКонституційного Суду України
Судді Конституційного Суду України одержують заробітну плату
та користуються іншими видами матеріального забезпечення,
встановленими законами України про статус суддів.
У разі коли повноваження судді Конституційного Суду України
були припинені відповідно до пунктів 1 і 3 частини першої статті
23 цього Закону, за ним зберігається до виходу на пенсію за віком
вісімдесят відсотків грошового утримання та інші види
матеріального забезпечення, якими користується суддя
Конституційного Суду України.
Г Л А В А 5. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 30. Організація діяльності Конституційного СудуУкраїни
Питання провадження у справах та діяльності Конституційного
Суду України, його Секретаріату, порядок діловодства, правила
внутрішнього розпорядку Конституційного Суду України визначаються
Конституцією України, цим Законом та актами Конституційного Суду
України, що встановлюють порядок організації внутрішньої роботи
Конституційного Суду України.
Стаття 31. Фінансування Конституційного Суду України
Фінансування Конституційного Суду України передбачається в
Державному бюджеті України окремим рядком.
Пропозиції щодо обсягу фінансування Конституційного Суду
України і проект відповідного кошторису подаються Головою
Конституційного Суду України до Кабінету Міністрів України та
Верховної Ради України при складанні проекту Державного бюджету
України на кожний наступний рік.
Стаття 32. Секретаріат Конституційного Суду України
Організаційне, науково-експертне, інформаційно-довідкове та
інше забезпечення діяльності Конституційного Суду України здійснює
Секретаріат Конституційного Суду України на чолі з керівником
Секретаріату Конституційного Суду України.
Положення про Секретаріат Конституційного Суду України, його
структура і штати затверджуються Конституційним Судом України.
Керівник Секретаріату Конституційного Суду України
призначається Конституційним Судом України за поданням Голови
Конституційного Суду України з числа громадян, які мають право на
зайняття посади професійного судді.
Керівник Секретаріату Конституційного Суду України не може
належати до політичних партій, мати представницький мандат, брати
участь у будь-якій політичній діяльності, обіймати будь-які інші
оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу, крім
наукової, викладацької та творчої.
Керівник та інші посадові особи Секретаріату Конституційного
Суду України є державними службовцями.
Стаття 33. Постійні комісії Конституційного Суду України
Конституційний Суд України на своєму засіданні утворює з
числа суддів Конституційного Суду України постійні комісії
Конституційного Суду України, що є його допоміжними робочими
органами з питань організації його внутрішньої діяльності.
Положення про постійні комісії Конституційного Суду України
затверджується Конституційним Судом України на пленарному
засіданні.
Голови постійних комісій призначаються Головою
Конституційного Суду України на строк своїх повноважень.
Стаття 34. Тимчасові комісії Конституційного Суду України
Конституційний Суд України може утворювати на своїх пленарних
засіданнях тимчасові комісії для додаткового дослідження питань,
пов'язаних з конституційним провадженням у справі, за участю
фахівців у відповідних галузях права.
Стаття 35. Архів Конституційного Суду України
Матеріали діяльності Конституційного Суду України
зберігаються в Архіві Конституційного Суду України.
Матеріали справ, щодо яких Конституційним Судом України
прийнято рішення або дано висновок, зберігаються в Архіві
Конституційного Суду України сто років.
Оригінали рішень та висновків Конституційного Суду України
зберігаються в Архіві Конституційного Суду України безстроково.
Інші матеріали щодо діяльності Конституційного Суду України
зберігаються в Архіві Конституційного Суду України на загальних
підставах, визначених законодавством України.
Положення про Архів Конституційного Суду України
затверджується Конституційним Судом України.
Стаття 36. Бібліотека Конституційного Суду України
Для забезпечення Конституційного Суду України
нормативно-правовими актами, науковою та іншою спеціальною
літературою утворюється Бібліотека Конституційного Суду України.
Положення про Бібліотеку Конституційного Суду України
затверджується Конституційним Судом України.
Стаття 37. Друкований орган Конституційного Суду України
Друкованим органом Конституційного Суду України є "Вісник
Конституційного Суду України".
Р о з д і л II
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ
Г Л А В А 6. ЗВЕРНЕННЯ ДО КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 38. Форми звернення до Конституційного Суду України
Формами звернення до Конституційного Суду України є
конституційне подання та конституційне звернення.
Стаття 39. Конституційне подання
Конституційне подання - це письмове клопотання до
Конституційного Суду України про визнання правового акта (його
окремих положень) неконституційним, про визначення відповідності
проекту закону про внесення змін до Конституції України
( 254к/96-ВР ) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
( 254к/96-ВР ), конституційності міжнародного договору або про
необхідність офіційного тлумачення Конституції України
( 254к/96-ВР ) та законів України. Конституційним поданням є також
звернення Верховної Ради України про дачу висновку щодо додержання
конституційної процедури розслідування і розгляду справи про
усунення Президента України з поста в порядку імпічменту,
порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим Конституції
України ( 254к/96-ВР ) або законів України. Частина перша статті 39 в редакції Закону N 1168-VI ( 1168-17 )
від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
У конституційному поданні зазначаються: 1) повне найменування органу, посадової особи, які
направляють конституційне подання згідно з правом, наданим
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та цим Законом; 2) відомості про представника за законом або уповноваженого
за дорученням; 3) повне найменування, номер, дата прийняття, джерело
опублікування (у разі публікації) правового акта, конституційність
якого (окремих його положень) оспорюється чи який потребує
офіційного тлумачення; 4) правове обгрунтування тверджень щодо неконституційності
правового акта (його окремих положень) або необхідності в
офіційному тлумаченні; 5) дані щодо інших документів і матеріалів, на які
посилаються суб'єкти права на конституційне подання (копії цих
документів і матеріалів додаються); 6) перелік документів і матеріалів, що додаються.
Конституційне подання, документи та інші матеріали до нього
подаються у трьох примірниках.
Стаття 40. Суб'єкти права на конституційне подання з питаньприйняття рішень Конституційним Судом України
Суб'єктами права на конституційне подання з питань прийняття
рішень Конституційним Судом України у випадках, передбачених
пунктом 1 статті 13 цього Закону, є Президент України, не менш як
сорок п'ять народних депутатів України (підпис депутата не
відкликається), Верховний Суд України, Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини, Верховна Рада Автономної Республіки
Крим.
Стаття 41. Суб'єкти права на конституційне подання з питаньдачі висновків Конституційним Судом України
Суб'єктами права на конституційне подання з питань дачі
висновків Конституційним Судом України у випадках, передбачених
пунктами 2-6 статті 13 цього Закону, є:
за пунктами 2, 6 - Президент України;
за пунктами 3, 5, 6 - Верховна Рада України;
за пунктом 2 - Кабінет Міністрів України;
за пунктом 4 - Президент України, не менш як сорок п'ять
народних депутатів України (підпис депутата не відкликається),
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховний Суд
України, Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади,
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, органи місцевого
самоврядування. Текст статті 41 в редакції Закону N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Стаття 42. Конституційне звернення
Конституційне звернення - це письмове клопотання до
Конституційного Суду України про необхідність офіційного
тлумачення Конституції України та законів України з метою
забезпечення реалізації чи захисту конституційних прав та свобод
людини і громадянина, а також прав юридичної особи.
У конституційному зверненні зазначаються: 1) прізвище, ім'я, по батькові громадянина України, іноземця
чи особи без громадянства, адреса, за якою особа проживає, або
повна назва та місцезнаходження юридичної особи; 2) відомості про представника особи за законом або
уповноваженого за дорученням; 3) статті (окремі положення) Конституції України або Закону
України, тлумачення яких має бути дано Конституційним Судом
України; 4) обгрунтування необхідності в офіційному тлумаченні
положень Конституції України або законів України; 5) дані щодо інших документів і матеріалів, на які
посилаються суб'єкти права на конституційне звернення (копії цих
документів і матеріалів додаються); 6) перелік документів і матеріалів, що додаються.
Конституційне звернення, документи та інші матеріали до
нього подаються у трьох примірниках.
Стаття 43. Суб'єкти права на конституційне звернення зпитань офіційного тлумачення Конституції України
та законів України Назва статті 43 в редакції Закону N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Суб'єктами права на конституційне звернення з питань дачі
висновків Конституційним Судом України у випадку, передбаченому
пунктом 4 статті 13 цього Закону, є громадяни України, іноземці,
особи без громадянства та юридичні особи.
Стаття 44. Відкликання конституційного подання,конституційного звернення
Конституційне подання або конституційне звернення може бути
відкликане за письмовою заявою суб'єкта, який його направив до
Конституційного Суду України, в будь-який час до дня розгляду на
пленарному засіданні Конституційного Суду України.
Процесуальна ухвала про припинення провадження у справі за
конституційним поданням, конституційним зверненням, що
відкликається, приймається на засіданні Конституційного Суду
України.
Провадження у справі не може бути припинено внаслідок
скасування акта, що є предметом розгляду, органом, що його видав,
у разі якщо на розгляді зазначеної справи наполягає один із
суб'єктів права на конституційне подання. Статтю 44 доповнено частиною третьою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
У справах за конституційним поданням Президента України щодо
відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) актів Кабінету
Міністрів України відкликання конституційного подання не
допускається. Статтю 44 доповнено частиною четвертою згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Стаття 45. Підстави для відмови у відкритті конституційногопровадження
Підставами для відмови у відкритті провадження у справі в
Конституційному Суді України є:
1) відсутність встановленого Конституцією України, цим
Законом права на конституційне подання, конституційне звернення;
2) невідповідність конституційного подання, конституційного
звернення вимогам, передбаченим Конституцією України, цим Законом;
3) наявність рішення Конституційного Суду України щодо
конституційності аналогічного за змістом та юридичною силою акта,
ухвали про відмову у відкритті провадження або ухвали про
припинення провадження щодо такого акта; { Частину першу статті 45
доповнено пунктом згідно із Законом N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
4) непідвідомчість Конституційному Суду України питань,
порушених у конституційному поданні, конституційному зверненні.
Конституційний Суд України приймає рішення про відмову у
відкритті провадження за конституційним поданням Президента
України у справі щодо відповідності Конституції України
( 254к/96-ВР ) акта Кабінету Міністрів України у разі, якщо
питання щодо відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
такого акта Кабінету Міністрів України було предметом розгляду
Конституційного Суду України, за наслідками якого Конституційний
Суд України прийняв ухвали про відмову у відкритті провадження,
про припинення конституційного провадження або про визнання акта
Кабінету Міністрів України таким, що відповідає Конституції
України ( 254к/96-ВР ). Статтю 45 доповнено частиною другою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
У разі якщо на день звернення з конституційним поданням
Президента України щодо конституційності акта Кабінету Міністрів
України на розгляді Конституційного Суду України знаходиться
справа щодо відповідності такого акта Кабінету Міністрів України
Конституції України ( 254к/96-ВР ), Конституційний Суд України
об'єднує провадження у справах за відповідними конституційними
поданнями. Статтю 45 доповнено частиною третьою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Г Л А В А 7. ПРОВАДЖЕННЯ В СПРАВАХУ КОНСТИТУЦІЙНОМУ СУДІ УКРАЇНИ
Стаття 46. Порядок конституційного провадження у справі
Відкриття провадження у справі у Конституційному Суді України
за конституційним поданням чи конституційним зверненням
ухвалюється Колегією суддів Конституційного Суду України або
Конституційним Судом України на його засіданні.
Ухвала про відкриття конституційного провадження або про
відмову у відкритті конституційного провадження приймається не
пізніше одного місяця з дня надходження конституційного подання чи
конституційного звернення до Конституційного Суду України. Статтю 46 доповнено частиною згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Справа, за якою відкрито конституційне провадження,
розглядається Конституційним Судом України на пленарному засіданні
у порядку та в строк, установлені цим Законом.
Дата розгляду справи Конституційним Судом України
визначається Головою Конституційного Суду України.
Стаття 47. Колегії суддів Конституційного Суду України
У складі Конституційного Суду України утворюються колегії
суддів для розгляду питань щодо відкриття провадження у справах за
конституційними поданнями та колегії суддів для розгляду питань
щодо відкриття провадження у справах за конституційними
зверненнями.
Рішення про утворення колегій суддів Конституційного Суду
України, затвердження складу та призначення секретарів колегій
суддів приймається на засіданні Конституційного Суду України
протягом першого місяця кожного календарного року.
Секретар Колегії суддів призначається із числа суддів, які
входять до складу Колегії, та очолює її.
Стаття 48. Повноваження колегій суддів Конституційного СудуУкраїни щодо справ за конституційними поданнями
Колегія суддів Конституційного Суду України у справах за
конституційними поданнями більшістю голосів суддів, які входять до
її складу, приймає процесуальну ухвалу про відкриття провадження у
справі в Конституційному Суді України або про відмову у такому
провадженні.
У разі прийняття Колегією суддів Конституційного Суду України
процесуальної ухвали про відкриття провадження у справі в
Конституційному Суді України ця справа вноситься Головою
Конституційного Суду України на розгляд пленарного засідання
Конституційного Суду України.
У разі прийняття Колегією суддів процесуальної ухвали про
відмову у відкритті провадження в справі секретар Колегії суддів
направляє матеріали Голові Конституційного Суду України для
розгляду справи на засіданні Конституційного Суду України.
Стаття 49. Повноваження колегій суддів Конституційного СудуУкраїни у справах за конституційними зверненнями
Колегія суддів Конституційного Суду України у справах за
конституційними зверненнями приймає процесуальну ухвалу про
відкриття провадження у справі в Конституційному Суді України або
про відмову у такому провадженні в порядку, встановленому статтею
48 цього Закону.
Стаття 50. Засідання Конституційного Суду України
Конституційний Суд України на своїх засіданнях розглядає
питання щодо відкриття провадження у справі в Конституційному Суді
України у разі прийняття Колегією суддів Конституційного Суду
України процесуальної ухвали про відмову у відкритті такого
провадження.
У разі прийняття на засіданні Конституційного Суду України
процесуальної ухвали про відкриття провадження у справі в
Конституційному Суді України ця справа вноситься Головою
Конституційного Суду України на розгляд пленарного засідання
Конституційного Суду України.
Прийнята Конституційним Судом України на його засіданні
процесуальна ухвала про відмову у відкритті провадження у справі в
Конституційному Суді України є остаточною.
На засіданнях Конституційного Суду України розглядаються всі
питання, що потребують вирішення Конституційним Судом України,
крім тих, що вирішуються на його пленарних засіданнях, відповідно
до цього Закону.
Засідання Конституційного Суду України є повноважним, якщо на
ньому присутні не менше одинадцяти суддів Конституційного Суду
України.
Рішення Конституційного Суду України на його засіданнях
приймається, якщо за це рішення проголосувало більше половини
суддів Конституційного Суду України, які брали участь у засіданні.
Стаття 51. Пленарні засідання Конституційного Суду України
Конституційний Суд України на своїх пленарних засіданнях
розглядає справи, провадження в яких відкрито за конституційними
поданнями та конституційними зверненнями, а також інші питання,
віднесені до розгляду Конституційним Судом України на його
пленарних засіданнях цим Законом.
На пленарних засіданнях Конституційним Судом України
приймаються рішення у справах, передбачених пунктом 1 статті 13,
та даються висновки у справах, передбачених пунктами 2-6 статті 13
цього Закону. Частина друга статті 51 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Пленарне засідання Конституційного Суду України є
повноважним, якщо на ньому присутні не менше дванадцяти суддів
Конституційного Суду України.
Рішення Конституційного Суду України приймаються та його
висновки даються на пленарному засіданні, якщо за них
проголосувало не менше десяти суддів Конституційного Суду України.
Стаття 52. Порядок проведення пленарних засідань, засіданьКонституційного Суду України
Порядок проведення пленарних засідань, засідань
Конституційного Суду України встановлюється цим Законом та актами
Конституційного Суду України, що регламентують організацію його
внутрішньої роботи.
На пленарних засіданнях та на засіданнях Конституційного Суду
України головує Голова Конституційного Суду України.
Стаття 53. Відповідальність за порушення порядку проведенняпленарного засідання Конституційного Суду України
Головуючий на пленарному засіданні Конституційного Суду
України забезпечує додержання порядку його проведення.
Учасники конституційного провадження та присутні у Залі
засідань Конституційного Суду України попереджуються про
необхідність додержання встановленого порядку.
У разі виявлення неповаги до Конституційного Суду України або
перешкоджання проведенню його пленарного засідання порушник
притягається до встановленої законом відповідальності.
Ухвала про притягнення до відповідальності приймається
Конституційним Судом України за пропозицією головуючого у Залі
засідань Конституційного Суду України.
Порушник випроваджується із Залу засідань Конституційного
Суду України. Стаття 54. Забезпечення повноти розгляду справиКонституційним Судом України
Колегія суддів Конституційного Суду України під час
підготовки справи, Конституційний Суд України в процесі
провадження у справі мають право витребувати від Верховної Ради
України, Президента України, Прем'єр-міністра України,
Генерального прокурора України, суддів, органів державної влади,
органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого
самоврядування, посадових осіб, підприємств, установ, організацій
усіх форм власності, політичних партій та інших об'єднань громадян
і окремих громадян необхідні документи, матеріали та інші
відомості, що стосуються справи.
Колегія суддів Конституційного Суду України під час
підготовки справи, Конституційний Суд України в процесі
провадження у справі в разі необхідності призначають експертизу в
справі і вирішують питання щодо залучення до участі в
конституційному провадженні експертів.
Колегія суддів Конституційного Суду України під час
підготовки справи, Конституційний Суд України в процесі
провадження у справі мають право викликати посадових осіб,
експертів, свідків, представників за законом та уповноважених за
дорученням, громадян, участь яких повинна забезпечити об'єктивний
і повний розгляд справи.
Ухилення без поважних причин від явки у Колегію суддів
Конституційного Суду України чи в Конституційний Суд України, а
так само відмова надати необхідні документи, матеріали та інші
відомості або їх умисне приховування тягнуть за собою
відповідальність винних осіб за законом.
Стаття 55. Учасники конституційного провадження
Учасниками конституційного провадження є суб'єкти права на
конституційне подання і конституційне звернення, їхні
представники, а також залучені Конституційним Судом України до
участі у розгляді справи органи та посадові особи, свідки,
експерти та перекладачі.
Неявка з поважної причини учасника конституційного
провадження на пленарне засідання або на засідання Конституційного
Суду України може бути підставою для відкладення розгляду справи.
У разі повторної неявки з поважної причини учасника
конституційного провадження на пленарне засідання або на засідання
Конституційного Суду України Конституційний Суд України може
прийняти рішення про розгляд справи на відповідному засіданні за
його відсутності.
У разі неявки без поважної причини учасника конституційного
провадження Конституційний Суд України приймає рішення за його
відсутності.
Стаття 56. Мова конституційного провадження
У Конституційному Суді України провадження ведеться, рішення,
ухвали приймаються та оприлюднюються, висновки даються та
оприлюднюються державною мовою. Частина перша статті 56 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Учасники конституційного провадження, які не володіють
державною мовою, мають право користуватися послугами перекладача.
Про свої наміри користуватися послугами перекладача учасники
конституційного провадження своєчасно повідомляють Конституційний
Суд України.
Стаття 57. Строки конституційного провадження
Строк провадження у справах за конституційними поданнями та
конституційними зверненнями не повинен перевищувати трьох місяців.
{ Частина перша статті 57 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
У разі провадження за конституційним поданням, яке визнано
Конституційним Судом України невідкладним, строк розгляду такого
подання не повинен перевищувати одного місяця.
{ Частину третю статті 57 виключено на підставі Закону
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Строки конституційного провадження починають обчислюватися з
дня прийняття процесуальної ухвали про відкриття конституційного
провадження у справі.
Стаття 58. Об'єднання конституційних проваджень
У разі якщо до Конституційного Суду України надійшло кілька
конституційних подань, конституційних звернень, що стосуються того
самого питання, вони об'єднуються в одне конституційне провадження
у справі.
Стаття 59. Відшкодування витрат учасникам конституційногопровадження
Витрати учасників конституційного провадження відшкодовуються
з бюджетних коштів за рішенням Конституційного Суду України.
Стаття 60. Державне мито
Конституційне подання або конституційне звернення
надсилається до Конституційного Суду України без стягнення
державного мита.
Якщо неодноразове направлення конституційного подання,
конституційного звернення з того самого питання, що вже
розглядалось у Конституційному Суді України, є зловживанням
правом, Конституційний Суд України після прийняття рішення про
відмову у відкритті провадження у справі може прийняти рішення про
стягнення з суб'єкта права на конституційне подання, конституційне
звернення державного мита у розмірі, встановленому законом.
Г Л А В А 8. РІШЕННЯ І ВИСНОВКИКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Стаття 61. Рішення Конституційного Суду України
Конституційний Суд України за результатами розгляду справ
щодо конституційності законів та інших правових актів Верховної
Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів
України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим
щодо офіційного тлумачення Конституції України ( 254к/96-ВР ) та
законів України приймає рішення. Частина перша статті 61 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Конституційний Суд України може визнати неконституційним
правовий акт повністю або в окремій його частині.
У разі якщо в процесі розгляду справи за конституційним
поданням чи конституційним зверненням виявлено невідповідність
Конституції України інших правових актів (їх окремих положень),
крім тих, щодо яких відкрито провадження у справі, і які впливають
на прийняття рішення чи дачу висновку у справі, Конституційний Суд
України визнає такі правові акти (їх окремі положення)
неконституційними.
Стаття 62. Висновок Конституційного Суду України
Конституційний Суд України дає висновки у справах з питань:
{ Абзац другий частини першої статті 62 виключено на підставі
Закону N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
про відповідність Конституції України чинних міжнародних
договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до
Верховної Ради України для надання згоди на їх обов'язковість;
щодо додержання конституційної процедури розслідування і
розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку
імпічменту;
щодо відповідності проекту закону про внесення змін до
Конституції України ( 254к/96-ВР ) вимогам статей 157 і 158
Конституції України ( 254к/96-ВР ); { Частину першу статті 62
доповнено абзацом згідно із Законом N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
щодо порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим
Конституції України ( 254к/96-ВР ) або законів України. { Частину
першу статті 62 доповнено абзацом згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Стаття 63. Прийняття рішень і дача висновків КонституційнимСудом України
Рішення приймаються, висновки даються Конституційним Судом
України поіменним голосуванням шляхом опитування суддів
Конституційного Суду України.
Пропозиції суддів Конституційного Суду України до проекту
рішення чи висновку голосуються у порядку надходження.
Судді Конституційного Суду України не мають права
утримуватися від голосування.
Рішення і висновки Конституційного Суду України мотивуються
письмово, підписуються окремо суддями Конституційного Суду
України, які голосували за їх прийняття і які голосували проти їх
прийняття, та оприлюднюються. Вони є остаточними і не підлягають
оскарженню.
Підписання суддею Конституційного Суду України рішення,
висновку Конституційного Суду України є обов'язковим.
Стаття 64. Окрема думка судді Конституційного Суду України
Окрема думка судді Конституційного Суду України, який
підписав рішення чи висновок Конституційного Суду України,
викладається суддею Конституційного Суду України у письмовій формі
і додається до рішення чи висновку Конституційного Суду України.
Стаття 65. Зміст рішення Конституційного Суду України
Рішення Конституційного Суду України містить: 1) найменування рішення, дату і місце прийняття, його номер; 2) персональний склад суддів Конституційного Суду України,
які брали участь у розгляді справи; 3) перелік учасників судового засідання; 4) зміст конституційного подання; 5) повну назву, дату прийняття, порядковий номер, за яким
органом, посадовою особою прийнято правовий акт, конституційність
якого розглядається; 6) положення Конституції України, якими керувався
Конституційний Суд України при прийнятті рішення; 7) мотивувальну частину рішення; 8) резолютивну частину рішення; 9) обов'язкове зазначення того, що рішення Конституційного
Суду України є остаточним і оскарженню не підлягає.
Стаття 66. Зміст висновку Конституційного Суду України
Висновок Конституційного Суду України містить: 1) найменування висновку, дату і місце дачі висновку, його
номер; 2) персональний склад суддів Конституційного Суду України,
які брали участь у розгляді справи; 3) перелік учасників судового засідання; 4) зміст конституційного подання, конституційного звернення; 5) положення Конституції України, якими керувався
Конституційний Суд України при дачі висновку; 6) мотивувальну частину висновку; 7) резолютивну частину висновку; 8) обов'язкове зазначення того, що висновок Конституційного
Суду України є остаточним і оскарженню не підлягає.
Стаття 67. Офіційне оприлюднення ухвал, рішень і висновківКонституційного Суду України
Рішення і висновки Конституційного Суду України підписуються
не пізніше семи днів після прийняття рішення, дачі висновку.
Ухвали, рішення і висновки Конституційного Суду України разом
з окремою думкою суддів Конституційного Суду України протягом
наступного робочого дня після їх підписання оприлюднюються на
офіційному веб-сайті Конституційного Суду України і направляються
Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів
України.
Рішення і висновки Конституційного Суду України разом з
окремою думкою суддів Конституційного Суду України публікуються у
"Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних
виданнях України. Стаття 67 в редакції Закону N 1168-VI ( 1168-17 ) від
19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Стаття 68. Підстава для відкриття нового провадження у справі
Конституційний Суд України відкриває нове провадження у
справі при виявленні нових обставин по справі, які не були
предметом його розгляду, але які існували на час розгляду і
прийняття рішення або дачі висновку в справі.
Стаття 69. Обов'язковість рішень і висновків КонституційногоСуду України
Рішення і висновки Конституційного Суду України рівною мірою
є обов'язковими до виконання.
Стаття 70. Порядок виконання рішень і висновківКонституційного Суду України
Копії рішень і висновків Конституційного Суду України
надсилаються наступного робочого дня після їх офіційного
оприлюднення суб'єкту права на конституційне подання чи
конституційне звернення, з ініціативи якого розглядалася справа,
до Міністерства юстиції України, а також до органу влади, що
прийняв правовий акт, який був предметом розгляду в
Конституційному Суді України.
У разі необхідності Конституційний Суд України може визначити
у своєму рішенні, висновку порядок і строки їх виконання, а також
покласти на відповідні державні органи обов'язки щодо забезпечення
виконання рішення, додержання висновку. Офіційне тлумачення положень частини другої статті 70 див. в
Рішенні Конституційного Суду N 15-рп/2000 ( v015p710-00 ) від
14.12.2000 }
Конституційний Суд України має право зажадати від органів,
зазначених у цій статті, письмового підтвердження виконання
рішення, додержання висновку Конституційного Суду України.
Невиконання рішень та недодержання висновків Конституційного
Суду України тягнуть за собою відповідальність згідно з законом.
Р о з д і л III
ОСОБЛИВОСТІ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ
Г Л А В А 9. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ, ПЕРЕДБАЧЕНИХПУНКТОМ 1 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 71. Направлення конституційних подань
Суб'єкти права на конституційне подання, визначені у статті
40 цього Закону, направляють до Конституційного Суду України
конституційні подання, в яких викладаються аргументи і
стверджується про неконституційність законів, інших правових актів
Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету
Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної
Республіки Крим.
Конституційне подання Президента України щодо відповідності
Конституції України ( 254к/96-ВР ) акта Кабінету Міністрів України
може направлятися до Конституційного Суду України не пізніше
п'ятнадцяти днів з дня набрання чинності відповідного акта
Кабінету Міністрів України. Статтю 71 доповнено частиною згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Суб'єкти права на конституційне подання призначають до трьох
представників для участі у розгляді справи.
Стаття 72. Участь у конституційному провадженні
Конституційний Суд України обов'язково залучає до участі в
провадженні у справі представників органів влади, акти яких
оспорюються за конституційним поданням щодо їх конституційності.
Стаття 73. Рішення у справах
Конституційний Суд України приймає рішення щодо
конституційності актів, зазначених у пункті 1 статті 13 цього
Закону.
У разі якщо ці акти або їх окремі положення визнаються
такими, що не відповідають Конституції України
(неконституційними), вони оголошуються нечинними і втрачають
чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення
про їх неконституційність.
У разі прийняття Конституційним Судом України у справі за
конституційним поданням Президента України рішення про визнання
акта Кабінету Міністрів України таким, що відповідає Конституції
України ( 254к/96-ВР ), Указ Президента України про зупинення дії
такого акта втрачає чинність з дня прийняття Конституційним Судом
України відповідного рішення. Статтю 73 доповнено частиною третьою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Стаття 74. Врегулювання правовідносин, що виникли внаслідокдії акта, визнаного неконституційним
Конституційний Суд України може вказати на преюдиціальність
свого рішення при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у
зв'язку з правовідносинами, що виникли внаслідок дії
неконституційного акта.
Г Л А В А 10. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ ЩОДОКОНСТИТУЦІЙНОСТІ ПРАВОВИХ АКТІВ, ЩО ВИКЛИКАЮТЬ СПІР
СТОСОВНО ПОВНОВАЖЕНЬ КОНСТИТУЦІЙНИХ ОРГАНІВ
ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ УКРАЇНИ, ОРГАНІВ ВЛАДИ АВТОНОМНОЇ
РЕСПУБЛІКИ КРИМ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 75. Підстави для конституційного подання
Підставою для конституційного подання є наявність спору
стосовно повноважень конституційних органів державної влади
України, органів влади Автономної Республіки Крим та органів
місцевого самоврядування, якщо один із суб'єктів права на
конституційне подання, визначених у статті 40 цього Закону,
вважає, що правові акти, зазначені в пункті 1 статті 13 цього
Закону і якими встановлено повноваження зазначених органів, не
відповідають Конституції України. У такому конституційному поданні
в обов'язковому порядку наводяться правові обґрунтування тверджень
щодо неконституційності оспорюваного акта. Частина перша статті 75 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
У разі зупинення Президентом України дії акта Кабінету
Міністрів України справа за конституційним поданням Президента
України розглядається Конституційним Судом України невідкладно у
строк, визначений частиною другою статті 57 цього Закону. Статтю 75 доповнено частиною другою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Стаття 76. Право на участь у справі
Кожний із суб'єктів права на конституційне подання,
визначених у статті 40 цього Закону, може звернутись до
Конституційного Суду України з конституційним поданням стосовно
повноважень конституційних органів державної влади України,
органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого
самоврядування на будь-якій стадії конституційного провадження,
якщо він вважає, що рішення Конституційного Суду України у справі
може вплинути на обсяг їх повноважень.
Стаття 77. Резолютивна частина рішення
У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України
дається висновок щодо конституційності правового акта, яким
встановлено повноваження конституційних органів державної влади
України, органів влади Автономної Республіки Крим та органів
місцевого самоврядування.
Г Л А В А 11. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХЩОДО КОНСТИТУЦІЙНОСТІ АКТІВ ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ВИБОРІВ,
ВСЕУКРАЇНСЬКОГО РЕФЕРЕНДУМУ ЧИ МІСЦЕВОГО РЕФЕРЕНДУМУ
В АВТОНОМНІЙ РЕСПУБЛІЦІ КРИМ
Стаття 78. Строки направлення конституційного подання
Конституційне подання з питань дачі висновків щодо
конституційності актів про призначення виборів, всеукраїнського
референдуму чи місцевого референдуму в Автономній Республіці Крим
може бути направлено до Конституційного Суду України в строк не
пізніше місяця від дня офіційного оголошення дати призначення,
відміни або відстрочення у встановленому порядку виборів,
всеукраїнського референдуму чи місцевого референдуму в Автономній
Республіці Крим.
Стаття 79. Предмет розгляду
Конституційний Суд України розглядає питання щодо
конституційності правових актів Верховної Ради України, актів
Президента України та правових актів Верховної Ради Автономної
Республіки Крим про призначення виборів, всеукраїнського
референдуму чи місцевого референдуму в Автономній Республіці Крим.
Стаття 80. Участь у конституційному провадженні
Конституційний Суд України може залучити до участі у
розгляді справи представників органів, які призначили вибори,
всеукраїнський референдум чи місцевий референдум в Автономній
Республіці Крим, та органів, на які покладено обов'язки щодо
проведення виборів чи референдумів, представника Центральної
виборчої комісії, а також представників органів влади, органів
місцевого самоврядування чи органів, на які покладено
повноваження щодо проведення виборів, референдумів.
У разі необхідності Конституційний Суд України може залучити
до участі у розгляді справи представників політичних партій, інших
об'єднань громадян.
Стаття 81. Резолютивна частина рішення
У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України
дається висновок щодо конституційності актів про призначення
виборів, всеукраїнського референдуму чи місцевого референдуму в
Автономній Республіці Крим.
У разі визнання таких актів неконституційними у рішенні
Конституційного Суду України зазначається про припинення
діяльності всіх органів, які були створені для проведення цих
виборів чи референдумів, про знищення бюлетенів, агітаційних
матеріалів і про припинення фінансування заходів щодо проведення
виборів чи референдумів та повернення в доход держави
перерахованих, але не використаних коштів.
Г Л А В А 12. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХЩОДО ВІДПОВІДНОСТІ ПОЛОЖЕНЬ ЧИННИХ ПРАВОВИХ АКТІВ,
ЗАЗНАЧЕНИХ У ПУНКТІ 1 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ,
КОНСТИТУЦІЙНИМ ПРИНЦИПАМ І НОРМАМ СТОСОВНО ПРАВ
ТА СВОБОД ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА
Стаття 82. Підстави для порушення питання про відкриттяконституційного провадження
Підставами для порушення питання про відкриття провадження у
справі щодо відповідності норм чинного законодавства принципам і
нормам Конституції України стосовно прав та свобод людини і
громадянина є: 1) наявність спірних питань щодо конституційності прийнятих і
оприлюднених у встановленому порядку законів, інших правових
актів; 2) виникнення спірних питань щодо конституційності правових
актів, виявлених у процесі загального судочинства; 3) виникнення спірних питань щодо конституційності правових
актів, виявлених органами виконавчої влади у процесі їх
застосування та Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини
у процесі його діяльності.
Стаття 83. Питання конституційності, що виникають у процесізагального судочинства
У разі виникнення у процесі загального судочинства спору щодо
конституційності норми закону, яка застосовується судом,
провадження у справі зупиняється.
За таких умов відкривається конституційне провадження у
справі і справа розглядається Конституційним Судом України
невідкладно.
Г Л А В А 13. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХЩОДО КОНСТИТУЦІЙНОСТІ ПРАВОВИХ АКТІВ, ЯКИМИ СУПЕРЕЧЛИВО
РЕГУЛЮЄТЬСЯ ПОРЯДОК РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНИХ ПРАВ
ТА СВОБОД ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА
Стаття 84. Предмет конституційного провадження та порядокйого відкриття
Предметом конституційного провадження у справах щодо
конституційності норм законів, якими суперечливо регулюється
порядок реалізації конституційних прав та свобод людини і
громадянина, є вирішення спірних питань щодо конституційності
норм двох чи більше законів або актів міжнародного права,
визнаних обов'язковими на території України, що встановлюють
різний порядок реалізації одних і тих самих конституційних прав
та свобод, чим суттєво обмежуються можливості їх використання.
Стаття 85. Порядок відкриття провадження у справі таособливості змісту рішення
Конституційне провадження у справі відкривається за
ініціативою суб'єктів права на конституційне подання, визначених у
статті 40 цього Закону.
У рішенні Конституційного Суду України визначається, норми
якого закону є конституційними, а якого - неконституційними і
нечинними.
Г Л А В А 14. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ,ПЕРЕДБАЧЕНИХ ПУНКТОМ 2 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 86. Предмет провадження у справі
Конституційний Суд України розглядає справи і дає висновки
щодо конституційності: 1) чинних міжнародних договорів України; 2) міжнародних договорів України, що вносяться до Верховної
Ради України для надання згоди на їх обов'язковість.
Стаття 87. Дача висновків щодо конституційності чиннихміжнародних договорів
Питання щодо конституційності чинного міжнародного договору
розглядається Конституційним Судом України за конституційним
поданням Президента України, Кабінету Міністрів України.
У разі дачі висновків про невідповідність міжнародного
договору Конституції України Конституційний Суд України у цьому ж
провадженні вирішує також питання щодо неконституційності цього
договору чи його окремих частин.
Стаття 88. Дача висновків щодо конституційності міжнароднихдоговорів, що вносяться до Верховної Ради України
для надання згоди на їх обов'язковість
Питання щодо конституційності міжнародних договорів, що
вносяться до Верховної Ради України для надання згоди на їх
обов'язковість, розглядаються Конституційним Судом України за
конституційним поданням Президента України, Кабінету Міністрів
України до прийняття Верховною Радою України відповідного закону.
Відкриття конституційного провадження у цих справах зупиняє
розгляд Верховною Радою України питання щодо надання згоди на їх
обов'язковість.
Стаття 89. Розгляд справ щодо конституційності правових актівпро набрання міжнародними договорами чинності для
України
Питання щодо конституційності правових актів Верховної Ради
України, Президента України або Кабінету Міністрів України про
набрання міжнародними договорами чинності для України
розглядаються Конституційним Судом України відповідно до пункту 1
статті 13 за конституційними поданнями суб'єктів, визначених у
статті 40 цього Закону.
Під час розгляду справи щодо конституційності правового акта,
зазначеного у частині першій цієї статті, Конституційний Суд
України одночасно дає висновок щодо конституційності міжнародного
договору України, що набрав чинності за цим правовим актом.
Г Л А В А 15. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ,ПЕРЕДБАЧЕНИХ ПУНКТОМ 3 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 90. Відкриття конституційного провадження у справіщодо додержання конституційної процедури
розслідування і розгляду справи про усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту
Підставою для відкриття конституційного провадження у справі
є конституційне подання Верховної Ради України з питання дачі
висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і
розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку
імпічменту.
Конституційне подання Верховної Ради України має містити
докладний опис вчинених процедурних дій із зазначенням дати, місця
і підстав для їх вчинення, а також документів та інших матеріалів,
що підтверджують додержання конституційної процедури розслідування
і розгляду справи про усунення Президента України з поста в
порядку імпічменту. Статтю 90 доповнено частиною згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
До зазначеного конституційного подання Верховної Ради України
додаються такі документи та матеріали: щодо ініціювання питання про усунення Президента України з
поста в порядку імпічменту; про створення та роботу спеціальної тимчасової слідчої
комісії Верховної Ради України для проведення розслідування,
висновки і пропозиції цієї комісії; про розгляд Верховною Радою України висновків і пропозицій
тимчасової слідчої комісії; рішення Верховної Ради України про звинувачення Президента
України у вчиненні державної зради або іншого злочину.
{ Абзац шостий частини третьої статті 90 виключено на
підставі Закону N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон
визнано неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Конституційний Суд України не пізніше п'яти робочих днів з
дня надходження конституційного подання Верховної Ради України та
документів і матеріалів, що відповідно до частини третьої цієї
статті мають додаватися до нього, відкриває у позачерговому
порядку провадження у справі про надання висновку щодо додержання
конституційної процедури розслідування і розгляду справи про
усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. Статтю 90 доповнено частиною четвертою згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
Стаття 91. Закриття конституційного провадження
Відставка за власним бажанням Президента України, якому
пред'явлено звинувачення, є підставою для закриття конституційного
провадження у справі.
Притягнення цієї особи до судової відповідальності
здійснюється в такому разі у загальному порядку.
Стаття 92. Висновок Конституційного Суду України
Конституційний Суд України дає висновок у справі щодо
додержання конституційної процедури розслідування і розгляду
справи про усунення Президента України з поста в порядку
імпічменту відповідно до частини шостої статті 111 Конституції
України ( 254к/96-ВР ).
Копія висновку Конституційного Суду України разом з копією
матеріалів справи не пізніше наступного робочого дня після його
ухвалення направляються Верховній Раді України та Президенту
України. Статтю 92 доповнено частиною другою згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Г Л А В А 16. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ,ПЕРЕДБАЧЕНИХ ПУНКТОМ 4 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 93. Підстава для конституційного подання
Підставою для конституційного подання щодо офіційного
тлумачення Конституції України та законів України є практична
необхідність у з'ясуванні або роз'ясненні, офіційній інтерпретації
положень Конституції України та законів України.
У разі відкриття конституційного провадження у такій справі
Конституційний Суд України повідомляє про це у десятиденний строк
суб'єктів права на конституційне подання, які звернулися з таким
поданням.
Стаття 94. Підстава для конституційного звернення
Підставою для конституційного звернення щодо офіційного
тлумачення Конституції України та законів України є наявність
неоднозначного застосування положень Конституції України або
законів України судами України, іншими органами державної влади,
якщо суб'єкт права на конституційне звернення вважає, що це може
призвести або призвело до порушення його конституційних прав і
свобод.
Стаття 95. Резолютивна частина рішення Конституційного СудуУкраїни Назва статті 95 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України
офіційно тлумачаться положення Конституції України та законів
України, щодо яких було подано конституційне подання чи
конституційне звернення. Частина перша статті 95 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1168-VI ( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано
неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду
N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від 07.07.2009 }
У разі якщо при тлумаченні Закону України (його окремих
положень) була встановлена наявність ознак його невідповідності
Конституції України, Конституційний Суд України у цьому ж
провадженні вирішує питання щодо неконституційності цього Закону.
Г Л А В А 17. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ, ПЕРЕДБАЧЕНИХПУНКТОМ 5 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 96. Предмет конституційного провадження та підставивідкриття такого провадження
Конституційний Суд України розглядає справи і дає висновки
щодо відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції України
( 254к/96-ВР ) проекту закону про внесення змін до Конституції
України ( 254к/96-ВР ), поданого до Верховної Ради України згідно
із статтями 154, 155 і 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
Підставою для відкриття конституційного провадження у справі
є конституційне подання Верховної Ради України з питання надання
висновку щодо відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) проекту закону про внесення змін до
Конституції України ( 254к/96-ВР ) .
Справа про надання висновку щодо відповідності вимогам статей
157 і 158 Конституції України ( 254к/96-ВР ) проекту закону про
внесення змін до Конституції України ( 254к/96-ВР ) розглядається
Конституційним Судом України невідкладно у строк, визначений
частиною другою статті 57 цього Закону.
Стаття 97. Резолютивна частина висновку КонституційногоСуду України
У резолютивній частині висновку Конституційний Суд України
зазначає положення проекту закону про внесення змін до Конституції
України ( 254к/96-ВР ), що відповідають вимогам статей 157 і 158
Конституції України ( 254к/96-ВР ), і положення, що не
відповідають цим вимогам Конституції України ( 254к/96-ВР ).
{ Розділ III доповнено главою 17 згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Г Л А В А 18. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ, ПЕРЕДБАЧЕНИХПУНКТОМ 6 СТАТТІ 13 ЦЬОГО ЗАКОНУ
Стаття 98. Підстава для конституційного провадження
Конституційний Суд України розглядає конституційне подання
про порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим
Конституції України ( 254к/96-ВР ) або законів України (їх окремих
положень) після ініціювання Верховною Радою України питання про
дострокове припинення повноважень Верховної Ради Автономної
Республіки Крим.
Конституційне подання щодо такого питання Конституційний Суд
України має розглянути невідкладно.
Стаття 99. Участь у конституційному провадженні
Конституційний Суд України обов'язково залучає до участі в
розгляді справи ініціаторів (їх представників) дострокового
припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим
(представників Верховної Ради Автономної Республіки Крим),
Генерального прокурора України.
У разі необхідності Конституційний Суд України може залучити
до участі в розгляді справи представників депутатських фракцій у
Верховній Раді Автономної Республіки Крим.
Стаття 100. Резолютивна частина висновку
У резолютивній частині висновку Конституційний Суд України
має зазначити, які норми Конституції України ( 254к/96-ВР ) чи
законів України були порушені правовими актами або діями Верховної
Ради Автономної Республіки Крим.
{ Розділ III доповнено главою 18 згідно із Законом N 1168-VI
( 1168-17 ) від 19.03.2009 - Закон визнано неконституційним згідно
з Рішенням Конституційного Суду N 17-рп/2009 ( v017p710-09 ) від
07.07.2009 }
Р о з д і л IV
ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
2. З набранням чинності цим Законом втрачають чинність Закон
України від 3 червня 1992 року "Про Конституційний Суд України"
( 2400-12 ) зі змінами від 4 лютого 1993 року ( 2991а-12 ) та
Постанова Верховної Ради України від 3 червня 1992 року "Про
порядок введення в дію Закону України "Про Конституційний Суд
України" ( 2401-12 ).
3. Юрисдикція Конституційного Суду України з питань про
відповідність Конституції України (конституційність) поширюється
на:
{ Положення підпункту 1 пункту 3 розділу IV, згідно з яким
юрисдикція Конституційного Суду України не поширюється на
вирішення питання щодо конституційності законів про внесення змін
до Конституції України, які набрали чинності, втратило чинність,
як таке, що є неконституційним, на підставі Рішення
Конституційного Суду N 13-рп/2008 ( v013p710-08 ) від 26.06.2008 } 1) закони України, крім законів України про внесення змін до
Конституції України ( 254к/96-ВР ), які набрали чинності, та інші
правові акти Верховної Ради України, акти Президента України, акти
Кабінету Міністрів України, правові акти Верховної Ради Автономної
Республіки Крим, прийняті після набуття чинності Конституцією
України; { Підпункт 1 пункту 3 розділу IV із змінами, внесеними
згідно з Законом N 79-V ( 79-16 ) від 04.08.2006 }
{ Положення підпункту 2 пункту 3 розділу IV в частині
віднесення до юрисдикції Конституційного Суду України питань про
відповідність Конституції України (конституційність) правових
актів органів Верховної Ради України втратило чинність, як таке,
що є неконституційним, крім нормативних актів Президії Верховної
Ради України, прийнятих до набуття чинності Конституцією України
на підставі Рішення Конституційного Суду N 2-зп ( v002p710-97 )
від 23.06.97 } 2) закони України та інші правові акти Верховної Ради
України, її органів, акти Президента України, акти Кабінету
Міністрів України, правові акти Верховної Ради Автономної
Республіки Крим, прийняті до набуття чинності Конституцією
України;
3) усі чинні міжнародні договори України або ті міжнародні
договори, що вносяться до Верховної Ради України для надання згоди
на їх обов'язковість.
4. Конституційний Суд України починає приймати конституційні
подання і конституційні звернення до розгляду з 1 січня 1997 року.
5. Засідання Верховної Ради України для складання присяги
суддями Конституційного Суду України призначається не пізніше ніж
через місяць після першого призначення суддів Конституційного Суду
України.
6. Перше спеціальне пленарне засідання Конституційного Суду
України для обрання Голови Конституційного Суду України
скликається у день складення присяги суддями, які утворюють
повноважний склад Конституційного Суду України. Це засідання проводиться під головуванням найстаршого за
віком судді Конституційного Суду України.
7. До вирішення Верховною Радою України питання про створення
комітетів Верховної Ради України функції Комітету Верховної Ради
України, визначені у частині другій статті 7 цього Закону, виконує
постійна Комісія Верховної Ради України.
8. Витрати на утримання Конституційного Суду України, що
будуть провадитися до 1 січня 1997 року, здійснюються за рахунок
Верховної Ради України з відшкодуванням цих витрат з резервного
фонду Кабінету Міністрів України.
9. Кабінетом Міністрів України у тримісячний строк від дня
набрання чинності цим Законом надається у місті Києві окремий
будинок для розміщення Конституційного Суду України, його
підрозділів і служб, здійснюється його устаткування, а також
вирішуються питання щодо фінансового і матеріально-технічного
забезпечення діяльності Конституційного Суду України.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 16 жовтня 1996 року
Джерело:Офіційний портал ВРУ