З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про транспорт
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994, N 51, ст.446 )
( Вводиться в дію Постановою ВРN 233/94-ВР від 10.11.94, ВВР, 1994, N 51, ст.447 )
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 642/97-ВР від 18.11.97, ВВР, 1998, N 10, ст.36
N 650/97-ВР від 19.11.97, ВВР, 1998, N 11-12, ст.41
N 507-XIV ( 507-14 ) від 17.03.99, ВВР, 1999, N 18, ст.138
N 2171-III ( 2171-14 ) від 21.12.2000, ВВР, 2001, N 9, ст.38
N 2454-IV ( 2454-15 ) від 03.03.2005, ВВР, 2005, N 16, ст.259
N 3370-IV ( 3370-15 ) від 19.01.2006, ВВР, 2006, N 22, ст.184 )
Цей Закон визначає правові, економічні, організаційні та
соціальні основи діяльності транспорту.
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Транспорт у системі суспільного виробництва
Транспорт є однією з найважливіших галузей суспільного
виробництва і покликаний задовольняти потреби населення та
суспільного виробництва в перевезеннях. Розвиток і вдосконалення транспорту здійснюється відповідно
до національної програми з урахуванням його пріоритету та на
основі досягнень науково-технічного прогресу і забезпечується
державою.
Стаття 2. Законодавство про транспорт
Відносини, пов'язані з діяльністю транспорту, регулюються цим
Законом, кодексами (статутами) окремих видів транспорту, іншими
актами законодавства України. Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок
використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації
безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки,
санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є
обов'язковими для власників транспорту і громадян, які
користуються послугами транспорту та шляхами сполучення. Особливості застосування Закону України "Про підприємства в
Україні" ( 887-12 ) до підприємств транспорту визначаються цим
Законом і актами Кабінету Міністрів України, що видаються на його
основі. Дія цього Закону не поширюється на транспорт, що здійснює
технологічні перевезення тільки на території підприємств.
Стаття 3. Мета і завдання державного управлінняв галузі транспорту
Державне управління в галузі транспорту має забезпечувати: своєчасне, повне та якісне задоволення потреб населення і
суспільного виробництва в перевезеннях та потреб оборони України; захист прав громадян під час їх транспортного обслуговування; безпечне функціонування транспорту; додержання необхідних темпів і пропорцій розвитку
національної транспортної системи; захист економічних інтересів України та законних інтересів
підприємств і організацій транспорту та споживачів транспортних
послуг; створення рівних умов для розвитку господарської діяльності
підприємств транспорту; обмеження монополізму та розвиток конкуренції; координацію роботи різних видів транспорту; ліцензування окремих видів діяльності в галузі транспорту; охорону навколишнього природного середовища від шкідливого
впливу транспорту. Державне управління діяльністю транспорту здійснюється шляхом
проведення та реалізації економічної (податкової,
фінансово-кредитної, тарифної, інвестиційної) та соціальної
політики, включаючи надання дотацій на пасажирські перевезення. Місце і роль транспорту у суспільному виробництві визначає
необхідність його пріоритетного розвитку, державної підтримки в
задоволенні його потреб у транспортних засобах,
матеріально-технічних і паливно-енергетичних ресурсах.
Стаття 4. Органи, що здійснюють державне управлінняв галузі транспорту
Державне управління в галузі транспорту здійснюють
Міністерство транспорту України, місцеві Ради народних депутатів
та інші спеціально уповноважені на те органи відповідно до їх
компетенції.
Стаття 5. Відносини підприємств транспорту загальногокористування з органами влади і самоврядування
Відносини підприємств транспорту загального користування з
центральними та місцевими органами виконавчої влади та органами
місцевого самоврядування будуються на основі податків, податкових
пільг, встановлених нормативів та інших економічних засобів
відповідно до чинного законодавства України. Втручання у господарську діяльність підприємств транспорту,
відволікання їх експлуатаційного персоналу на інші роботи
місцевими органами влади і самоврядування не допускається, крім
випадків, передбачених законодавством України. Органи управління транспортом сприяють органам влади і
самоврядування у виконанні ними своїх повноважень щодо соціального
та економічного розвитку транспорту, спільно з ними здійснюють
програми захисту навколишнього природного середовища, розробляють
і проводять узгоджені заходи для забезпечення безперебійної роботи
транспорту у разі стихійного лиха, аварій, катастроф та під час
ліквідації їх наслідків, координують роботу, пов'язану із
запобіганням аваріям і правопорушенням на транспорті, а також
організують взаємодію різних видів транспорту з метою більш
ефективного їх використання, підвищення якості обслуговування. Органи влади і самоврядування у межах своїх повноважень
подають допомогу підприємствам і організаціям транспорту у
поліпшенні використання транспортних засобів відправниками
(одержувачами) вантажів і розвитку (в тому числі на пайових
засадах) будівельної індустрії, об'єднують кошти підприємств,
організацій, колективних сільськогосподарських підприємств,
фермерських господарств, кооперативів (за їх згодою), а також
бюджетні та позабюджетні кошти для вдосконалення транспортної
мережі, будівництва вокзалів, шляхопроводів та інших об'єктів
транспорту; організують взаємодію різних видів транспорту з метою
більш ефективного їх використання, підвищення якості
обслуговування. ( Частина четверта статті 5 із змінами, внесеними
згідно із Законом N 2454-IV ( 2454-15 ) від 03.03.2005 ) Будівництво вокзалів, станцій, портів, пристаней, аеропортів,
пішохідних мостів, тунелів, пасажирських платформ, метрополітенів,
придбання пасажирського рухомого складу, утримання і упорядкування
шляхів сполучення та інших об'єктів, пов'язаних із обслуговуванням
пасажирів і перевезенням вантажів, здійснюються з використанням
коштів державного і місцевих бюджетів та підприємств транспорту у
порядку, встановленому законодавством України, а також з
залученням добровільних внесків підприємств і організацій усіх
форм власності та громадян.
Стаття 6. Основи господарської діяльності підприємствтранспорту
Перевезення пасажирів, вантажів, багажу та пошти, надання
інших транспортних послуг, експлуатація і ремонт шляхів сполучення
здійснюються залізницями, пароплавствами, портами (пристанями),
автомобільними, авіаційними, дорожніми підприємствами та
організаціями, якщо це передбачено їх статутами. Підприємства транспорту здійснюють перевезення та надання
послуг на основі державних контрактів, державних замовлень і
договорів на перевезення пасажирів і вантажів з урахуванням
економічної ефективності провізних та переробних можливостей
транспорту. Комплекс транспортно-експедиційних послуг, пов'язаних з
відправленням і отриманням вантажів, надається експедиторськими
організаціями у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України. Економічні відносини підприємств транспорту, що виникають у
процесі перевезення, грунтуються на принципах взаємної вигоди,
рівної та повної відповідальності.
Стаття 7. Тарифи і платежі на транспорті
Тарифи на транспортні послуги встановлюються відповідно до
законодавства України. Рівень тарифів на транспорті визначається відповідно до
нормативних витрат на одиницю транспортної роботи, рівня
рентабельності та оплати податків. Розрахунки із споживачами
послуг транспорту загального користування проводяться на основі
чинних тарифів у порядку, визначеному кодексами (статутами)
окремих видів транспорту та іншими актами законодавства України.
Відшкодування збитків від безплатних перевезень пільгових
категорій громадян регулюється нормативними актами Кабінету
Міністрів України. ( Частина друга статті 7 із змінами, внесеними
згідно із Законом N 642/97-ВР від 18.11.97 ) Збір за користування шляхами сполучення України транспортними
засобами іноземних власників і плата за транзитні перевезення
здійснюються в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів
України.
Стаття 8. Ліцензування окремих видів діяльності в галузітранспорту
Ліцензування окремих видів діяльності в галузі транспорту
запроваджується з метою: забезпечення безпеки і надійності роботи транспорту; обмеження монополізму та розвитку конкуренції; створення рівних умов для розвитку господарської діяльності
підприємств транспорту. Ліцензії на провадження видів діяльності в галузі транспорту
видаються відповідно до законодавства. ( Частина друга статті 8 в
редакції Закону N 3370-IV ( 3370-15 ) від 19.01.2006 ) Разом з ліцензією на кожен автомобільний транспортний засіб
видається ліцензійна картка встановленого зразка, яка підтверджує
право на надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів
автомобільним транспортним засобом на підставі отриманої
ліцензії. ( Статтю 8 доповнено частиною згідно із Законом
N 3370-IV ( 3370-15 ) від 19.01.2006 )
Стаття 9. Майно підприємств транспорту
Транспортні засоби, споруди, фінансові ресурси, устаткування
транспорту, шляхи сполучення, закріплені за підприємствами,
об'єднаннями, установами та організаціями Міністерства транспорту
України, є загальнодержавною власністю і належать до єдиної
транспортної системи. У загальнодержавній власності можуть також перебувати
транспортні засоби, споруди, устаткування транспорту, закріплені
за підприємствами, об'єднаннями, установами та організаціями інших
міністерств і відомств (відомчий транспорт). Транспортні засоби, споруди, фінансові ресурси, устаткування
транспорту та дорожнього господарства, закріплені за
підприємствами, установами та організаціями місцевих Рад народних
депутатів, належать до комунальної власності. Транспортні засоби, споруди, устаткування транспорту можуть
перебувати у власності підприємств, об'єднань, установ,
організацій і громадян.
Стаття 10. Вимоги до транспортних засобів
Транспортні засоби повинні відповідати вимогам безпеки,
охорони праці та екології, державним стандартам, мати відповідний
сертифікат.
Стаття 11. Землі транспорту
Землями транспорту визнаються землі, надані в користування
підприємствам і організаціям транспорту згідно із Земельним
кодексом України ( 561-12 ), для виконання покладених на них
завдань щодо експлуатації, ремонту, вдосконалення і розвитку
об'єктів транспорту. Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей,
визначаються відповідно до затверджених у встановленому порядку
норм або проектно-технічної документації. Розміщення споруд та інших об'єктів транспорту на землях,
наданих в користування підприємствам транспорту, здійснюється за
погодженням з місцевими органами влади і самоврядування. Підприємства транспорту зобов'язані раціонально
використовувати надані їм земельні ділянки, не порушувати інтереси
інших землекористувачів (у тому числі орендарів), не допускати
заболочення, погіршення якості земель і забруднення їх
промисловими та іншими відходами, неочищеними стоками, вживати
заходів для захисту грунтів від ерозії, здійснювати укріплення
ярів, крутих схилів, пісків, а також додержувати інших вимог щодо
охорони земель. Відповідальність за утримання в належному стані земель,
наданих у користування підприємствам і організаціям транспорту, і
використання їх за цільовим призначенням покладається на
керівників (власників) цих підприємств, установ і організацій. З метою забезпечення належної експлуатації споруд та інших
об'єктів транспорту, а також охорони земель від негативного впливу
зазначених об'єктів на землях, наданих у користування
підприємствам транспорту, можуть встановлюватися охоронні зони з
особливими умовами землекористування.
Стаття 12. Обов'язки та права підприємств транспорту
Підприємства транспорту зобов'язані забезпечувати: потреби громадян, підприємств і організацій у перевезеннях; обслуговування пасажирів під час довготривалих перевезень
доброякісною питною водою, харчуванням, можливість задоволення
інших біологічних потреб; якісне і своєчасне перевезення пасажирів та вантажів; виконання державних завдань (контрактів) щодо забезпечення
потреб оборони і безпеки України; безпеку перевезень; безпечні умови перевезень; запобігання аваріям і нещасним випадкам, усунення причин
виробничого травматизму; охорону навколишнього природного середовища від шкідливого
впливу транспорту; права на пільги громадян щодо користування транспортом. Підприємства транспорту мають право: визначати термін і графік перевезень; призначати регулярні та додаткові рейси і маршрути
перевезень; пропонувати рівень комфорту на вибір самих пасажирів; вимагати від пасажирів, відправників і одержувачів вантажів
виконання вимог цього Закону, кодексів (статутів) окремих видів
транспорту та інших нормативних актів України, що регулюють
діяльність транспорту.
Стаття 13. Відповідальність підприємств транспорту
Відповідальність підприємств транспорту за невиконання або
неналежне виконання зобов'язань щодо перевезення пасажирів,
багажу, а також відповідальність перед пасажиром за несвоєчасне
подання транспорту визначається кодексами (статутами) окремих
видів транспорту та іншими законодавчими актами України. Підприємство транспорту, діяльність якого пов'язана з
підвищеною небезпекою, несе матеріальну відповідальність за шкоду,
заподіяну внаслідок загибелі або ушкодження здоров'я пасажира під
час користування транспортом, у порядку, встановленому чинним
законодавством України. Підприємства транспорту відповідають за втрату, нестачу,
псування і пошкодження прийнятих для перевезення вантажу та
багажу у розмірі фактичної шкоди, якщо вони не доведуть, що
втрата, нестача, псування або пошкодження сталися не з їх вини. Підприємства транспорту несуть відповідальність за шкоду,
заподіяну навколишньому природному середовищу, згідно з чинним
законодавством України.
Стаття 14. Охорона вантажів і об'єктів транспорту
Підприємства транспорту забезпечують збереження вантажів та
багажу з часу їх прийняття для перевезення і до видачі їх
одержувачам, якщо інше не передбачено договором. Охорона вантажів і об'єктів транспорту, а також проведення
протипожежної профілактичної роботи та контроль за виконанням
встановлених вимог пожежної безпеки, ліквідація пожеж на
транспорті здійснюються працівниками підприємств транспорту у
встановленому порядку. Перелік вантажів, що підлягають спеціальній охороні та
супроводу, затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок
охорони та супроводу таких вантажів встановлюється Міністерством
транспорту України. Перелік військових вантажів, порядок охорони і супроводу їх
караулами встановлюються Міністерством оборони України за
погодженням з Міністерством транспорту України. Охорона та супровід небезпечних і цінних вантажів за
переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України,
забезпечуються відправниками або одержувачами вантажів протягом
усього шляху руху. Порядок охорони та супроводу вантажів, що швидко псуються,
визначається відправниками (одержувачами) вантажів самостійно і
погоджується з Міністерством транспорту України. Охорона громадського порядку, забезпечення особистої безпеки
громадян, захист їх прав, свобод і законних інтересів, запобігання
правопорушенням та їх припинення, виявлення і розкриття злочинів,
розшук осіб, які їх вчинили, захист власності від злочинних
посягань, державний пожежний нагляд на транспорті забезпечуються
органами Міністерства внутрішніх справ України при сприянні
підприємств транспорту.
Стаття 15. Організація роботи транспортуу надзвичайних умовах
Підприємства і організації транспорту вживають невідкладних
заходів для ліквідації наслідків стихійного лиха (повінь, пожежа,
замети тощо), аварій та катастроф, які призвели до порушення
роботи транспорту. Центральні та місцеві органи виконавчої влади і органи
місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ на транспорті та
інші підрозділи Міністерства внутрішніх справ України,
Цивільної оборони України, Збройних Сил України подають негайну
допомогу у ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та
катастроф на транспорті та припиненні протизаконного втручання у
діяльність транспорту, яке загрожує безпеці життя або здоров'ю
людей, безпеці експлуатації транспортних засобів і збереженню
вантажів. ( Частина друга статті 15 із змінами, внесеними згідно
із Законом N 2171-III ( 2171-14 ) від 21.12.2000 ) Збитки, заподіяні транспорту внаслідок навмисного блокування
транспортних комунікацій та інших незаконних дій, спрямованих на
порушення безперешкодної та безперервної роботи транспортних
засобів, відшкодовуються транспортним підприємствам, установам і
організаціям винними особами у встановленому законом порядку.
Стаття 16. Безпека на транспорті
Підприємства транспорту зобов'язані забезпечувати безпеку
життя і здоров'я громадян, безпеку експлуатації транспортних
засобів, охорону навколишнього природного середовища. Працівники, які безпосередньо забезпечують безпеку руху
транспортних засобів, повинні мати відповідну професійну
підготовку і за станом здоров'я бути здатними якісно виконувати
свої обов'язки. Ці працівники, а також працівники, які зазнають
впливу шкідливих і небезпечних умов праці, повинні проходити у
встановленому порядку медичні обстеження. Частини території підприємств, вокзалів, станцій, портів,
пристаней, аеродромів і шляхів сполучення, де здійснюється рух
транспортних засобів, проводяться маневрові та
вантажно-розвантажувальні роботи, є зонами підвищеної небезпеки.
Перебування громадян у цих зонах забороняється. Правила
перебування в зоні підвищеної небезпеки і виконання в ній робіт
встановлюються Міністерством транспорту України з урахуванням
пропозицій заінтересованих організацій та за погодженням з
місцевими органами влади і самоврядування. Не допускається розміщення об'єктів, пов'язаних з
виробництвом, зберіганням, навантажуванням, транспортуванням і
розвантажуванням вибухових, легкозаймистих, радіоактивних і
отруйних речовин поблизу місць загального користування, споруд,
жилих масивів, природних територій та об'єктів, що підлягають
особливій охороні. Мінімальна відстань від таких об'єктів
визначається відповідними будівельними нормами та правилами,
погодженими з Міністерством транспорту України, відповідними
законодавчими актами. Переобладнання всіх комунікацій, пов'язане з реконструкцією і
ремонтом споруд транспорту, розташованих у смузі відведення шляхів
сполучення, здійснюється власниками комунікацій за їх рахунок. Відповідальність за дотримання встановлених нормативів при
будівництві та експлуатації газопроводів, нафтопроводів та інших
комунікацій, що перетинають залізничні колії та автомобільні
дороги або межують з цими коліями і дорогами, несуть власники
таких комунікацій. Підприємства, установи та організації - відправники і
одержувачі вибухових, легкозаймистих, радіоактивних, отруйних та
інших небезпечних вантажів зобов'язані гарантувати безпеку їх
перевезення, мати засоби і мобільні підрозділи для запобігання
аварійним ситуаціям під час перевезення таких вантажів або
ліквідації наслідків аварії. Нагляд за забезпеченням безпеки руху транспортних засобів
здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Питання безпеки руху транспортних засобів на території
України, пов'язані з діяльністю транспорту інших держав,
регулюються на основі норм, прийнятих в Україні, та міжнародних
договорів України. Перевезення пасажирів і вантажів повітряним, а в окремих
випадках й іншими видами транспорту, підлягають обов'язковому
контролю на відповідність їх вимогам безпеки у порядку,
визначеному Міністерством транспорту України відповідно до чинного
законодавства України.
Стаття 17. Трудові відносини, соціальний захист ідисципліна працівників транспорту
Трудові відносини, соціальний захист і дисципліна працівників
транспорту регулюються Кодексом законів про працю України
( 322-08 ), іншими законодавчими актами України, статутами
(положеннями) про дисципліну працівників окремих видів транспорту,
що затверджуються Кабінетом Міністрів України за погодженням з
відповідними профспілками.
Стаття 18. Страйки на транспорті
Припинення роботи (страйк) на підприємствах транспорту може
бути у разі невиконання адміністрацією підприємства умов тарифних
угод, крім випадків, пов'язаних з перевезенням пасажирів,
обслуговуванням безперервно діючих виробництв, а також, коли
страйк становить загрозу життю і здоров'ю людини.
Стаття 19. Страхування працівників, які здійснюютьексплуатацію транспортних засобів, а також
пасажирів, багажу і вантажів на транспорті
Умови і порядок страхування працівників, які здійснюють
експлуатацію транспортних засобів, пасажирів, багажу і вантажів на
транспорті визначаються чинним законодавством України.
Стаття 20. Звітно-обліковий час на транспорті
На підприємствах транспорту, що безпосередньо беруть участь у
перевезеннях, встановлюється єдиний звітно-обліковий час -
київський.
Р о з д і л II
ТРАНСПОРТНА СИСТЕМА УКРАЇНИ
Стаття 21. Єдина транспортна система України
Єдину транспортну систему України становлять: транспорт загального користування (залізничний, морський,
річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський
електротранспорт, у тому числі метрополітен); промисловий залізничний транспорт; відомчий транспорт; трубопровідний транспорт; шляхи сполучення загального користування. Єдина транспортна система повинна відповідати вимогам
суспільного виробництва та національної безпеки, мати розгалужену
інфраструктуру для надання всього комплексу транспортних послуг, у
тому числі для складування і технологічної підготовки вантажів до
транспортування, забезпечувати зовнішньоекономічні зв'язки
України.
Стаття 22. Залізничний транспорт і його склад
До складу залізничного транспорту входять підприємства
залізничного транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і
вантажів, рухомий склад залізничного транспорту, залізничні шляхи
сполучення, а також промислові, будівельні, торговельні та
постачальницькі підприємства, навчальні заклади, технічні школи,
дитячі дошкільні заклади, заклади охорони здоров'я, фізичної
культури та спорту, культури, науково-дослідні,
проектно-конструкторські організації, підприємства промислового
залізничного транспорту та інші підприємства, установи та
організації незалежно від форм власності, що забезпечують його
діяльність і розвиток.
Стаття 23. Землі залізничного транспорту
До земель залізничного транспорту належать землі, надані в
користування підприємствам і організаціям залізничного транспорту
відповідно до чинного законодавства України. До складу цих земель
входять землі, які є смугою відведення залізниць, а саме землі,
надані під залізничне полотно та його облаштування, станції з
усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного,
вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства,
сигналізації та зв'язку, водопостачання, каналізації, захисні та
укріплюючі насадження, службові, культурно-побутові приміщення та
інші споруди, необхідні для забезпечення роботи залізничного
транспорту. ( Частина перша статті 23 в редакції Закону N 507-XIV
( 507-14 ) від 17.03.99 ) Уздовж земель залізничного транспорту можуть встановлюватися
охоронні зони. ( Частина друга статті 23 в редакції Закону
N 507-XIV ( 507-14 ) від 17.03.99 ) Землі залізничного транспорту повинні утримуватися в
належному санітарному стані і використовуватися для вирощування
деревини, у тому числі ділової, та кормів для тваринництва.
Стаття 24. Морський транспорт і його склад
До складу морського транспорту входять підприємства морського
транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, порти
і пристані, судна, судноремонтні заводи, морські шляхи сполучення,
а також підприємства зв'язку, промислові, торговельні, будівельні
і постачальницькі підприємства, навчальні заклади, заклади охорони
здоров'я, фізичної культури, науково-дослідні,
проектно-конструкторські організації та інші підприємства,
установи та організації незалежно від форм власності, що
забезпечують роботу морського транспорту.
Стаття 25. Землі морського транспорту
До земель морського транспорту належать землі, надані в
користування під: морські порти з набережними, майданчиками, причалами,
вокзалами, будівлями, спорудами, устаткуванням, об'єктами
загальнопортового і комплексного обслуговування флоту; гідротехнічні споруди і засоби навігаційної обстановки,
судноремонтні заводи, майстерні, бази, склади, радіоцентри,
службові та культурно-побутові приміщення та інші споруди, що
обслуговують морський транспорт. До земель морського транспорту не належать території,
насипані або намиті в акваторії за кошти портів. Спорудження на підходах до портів (каналів) мостових,
кабельних і повітряних переходів, водозабірних та інших об'єктів,
а також спорудження радіосистем у зоні радіонавігаційних об'єктів
погоджується з адміністрацією портів.
Стаття 26. Технічний нагляд за суднами
Технічний нагляд за суднами та їх класифікація незалежно від
форм власності судна і його власника здійснюються класифікаційним
товариством, обраним за пропозицією судновласника та за
погодженням з Міністерством транспорту України.
Стаття 27. Річковий транспорт і його склад
До складу річкового транспорту входять підприємства річкового
транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, порти
і пристані, судна, суднобудівно-судноремонтні заводи,
ремонтно-експлуатаційні бази, підприємства шляхового господарства,
а також підприємства зв'язку, промислові, торговельні, будівельні
та постачальницькі підприємства, навчальні заклади, заклади
охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, культури,
проектно-конструкторські організації та інші підприємства,
установи і організації незалежно від форм власності, що
забезпечують роботу річкового транспорту.
Стаття 28. Землі річкового транспорту
До земель річкового транспорту належать землі, надані в
користування під: порти, спеціалізовані причали, пристані і затони з усіма
технічними спорудами та устаткуванням, що обслуговують річковий
транспорт; пасажирські вокзали, павільйони і причали; судноплавні канали, судноплавні, енергетичні та гідротехнічні
споруди, службово-технічні будівлі; берегоукріплювальні споруди і насадження; спеціальні насадження для вирощування деревини, в тому числі
ділової; вузли зв'язку, радіоцентри і радіостанції; будівлі, берегові навігаційні знаки та інші споруди для
обслуговування водних шляхів, судноремонтні заводи,
ремонтно-експлуатаційні бази, майстерні, судноверфі,
відстойно-ремонтні пункти, склади, матеріально-технічні бази,
інженерні мережі, службові та культурно-побутові приміщення, інші
об'єкти, що забезпечують роботу річкового транспорту. Для робіт, пов'язаних із судноплавством і сплавом на
внутрішніх водних шляхах, поза населеними пунктами виділяється у
встановленому порядку берегова смуга. Землі берегової смуги не
вилучаються у землекористувачів і використовуються відповідно до
чинного законодавства України.
Стаття 29. Технічний, класифікаційний і судноплавнийнагляд за річковими суднами
Технічний, класифікаційний і судноплавний нагляд за річковими
суднами здійснюється Українською державною інспекцією Регістру та
безпеки судноплавства у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України.
Стаття 30. Автомобільний транспорт і його склад
До складу автомобільного транспорту входять підприємства
автомобільного транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і
вантажів, авторемонтні і шиноремонтні підприємства, рухомий склад
автомобільного транспорту, транспортно-експедиційні підприємства,
а також автовокзали і автостанції, навчальні заклади,
ремонтно-будівельні організації та соціально-побутові заклади,
інші підприємства, установи та організації незалежно від форм
власності, що забезпечують роботу автомобільного транспорту.
Стаття 31. Землі автомобільного транспорту тадорожнього господарства
До земель автомобільного транспорту належать землі, надані в
користування під споруди і устаткування енергетичного, гаражного
та паливно-роздавального господарства, автовокзали, автостанції,
лінійні виробничі споруди, службово-технічні будівлі, станції
технічного обслуговування, автозаправні станції, автотранспортні,
транспортно-експедиційні підприємства, авторемонтні заводи, бази,
вантажні двори, майданчики контейнерні та для перечеплення,
службові та культурно-побутові приміщення й інші об'єкти, що
забезпечують роботу автомобільного транспорту. До земель дорожнього господарства належать землі, надані в
користування під проїзну частину, узбіччя, земляне полотно,
декоративне озеленення, резерви, кювети, мости, тунелі,
транспортні розв'язки, водопропускні споруди, підпірні стінки,
смуги відведення і розташовані в їх межах інші дорожні споруди та
обладнання. До складу земель дорожнього господарства входять також землі,
що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені
споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг, а
саме: паралельні об'їзні дороги, паромні переправи, снігозахисні
споруди і насадження, протилавинні та протисельові споруди,
вловлюючі з'їзди; майданчики для стоянки транспорту і відпочинку, підприємства
та об'єкти служби дорожнього сервісу; будинки (в тому числі жилі) та споруди дорожньої служби з
виробничими базами; придорожні лісосмуги для захисту доріг і вирощування
деревини, в тому числі ділової. Землі, що знаходяться під автомобільними дорогами загального
користування та їх спорудами, надаються дорожнім організаціям у
користування відповідно до чинного законодавства.
Стаття 32. Авіаційний транспорт і його склад
До складу авіаційного транспорту входять підприємства
повітряного транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і
вантажів, аерофотозйомки, сільськогосподарські роботи, а також
аеропорти, аеродроми, аероклуби, транспортні засоби, системи
управління повітряним рухом, навчальні заклади, ремонтні заводи
цивільної авіації та інші підприємства, установи та організації
незалежно від форм власності, що забезпечують роботу авіаційного
транспорту.
Стаття 33. Землі авіаційного транспорту
До земель авіаційного транспорту належать землі, надані в
користування під: аеропорти, аеродроми, відокремлені споруди (об'єкти
управління повітряним рухом, радіонавігації та посадки, очисні та
інші споруди), службово-технічні території з будівлями та
спорудами, що забезпечують роботу авіаційного транспорту; вертольотні станції, включаючи вертольотодроми,
службово-технічні території з усіма будівлями та спорудами; ремонтні заводи цивільної авіації, аеродроми,
вертольотодроми, гідроаеродроми та інші майданчики для
експлуатації повітряних суден; службові об'єкти, що забезпечують роботу авіаційного
транспорту.
Стаття 34. Міський електротранспорт і його склад
До складу міського електротранспорту входять підприємства
міського електротранспорту, що здійснюють перевезення пасажирів та
вантажів, рухомий склад, трамвайні і тролейбусні лінії,
ремонтно-експлуатаційні депо, службові приміщення, фунікулери,
канатні дороги, ескалатори, заводи по ремонту рухомого складу і
виготовленню запасних частин, споруди енергетичного господарства
та зв'язку, промислові, ремонтно-будівельні, торговельні та
постачальницькі організації, навчальні заклади, науково-дослідні
та проектно-конструкторські установи, заклади охорони здоров'я,
відпочинку, фізичної культури і спорту та інші культурно-побутові
заклади і підприємства, установи та організації незалежно від форм
власності, що забезпечують роботу міського електротранспорту.
Стаття 35. Землі міського електротранспорту
До земель міського електротранспорту належать землі, надані в
користування під відокремлені трамвайні колії та їх облаштування,
колії і станції фунікулерів, канатних доріг, ескалаторів,
трамвайно-тролейбусних депо, вагоноремонтні заводи, споруди
енергетичного і колійного господарства, сигналізації і зв'язку,
службові і культурно-побутові приміщення та інші споруди,
необхідні для забезпечення роботи міського електротранспорту.
Стаття 36. Відомчий транспорт
До складу відомчого транспорту входять транспортні засоби
підприємств, установ та організацій. Підприємства та організації, які мають відомчий транспорт,
повинні забезпечувати його розвиток і утримання на рівні, що
відповідає вимогам безпеки при наданні транспортних послуг. Відносини підприємств, які мають відомчий транспорт, з
підприємствами, установами, організаціями та громадянами, яким
вони надають транспортні послуги, та підприємствами транспорту
загального користування регулюються кодексами (статутами) окремих
видів транспорту.
Стаття 37. Трубопровідний транспорт
Відносини в галузі трубопровідного транспорту регулюються
Законом України "Про трубопровідний транспорт" ( 192/96-ВР ) та
іншими нормативно-правовими актами України. Стаття 37 в редакції Закону N 650/97-ВР від 19.11.97 )
Стаття 38. Використання лісових смуг і земель транспортнимипідприємствами
Поряд з прямим призначенням лісових смуг, що обслуговуються
підприємствами транспорту, в лісопосадках може вирощуватися ділова
деревина (хвойні дерева, береза, липа тощо). Підприємства дорожнього господарства повинні проводити на
магістральних дорогах з інтенсивним рухом заміну плодових дерев у
лісосмугах на породи дерев промислового призначення для
запобігання випадкам отруєння плодами дерев, насиченими шкідливими
речовинами вихлопних газів автомобільного транспорту. Керівники підприємств транспорту несуть відповідальність за
забруднення земель, прилеглих до транспортних магістралей,
бур'янами.
Стаття 39. Взаємодія підприємств різних видів транспорту
Відносини підприємств різних видів транспорту під час
перевезень пасажирів та вантажів визначаються кодексами
(статутами) окремих видів транспорту, а також укладеними на їх
основі договорами (вузловими угодами). Розроблення та укладання вузлових угод здійснюється в
порядку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Стаття 40. Координація діяльності всіх видів транспорту
Координація діяльності всіх видів транспорту здійснюється
Міністерством транспорту України. Координація діяльності всіх видів транспорту в межах регіонів
здійснюється комісіями з координації роботи транспорту, що
утворюються органами місцевої влади і самоврядування і діють
відповідно до положення, яке затверджується Кабінетом Міністрів
України.
Р о з д і л III
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 41. Контроль за додержанням законодавства натранспорті
Контроль за додержанням законодавства на транспорті
здійснюють відповідні органи виконавчої влади і органи місцевого
самоврядування в межах своїх повноважень.
Стаття 42. Міжнародні договори
Якщо міжнародним договором, укладеним Україною, встановлено
інші правила, ніж ті, що містяться у законодавстві України про
транспорт, то застосовуються правила відповідного міжнародного
договору.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 10 листопада 1994 рокуN 232/94-ВР
Джерело:Офіційний портал ВРУ