НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
І Н С Т Р У К Ц І Я
N 17201/53-719 від 11.02.94м.Київ
vd940211 vn17201/53-719 Республіканський банк КримуОбласним та по м.Києву і
Київській області управлінням
Національного банку України
Комерційним банкам Асоціації
комерційних банків
Про норматив обігу платіжних документів в Україні
( Із змінами, внесеними згідно з Листом НацбанкуN 12-214/827-4709 ( v4709500-96 ) від 20.08.96
Постановою Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 )
Верховна Рада України прийняла постанови про упорядкування
обігу платіжних документів в Україні, у зв'язку з цим
Національний банк України зобов'язує установи банків в Україні
прийняти до виконання Постанову Верховної Ради України від
25.06.93 N 3324-12 "Про норматив обігу платіжних документів в
Україні" та п.5 Постанови Верховної Ради України від 23 грудня
1993 N 3789-12 "Про заходи щодо стабілізації
соціально-економічного становища в Україні" і керуватися таким: ( Пункт 1 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 1. Перерахування коштів
здійснюється банком платника до банку одержувача каналами
електронного зв'язку через систему розрахункових палат
Національного банку України. ( Пункт 2 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 2. Банк платника приймає у
разі наявності у клієнтів коштів на перерахування платіжні
документи (платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення,
перерахування за акредитивами до банку постачальника, платіжні
вимоги на безспірне стягнення і безакцептне списання коштів,
інкасовані чеки) і здійснює електронні міжбанківські розрахунки в
день їх надходження, якщо вони надійшли в операційний час і
наступного дня, якщо вони надійшли після операційного часу.
Векселі підлягають оплаті з настанням строку платежу. На усіх примірниках платіжних (розрахункових) документів банк
в обов'язковому порядку має проставляти дату надходження цих
документів. Якщо документи надійшли після закінчення "операційного
часу", на них, крім того, має стояти штамп "Вечірня". ( Пункт 3 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 3. Банк одержувача
зобов'язаний зарахувати кошти на рахунки клієнтів не пізніше
наступного робочого дня після отримання інформації від
розрахункової палати. ( Пункт 4 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 4. Документи на безспірне
стягнення і безакцептне списання, за виконаними акредитивами,
інкасовані чеки та векселі відправляються банком-одержувачем
коштів за цими документами до банку платника в обов'язковому
порядку спецзв'язком у день їх надходження або наступного дня,
якщо документи надійшли після операційного часу, з включенням
переліку документів у Реєстр Ф.1, примірник якого з відміткою дати
отримання документів підприємством кур'єрської пошти
(спецзв'язком) залишається в банку відправника документів. Банк платника приймає ці документи від підприємства
кур'єрської пошти (спецзв'язку) на підставі примірника Реєстру Ф.5
з відміткою дати їх отримання. ( Пункт 5 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 5. Вважати перевищенням
нормативного терміну проходження платіжних (розрахункових)
документів, які інкасуються між установами банків за участю
установ зв'язку згідно з "Правилами прийому, обробки та доставки
кореспонденції банківських установ спецзв'язком Міністерства
зв'язку України" вважати їх проходження в межах України понад 7
робочих днів, в межах області - понад 3 робочі дні. Вважати перевищенням нормативного терміну проходження
електронних розрахункових документів у разі не здійснення банком
платника електронних міжбанківських розрахунків в день надходження
розрахункових документів, якщо вони надійшли в операційний час і
наступного дня, якщо вони надійшли після операційного часу.
( Абзац другий пункту 5 в редакції Листа Нацбанку
N 12-214/827-4709 ( v4709500-96 ) від 20.08.96 ) У разі наявності коштів на рахунку платника затримкою платежу
вважається також неприйняття банком платіжних документів від
клієнта на перерахування коштів. У разі, якщо банк платника відмовляється від прийняття до
виконання платіжних документів, маючи у наявності кошти на рахунку
платника, то в день їх отримання він зобов'язаний у письмовій
формі вказати мотиви, з яких ці документи не приймаються до
виконання за підписом керівника та відбитком печатки банку. У разі, якщо банк відмовляється прийняти до виконання
платіжні документи, платник має інформувати про це регіональне
управління Національного банку України та податкову інспекцію. ( Пункт 6 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 6. Національний банк України
кваліфікуватиме відмову будь-якого комерційного банку прийняти
платіжні документи на перерахування коштів, як порушення чинного
законодавства України і невиконання його нормативних актів з
подальшим прийняттям мір впливу до цього банку відповідно до ст.
48 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 872-12 ). ( Пункт 7 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 7. У разі перевищення
нормативного терміну платежів з банку відправника коштів
здійснюється безакцептне списання пені за кожний день затримки: - податковою інспекцією у розмірі 5 відсотків суми платежу із
зарахуванням у державний бюджет; - відправником коштів - у розмірі 2 відсотків суми платежу за
кожний день затримки із зарахуванням на його рахунок. ( Пункт 8 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 8. Безакцептне списання сум
пені здійснюється платіжною вимогою. У платіжних вимогах у розділі
"підстава для оплати" має бути вказано: "Пеня за ... днів
перевищення нормативного терміну платежу". ( Пункт 9 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 9. У разі безакцептного
списання сум пені виконуються такі бухгалтерські проводки: - якщо кліент та податкова інспекція обслуговуються в одній
установі банку:Д-т - рахунок 979 "штрафи, пені, неустойки оплачені"
банку платника
К-т - рахунки Державного бюджету і відправника коштів - якщо податкова інспекція обслуговується в іншій установі
банку:Д-т - рахунок 979 банку платника
К-т - рахунок Державного бюджету з відображенням на кореспондентських рахунках банків платника
та одержувача коштів. ( Пункт 10 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 10. Банк платника, якщо
затримка платежу відбулася не з його вини, з'ясовує установу, яка
в цьому винна. За результатами з'ясування банк платника має право
на безакцептне списання сплачених ним сум пені з тих установ, які
винні у перевищенні нормативного терміну проходження платіжних
(розрахункових) документів та платежів: підприємств Міністерства
зв'язку України (кур'єрської пошти, спецзв'язку) або банку
одержувача. ( Пункт 11 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 11. У разі відсутності коштів
на кореспондентських рахунках комерційних банків чи на рахунках
підприємств Міністерства зв'язку України (кур'єрської пошти,
спецзв'язку) платіжні вимоги на безакцептне списання цієї пені
приймаються обов'язково і враховуються на окремому позабалансовому
рахунку N 9929 "Розрахункові документи не оплачені в строк" і
оплата їх повинна здійснюватися банками при надходженні коштів у
примусовому порядку і календарній черговості надходження
документів на цей рахунок. Позабалансовий рахунок N 9929 до кореспондентського рахунку
комерційного банку відкривається в регіональному управлінні
Національного банку України, в якому відкритий кореспондентський
рахунок цього комерційного банку. ( Пункт 12 втратив чинність на підставі Постанови Нацбанку
N 31 ( v0423500-97 ) від 10.02.97 ) 12. Відповідальність за
достовірність документів на безакцептне списання пені за
перевищення нормативного терміну проходження платежів несуть
учасники платіжних операцій. Спори між учасниками платіжних
операцій вирішуються в судовому порядку.* *
* З виходом цього положення лист Національного банку України
від 01.12.93 N 22001/277 втрачає силу.
Перший заступник
Голови Правління В.С.Стельмах
Джерело:Офіційний портал ВРУ