МІНІСТЕРСТВО ЗОВНІШНІХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗВ'ЯЗКІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 103 від 05.06.95 Зареєстровано в Міністерствім.Київ юстиції України
27 червня 1995 р.
vd950605 vn103 за N 192/728
Про затвердження Положення про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності спеціальних санкцій - тимчасового зупинення ЗЕД та застосування індивідуального режиму ліцензування за порушення діючого законодавства України у сфері зовнішньоекономічнихвідносин та валютного регулювання
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами МЗЕЗторгуN 348а ( z0343-96 ) від 23.06.96
N 410 ( z0381-96 ) від 23.07.96 )
З метою впорядкування процедури розгляду офіційних подань та
застосування спеціальних санкцій згідно зі ст.37 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ), контролю за їх
виконанням в МЗЕЗ України Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про порядок застосування до суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності спеціальних санкцій - тимчасового
зупинення ЗЕД та застосування індивідуального режиму ліцензування
за порушення діючого законодавства України у сфері
зовнішньоекономічних відносин та валютного регулювання
(додається). 2. Головному договірно-правовому управлінню (п.Нестер Л.Д.) у
встановлений законом термін зареєструвати цей наказ в Міністерстві
юстиції України. 3. Управлінню справами (п.Павлов С.М.) довести наказ до
обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь ЗЕЗ. 4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
міністра п.Олійника В.І.
Міністр С.Г.Осика
Затвердженонаказом МЗЕЗ України
N 103 від 05.06.95 р.
Положення
про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної
діяльності спеціальних санкцій - тимчасового зупинення ЗЕД
та застосування індивідуального режиму ліцензування за
порушення діючого законодавства України у сферізовнішньоекономічних відносин та валютного регулювання
Це Положення вводить порядок застосування спеціальних санкцій
(далі - санкції), контроль за їх виконанням та інформаційне
забезпечення з метою впорядкування цієї діяльності в МЗЕЗ і
розроблено на підставі ст.ст. 2, 5, 7, 8, 9, 33, 37 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ), Указів Президента
України від 7 вересня 1994 року N 504/94 "Про заходи щодо
забезпечення валютного та експортного контролю" та від 7 листопада
1994 року N 659/94 "Про облік окремих видів зовнішньоекономічних
договорів (контрактів) в Україні", а також Положення про
Міністерство зовнішніх економічних зв'язків України, затвердженого
Указом Президента України від 10 січня 1995 року N 29/95.
1. Застосування санкцій здійснюється МЗЕЗ України на підставі
офіційних подань з боку правоохоронних, митних або податкових
органів України. Санкції застосовуються на строк до 6 місяців.
2. Тимчасове зупинення ЗЕД щодо українських суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності. 2.1. Ця санкція передбачає позбавлення права займатися
зовнішньоекономічною діяльністю суб'єктів всіх форм власності при
проведенні експортних/імпортних операцій з товарами (послугами). Санкція застосовується до українських суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності у випадках: - порушення суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності
податкового, валютного, митного та іншого законодавства стосовно
діяльності у сфері ЗЕД, - у разі виявлення валютних цінностей, розміщених з
порушенням установленого порядку на рахунках і вкладах за межами
України, - інших порушень Закону України "Про зовнішньоекономічну
діяльність" або пов'язаних з ним законодавчих актів України,
проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної
економічної безпеки.
3. Застосування до конкретних суб'єктів зовнішньоекономічної
діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності
індивідуального режиму ліцензування. 3.1. Ця санкція застосовується відповідно до ст.7 Закону
України "Про зовнішньоекономічну діяльність", яка, зокрема,
передбачає економічні заходи оперативного регулювання ЗЕД в
Україні. 3.2. У разі застосування вказаної санкції суб'єкту
господарської діяльності потрібно одержати індивідуальний
письмовий дозвіл МЗЕЗ на здійснення експортної/імпортної операції.
Санкція застосовується у випадках порушення ним Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність" стосовно антимонопольних
заходів, заборони недобросовісної конкуренції, обмеження
реекспорту, заборони демпінгу та інших зазначених в ньому
положень, що встановлюють певні заборони, обмеження або режими
здійснення зовнішньоекономічних операцій з дозволу держави. 3.3. Індивідуальний режим ліцензування щодо українських
суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності відповідно до ст.37
Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" застосовується
у випадках порушень чинного законодавства у сфері ЗЕД, коли ці
порушення безпосередньо не можуть зашкодити інтересам національної
економічної безпеки держави.
4. Порядок прийняття рішення щодо застосування МЗЕЗ санкцій
до суб'єктів ЗЕД. 4.1. Структурні підрозділи МЗЕЗ, що беруть участь у роботі по
опрацюванню подань щодо застосування санкцій. 4.1.1. В МЗЕЗ України опрацювання офіційних подань з боку
правоохоронних, митних та податкових органів і супровідної
документації щодо застосування або скасування санкцій до суб'єктів
ЗЕД покладено на Управління експортно-імпортного контролю. 4.1.2. У разі необхідності, при вирішенні питань застосування
(скасування) санкцій, залучаються фахівці та використовуються бази
даних інших структурних підрозділів Міністерства, обласних,
Київського та Севастопольського міських управлінь ЗЕЗ.
4.2.1. При розгляді подань МЗЕЗ керується тим, що санкції
згідно зі ст.37 Закону України "Про зовнішньоекономічну
діяльність" не охоплюють усього комплексу заходів щодо безумовного
виконання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності
(українськими, іноземними) обов'язків у сфері ЗЕД та валютного
регулювання (зобов'язання сторін по додержанню контрактних умов та
строків платежів). 4.2.2. Застосуванню санкцій до українських або іноземних
суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності може передувати офіційне
попередження з боку МЗЕЗ України про можливі санкції за конкретні
порушення в сфері ЗЕД або валютного регулювання. 4.2.3. В окремих випадках, для отримання додаткових даних
(документації) щодо діяльності суб'єктів ЗЕД, на яких
Міністерством отримані подання щодо застосування санкцій,
запрошуються представники українських або іноземних суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності. 4.2.4. При виникненні розбіжностей думок щодо застосування
санкцій (терміну накладених санкцій, формулювання тексту наказу
тощо) - управліннями міністерства, що приймали участь у розгляді і
підготовці проекту наказу, подаються доповідні записки з цього
питання керівництву МЗЕЗ України. 4.2.5. У разі обгрунтованих (за сукупністю всіх необхідних
додаткових матеріалів) заперечень з боку управління
експортно-імпортного контролю, головного договірно-правового
управління, інших структурних управлінь Міністерства щодо
законності або доцільності застосування (або дострокового
скасування) санкцій до конкретного суб'єкта ЗЕД, його справа
розглядається на протокольній нараді у заступника міністра. В
нараді беруть участь керівництво управлінь, що розглядали подання.
За результатами наради Управління експортно-імпортного контролю
інформує Міністра про необгрунтованість застосування (або
дострокового скасування) санкції. Рішення Міністра щодо
недоцільності застосування або дострокового скасування санкцій
доводиться листом до органа, який ввійшов з поданням. 4.2.6. За сукупністю всіх даних, отриманих МЗЕЗ стосовно
суб'єкта ЗЕД, на якого отримано подання з боку правоохоронних,
митних, податкових органів щодо застосування (скасування) санкцій
- Управління експортно-імпортного контролю готує і подає на
розгляд міністру проект наказу з цього питання. 4.2.7. До проекту наказу додаються подання правоохоронних,
митних, податкових органів щодо застосування до конкретного
суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності санкцій з супровідними
документами. 4.2.8. Рішення МЗЕЗ про застосування санкцій може бути
змінено за рішенням судових органів. Дострокове скасування санкцій можливе за поданням органу,
яким було внесено подання.
5. Доведення наказу МЗЕЗ щодо застосування санкцій до
відповідних державних установ та суб'єкта зовнішньоекономічної
діяльності. 5.1. Наказ МЗЕЗ щодо застосування (або дострокового
скасування) спеціальних санкцій у триденний строк доводиться до: - органу, який ввійшов з поданням, - Державної податкової інспекції України, - Держмиткому України, - обласного управління ЗЕЗ за місцем реєстрації суб'єкта
зовнішньоекономічної діяльності, - суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності. 5.2. При застосуванні режиму індивідуального ліцензування до
українського суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності МЗЕЗ
інформує Держмитком України та обласне управління ЗЕЗ за місцем
реєстрації суб'єкта. 5.3. При застосуванні режиму індивідуального ліцензування до
іноземного суб'єкта підприємницької діяльності МЗЕЗ інформує
Держмитком України та всі обласні управління ЗЕЗ.
6. Порядок застосування санкцій МЗЕЗторгом України. 6.1. Індивідуальному ліцензуванню підлягають всі без винятку
види зовнішньоекономічних операцій передбачених ст.4 Закону
України "Про зовнішньоекономічну діяльність", що здійснюються
суб'єктами господарювання, до яких застосовано режим
індивідуального ліцензування. 6.2. Індивідуальне ліцензування по зовнішньоекономічних
операціях здійснюється шляхом видачі разових ліцензій за формою,
затвердженою наказом по МЗЕЗторгу N 134-а від 26.02.1996 р.
( z0115-96 ) (реєст.Мінюсту N 115/1140 від 19.03.96 р.) "Про
затвердження Положення про порядок ліцензування експорту товарів у
1996 році та Положення про порядок ліцензування імпорту товарів у
1996 році". Підставою для митного оформлення вантажів є індивідуальна
(разова) ліцензія. 6.3. Індивідуальні (разові) ліцензії оформлюються і у
випадках, коли експортні операції підпадають під дію пунктів 4, 5,
6, 7, 8, наказу МЗЕЗторгу N 133-а від 24.02.1996 р.
( z0117-96 ) (реєстр. Мінюсту N 117/1142 від 19.03.96 р.).
Підставою для митного оформлення вантажів за вказаними операціями
є картка реєстрації, що затверджена наказом МЗЕЗторгу N 133-а
( z0120-96 ), (додатки NN 4, 4-а) та індивідуальна (разова)
ліцензія. 6.4. Опрацювання зовнішньоекономічних контрактів та видача
разових ліцензій суб'єктам підприємницької діяльності, щодо яких
застосовано режим індивідуального ліцензування здійснюються
Управлінням експортно-імпортного контролю МЗЕЗторгу, Міністерством
торгівлі, зовнішньоекономічних зв'язків і захисту прав споживачів
Автономної Республіки Крим, обласними, Київським та
Севастопольським міськими управліннями ЗЕЗ. 6.5. Індивідуальні (разові) ліцензії оформлюються суб'єктам
господарювання, що розташовані: - в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Дніпропетровській,
Запорізькій, Луганській, Львівській, Одеській, Харківській
областях - Міністерством торгівлі, зовнішньоекономічних зв'язків і
захисту прав споживачів Автономної Республіки Крим, відповідними
обласними управліннями ЗЕЗ по контрактах, вартість яких не
перевищує 500 тис.доларів США; - в інших областях та містах Києві та Севастополі -
управліннями ЗЕЗ цих областей та міст по контрактах, вартість яких
не перевищує 250 тис.доларів США. По контрактах, вартість яких перевищує вищезазначені суми,
ліцензії оформлюються виключно МЗЕЗторгом. 6.6. Міністерству торгівлі, зовнішньоекономічних зв'язків і
захисту прав споживачів Автономної Республіки Крим, обласним,
Київському та Севастопольському міським управлінням ЗЕЗ України
щомісячно звітувати перед МЗЕЗторгом по формі встановленій у
додатках NN 1, 2 до наказу N 134-а ( z0115-96 ). Пункт 6 в редакції Наказу МЗЕЗторгу N 410 ( z0381-96 ) від
23.07.96 )
7. Контроль за виконанням санкцій. 7.1. Контроль за виконанням спеціальних санкцій здійснюється
Управлінням експортно-імпортного контролю, обласними управліннями
ЗЕЗ України. 7.2. Облік контрактів (договорів) та видача експортних
(імпортних) ліцензій на товари, що експортуються на адресу
іноземного суб'єкта підприємницької діяльності або імпортується
ним в Україну і щодо якого введено тимчасовий режим
індивідуального ліцензування, здійснюється тільки за погодженням з
Управлінням експортно-імпортного контролю. Митне оформлення
вказаних товарів, що експортуються (імпортуються) здійснюється за
письмовим дозволом МЗЕЗ України. 7.3. За місяць до закінчення строку дії санкцій до суб'єкта
зовнішньоекономічної діяльності МЗЕЗ робить запит органу, що
ввійшов з поданням щодо факту врегулювання суб'єктом
зовнішньоекономічної діяльності до вимог чинного законодавства
України. 7.4. Якщо до кінця дії спеціальної санкції відповідь на
запит не надійшла, то з метою остаточного з'ясування факту
усунення суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності порушень
чинного законодавства у сфері ЗЕД, з огляду на які до нього була
застосована спеціальна санкція робиться повторний запит цього
питання. У цьому випадку термін дії спеціальної санкції
подовжується на період, необхідний для з'ясування ситуації з
зазначеним порушенням, але не більш як на 60 днів. Положення доповнено пунктом 7.4 згідно з Наказом МЗЕЗ N 348а
( z0343-96 ) від 23.06.96 ) 7.5. У разі одержання інформації про те, що суб'єктом
зовнішньоекономічної діяльності, до якого була застосована
спеціальна санкція, не вжито заходів щодо усунення порушень
законодавства у сфері ЗЕД, до нього повторно застосовується
спеціальна санкція на термін передбачений ст.37 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ) або до повного
усунення порушень законодавства у сфері ЗЕД. Положення доповнено пунктом 7.5 згідно з Наказом МЗЕЗ N 348а
( z0343-96 ) від 23.06.96 )
8. Дострокове скасування санкцій. 8.1. Управління експортно-імпортного контролю, при наявності
додаткових матеріалів, за погодженням з органом, що вніс подання,
розглядає вказані матеріали на протокольній нараді у заступника
міністра і вносить свої пропозиції Міністру щодо доцільності
дострокового скасування санкцій. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, до яких астосовано спеціальну санкцію, мають право звернутись до
МЗЕЗторгу з проханням щодо дострокового припинення спеціальних
санкцій, які були до них застосовані, подавши при цьому відповідну
інформацію щодо факту усунення порушень законодавства у сфері ЗЕД.
Зазначена інформація має бути погоджена з керівництвом органу,
який вніс подання на застосування до цих суб'єктів спеціальних
санкцій. ( Пункт 8.1 доповнено абзацом другим згідно з Наказом
МЗЕЗ N 348а ( z0343-96 ) від 23.06.96 ) 8.2. У разі позитивного вирішення питання щодо дострокового
скасування санкцій до конкретного суб'єкта зовнішньоекономічної
діяльності управління експортно-імпортного контролю здійснює дії,
вказані в п.6. даного Положення.
9. Інформаційно-довідкове забезпечення роботи по застосуванню
санкцій. 9.1. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності щодо яких
Міністерством були застосовані санкції (тимчасове позбавлення
права зовнішньоекономічної діяльності або індивідуальний режим
ліцензування), заносяться до банку даних управління
експортно-імпортного контролю, який містить такі дані: 9.1.1. Українські суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності: - назву, адресу українського суб'єкта зовнішньоекономічної
діяльності, - дату припинення зовнішньоекономічної діяльності, - на якій підставі було припинено зовнішньоекономічну
діяльність, - номер та дату наказу МЗЕЗ про застосування санкцій, - орган, який ввійшов з поданням. 9.1.2. Іноземні суб'єкти підприємницької діяльності: - назву, адресу фірми (українською та іноземною мовами), - дату введення індивідуального режиму ліцензування, - з якої причини було введено режим, - номер та дату наказу МЗЕЗ щодо введення індивідуального
режиму ліцензування, - орган, який ввійшов з поданням. 9.2. Вказана в пп. 9.1.1.-9.1.2. інформація надається
структурним підрозділам Міністерства, обласним, Київському та
Севастопольському міським управлінням ЗЕЗ, правоохоронним, митним
або податковим органам тільки за дозволом Міністра або його
заступників. 9.3. За узгодженням з органом, який ввійшов з поданням,
інформація щодо застосування до конкретного суб'єкта
зовнішньоекономічної діяльності спеціальних санкцій надається
засобам масової інформації управлінням інформації та стратегічних
досліджень Міністерства.
Додаток N 1до Положення про порядок застосування до
суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності
спеціальних санкцій - тимчасового
зупинення ЗЕД та застосування
індивідуального режиму ліцензування за
порушення діючого законодавства України у
сфері зовнішньоекономічних відносин та
валютного регулювання
Картка узгодженняекспортних/імпортних контрактів суб'єкта
зовнішньоекономічної діяльності щодо якого
застосовано режим індивідуального ліцензування
Управління ЗЕЗ ________________________ обл. _____________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Головне договірно-правове управління _____________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Управління ринкової кон'юнктури та цінової інформації ____________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Валютно-кредитне управління ______________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Висновки управління експортно-імпортного контролю ________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Джерело:Офіційний портал ВРУ