open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Нечинна
                             
                             
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А

від 1 червня 1995 р. N 387

Київ
Про Національний аграрний

університет

На виконання постанови Верховної Ради України від 29 липня
1994 р. N 158/94-ВР "Про Національний аграрний університет"
Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Статут Національного аграрного університету, що
додається. 2. Установити, що з 1 січня 1995 р. Національний аграрний
університет перебуває у функціональному управлінні Кабінету
Міністрів України. Призначити академіка Української академії аграрних наук
Мельничука Дмитра Олексійовича ректором Національного аграрного
університету. 3. Міністерству сільського господарства і продовольства
передати Національному аграрному університету станом на 1 січня
1995 р. навчально-дослідні господарства за переліком згідно з
додатком. 4. Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Державній
акціонерній компанії "Укрресурси" здійснювати починаючи з 1995 р.
планування, фінансування і матеріально-технічне забезпечення
Національного аграрного університету окремим рядком за
індивідуальними нормативами. 5. Національному аграрному університету за погодженням з
Міністерством економіки, Міністерством фінансів, Міністерством
сільського господарства і продовольства, Міністерством лісового
господарства, Українською академією аграрних наук до 1 грудня 1995
р. розробити Державну програму розвитку Національного аграрного
університету на період до 2000 року. 6. Національному аграрному університету, Міністерству
сільського господарства і продовольства, Міністерству лісового
господарства, Українській академії аграрних наук разом з
Міністерством фінансів до 1 вересня 1995 р. розробити і затвердити
положення про кафедру (філію кафедри) Національного аграрного
університету в науково-дослідних інститутах і на підприємствах. 7. Міністерству сільського господарства і продовольства,
Міністерству лісового господарства, Українській академії аграрних
наук, Державному комітету по земельних ресурсах щорічно
здійснювати заходи, спрямовані на поліпшення матеріально-технічної
бази, навчально-методичної та видавничої діяльності Національного
аграрного університету, як провідного вищого навчального закладу з
підготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів
аграрно-промислового комплексу. 8. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого
віце-прем'єр-міністра України Саблука П. Т.

Виконуючий обов'язки

Прем'єр-міністра України Є. МАРЧУК
Міністр

Кабінету Міністрів України В. ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд.22
ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 1 червня 1995 р. N 387

СТАТУТ

НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Коротка історична довідка
Історія Національного аграрного університету бере свій
початок від сільськогосподарського відділення, яке було відкрите
30 вересня 1898 р. в Київському політехнічному інституті.
У 1921-1922 роках на базі відповідних факультетів Київського
політехнічного інституту були створені Київський
сільськогосподарський та Київський ветеринарний інститути. Основою
для організації Київського лісогосподарського інституту (1930 р.)
стали лісоінженерний факультет Київського політехнічного інституту
та лісовий факультет Харківського сільськогосподарського
інституту.
У 1954 році сільськогосподарський і лісогосподарський
інститути були об'єднані в єдиний навчальний заклад - Українську
сільськогосподарську академію, до якої в 1957 році включено також
Київський ветеринарний інститут.
У 1957-1962 роках Українська сільськогосподарська академія
входила до складу Української академії сільськогосподарських наук
(як навчальна частина). З 1962 року Українська
сільськогосподарська академія перейшла в підпорядкування
Міністерства сільського господарства.
У 1982 році при Українській сільськогосподарській академії
була створена Вінницька філія, яку в 1991 році перетворено в
самостійний інститут.
На базі Української сільськогосподарської академії та її
навчальних філій в науково-дослідних інститутах Української
академії аграрних наук у серпні 1992 р. створено Український
державний аграрний університет, якому постановою Верховної Ради
України від 29 липня 1994 р. N 158 надано статус національного. З
цього часу він іменується Національний аграрний університет.
Розділ 1. Загальні положення
1. Національний аграрний університет (далі - Університет) -
самоврядний (автономний) державний вищий навчальний заклад, який
перебуває у функціональному управлінні Кабінету Міністрів України.
2. Навчальні, науково-дослідні та навчально-виробничі
підприємства, установи, організації та інші відокремлені і
невідокремлені підрозділи Університету входять до його складу і
функціонують як єдина навчально-наукова і господарська структура.
3. Структурними підрозділами Університету є:
навчально-науково - виробничі центри, факультети,
навчально-науково-дослідний інститут, кафедри, філії кафедр в
науково-дослідних інститутах та на виробництві, бібліотека,
лабораторії, гуртожитки, їдальня, навчально-виробничий комбінат,
навчально-дослідні станції, навчальне господарство,
науково-дослідна частина, ботанічний сад та інші служби, які
можуть перебувати на самостійному балансі, мають положення
(статут), затверджені ректором Університету.
4. Університет має право створювати, ліквідовувати і
реорганізовувати підпорядковані йому структурні підрозділи, в тому
числі з правами юридичної особи, а також приймати до свого складу
в установленому порядку існуючі навчальні заклади, наукові
установи, організації та підприємства.
5. Основними завданнями Університету є:
підготовка фахівців, які поєднували б професійну
компетентність з науковою і загальноосвітньою підготовкою,
задовольняли б потреби народного господарства України;
організація і проведення в тісному зв`язку з навчальним
процесом пошукових, фундаментальних і прикладних наукових
досліджень і захист їх патентами України та інших держав;
підготовка наукових, науково-педагогічних кадрів, їх
атестація та підвищення кваліфікації;
проведення профорієнтаційної роботи серед молоді та
підготовка її до навчання в Університеті;
впровадження в практику досягнень науки та передових
технологій.
6. Університет готує фахівців і проводить наукові дослідження
відповідно до державних контрактів і регіональних замовлень, а
також за прямими угодами з міністерствами, відомствами,
підприємствами, установами, організаціями і громадянами.
7. Університет є юридичною особою, має самостійний баланс,
розрахункові та інші рахунки в установах банків, печатку, штамп та
емблему із своїм найменуванням. Адреса Університету: 252041, м. Київ-41, вул. Героїв
Оборони,15
8. Університет здійснює свою діяльність відповідно до
Конституції та законів України, постанов Верховної Ради України,
указів і розпоряджень Президента України, декретів, постанов і
розпоряджень Кабінету Міністрів України та цього Статуту.
9. Відповідно до четвертого рівня акредитації Університет має
право:
1) визначати зміст освіти, самостійно затверджувати навчальні
плани і програми;
2) самостійно визначати форми організації навчального
процесу;
3) визначати структуру спеціальностей та план прийому
студентів з урахуванням державного контракту;
4) установлювати тривалість навчання;
5) запрошувати для роботи в Університеті (в тому числі за
контрактом) викладачів і вчених з різних регіонів України, а також
із зарубіжних країн в установленому порядку;
6) присуджувати наукові ступені та присвоювати вчені звання;
7) присвоювати почесні звання Національного аграрного
університету;
8) використовувати різні системи оплати праці в межах фонду
заробітної плати;
9) одержувати кошти відповідно до індивідуальних нормативів;
10) планувати пошукові, фундаментальні та прикладні наукові
дослідження у межах додаткових бюджетних асигнувань;
11) самостійно розпоряджатися усіма видами асигнувань.
10. З метою поліпшення якості підготовки спеціалістів,
підвищення результативності наукових досліджень, зміцнення бази і
соціальної інфраструктури, координації та кооперування діяльності,
захисту майнових прав, представлення інтересів у державних та
інших органах Університет має право на добровільних засадах
вступати до асоціацій, спілок та інших об`єднань (у тому числі
міжнародних).
Розділ 2. Студенти, аспіранти, стажисти
11. Прийом до Університету проводиться згідно з правилами
прийому, які затверджуються Університетом за погодженням з
Мінсільгосппродом, Мінлісгоспом та Міносвіти.
12. Абітурієнти, які пройшли конкурсний відбір і зараховані
на навчання наказом ректора, є студентами Університету. їм
видається студентський квиток та залікова книжка встановленого
зразка.
13. Встигаючим студентам денної форми навчання виплачуються
стипендії відповідно до чинного законодавства. Іногородні студенти
на період навчання, як правило, забезпечуються гуртожитком.
14. Студенти Університету мають право на:
1) вибір спеціалізації та форми навчання, індивідуальні плани
і програми;
2) одержання знань, що відповідають сучасному рівню розвитку
науки, техніки та культури;
3) користування навчально-виробничою, науковою,
культурно-спортивною, побутовою, оздоровчою базою;
4) доступ до інформації з усіх галузей знань;
5) участь у науково-дослідній, дослідно-конструкторській та
інших видах наукової діяльності, конференціях, олімпіадах,
виставках, конкурсах;
6) участь у конкурсах на одержання стипендій Президента
України та іменних стипендій;
7) одержання направлення на навчання та стажування до інших
закладів, у тому числі за кордон;
8) одержання вищої освіти з другої спорідненої спеціальності;
9) особисту або через своїх представників участь у
громадському самоврядуванні, в обговоренні та вирішенні питань
удосконалення навчально-виховного процесу, науково-дослідної
роботи, призначення стипендій, організації дозвілля, побуту тощо;
10) участь у добровільних самодіяльних об`єднаннях;
11) безпечні та нешкідливі умови навчання та праці;
12) складання іспитів та заліків екстерном чи достроково за
умови виконання всіх вимог, передбачених навчальними програмами;
13) трудову діяльність у позанавчальний час;
14) перерву в навчанні за станом здоров`я, сімейними
обставинами та з інших поважних причин;
15) користування послугами закладів охорони здоров`я.
15. Студентам, а також стажистам, аспірантам і докторантам
можуть надаватися додаткові види соціально-матеріального
забезпечення за рахунок коштів виконкомів, підприємств, установ,
організацій, благодійних фондів, юридичних і фізичних осіб та
інших надходжень.
16. Особам, які навчаються в Університеті без відриву від
виробництва, надаються пільги, передбачені чинним законодавством.
17. Підготовка громадян зарубіжних країн здійснюється за
укладеними в установленому порядку міжнародними угодами або на
підставі прямих контрактів з вищими навчальними закладами,
організаціями та приватними особами.
18. Студенти Університету зобов`язані:
1) систематично відвідувати навчальні заняття і в установлені
терміни виконувати всі види завдань, передбачені навчальними
планами і програмами;
2) підвищувати свій гуманітарний і загально-культурний
рівень, оволодівати загальнолюдськими духовними цінностями,
знаннями національної культури, історії, традицій українського
народу, світової цивілізації;
3) поглиблювати знання з української мови, як державної мови
України та оволодівати іноземними мовами;
4) дотримуватися цього Статуту, правил внутрішнього
розпорядку Університету, правових та етичних норм співжиття;
5) постійно прагнути до морального й фізичного вдосконалення;
6) бережливо ставитися до державного майна, підтримувати в
належному стані навчальні, житлові приміщення та їх обладнання, а
в разі навмисного псування, компенсувати їх вартість згідно з
чинним законодавством.
19. За успіхи у навчанні та практичній роботі студентам
Університету встановлюються певні форми морального та
матеріального заохочення згідно з існуючими положеннями - іменні
стипендії, різні рівні стипендій, подяки тощо.
За невиконання навчальної програми, систематичні пропуски
занять, порушення дисципліни, правил внутрішнього розпорядку,
порушення правил проживання в гуртожитку до студентів можуть бути
застосовані відповідні стягнення, передбачені чинним
законодавством, аж до виключення з Університету.
Порядок поновлення студентів в Університеті здійснюється
відповідно до положення, затвердженого Міносвіти.
20. Працевлаштування молодих спеціалістів - випускників
денної форми навчання здійснюється відповідно до чинного
законодавства. Університет допомагає студентам в укладанні угод
(контрактів) з підприємствами, установами та організаціями на їх
працевлаштування.
21. З метою підвищення культурного рівня студентів,
задоволення їх потреб в організації дозвілля, захисту прав
студентів та поліпшення виконання ними своїх обов`язків в
Університеті створюються органи студентського врядування.
Студентське врядування спрямоване на самоорганізацію студентських
колективів під час вирішення завдань і проблем, які постають перед
ними в період навчання в Університеті, сприяє гармонійному
розвитку студентів та формуванню у них навичок організатора
(керівника) колективу.
22. Органи студентського врядування та їх структура
формуються і діють відповідно до статуту студентської організації
Національного аграрного університету, який погоджується вченою
радою Університету.
Розділ 3. Співробітники Університету
23. Співробітниками Університету є:
професорсько-викладацький, науковий, інженерно-технічний,
навчально-допоміжний, навчально-виробничий,
адміністративно-господарський персонал відповідно до штатного
розпису.
24. Педагогічною діяльністю можуть займатися особи з високими
моральними якостями, які мають відповідну освіту і професійну
практичну підготовку.
25. Залучення до педагогічної роботи фахівців (асистенти,
викладачі, старші викладачі, доценти, професори, завідуючі
кафедрами, декани факультетів, проректори та інші педагогічні
працівники) здійснюється за трудовим договором (контрактом), у
тому числі на конкурсній основі, терміном до 5 років.
26. Заміщення вакантних посад професорсько-викладацького
складу здійснюється за конкурсом. Пропозиції про необхідність
проведення конкурсів на посади завідуючих кафедрою, деканів та
проректорів вносить вчена рада Університету.
Пропозиції про необхідність проведення конкурсів на заміщення
посад асистентів, викладачів, старших викладачів, доцентів і
професорів вносить вчена рада відповідного факультету. Підставою
для такого рішення є: наявність вакантної посади (коли іншим
шляхом її неможливо заповнити), закінчення терміну трудового
договору (контракту), відкриття нових спеціальностей, залучення до
навчального процесу визначних учених і фахівців з інших міст,
науково-дослідних інститутів та виробництва.
Рішення про проведення конкурсу в кожному конкретному випадку
приймає ректор Університету, про що видається наказ.
Для проведення конкурсного відбору на посади завідуючих
кафедрами, деканів і проректорів створюються конкурсні комісії
Університету. Склад цих комісій визначається ректором по кожній
вакансії окремо із залученням спеціалістів відповідних міністерств
і відомств.
Для проведення конкурсного відбору кандидатур на посади
асистентів, викладачів, старших викладачів, доцентів і професорів
наказом ректора Університету створюються конкурсні комісії
факультетів. До складу конкурсної комісії факультету входять:
декан факультету, завідуючий кафедрою (відділенням), педагогічні
працівники кафедри, начальник відділу кадрів, представник
профспілкової організації.
Загальноуніверситетські, факультетські конкурсні комісії
враховують рекомендації вчених рад Університету, факультету. їх
рішення є підставою для укладання з претендентом трудового
договору (контракту) і призначення його на посаду.
27. Пропозиції про укладання трудових договорів (контрактів)
не на конкурсній основі з претендентами на посади асистентів,
викладачів, старших викладачів, доцентів, професорів подають
ректорові Університету відповідні кафедри і деканати, а на посади
завідуючих кафедрами, деканів, проректорів вчена рада
Університету.
28. Дійсні члени та члени-кореспонденти Національної академії
наук або Української академії аграрних наук, заслужені діячі науки
і техніки та заслужені працівники народної освіти України, які
обрані на посади професора або завідуючого кафедрою Університету
за конкурсом, надалі працюють на цих посадах без офіційного
переобрання (за контрактом).
29. Звільнення штатних працівників викладацького складу у
зв`язку із скороченням обсягу роботи можуть здійснюватися після
закінчення навчального року або семестру відповідно до чинного
законодавства.
30. Педагогічні та наукові працівники Університету мають
право на:
1) забезпечення необхідними умовами для професійної
діяльності, захист професійної честі та гідності;
2) педагогічну ініціативу, вільний вибір форм, методів,
засобів навчання;
3) участь у громадському самоврядуванні, обговоренні і
вирішенні питань навчальної, наукової та виробничої діяльності
через органи управління Університету;
4) користування лабораторіями, кабінетами, аудиторіями,
читальними залами, бібліотеками, соціально-побутовими закладами, а
також послугами обчислювальних центрів, наукових установ і
навчальних закладів Університету;
5) підвищення кваліфікації, вільний вибір змісту програм,
форм навчання, організацій та установ, які здійснюють підвищення
кваліфікації та перепідготовку;
6) оплату праці відповідно до чинного законодавства та цього
Статуту;
7) користування оплачуваною відпусткою;
8) забезпечення житлом у порядку, передбаченому чинним
законодавством з урахуванням наукових ступенів та вчених звань;
9) оскарження дій адміністрації Університету у встановленому
порядку;
10) індивідуальну педагогічну, наукову, виробничу та
підприємницьку діяльність.
Педагоги та наукові працівники Університету мають й інші
права, визначені чинним законодавством та цим Статутом.
31. Педагогічні та наукові працівники Університету
зобов`язані:
забезпечувати високу ефективність навчального і наукового
процесів, створювати умови для засвоєння студентами, слухачами,
аспірантами, докторантами навчальних програм на рівні обов`язкових
державних вимог, сприяти розвитку в студентів самостійності,
ініціативи, творчих здібностей;
дотримуватися педагогічної етики і моралі, поважати людську
гідність студентів, проявляти турботу про їх культурний і фізичний
розвиток;
особистим прикладом утверджувати у студентів повагу до
принципів загальнолюдської моралі, культурно-національних,
духовних, історичних цінностей українського та інших народів, до
державного і соціального устрою;
готувати студентів до свідомого життя в дусі взаєморозуміння,
миру і злагоди між усіма народами, етнічними, національними і
релігійними групами;
захищати молодь від будь-яких форм насильства, вести
пропаганду проти вживання ними алкоголю, наркотиків та інших
шкідливих речовин;
постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну
майстерність, загальну та політичну культуру;
проводити наукові дослідження, які забезпечували б високий
методичний та науковий рівень відповідної галузі, активно залучати
до цієї роботи студентів;
дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку
Університету.
32. Адміністрація Університету забезпечує педагогічним і
науковим працівникам:
належні умови праці, побуту, відпочинку, медичного
обслуговування;
підвищення кваліфікації не рідше одного разу на п'ять років;
правовий, соціальний, професійний захист;
виплату встановлених законодавством компенсацій у разі втрати
роботи у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці;
виплату заробітної плати та компенсацій відповідно до чинного
законодавства.
33. Навчально-допоміжний, навчально-виробничий,
інженерно-технічний та адміністративно-господарський персонал
наймається на роботу за поданням відповідних підрозділів
Університету.
Права і обов`язки навчально-допоміжного,
навчально-виробничого, інженерно-технічного і
адміністративно-господарського персоналу визначаються правилами
внутрішнього трудового розпорядку, посадовими інструкціями і
умовами трудового договору (контракту).
Розділ 4. Організація навчальної та виховної роботи
34. Університет проводить підготовку спеціалістів і науковців
згідно з індивідуальними навчальними планами, затвердженими вченою
радою Університету, які розробляються з урахуванням вимог
нормативних документів підготовки фахівців відповідного рівня.
Зміст, термін і форми навчання визначаються вченою радою
Університету за погодженням з Мінсільгосппродом, Мінлісгоспом і
Міносвіти та іншими замовниками на підготовку фахівців з вищою
освітою.
Підготовка спеціалістів в Університеті здійснюється з
відривом та без відриву від виробництва за такими спеціальностями
і спеціалізаціями, визначеними в процесі акредитації вузу і
затвердженими в установленому порядку:
————————————————————————————————————————————————————————————————— Шифр | Спеціальність | Спеціалізація —————————————————————————————————————————————————————————————————
7.130102 агрономія плодоовочівництво, кормовироб-

ництво, селекція та генетика

сільськогосподарських культур,

технологія переробки та зберіган-

ня продукції рослинництва, бу-

ряківництво

7.130101 агрохімія і

грунтознавство агроекологія
7.070808 землевпо- -

рядкування
7.130105 захист рослин біологічний захист рослин,

карантин рослин, імунітет

рослин
7.130201 зооінженерія бджільництво, племінна

справа, конярство,

технологія переробки молока

і м`яса
7.130202 ветеринарна -

медицина
7.091901 механізація механізація зберігання і перероб-

сільського ки сільськогосподарської про-

господарства дукції, випробування сільськогос-

подарської техніки, охорона праці
7.092902 електрифікація електрифікація сільського

і господарства, автоматизація

автоматизація сільськогосподарського

сільського виробництва, енергопостачання

господарства
7.130401 лісове лісове господарство,

господарство лісова меліорація
7.050107 економіка -

підприємств

7.050106 облік і аудит ревізія та аудит,

фінанси і кредит
7.050202 аграрний правове забезпечення сільськогос-

менеджмент подарських підприємств, зовнішнь-

оекономічна діяльність сільсько-

господарських підприємств, інфор-

маційні системи в менеджменті
Університет проводить підготовку бакалаврів, спеціалістів і
магістрів відповідного профілю.
В Університеті є аспірантура і докторантура.
35. Студентам Університету створюються необхідні умови:
для професійної, фундаментальної та соціально-гуманітарної
підготовки, що крім обов`язкових предметів вивчення включає
вивчення предметів за вибором;
для вільного пошуку об`єктивної істини;
для формування різноманітних світоглядів, позицій, теорій,
концепцій.
Навчальний процес здійснюється на основі нових інформаційних
технологій і забезпечує підготовку фахівців, здатних до швидкої
адаптації у разі зміни виробничих умов, постійного оновлення
знань, техніки, технологій, удосконалення системи управління та
організації праці, розвитку соціально-культурної сфери.
36. Навчальний рік ділиться на два семестри, кожний з яких
закінчується екзаменаційною сесією або підсумковим контролем
знань.
37. Навчальний процес вільний від втручання політичних
партій, громадських і релігійних організацій. Виховні завдання
виконуються в процесі поєднання навчальної, наукової, творчої і
виробничої діяльності студентів і викладачів.
38. Університет забезпечує студентів необхідними засобами
навчання, навчальною літературою, інформаційними і навчальними
технологіями.
39. Студенти, які виконали всі вимоги навчального плану,
допускаються до підсумкової державної атестації, за результатами
якої рішенням державної атестаційної комісії їм присвоюється
відповідна кваліфікація та присуджується науковий ступінь згідно з
чинним законодавством. Випускникам Університету видаються
документи про здобуття освіти та відповідного наукового ступеня,
атрибути встановленого зразка, а також додаток до документа про
освіту із зазначенням оцінок з усіх вивчених предметів.
40. Для студентів денної форми навчання двічі на рік
надаються канікули загальною тривалістю 8-10 тижнів.
41. Мова викладання і навчання в Університеті українська (для
студентів, які навчаються за договорами, мова викладання може бути
іншою).
42. Координацію навчального процесу та контроль за
дотриманням навчальної дисципліни здійснює навчальна частина
Університету. Навчальна частина спрямовує діяльність
науково-методичних комісій, забезпечує підготовку та видання
навчально-методичної літератури, формує банк навчальних даних.
43. Для розроблення перспективних науково-методичних
напрямів, забезпечення переходу до ступеневої системи вищої
освіти, відпрацювання та апробації новітніх педагогічних
технологій при навчальній частині створюються науково-методичні
кабінети (лабораторії).
44. Система виховної роботи спрямовується на формування
належної культури у студентів, викладачів та інших працівників
Університету, налагодження між ними стосунків у межах етичних
норм, створення передумов для співпраці.
45. До організаційно-виховної, культурно-просвітницької та
індивідуальної роботи із студентами Університету залучаються
викладачі кафедр соціально-гуманітарного та філологічного
профілів, художньої творчості, фізичного виховання, військової
підготовки, а також спортивного клубу.
46. Для безпосереднього здійснення організаційно-виховної
роботи в студентських колективах призначаються старости та
наставники академічних груп і курсів. Діяльність їх
регламентується окремими положеннями, що затверджуються вченою
радою Університету.
47. Час затрачений на проведення виховної роботи, покладеної
на викладачів, зараховується до їх робочого часу.
48. Для цілеспрямованого здійснення системи виховної роботи
на рівні факультетів, гуртожитків, студентських колективів
створюються відповідні структури із залученням представників
кафедр, підрозділів та органів студентського врядування.
Розділ 5. Організація науково-дослідної роботи
49. Університет проводить наукові дослідження за поточними та
перспективними планами, затвердженими вченою радою Університету.
До науково-дослідної роботи поряд з викладачами та іншими
співробітниками Університету широко залучаються студенти, серед
яких проводиться відбір талановитої молоді для роботи в сфері
науки, техніки, інформації, пропаганди і впровадження досягнень
науки.
50. Основними науковими підрозділами Університету, що мають
свій науковий потенціал і проводять дослідження, є
навчально-науково-виробничі центри, інститути, кафедри та наукові
відділи, при яких можуть утворюватися галузеві та проблемні
лабораторії. Наукова робота цих підрозділів здійснюється в тісному
зв'язку з науково-дослідними інститутами і станціями, Українською
академією аграрних наук, Мінсільгосппродом, Мінлісгоспом та
Національною академією наук за погодженими планами.
Професійне координування наукової роботи здійснюють
навчально-науково-виробничі центри, інститути, станції та деканати
факультетів, а загальне - наукова частина Університету.
51. Науково-дослідна частина Університету здійснює методичне
керівництво діяльністю спеціалізованих вчених рад щодо захисту
кандидатських дисертацій та підготовкою науковців через
аспірантуру і докторантуру, забезпечує зв`язок з Вищою
атестаційною комісією України, організовує діяльність
патентно-ліцензійного відділу, займається рекламою наукових
досягнень учених Університету, здійснює контроль за виконанням
плану видання наукової літератури.
52. Науково-дослідна робота здійснюється
навчально-науково-виробничими центрами, інститутами і кафедрами
Університету на основі перспективних (на 3-5 років) планів.
53. Науково-дослідна робота за господарськими договорами
проводиться професорсько-викладацьким складом, студентами,
науковими та іншими працівниками Університету на основі принципів
самоврядування, госпрозрахунку.
54. За результатами науково-дослідних робіт проводиться їх
виробнича перевірка в навчально-дослідних та інших підприємствах.
Завершується вона розробленням прогресивних технологій, дослідних
зразків, препаратів, сортів, рекомендацій, які затверджуються
відповідними міністерствами або відомствами.
Учені Університету здійснюють авторський нагляд за
проектуванням, розробленням та впровадженням закінчених розроблень
і досягнень науково-технічного прогресу відповідно до чинного
законодавства.
Розділ 6. Впровадження досягнень науково-технічного

прогресу та передових технологій в

аграрно-промисловому комплексі
55. Університет здійснює заходи щодо впровадження
науково-технічного прогресу в аграрно-промисловому комплексі. З
цією метою створюється відділ впровадження, основними завданнями
якого є:
інформаційно-консультативне забезпечення колективних і
фермерських господарств, підприємств, організацій
аграрно-промислового комплексу, бірж та інших структур з
найважливіших питань виробництва, зберігання, переробки та
реалізації (в тому числі міжнародний маркетинг) продукції
сільського та лісового господарства;
проведення досліджень на якість продуктів харчування,
сировини, грунтів, води тощо;
налагодження, обслуговування та ремонт складної
сільськогосподарської техніки і обладнання, в тому числі
іноземного виробництва;
забезпечення господарств новим комплексом енергозберігаючих
та екологічно безпечних технологій і нагляд за їх впровадженням;
практичне застосування досягнень біотехнологій в галузях
сільського та лісового господарства;
інші види діяльності, що мають безпосередній практичний
інтерес і не суперечать чинному законодавству.
56. Фінансування робіт, зазначених у пункті 55 цього Статуту,
здійснюється на договірній основі. Викладачі, науковці та студенти
Університету мають право виконувати роботу на умовах сумісництва.
57. Частина прибутку відділу впровадження (згідно з
договорами) перераховується у фонд розвитку матеріально-технічної
бази та соціальної інфраструктури Університету.
Розділ 7. Підготовка і підвищення кваліфікації науково- педагогічних кадрів та спеціалістів аграрно-промислового

комплексу
58. Підготовка і підвищення кваліфікації науково-педагогічних
кадрів здійснюється Університетом за такими напрямами:
навчання на факультетах та в інститутах підвищення
кваліфікації;
аспірантура, докторантура;
прикріплення до інших вищих навчальних закладів, наукових
установ і організацій для підготовки дисертацій;
стажування на підприємствах, у науково-дослідних інститутах,
конструкторських бюро, вищих навчальних закладах, у тому числі й
за кордоном;
творча відпустка згідно з чинним законодавством.
Університет самостійно визначає форми підвищення кваліфікації
для педагогічних працівників.
59. Підвищення кваліфікації та перепідготовка спеціалістів
аграрно-промислового комплексу здійснюється Університетом на
договірних засадах з міністерствами, відомствами, підприємствами,
установами, організаціями та громадянами.

Розділ 8. Міжнародне співробітництво та

зовнішньо-економічна діяльність

60. Університет у встановленому порядку здійснює такі види
міжнародної діяльності:
установлює зв`язки з навчальними закладами, науковими
установами, організаціями, фондами зарубіжних країн та укладає
договори (контракти) на співробітництво з ними;
залучає вчених з інших країн для викладацької і дослідницької
діяльності в Університеті;
проводить навчання громадян з інших країн за міждержавними та
двосторонніми угодами і направляє своїх студентів, аспірантів,
докторантів та інших працівників на стажування до навчальних
закладів за кордон;
вживає заходів до нострифікації атестатів і дипломів,
міжнародного визнання навчальних курсів, кваліфікацій, наукових
ступенів і вчених звань;
залучає іноземні інвестиції для розвитку Університету, а
також спонсорські внески як у валюті України, так і в іноземній
валюті;
отримує оплату за міжнародну діяльність (підготовка
спеціалістів і науковців, виконання міжнародних проектів, надання
послуг тощо) як у валюті України, так і в іноземній валюті;
у встановленому порядку вступає в міжнародні
навчально-науково-виробничі об`єднання (консорціуми).
61. Зовнішньоекономічну діяльність Університет здійснює
відповідно до чинного законодавства України і цього Статуту на
основі договорів (контрактів) та угод, укладених з іноземними
юридичними та фізичними особами.

Розділ 9. Навчально-виробничі підрозділи Університету

62. Основним завданням дослідних станцій, навчального
господарства, навчально-виробничого комбінату та інших
госпрозрахункових підприємств Університету (далі -
навчально-виробничі підрозділи) є забезпечення практичної
професійної підготовки студентів, наукових досліджень учених,
відпрацювання новітніх технологій з метою їх подальшого
впровадження, а також господарська діяльність. У них створюються
навчально-виробничі кафедри та філії кафедр, відділи, лабораторії,
бригади, ферми, майстерні тощо.
63. Головними підрозділами, де проводиться ця робота, є:
агрономічна дослідна станція, лісова дослідна станція, дослідна
станція м`ясного скотарства, навчальне господарство
"Великоснітинське" та навчально-виробничий комбінат. Усі ці
підприємства входять до структури Університету, зберігаючи при
цьому права юридичних осіб. Керівників цих підприємств призначає
ректор Університету, який також затверджує статути зазначених
підприємств.
64. Студенти Університету в період практики в установленому
порядку можуть працювати в навчально-виробничих підрозділах і на
них поширюється трудове законодавство, умови оплати праці, що
застосовуються в господарстві.
Викладачам, майстрам виробничого навчання, робітникам, які
здійснюють керівництво практикою можуть провадитися доплати за
кінцевими результатами виробництва.
65. Частка прибутків навчально-виробничих підрозділів
перераховується (згідно з договорами) в фонд розвитку
матеріально-технічної бази та соціальної інфраструктури
Університету.
Для оперативного керівництва навчально-виробничими
підрозділами в Університеті створюється відповідний відділ.
66. На підприємства Університету поширюється дія Закону
України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ), крім пунктів 1,
5, 6 статті 3, дія яких зупинена в частині, що стосується права
підприємств Університету об'єднувати на добровільних засадах свою
діяльність, виходити із складу Університету та приймати рішення
про їх ліквідацію, а також Закону України "Про власність"
( 697-12 ), крім пункту 1 статті 38, дія якого зупинена стосовно
розпорядження трудовими колективами підприємств Університету
частиною прибутку, яка передається на створення загального фонду
розвитку матеріально-технічної бази і соціальної інфраструктури
Університету (Постанова Верховної Ради України від 29 липня 1994
р. N 158 ( 158/94-ВР ) "Про Національний аграрний університет" ).

Розділ 10. Господарська діяльність

та соціальне забезпечення

67. Господарську діяльність в Університеті здійснюють
адміністративно-господарський відділ та відділ капітального
будівництва.
68. Адміністративно-господарський відділ Університету:
створює інфраструктуру для забезпечення навчального процесу;
організовує безперервну роботу теплових, каналізаційних,
газових, водопровідних, електричних мереж та обладнання;
здійснює технічний нагляд за будівлями та організовує
своєчасний їх ремонт;
здійснює матеріально-технічне забезпечення Університету та
його структурних підрозділів;
проводить роботи, пов'язані з господарським утриманням
навчальних корпусів, студентських гуртожитків, профілакторію,
їдальні, лікувальних та оздоровчих баз.
69. Для здійснення капітального будівництва та зміцнення
матеріально-технічної бази в Університеті утворений відділ
капітального будівництва, який забезпечує:
підготовку технічної, правової та проектно-кошторисної
документації відповідно до державних будівельних норм, рішень
Держкоммістобудування та інших органів державної виконавчої влади;
нове будівництво навчальних корпусів, гуртожитків, житла,
інших будівель шляхом залучення підрядних організацій та
виробничих підрозділів Університету;
контроль за якістю будівельно-монтажних робіт;
підготовку планів капіталовкладень та контроль за їх
освоєнням;
підготовку звітів про виконання будівельно-монтажних робіт.
Фінансування будівництва, реконструкції, проектування та
інших робіт здійснюється за рахунок централізованих інвестицій, а
також залучених коштів.
70. Для забезпечення соціальних гарантій та поліпшення
соціально-побутових умов співробітників і студентів в Університеті
утворений соціальний відділ, який виконує такі функції:
організовує оздоровлення студентів, співробітників, членів їх
сімей;
здійснює контроль за роботою табору "Академічний" та
студентського профілакторію;
організовує медичне обслуговування співробітників і
студентів;
надає допомогу у вирішенні соціально-побутових питань
учасників війни, ветеранів праці та пенсіонерів;
здійснює контроль за роботою підприємств громадського
харчування Університету;
веде квартирний облік, організовує будівельні кооперативи та
здійснює контроль за житловим і комунальним будівництвом;
надає допомогу співробітникам Університету в одержанні
земельних ділянок під садові товариства, городи, кооперативні
гаражі, індивідуальну забудову тощо;
координує питання зайнятості співробітників Університету та
здійснює їх соціальний захист.

Розділ 11. Фінансово-економічна діяльність

71. Фінансово-економічна діяльність Університету здійснюється
відповідно до чинного законодавства.
72. Основним узагальнюючим показником господарської
діяльності навчально-виробничих підрозділів Університету є
прибуток.
73. Університет самостійно визначає свою структуру і штати в
межах установленого фонду оплати праці, встановлює форми, системи
і розміри оплати праці відповідно до чинного законодавства.
74. Університет самостійно планує діяльність і визначає
перспективи розвитку навчально-виробничих підрозділів, виходячи з
потреб навчального процесу, попиту на вироблену продукцію, роботи
і послуги та необхідності забезпечення виробничого і соціального
розвитку Університету.
75. Обсяги виробництва продукції (робіт, послуг) у
навчально-виробничих підрозділах Університет визначає самостійно,
виходячи з внутрішньогосподарських потреб, виконання поставок,
визначених державним замовленням та угодами, укладеними з іншими
споживачами (покупцями) продукції.
76. Університет має право самостійно реалізувати свою
продукцію, яка випущена понад обсяги державного замовлення.
Реалізація продукції (робіт, послуг) здійснюється за цінами й
тарифами, що встановлюються самостійно або на договірній основі, а
у випадках, передбачених законодавством, за фіксованими і
регульованими державою цінами і тарифами.
77. Університет веде бухгалтерський облік і готує звітність
згідно з чинним законодавством. Відповідальність за об`єктивність
і вчасне подання звітної та архівної документації несуть
проректори Університету, головний вчений секретар та головний
бухгалтер.
Розділ 12. Управління Університетом

78. Управління діяльністю Університету здійснюється
відповідно спостережною радою, конференцією уповноважених
трудового колективу, ректором Університету, вченою радою
Університету та керівниками структурних підрозділів.
79. Вищим колегіальним органом Університету є конференція
уповноважених трудового колективу. Вибори уповноважених трудового
колективу проводяться на загальних зборах в підрозділах
Університету з представництвом один уповноважений від восьми
працюючих.
Конференція уповноважених трудового колективу:
розглядає Статут Університету, зміни та доповнення до нього;
обговорює проект колективного договору і уповноважує
профспілковий комітет підписати цей договір від імені колективу
Університету;
обирає представників Університету до складу спостережної ради
при заміщенні вакантної посади ректора Університету;
обирає 50 відсотків членів вченої ради Університету (решту
формує ректор Університету);
бере участь у визначенні рейтингу претендентів на вакантну
посаду ректора шляхом відкритого або таємного голосування і подає
свої пропозиції спостережній раді;
обирає комісію з трудових спорів;
затверджує комісію з охорони праці;
розглядає питання діяльності Університету, не віднесені до
компетенції інших органів управління.
Рішення конференції уповноважених трудового колективу
приймаються кваліфікованою більшістю (2/3 голосів складу
конференції представників трудового колективу Університету).
80. Керівництво діяльністю Університету здійснює ректор, який
призначається на посаду Кабінетом Міністрів України з укладанням
контракту.
81. Поточний контроль за діяльністю ректора Університету та
внесення пропозицій Кабінетові Міністрів України про продовження
терміну контракту або його дострокового розірвання здійснює
спостережена рада. До її складу входять Перший
віце-прем`єр-міністр України з питань аграрно-промислового
комплексу (голова), Міністр сільського господарства і
продовольства, Міністр освіти, Міністр економіки, Міністр
фінансів, Міністр лісового господарства, президент Української
академії аграрних наук, голови Київського облвиконкому,
міськвиконкому та банку "Україна".
Під час обговорення кандидатур на посаду ректора Університету
до складу спостережної ради додатково делегуються 7 осіб від
вченої ради Університету. Завданням розширеної спостережної ради є
здійснення об`єктивної рейтингової оцінки кандидатів на посаду
ректора Університету та подання відповідних документів на розгляд
Кабінету Міністрів України.
82. Ректор Університету несе персональну відповідальність за
роботу Університету відповідно до покладених на нього завдань. У
своїх діях він керується чинним законодавством, виступає від імені
Університету, представляє його в усіх підприємствах, установах і
організаціях, розпоряджається закріпленим за Університетом
державним майном, укладає договори (угоди), видає накази,
розпорядження, доручення, які є обов`язковими для виконання всіма
працівниками Університету і студентами, відкриває рахунки в
установах банків, затверджує структуру і штати Університету,
положення підпорядкованих підрозділів та статути юридичних осіб,
вирішує в установленому порядку питання преміювання працівників
Університету.
Ректор, враховуючи пропозиції вченої ради Університету,
призначає на посади на контрактних засадах та звільняє з посад
проректорів, директорів, начальників, завідуючих структурними
підрозділами Університету, визначає їх конкретні обов`язки і
відповідальність.
83. Ректор Університету у встановленому порядку призначає на
посади і звільняє з посад спеціалістів, робітників і службовців
Університету, а також забезпечує дотримання встановленого порядку
заміщення посад педагогічних і наукових працівників.
84. З метою децентралізації загальної системи управління та
підвищення рівня професійного керівництва підрозділами, близькими
за напрямами основних видів діяльності, в структурі Університету
за рекомендацією вченої ради Університету можуть створюватися
навчально-науково-виробничі центри з статусом юридичної особи. До
їх складу можуть входити факультети, окремі кафедри,
навчально-наукові інститути, дослідні станції, коледжі, навчальні
та товарні господарства.
Керівництво галузевим навчально-науково-виробничим центром
здійснює його голова, який є проректором Університету. Він
призначається на цю посаду і звільняється з посади ректором
Університету за пропозицією вченої ради Університету.
Голова центру: забезпечує керівництво основними видами його
діяльності; формує фінансову та кадрову політику; організовує
творчі контакти з відповідними галузями і підрозділами міністерств
та відомств; представляє інтереси підрозділів центру в інших
структурах Університету та за його межами.
Порядок використання приміщень та іншого майна, що є в
користуванні центру, визначається ректором Університету.
85. Для забезпечення керівництва та координації окремих
основних видів діяльності в Університеті функціонують такі
сектори, частини, відділи: навчальної і виховної роботи; наукової
роботи; міжнародної роботи та зовнішньоекономічної діяльності;
капітального будівництва і ремонту; соціально-побутових проблем;
впровадження в практику аграрно-промислового комплексу досягнень
науково-технічного прогресу; адміністративно-господарської і
фінансової діяльності тощо. Очолюють ці підрозділи, як правило,
проректори.
Ректор Університету в разі потреби може призначати першого
проректора та головного вченого секретаря (на засадах проректора).
86. Керівництво діяльністю факультету здійснює декан, який
призначається ректором Університету на умовах трудового договору
(контракту), а також конкурсного відбору. В межах своїх
повноважень, визначених у положенні про факультет, він видає
розпорядження, обов`язкові для виконання всіма працівниками цього
підрозділу, студентами, здійснює керівництво навчальною, науковою,
виховною та іншими видами діяльності факультету і несе персональну
відповідальність за їх наслідки.
87. Керівництво навчально-науково-дослідним інститутом (ННДІ)
Університету здійснює його директор, який призначається на посаду
та звільняється з посади ректором за рекомендаціями вчених рад
факультету та Університету. Принцип формування і функціонування
ННДІ визначається положенням про ННДІ, затвердженим ректором
Університету.
88. Керівництво кафедрою здійснює завідуючий, який
призначається ректором Університету і несе персональну
відповідальність за її роботу.
89. Кафедри та філії кафедр Університету в науково-дослідних
інститутах, господарствах, організаціях створюються спільним
наказом ректора Університету і директора науково-дослідного
інституту (керівника господарства, організації). їх керівниками
призначаються авторитетні вчені Університету або
науково-дослідного інституту (господарства, організації), які
діють у межах наданих їм повноважень відповідно до положення про
кафедру, філію кафедри Університету при науково-дослідному
інституті (господарстві, організації).
90. Для вирішення основних питань діяльності Університету
створюються робочі та дорадчі органи:
робочі органи - ректорат, деканати факультетів, приймальна
комісія;
дорадчі органи - вчена рада Університету, вчені ради
факультетів і центрів.
91. Для вирішення питань навчальної, наукової та іншої
діяльності Університету створюється вчена рада в кількості 73
осіб, з яких 50 відсотків формує ректор Університету.
До складу вченої ради Університету входять ректор
Університету (голова ради), проректори, декани факультетів,
директори науково-дослідних станцій, навчальних господарств і НДІ
за посадами.
Завідувачі кафедрами, керівники інших структурних
підрозділів, викладачі, представники громадських організацій,
співробітники та студенти до складу вченої ради делегуються
колективами підрозділів Університету в такому співвідношенні: 25
відсотків студенти і аспіранти; 20 відсотків працівники
Університету; 5 відсотків представники міністерств, відомств,
науково-дослідних інститутів та громадськості.
92. Свої засідання вчена рада Університету проводить один раз
на місяць. Період роботи вченої ради Університету з 1 вересня по
30 червня. Термін повноважень вченої ради Університету відповідає
періоду роботи ректора Університету, але не більше 5 років.
Студенти-члени вченої ради Університету обираються на термін не
більш як 2 роки.
Вчена рада Університету:
розглядає питання поліпшення навчальної, наукової, виробничої
та комерційної діяльності Університету, раціонального використання
землі, матеріальних і фінансових ресурсів;
за пропозицією ректора Університету приймає рішення з усіх
питань організації навчально-виховного процесу і наукових
досліджень;
затверджує плани наукових досліджень;
у встановленому порядку подає пропозиції про створення,
реорганізацію чи ліквідацію навчально-науково-виробничих центрів,
лабораторій, кабінетів, філій кафедр, факультетів і НДІ та інших
підрозділів, у тому числі з правами юридичної особи, а також
прийому до складу Університету навчальних і наукових установ,
організацій та підприємств;
затверджує положення про навчально-науково-виробничі центри,
ННДІ і факультети та інші структурні підрозділи Університету;
розглядає пропозиції про кандидатури на заміщення посад
проректорів і головного бухгалтера;
розглядає питання про заміщення посад
професорсько-викладацького складу та наукового персоналу;
присвоює в установленому порядку вчені звання доцента і
професора, старшого наукового співробітника, почесного професора
(доктора) Національного аграрного університету (для іноземних
громадян), які зробили істотний внесок у розвиток наукової та
педагогічної діяльності Університету й аграрної освіти і науки в
Україні;
бере участь у визначенні заходів щодо матеріального і
морального стимулювання праці.
Рішення вченої ради Університету набуває чинності після його
затвердження ректором Університету.
93. Для вирішення питань навчальної, наукової та іншої
діяльності факультетів утворюються вчені ради факультетів.
Кількісний склад цих рад, термін повноважень, умови ротації їх
членів, функції, порядок і регламент роботи визначаються
положенням про вчену раду факультету, яке затверджується вченою
радою Університету.

Розділ 13. Майно і кошти Університету

94. Майно Університету є загальнодержавною власністю. До
нього належать основні фонди та оборотні кошти, а також інші
цінності, вартість яких відображається у відповідних балансах.
95. Майно, закріплене за Університетом, належить йому на
правах оперативного управління, а майно закріплене за
підприємствами, що входять до складу Університету, на правах
повного господарського відання. Університет володіє, користується
та розпоряджається зазначеним майном відповідно до чинного
законодавства і цього Статуту.
96. Згідно з постановою Верховної Ради України від 29 липня
1994 р. N 158 ( 158/94-ВР ) органи державної виконавчої влади не
можуть передавати закріплене за Університетом майно, що перебуває
у загальнодержавній власності, будь-яким органам, підприємствам,
установам, організаціям або іншим навчальним закладам.
97. Фінансування Університету здійснюється за рахунок коштів
державного бюджету, що виділяються окремим рядком за
індивідуальними нормативами, а також коштів підприємств і
організацій, що входять до його складу.
Поряд з цим Університет має право на додаткові джерела
надходжень, а саме:
прибутки, одержані від реалізації продукції
навчально-виробничих підрозділів;
прибутки від цінних паперів;
кредити банків та інших кредиторів;
валютні надходження;
централізовані капітальні вкладення;
надходження від реалізації основних засобів малоцінних і
швидко-зношуваних предметів, матеріалів;
кошти за надання додаткових освітніх послуг;
добровільні грошові внески, пожертвування підприємств,
установ, організацій і громадян;
плату за здачу в оренду приміщень, будівель, обладнання;
інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.
У разі одержання коштів з інших джерел бюджетні асигнування
не зменшуються.
Бюджетні асигнування та позабюджетні кошти не використані в
поточному році не підлягають вилученню і використовуються в
наступному році на соціальні та виробничі потреби в установленому
порядку.
98. Для ревізії фінансово-господарської діяльності
Університету Кабінет Міністрів України призначає ревізійну комісію
з представників Мінсільгосппроду, Мінлісгоспу та інших міністерств
і відомств.
99. Університет має право в установленому порядку передавати
та продавати, обмінювати, здавати в оренду без права викупу іншим
підприємствам, установам і організаціям належні йому споруди,
устаткування, транспортні засоби, техніку та інші матеріальні
цінності, а також списувати їх з балансу, якщо вони фізично або
морально застаріли.
100. Згідно з постановою Верховної Ради України від 29 липня
1994 р. N 158 в Університеті створюється за рахунок частини
прибутку підприємств, що входять до його складу, загальний фонд
розвитку матеріально-технічної бази і соціальної інфраструктури
Університету.
Університет може також створювати інші фонди (матеріального
заохочення, резервний, підтримки сиріт і малозабезпечених та
інші). Положення про утворення та порядок використання коштів з
фондів затверджуються ректором Університету.
101. Університет відповідно до чинного законодавства несе
відповідальність за дотримання вимог і норм щодо охорони,
раціонального використання та відновлення до рівня встановлених
нормативів земель, вод, надр, лісів, інших природних ресурсів.
Розділ 14. Умови реорганізації та припинення діяльності.
102. Університет реорганізується і ліквідується в порядку,
встановленому законодавством України.
Додаток

до постанови Кабінету Міністрів України

від 1 червня 1995 р. N 387
ПЕРЕЛІК

навчально-дослідних господарств, що передаються

Мінсільгосппродом в пряме підпорядкування

Національному аграрному університету
1. Агрономічна дослідна станція (с. Пшеничне Київської області). 2. Дослідна станція м'ясного скотарства (смт Ворзель
Київської області). 3. Лісова дослідна станція (м. Боярка Київської області) 4. Навчально-дослідне господарство "Великоснітинське" (с.
Велика Снітинка Київської області). 5. Навчально-виробничий комбінат Національного аграрного
університету (м. Київ).

Міністр

Кабінету Міністрів України В. ПУСТОВОЙТЕНКО

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: