КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 17 листопада 1995 р. N 916
Київ
Про прискорення організації біржовогосільськогосподарського ринку
( Зміни в текст не внесено. Додатково див. Постанови КМN 1436 ( 1436-96-п ) від 02.12.96
N 848 ( 848-97-п ) від 05.08.97 )
З метою становлення біржового сільськогосподарського ринку та
підвищення його ефективності Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Схвалити Концепцію організації біржового
сільськогосподарського ринку, розроблену Міністерством сільського
господарства і продовольства та Українською аграрною біржею
(додається). ( На часткову зміну пункту 1 додатково див.
Постанову КМ N 848 ( 848-97-п ) від 05.08.97 ) 2. Урядові Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та
Севастопольській міським державним адміністраціям вжити заходів до
прискорення реалізації положень зазначеної Концепції. 3. Міністерству сільського господарства і продовольства,
Міністерству економіки, Міністерству фінансів в місячний термін
розробити та затвердити Типові правила біржової торгівлі
сільськогосподарською продукцією. 4. Міністерству сільського господарства і продовольства,
Українській академії аграрних наук розробити і затвердити в
місячний термін Типове положення про міжрегіональний та районний
агроторговий дім і опрацювати механізм взаємодії агроторгових
домів з аграрними біржами. 5. Для координації роботи з організації біржового ринку
сільськогосподарської продукції та надання допомоги в його
становленні утворити Державну комісію з організації біржового
сільськогосподарського ринку в складі згідно з додатком. Міністерству сільського господарства і продовольства створити
в межах штатної чисельності структурний підрозділ розвитку
біржового сільськогосподарського ринку та покласти на нього
функції робочого апарату цієї Комісії. Призначити головою Державної комісії з питань організації
біржового сільськогосподарського ринку Першого
віце-прем'єр-міністра України Лазаренка Павла Івановича. 6. Установити, що:
у складі засновників і членів аграрних бірж повинно бути не
менш як половина вітчизняних сільськогосподарських
товаровиробників та представників переробної промисловості;
аграрні та товарні біржі, в яких працюють секції продажу
сільськогосподарської продукції, щотижня інформують Міністерство
сільського господарства і продовольства та Міністерство зовнішніх
економічних зв'язків і торгівлі про результати торгів.
7. Міністерству фінансів внести в місячний термін пропозиції
щодо оподаткування аграрних і товарних бірж. 8. Покласти на Акціонерний комерційний банк "Україна" за його
згодою функції розрахункового центру Української аграрної біржі. 9. З метою вдосконалення існуючої системи інформації про
формування цін, рух продукції, вплив різноманітних факторів на
рівень виробництва і споживання продовольства створити при
Міністерстві сільського господарства і продовольства Центр
сільськогосподарської ринкової інформації. Міністерству сільського господарства і продовольства,
Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству
зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Міністерству статистики
розробити Положення про Центр сільськогосподарської ринкової
інформації та визначити джерела його фінансування. 10. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на
Віце-прем'єр-міністра України Саблука П.Т.
Прем'єр-міністр України Є.МАРЧУК
МіністрКабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд. 22
СХВАЛЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 17 листопада 1995 р. N 916
КОНЦЕПЦІЯорганізації біржового
сільськогосподарського ринку
1. Перехід від державно-регульованої системи розподілу
сільськогосподарської продукції та сировини і фіксованих
закупівельних цін до ринкової системи переміщення товару від
виробника до споживача, формування цін на основі попиту і
пропонування об'єктивно стимулює створення різноманітних ринкових
структур, таких як ринок сировини і продовольства, оптові,
роздрібні, спеціалізовані й регіональні ринки.
З оптових ринків сировини і продовольства найістотніше
впливає на формування загальнонаціонального та регіонального
товарно-фінансового обігу біржовий сільськогосподарський ринок.
Започаткування організації біржового сільськогосподарського
ринку шляхом проведення аукціонних торгів, активізації роботи
існуючих товарних бірж та Української аграрної біржі виявило
комплекс нерозв'язаних проблем: відсутність єдиного біржового
механізму, невідрегульованість питань проведення політики товарних
і фінансових інтервенцій з метою впливу на формування ціни, а
також питань аналізу та прогнозування продовольчого ринку,
недосконалість ринкової інфраструктури.
2. Ця Концепція визначає принципи організації біржового
сільськогосподарського ринку з урахуванням реальної економічної
ситуації і спрямована на децентралізацію системи
товарно-фінансових ринкових відносин без втрати державою
можливості регулювати і контролювати баланси продовольчих ресурсів
країни, забезпечення їх державних закупівель, здійснення аграрної
протекціоністської політики.
3. Метою реалізації положень Концепції в умовах ринкової
трансформації економіки є створення конкурентного середовища,
виконання Програми структурної перебудови економіки України.
ЗАВДАННЯ КОНЦЕПЦІЇ
4. Ця Концепція сприятиме:
становленню біржового сільськогосподарського ринку;
створенню беземісійного механізму фінансування міжсезонних
потреб сільськогосподарських товаровиробників;
підвищенню ефективності реалізації сільськогосподарської
продукції та досягненню паритету цін на продукцію сільського
господарства і промисловості;
здійсненню державної аграрної політики через систему
біржового сільськогосподарського ринку і активізації впливу на
механізм ціноутворення шляхом проведення товарних і фінансових
інтервенцій.
СТРУКТУРА БІРЖОВОГОСІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ
5. Біржовий сільськогосподарський ринок - це взаємопов'язана
система державних, біржових та інших структур
сільськогосподарського ринку згідно із схемою.
Діяльність біржового сільськогосподарського ринку передбачає:
взаємозв'язок бірж, які діють в аграрній сфері, інформаційний
обмін та координацію торгів у режимі реального часу з урахуванням
регіональних особливостей та спеціалізації сільськогосподарського
виробництва;
створення гарантійного товарного і фінансового механізму
заінтересованості учасників біржового сільськосподарського ринку
безпосередньо в сільськогосподарських районах згідно з правилами,
які визначають агроторгові доми;
участь держави в створенні, функціонуванні та розвитку
біржового сільськогосподарського ринку через структурні підрозділи
Мінсільгосппроду.
СТРУКТУРА БІРЖОВОГО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ
—————————————————— —————————————————— ———————————————————— |Мінсільгосппрод | | Українська | | Брокерські | | |———>| аграрна || | | біржа | | (міжрегіональні)| —————————————————— —————————————————— ———————————————————— | | | V V V —————————————————— —————————————————— ———————————————————— | Облсільгосп- | | Її | | Регіональні | | управління || представництва || біржі | | | | та філіали | | (агросекції) | —————————————————— —————————————————— ———————————————————— | ^ ^ | V | ————————————————— V —————————————————— | | ———————————————————— |Райсільгосп- || управління | | | | | контори | | | | | | | (регіональні) | —————————————————— | | | ———————————————————— | | | V V V —————————————————— —————————————————— ———————————————————— | Виробники | |Агроторгові доми| |Споживачі сільгосп| |сільгосппродук- |———>|(районні, між- || ції | | районні) | |ники, комерційні | | | | | | структури) | —————————————————— —————————————————— ———————————————————— ——————————————————^ ^ ^——————————————————— | | | —————————————————— —————————————————— ———————————————————— | Постачальники | | Банки | | Підприємства | | матеріально- | | та інші | | сервісного | | технічних | | інвестори | | обслуговування | | ресурсів | | | | | —————————————————— —————————————————— ————————————————————
ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ БІРЖОВОГОСІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ
6. Мінсільгосппрод в межах своєї компетенції вирішує питання
щодо:
сприяння розвитку вільної конкуренції, зокрема шляхом
проведення заходів, спрямованих на створення учасникам біржових
торгів рівних умов для провадження зовнішньоекономічної
діяльності;
здійснення державної аграрної політики через систему
біржового сільськогосподарського ринку, організації контролю за
дотриманням нормативних актів;
збереження, поповнення та використання державних резервів
продовольства, сільськогосподарської продукції та сировини шляхом
закупівлі і реалізації їх на біржовому сільськогосподарському
ринку;
закупівлі на біржовому ринку України сільськогосподарської
продукції для стабілізаційного фонду, здійснення товарних і
фінансових інтервенцій з метою регулювання цін;
проведення аналізу та прогнозування продовольчого ринку.
7. Українська аграрна біржа та регіональні біржі:
організують проведення торгів сільськогосподарської продукції
оптом, форвардних і ф'ючерсних торгів стандартним товаром
відповідно до єдиних біржових правил;
здійснюють організаційне забезпечення роботи сертифікованих
біржових складів;
проводять роботу, пов'язану із збором, обробкою та наданням
Мінсільгосппроду інформації про результати біржових торгів;
організують проведення спеціалізованих і міжрегіональних
торгів;
забезпечують створення умов для державного регулювання та
контролю цін, експорту сільськогосподарської продукції,
внутрішнього виробничого та ресурсного балансу через єдиний
біржовий механізм.
8. Районні агроторгові доми:
організують районні аграрні ринки та забезпечують їх
взаємодію з міжрегіональними оптовими ринками;
сприяють товаровиробникам в одержанні максимальних прибутків
від реалізації сільськогосподарської продукції, сировини та
продуктів її переробки;
формують районні лоти сільськогосподарської продукції, яка
виставляється на торги;
узгоджують ціни та інші умови і забезпечують заготівлю,
зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції
покупцям;
забезпечують розрахунки з пайовиками агроторгового дому з
урахуванням інтересів товаровиробників і споживачів
сільськогосподарської продукції та постачальників матеріальних
ресурсів для села;
організують і контролюють місцеві товарообмінні операції на
компенсаційній основі з дотриманням паритету цін на продукцію
сільського господарства і промисловості.
Додатокдо постанови Кабінету Міністрів України
від 17 листопада 1995 р. N 916
СКЛАДДержавної комісії з питань організації біржового
сільськогосподарського ринку
Лазаренко П.І. - Перший віце-прем'єр-міністр України,голова Комісії
Саблук П.Т. - Віце-прем'єр-міністр України,заступник голови Комісії
Гайдуцький П.І. - Міністр сільського господарства іпродовольства, заступник голови
Комісії
Боровик О.Г. - голова Всеукраїнської радиколективних сільськогосподарських
підприємств (за згодою)
Гуреєв В.М. - Міністр економіки
Даниленко А.С. - голова Комісії Верховної РадиУкраїни з питань агропромислового
комплексу, земельних ресурсів та
соціального розвитку села
(за згодою)
Деркач Л.В. - Голова Держмиткому
Карасик Ю.М. - радник Президента України з питаньагропромислової політики (за згодою)
Кравець В.М. - заступник Голови правлінняНаціонального банку (за згодою)
Мельничук Д.О. - ректор Національного аграрногоуніверситету, академік Української
академії аграрних наук, доктор
біологічних наук
Осика С.Г. - Міністр зовнішніх економічнихзв'язків і торгівлі
Сивульський М.І. - перший заступник Міністра фінансів
Ситник В.П. - віце-президент Української академіїаграрних наук
Солодкий М.О. - начальник Головного управлінняМінсільгосппроду
Шкарбан М.І. - голова Асоціації фермерів УкраїниКабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Джерело:Офіційний портал ВРУ