open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Попередня
                             
                             
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А

від 18 грудня 1996 р. N 1525

Київ
Про затвердження Положення про державну систему

обліку та контролю ядерних матеріалів
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ

N 1006 ( 1006-2001-п ) від 09.08.2001 )

Відповідно до Закону України "Про використання ядерної
енергії і радіаційну безпеку" ( 39/95-ВР ) Кабінет Міністрів
України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Положення про державну систему обліку та контролю
ядерних матеріалів, що додається.

Прем'єр-міністр України П.ЛАЗАРЕНКО
Інд.33
ЗАТВЕРДЖЕНЕ

постановою Кабінету Міністрів України

від 18 грудня 1996 р. N 1525
ПОЛОЖЕННЯ
про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів
( У тексті Положення слово "Мінекобезпеки" замінено словом

"Держатомрегулювання" згідно з Постановою КМ N 1006

( 1006-2001-п ) від 09.08.2001 )

Це положення встановлює вимоги до державної системи обліку та
контролю ядерних матеріалів на території України, які є
обов'язковими для підприємств, організацій, установ та фізичних
осіб (далі - експлуатуючі організації (ліцензіати), які
використовують, перевозять або зберігають ядерні матеріали, а
також для органів виконавчої влади, що здійснюють контроль у цій
сфері.
Визначення основних термінів
1. У Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому
значенні: зона балансу матеріалу - зона всередині або поза ядерною
установкою, де може бути визначено: кількість ядерних матеріалів при кожній передачі в зону (із
зони) балансу матеріалу; фактично наявну кількість матеріалу згідно з установленими
процедурами зведення матеріального балансу ядерних матеріалів; інші місця знаходження - об'єкти, де знаходиться, але
звичайно не використовується ядерний матеріал, - проміжне сховище
або будь-яке інше місце, яке не є ядерною установкою; ключова точка вимірювання - місце, де ядерний матеріал
знаходиться в такій формі, що може бути виміряний для визначення
потоку матеріалів або інвентарної кількості матеріалу. Таким
чином, ключові точки вимірювання включають (але не обмежуються
ними) введення та виведення матеріалу (включаючи виміряні
безповоротні втрати) і сховища в зонах балансу матеріалу; партія - порція ядерного матеріалу, яка використовується як
одиниця вимірювання для цілей обліку в ключовій точці вимірювання,
склад та кількість якої визначається за допомогою єдиного
комплексу специфікацій або вимірювань. Ядерний матеріал може бути
в балк-формі, тобто у вигляді рідин, газів, порошків, або у
великій кількості предметів, що не піддаються ідентифікації, або
може міститися у вигляді окремих предметів; розбіжність у даних відправника і одержувача означає
розбіжності між кількістю ядерного матеріалу в партії, яка була
визначена відправляючою зоною балансу матеріалу, і виміряною в
отримуючій зоні балансу матеріалу; фізична інвентаризація - визначення кількості наявних у даний
момент часу ядерних матеріалів у даній зоні балансу матеріалу.
Способи проведення фізичної інвентаризації та пов'язані з ними
вимірювання залежать від матеріалу і типу ядерної установки.
Загальна частина
2. Державна система обліку та контролю ядерних матеріалів є
частиною державної системи гарантій, яка задовольняє вимоги
Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, включає в себе
комплекс технічних та організаційних заходів і застосовується до
всього ядерного матеріалу, який використовується в мирних цілях у
межах території України, під її юрисдикцією або знаходиться під її
контролем. Організацію та ведення державного обліку та контролю ядерних
матеріалів здійснює Держатомрегулювання. Відповідальність за здійснення обліку та контролю ядерних
матеріалів на ядерних установках, в інших місцях знаходження несе
експлуатуюча організація (ліцензіат).
З. Метою обліку та контролю ядерних матеріалів є забезпечення
постійного контролю наявної кількості ядерного матеріалу у місцях
його знаходження, під час перевезення, а також змін його
інвентарної кількості.
4. Основними завданнями обліку та контролю ядерних матеріалів
є: забезпечення своєчасного виявлення втрат, несанкціонованого
використання або викрадення ядерних матеріалів; застосування єдиних методів та засобів контролю ядерних
матеріалів, порядку ведення їх обліку; встановлення єдиної системи класифікації, кодування облікових
даних, обліково-звітної документації; забезпечення єдності та достовірності облікових даних шляхом
проведення інспекцій на ядерних установках; забезпечення інформацією про ядерні матеріали органів
державної влади та органів місцевого самоврядування.
5. Облік та контроль ядерних матеріалів здійснюється за
такими напрямами: створення державного інформаційного банку даних ядерних
матеріалів; проведення інспекційної діяльності; проведення вимірювання ядерних матеріалів; здійснення обліку та контролю ядерних матеріалів на ядерних
установках, в інших місцях знаходження.
6. Облік та контроль ядерних матеріалів є невід'ємною
частиною робіт, які виконуються під час виробництва, виготовлення,
використання, перевезення або зберігання ядерних матеріалів і є
необхідною умовою отримання дозволів на провадження діяльності у
сфері використання ядерної енергії.
7. Держатомрегулювання здійснює: розроблення положень, правил, інструкцій з обліку та контролю
ядерних матеріалів; створення і ведення державного інформаційного банку даних
ядерних матеріалів; облік ядерних матеріалів, які використовуються у межах
території держави, під її юрисдикцією або знаходиться під її
контролем; інспекційну діяльність; вимірювання ядерних матеріалів під час проведення інспекцій; науково-методичне керівництво організацією і проведенням
обліку та контролю на ядерних установках; контроль за забезпеченням обліку ядерних матеріалів на
ядерних установках; термінове інформування органів державної влади та органів
місцевого самоврядування у разі виявлення втрати,
несанкціонованого використання або викрадення ядерного матеріалу.
8. Початковою точкою застосування обліку та контролю до
ядерного матеріалу є така стадія ядерного паливного циклу, коли: склад і чистота ядерного матеріалу роблять його придатним для
виготовлення палива або ізотопного збагачення, і він залишає
підприємство або стадію обробки, на якій його було вироблено; такий ядерний матеріал чи будь-який інший ядерний матеріал,
вироблений на пізнішій стадії ядерного паливного циклу,
імпортується в Україну.
9. Облік та контроль здійснюється щодо всіх ядерних
матеріалів, що знаходяться в ядерних установках, в інших місцях
знаходження, крім тих матеріалів, що використовуються в кількості
декількох грамів та менше грама і містяться в мішенях
прискорювачів, контрольних джерелах або як чутливий елемент в
контрольно-вимірювальних приладах тощо, або якщо вони знаходяться
в радіоактивних відходах, які не підлягають регенерації. Облік та
контроль цих матеріалів здійснюється в порядку, встановленому для
обліку та контролю джерел іонізуючого випромінювання.
10. Облік та контроль ядерних матеріалів припиняється після
відправки ядерного матеріалу до іншої країни або встановлення, що
цей матеріал витрачено чи розбавлено так, що він більше не
придатний для будь-якої ядерної діяльності або став практично
непридатним до регенерації. Зняття з обліку ядерного матеріалу
здійснює Держатомрегулювання. Для зняття ядерного матеріалу з
державного обліку експлуатуюча організація (ліцензіат) подає
Держатомрегулювання обгрунтований аналіз фізико-хімічних
властивостей ядерного матеріалу і доводить, що цей матеріал не
підлягає регенерації.
Державний інформаційний банк даних

ядерних матеріалів
11. Державний інформаційний банк даних ядерних матеріалів
створюється і ведеться Держатомрегулювання та містить такі
відомості: перелік діючих ядерних установок, зон балансу матеріалу та
інших місць знаходження; інформацію про систему обліку та контролю ядерних матеріалів
на ядерних установках, в інших місцях знаходження; інформацію про елементи конструкції ядерних установок, стотні для ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів;

інформацію про кількість ядерних матеріалів, наявних у кожній
зоні балансу матеріалу; інформацію про всі інвентарні зміни ядерного матеріалу; інформацію про ядерні матеріали під час їх перевезення; інформацію про експорт (імпорт) ядерних матеріалів; експлуатаційні дані, що стосуються ядерного матеріалу; дані про всі зміни місць знаходження ядерних матеріалів; дані про засоби та результати вимірювань ядерних матеріалів; загальну інформацію про окремі партії ядерних матеріалів; інформацію про виявлені випадки незаконного обігу ядерних
матеріалів; результати інспекцій, вимірювань ядерного матеріалу та іншу
інформацію, необхідну для оцінки та аналізу механізмів втрат,
розбіжностей у даних відправника та одержувача.
12. Держатомрегулювання організує роботу державного
інформаційного банку даних ядерних матеріалів таким чином, щоб
забезпечити у разі потреби надання інформації стосовно ядерних
матеріалів органам державної влади та органам місцевого
самоврядування або відповідно до міжнародних договорів України -
міжнародним організаціям.
13. Для ведення державного інформаційного банку даних ядерних
матеріалів експлуатуюча організація (ліцензіат) надсилає до
Держатомрегулювання за установленими ним формами і термінами такі
документи: попереднє повідомлення про експорт (імпорт) ядерного
матеріалу; звіти про зміни інвентарної кількості ядерного матеріалу; матеріально-балансові звіти; списки фактично наявної кількості ядерного матеріалу; спеціальні звіти; інформацію до плану проведення інспекцій; про зміни в конструкції ядерної установки, які можуть змінити
форму, кількість, розташування та потік ядерного матеріалу, що
використовується.
Інспекційна діяльність
14. Інспекційна діяльність провадиться Держатомрегулювання з
метою контролю виконання експлуатуючою організацією (ліцензіатом)
вимог щодо обліку ядерних матеріалів на ядерних установках, в
інших місцях знаходження.
15. Кожний заявник та експлуатуюча організація (ліцензіат)
надає Держатомрегулювання можливість у будь-який час проводити
інспекцію в зонах балансу матеріалу, де ядерні матеріали
використовуються, виготовляються або зберігаються, якщо це не є
неможливим з технологічних причин або питань ядерної та
радіаційної безпеки.
16. Інспекційна діяльність складається із: перевірки можливостей виконання функцій з обліку та контролю
ядерних матеріалів на ядерних установках, в інших місцях
знаходження; перевірки фактичного використання процедур та обладнання для
здійснення обліку та контролю ядерних матеріалів; проведення контрольних вимірювань ядерних матеріалів та
перевірки калібровок обладнання для вимірювання; оцінки ефективності функціонування системи обліку та контролю
на ядерній установці, в іншому місці знаходження.
17. Ліцензіат в установлені ним терміни самостійно проводить
перевірку своєї системи обліку та контролю. Висновки таких
перевірок можуть враховуватись під час проведення інспекцій
Держатомрегулювання.
Вимірювання ядерних матеріалів
18. Кожний заявник та експлуатуюча організація (ліцензіат)
встановлює та підтримує систему вимірювань ядерних матеріалів, яка
входить до всіх найважливіших процедур контролю та обліку: одержання матеріалу; проведення фізичної інвентаризації; відправка матеріалу; встановлення кількості та складу втраченого матеріалу або
іншим способом вилученого з інвентарної кількості.
19. Експлуатуюча організація (ліцензіат), яка використовує
ядерний матеріал у балк-формі, усі записи в обліковій документації
робить на основі вимірюваних значень.
20. Експлуатуюча організація (ліцензіат) розробляє програму
вимірювань ядерних матеріалів терміном на два роки і узгоджує її з
Держатомрегулювання.
21. Держатомрегулювання встановлює вимоги до системи
вимірювань ядерних матеріалів на ядерних установках, а також до
програми повірки засобів вимірювання, яка гарантує відповідність
рівня точності вимірювань встановленим правилам і оцінку
систематичних похибок вимірювань. Контрольні вимірювання ядерних матеріалів та перевірка
калібровок обладнання для вимірювання, яке використовується
експлуатуючою організацією (ліцензіатом), проводяться
спеціалістами та обладнанням Держатомрегулювання.
Облік та контроль ядерних матеріалів

на ядерній установці, в інших місцях знаходження
22. Облік та контроль ядерних матеріалів на ядерних
установках, в інших місцях знаходження здійснює експлуатуюча
організація (ліцензіат).
23. Наказом керівника експлуатуючої організації (ліцензіата)
призначається особа, відповідальна за облік та контроль ядерних
матеріалів, та визначається склад служби обліку, яка наділяється
повноваженнями, достатніми для ефективного функціонування системи
обліку на ядерній установці, в інших місцях знаходження.
24. Експлуатуюча організація (ліцензіат) забезпечує повну
незалежність осіб, відповідальних за облік та контроль ядерних
матеріалів, від виробничої сфери та їх відповідальність за
використання і перегляд процедур обліку та контролю ядерних
матеріалів на ядерній установці, в інших місцях знаходження.
25. Облік та контроль ядерних матеріалів на ядерній
установці, в інших місцях знаходження ведеться за зонами балансу
матеріалу, які узгоджуються з Держатомрегулювання, і здійснюється
у реальному часі.
Відповідальність за порушення вимог щодо обліку та контролю

ядерних матеріалів
26. Особи, винні у порушенні вимог законодавства щодо обліку
та контролю ядерних матеріалів, несуть відповідальність згідно із
законодавством.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: