МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИМІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
N 17-60/29 від 31.05.93 Зареєстровано в Міністерстві
N 07-102 від 31.05.93 юстиції України15 червня 1993 р.
визначення норм запасів товарно-матеріальних цінностей
Загальні положення
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України і
Національного банку України від 19 квітня 1993 року N 279 "Про
нормативи запасів товарно-матеріальних цінностей державних
підприємств і організацій та джерела їх покриття" ( 279-93-п )
Міністерством економіки України разом з Міністерством фінансів
України розроблено Типовий порядок визначення норм запасів. Розроблення норм і нормативів оборотних коштів провадиться
методами прямого розрахунку по окремих видах (групах) сировини,
матеріалів та інших товарно-матеріальних цінностей і витрат по
кожному елементу оборотних коштів, а також в цілому по
підприємству. Перелік елементів оборотних коштів визначається в
залежному від специфіки виробництва і реалізації товарів.
Нормативи оборотних коштів визначаються за цінами, які не
включають податок на добавлену вартість, крім випадків, коли
сплачений постачальником сировини, матеріалів та інших
товарно-матеріальних цінностей податок відноситься на собівартість
продукції (робіт, послуг). При визначенні норм оборотних коштів кожного підприємства
необхідно враховувати: умови постачання та збуту; віддаленість постачальників від споживачів; транспортні умови; час, необхідний для підготовки матеріалів для використання у
виробництві, товарів для реалізації; періодичність запуску матеріалів у виробництво; тривалість виробничого циклу і розподіл його між структурними
підрозділами виробництва; форми розрахунків, тривалості документообороту. Для розроблення норм оборотних коштів на кожному підприємстві
повинні бути створені комісії, до складу яких входять фахівці
відповідних відділів, служб та підрозділів підприємств. Розроблені на підприємствах на основі Типового порядку норми
по кожному елементу оборотних коштів подаються на розгляд та
затверджуються відповідними міністерствами, відомствами за
погодженням з Міністерством економіки і Міністерством фінансів
України. У разі істотних змін номенклатури продукції, умов
матеріально-технічного постачання та збуту або інших причин норми
запасів можуть бути уточнені в цьому ж порядку.
1. Порядок визначення норм запасівзагальних матеріальних ресурсів
Розрахунок норм запасів необхідно поділити на розрахунок
запасів, що прямо впливають на виконання договірних зобов'язань,
та на розрахунок, який не впливає безпосередньо на процес
виробництва і реалізацію продукції. До першої частини відносяться розрахунки, що пов'язані з
часом, необхідним для підготовки матеріалів, які утворюють
матеріальну основу по випуску виробів, але не надійшли до основних
технологічних операцій. Розрахунок цієї частини норми запасів здійснюється згідно з
методичними рекомендаціями, які повинні бути розроблені і
затверджені: щодо підприємств і організацій, які засновані на
загальнодержавній власності -відповідними міністерствами та
відомствами; щодо підприємств і організацій республіканської (Республіка
Крим) та комунальної власності -державними адміністраціями
відповідного рівня. До другої частини норм запасів відносяться всі види
матеріалів, які не пройшли підготовку до технологічного процесу
(матеріали в дорозі, матеріали на операціях по поставці,
прийманню, складуванню, аналізу та підготовки матеріалів до
виробництва). Норма оборотних коштів в частині матеріалів в дорозі включає
період від дати встановленого строку оплати підприємством
платіжного доручення до дати прибуття матеріалів на його склад.
Розмір цієї частини у днях визначається таким чином: на підставі
договорів постачання встановлюються постачальники основних
матеріалів, потім -відповідно до фактичних даних за минулий період
або на підставі консультацій з транспортними організаціями, що
визначають тривалість пробігу вантажу від кожного постачальника. Із цього часу треба відняти час поштового пробігу платіжного
доручення від банку постачальника до банку покупця, час на
оброблення документа у постачальника та інше. У тих випадках, коли один вид матеріалів постачають різні
постачальники, час надходження матеріалів в дорозі визначається як
середньозважена величина. Якщо надходження матеріалів збігаються зі строками оплати або
вони прибувають раніше настання строку оплати, норма оборотних
коштів у частині матеріалів в дорозі не встановлюється. В тих випадках, коли основні матеріали та покупні
напівфабрикати в дорозі займають незначну питому вагу в сумарних
залишках матеріалів і надходять від значної кількості
вантажовідправників, норма оборотних коштів в частині матеріалів в
дорозі може бути розрахована виходячи з фактичних даних, як
середній фактичний залишок матеріалів в дорозі. Згаданий залишок поділяється на фактичні одноденні витрати
цих матеріалів у тому ж році. Отриманий залишок в днях береться
***** за норму оборотних коштів в частині матеріалів в дорозі, в
цілому по підприємству. Норму оборотних коштів на операціях по доставці, прийманню,
складуванню, аналізу та підготовки матеріалу для виробництва можна
встановлювати у відсотках (від 25 до 50 залежно від галузі) до
середніх інтервалів поставок по кожній групі основних матеріалів.
2. Порядок визначення норм запасівоборотних коштів на тару
Розрахунок норм оборотних коштів на тару провадиться в такій
послідовності: норма оборотних коштів на покупну тару, яку призначено для
упаковки готової продукції, визначається в установленому порядку
для розрахунку норм оборотних коштів на сировину і основні
матеріали; норма оборотних коштів на тару власного виробництва
установлюється виходячи з часу від її виготовлення до упакування в
неї готової продукції, враховуючи також час, необхідний на
накопичення тари для упакування партій готової продукції; норма оборотних коштів на тару, яка надходить із сировиною та
матеріалами, але така, що не підлягає поверненню постачальникам,
включає час перебування тари під сировиною і матеріалами, який
дорівнює нормі оборотних коштів на дані цінності, а також час
необхідний на промивання, ремонт і добирання партії тари, якщо ця
тара використовується підприємством або підлягає реалізації. На підприємствах, на яких питома вага запасів тари в
загальних запасах товарно-матеріальних цінностей незначна,
нормування оборотних коштів, виділених для формування запасів
тари, провадиться виходячи з фактичних залишків тари. Для цього
розраховується середньо-фактичний залишок тари виходячи із
залишків на початок кожного місяця 4 кварталу минулого року.
3. Порядок визначення норм запасівнезавершеного виробництва
Норма оборотних коштів на незавершене виробництво
визначається діленням потреби в оборотних коштах, необхідних для
створення запасів напівфабрикатів у виробництві, на суму
одноденних витрат на виробництво. Потреба в оборотних коштах по запасах напівфабрикатів в
цілому по підприємству розраховується підсумовуванням потреби в
оборотних коштах на ці запаси, яка розрахована по кожному цеху.
Потреба в оборотних коштах по цеху встановлюється виходячи з
визначення кількості напівфабрикатів, що знаходяться на всіх
стадіях виробничого процесу у натуральному вигляді, та їх
середньої ціни. Норми оборотних коштів на незавершене виробництво для
допоміжних, підсобних виробництв (цехів) розраховуються в тому ж
порядку, як і по основному виробництву, але з урахуванням
особливостей організації виробництва в кожному з цих цехів. Середня норма оборотних коштів на незавершене виробництво в
цілому по підприємству визначається діленням потреби в оборотних
коштах, яка розрахована по всіх цехах, на суму одноденних витрат
на виробництво продукції.
4. Порядок визначення нормзапасів готової продукції
Норма оборотних коштів на готову продукцію визначається часом
з моменту приймання готових виробів на склад до здачі
розрахункових документів у банк або до оплати продукції з
акредитиву, платіжним дорученням, векселем, чеком із лімітованої
чекової книжки і встановлюється окремо для готової продукції на
складі і для відвантаження готової продукції, розрахункові
документи на яку не здані у банк. Норма оборотних коштів у днях по готовій продукції, яка
знаходиться на складі, визначається мінімальним часом, що
необхідний для: комплектування і накопичення продукції до розмірів партії,
відповідним замовленням або договором, а також до обсягів
транзитних норм; підготовки готової продукції для відвантаження (добирання,
підсортування, упаковка та інші операції); зберігання на складі продукції, яка вивозиться самими
покупцями за домовленістю; транспортування готової продукції зі складу підприємства до
станції залізниці або пристані, навантаження продукції і передачі
її транспортним організаціям. Розрахунок часу на проведення вказаних операцій провадиться
диференційовано по окремих видах або групах продукції залежно від
умов її приймання, зберігання та відвантаження. Час, який необхідний для добирання і відвантаження окремих
видів продукції, визначається відповідно до порядку здачі
продукції на склад та її відвантаження. Середня норма оборотних коштів на готову продукцію на складі,
в цілому по підприємству визначається діленням потреби в оборотних
коштах на всі види готової продукції на складі, на одноденний
випуск продукції по заводській собівартості. Потреба в оборотних коштах на готову продукцію в цілому по
підприємству визначається як сума потреби в оборотних коштах, які
розраховані по кожному виробу. Норма оборотних коштів на час оформлення та здачі в банк
розрахункових документів встановлюється виходячи з аналізу
фактичних даних і приймається до розрахунку норми тільки в межах
строку, встановленого обслуговуючим банком для прийняття платіжних
доручень, до забезпечення кредиту під розрахункові документи в
дорозі. Ця норма не встановлюється для тієї частини продукції, яка
відпускається на умовах попередньої оплати.
5. Порядок уточнення норм оборотнихкоштів та контроль за їх визначенням
Норми оборотних коштів, як з окремих видів, груп,
матеріальних цінностей, так і по елементах оборотних коштів
уточнюються одночасно з розробленням прогнозів розвитку
підприємства на кожний рік. Норми оборотних коштів підлягають уточненню у випадках
суттєвих змін показників, які покладені в основу визначення цих
норм, зокрема: на основні і допоміжні матеріали, паливо та інші матеріальні
цінності - у випадках зміни: норм запасів, передбачених
матеріально-технічним забезпеченням; постачальників; засобу
перевозок матеріалів; умов поставки; структури і цін, споживаних
матеріалів; На незавершене виробництво - у випадках зміни технології і
організації виробництва, асортименту продукції, що виробляється,
тривалості виробничих циклів окремих видів продукції, введення в
дію нових виробництв і цехів тощо; на готову продукцію - у випадках зміни умов замовлень
торговельних організацій, збуту продукції, її комплектування,
упаковка та відвантаження, зміни асортименту вироблюваної
продукції, норм розрахунків тощо. Норми оборотних коштів, розраховані виходячи з аналізу
фактичних залишків матеріальних цінностей уточнюються у випадках
суттєвих змін стану їх залишків. Розрахунок норм оборотних коштів по окремих видах і групах
матеріальних цінностей, які підлягають уточненню, провадяться
відповідно до зазначеного Типового порядку, а також методичних
рекомендацій, затверджених відповідними міністерствами і
відомствами та державними адміністраціями відповідного рівня. У разі зміни норми оборотних коштів в днях на окремий вид або
групу матеріальних цінностей вносяться зміни в днях до
затверджених норм оборотних коштів в цілому по елементу. Ця
поправка визначається виходячи з норм оборотних коштів та питомої
ваги даних матеріальних цінностей в загальній сумі витрат по
одноіменному елементу оборотних коштів. Поправка дорівнює різниці
між уточненою та раніше діючою нормами оборотних коштів по даному
виду матеріальних цінностей, помножену на питому вагу даних
цінностей в загальній сумі витрат і поділену на 100. У випадках змін структури витрат матеріалів або асортименту
вироблюваної продукції, уточнення норми оборотних коштів в цілому
по елементу провадиться виходячи із діючих норм на окремі види
(групи) матеріалів або продукції та нових значень питомої ваги цих
матеріалів (продукції) в загальній сумі витрат (випуску продукції)
за прогнозом. Контроль за визначенням норм запасів товарно-матеріальних
цінностей на підприємствах і організаціях, які засновані на
загальнодержавній власності здійснюється міністерствами і
відомствами України, а на підприємствах і організаціях
республіканської (Республіка Крим) та комунальної власності -
державними адміністраціями відповідного рівня.
Заступник Міністра
економіки України С.А.Терьохін
N 17-60/29 від 31.05.93
Заступник Міністра
фінансів України М.О.Гончарук
N 07-102 від 31.05.93
Джерело:Офіційний портал ВРУ