Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
( Розпорядження втратило чинність на підставі Указу Президента
N 840/96 ( 840/96 ) від 18.09.96 )
Про Положення про Міністерство юстиціїУкраїни
Затвердити Положення про Міністерство юстиції України, що
додається.
Президент України Л. КРАВЧУК
м. Київ, 3 жовтня 1992 рокуРозпорядженням Президента України
від 3 жовтня 1992 року N 154/92-рп
ПОЛОЖЕННЯпро Міністерство юстиції України
1. Міністерство юстиції України (Мінюст України) є
центральним органом державної виконавчої влади, керівник якого
відповідно до Конституції України входить до складу Кабінету
Міністрів України. Міністерство бере участь у реалізації державної політики у
сфері захисту прав і законних інтересів громадян, розробці
проектів актів законодавства та його систематизації, забезпечує
організаційну діяльність судів, подання юридичної допомоги
населенню, вдосконалення правової роботи у народному господарстві.
2. Мінюст України у своїй діяльності керується Конституцією
( 888-09 ) і законами України, постановами Верховної Ради
України, указами і розпорядженнями Президента України,
постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також
цим Положенням. У межах своїх повноважень Міністерство організує
виконання актів законодавства України і здійснює контроль за їх
реалізацією. Міністерство узагальнює практику застосування актів
законодавства з питань, що входять до його компетенції, розробляє
пропозиції щодо його вдосконалення та вносить їх на розгляд
Кабінету Міністрів України.
3. Основними завданнями Мінюсту України є: розробка проектів нормативних актів, систематизація
законодавства України та підготовка пропозицій про його
кодифікацію, сприяння підвищенню рівня кодифікаційної роботи, що
проводиться міністерствами та іншими центральними органами
державної виконавчої влади України, вдосконалення законодавства;
видання кодексів, збірників нормативних актів, Зібрання постанов
Уряду; організація та координація роботи по правовій інформатизації; організаційне забезпечення діяльності обласних, Київського
міського судів, міжрайонних (окружних) судів, районних (міських)
народних судів при суворому додержанні принципу незалежності
суддів і підкорення їх тільки законові; організація роботи по
контролю за діяльністю судових виконавців; здійснення
судово-експертного забезпечення правосуддя; забезпечення подання юридичної допомоги населенню,
підприємствам, установам та організаціям; сприяння удосконаленню
правової роботи в народному господарстві; координація діяльності державних органів щодо юридичної
освіти громадян та методичне забезпечення організації правового
всеобучу населення; здійснення в установленому порядку міжнародних зв'язків з
правових питань; сприяння розвиткові правової науки та реалізації
науково-методичних рекомендацій; впровадження у підвідомчих установах і організаціях, а також
судах наукової організації праці та управління; організація роботи
з кадрами; проведення перепідготовки і підвищення кваліфікації
працівників цих установ, організацій та судів.
4. Мінюст України відповідно до покладених на нього завдань: 1) за дорученням Президента України, Кабінету Міністрів
України і з власної ініціативи розробляє проекти нормативних
актів, бере участь разом з іншими державними органами у підготовці
проектів нормативних актів; 2) дає за дорученнями Президента України і Кабінету Міністрів
України юридичні висновки на проекти нормативних актів; 3) проводить роботу по систематизації законодавства України,
готує пропозиції про кодифікацію законів, внесення змін і
доповнень до актів законодавства, визнання їх такими, що втратили
чинність; упорядковує і видає Зібрання постанов Уряду, збірники
нормативних актів і кодекси України; 4) виконує функції головного замовника автоматизованої
інформаційно-правової системи колективного користування,
забезпечує користувачів правовою інформацією; проводить технічну
політику в галузі правової інформатизації; сприяє створенню мережі
госпрозрахункових центрів правової інформації та обслуговування; 5) в установленому порядку здійснює легалізацію політичних
партій, всеукраїнських та міжнародних об'єднань громадян, що діють
на території України, і контроль за додержанням ними положень
статуту; веде реєстр об'єднань громадян, які ним зареєстровані; 6) розробляє і вносить до відповідних державних органів
пропозиції про організацію обласних, Київського міського судів,
міжрайонних (окружних) судів, районних (міських) народних судів;
здійснює організаційне забезпечення діяльності цих судів; готує
пропозиції щодо змін у сітці судів та їх штату; забезпечує і координує роботу щодо реалізації судово-правової
реформи; 7) забезпечує ведення судової статистики та аналіз
статистичних даних; 8) бере участь у наукових і соціологічних дослідженнях з
метою розробки державних програм боротьби із злочинністю, охорони
правопорядку, соціально-правового захисту громадян; формує державне замовлення на науково-дослідні роботи в
галузі судової експертизи, спрямовує і контролює діяльність
підвідомчих науково-дослідних установ судових експертиз, координує
роботу відповідних державних органів з питань розвитку судової
експертизи; 9) здійснює організаційне забезпечення виконання рішень,
ухвал і постанов судів у цивільних справах, постанов у справах про
адміністративні правопорушення, вироків, ухвал і постанов судів у
кримінальних справах щодо майнових стягнень, а також постанов і
рішень інших органів, виконання яких законом покладено на судових
виконавців; 10) здійснює зв'язки з відповідними установами юстиції інших
держав та укладає з ними угоди з питань співробітництва; розробляє спільно з іншими державними органами проекти
міжнародних договорів (угод) України з питань правової допомоги у
цивільних, сімейних та кримінальних справах; забезпечує виконання міжнародних договорів України з питань
правової допомоги у цивільних, сімейних та кримінальних справах, а
також конвенцій і угод з усіх питань, пов'язаних з діяльністю
судів, державного нотаріату, органів запису актів громадянського
стану; дає до відповідних органів відомості про чинне та таке, що
діяло раніше, законодавство; 11) організує роботу установ нотаріату, перевіряє їх
діяльність і вживає заходів до її поліпшення; 12) розробляє і здійснює заходи, спрямовані на вдосконалення
роботи органів запису актів громадянського стану; забезпечує виготовлення та контролює використання бланків
свідоцтв про реєстрацію актів громадянського стану; 13) сприяє роботі об'єднань адвокатів, подає методичну
допомогу в удосконаленні їх діяльності в межах і порядку,
встановлених чинним законодавством; 14) видає спеціальні дозволи (ліцензії) на здійснення
юридичної практики суб'єктам підприємництва, розглядає
повідомлення і скарги щодо здійснення ними юридичної практики, дає
розпорядження про усунення виявлених порушень, зупиняє дію
ліцензій та анулює їх; 15) сприяє вдосконаленню правової роботи в міністерствах та
інших центральних органах державної виконавчої влади, вивчає стан
цієї роботи і дає рекомендації щодо її поліпшення; поширює кращі форми і методи роботи з правового забезпечення
господарської діяльності, вживає заходів до підвищення
кваліфікації працівників юридичних служб; здійснює державну реєстрацію нормативних актів міністерств,
відомств та інших центральних органів державної виконавчої влади,
органів господарського управління та контролю, які зачіпають права
і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер; веде
державний реєстр цих актів та готує до видання їх збірники; подає методичну допомогу міністерствам та іншим центральним
органам державної виконавчої влади України у приведенні їх
нормативних актів у відповідність з чинним законодавством; 16) здійснює через пресу, телебачення, радіо та інші засоби
інформування населення про діяльність установ юстиції, сприяє
поширенню знань про державу і право, роз'ясненню чинного
законодавства; забезпечує взаємодію державних органів у проведенні спільних
заходів, спрямованих на підвищення правової свідомості громадян; вивчає і аналізує стан правового інформування в навчальних
закладах, на підприємствах, в установах, організаціях, подає їм
необхідну методичну допомогу; вносить до відповідних органів
пропозиції про вдосконалення викладання права в неюридичних вищих
і професійних навчально-виховних закладах, середніх
загальноосвітніх школах та навчальних закладах підвищення
кваліфікації та перепідготовки кадрів; розробляє типові
навчально-тематичні плани і програми для мережі правового
всеобучу; бере участь у проведенні соціологічних досліджень з проблем
правовиховної роботи, у вивченні читацького попиту на юридичну
літературу, плануванні її випуску видавництвами України, дає
висновки про доцільність видання підручників, методичних
посібників та іншої літератури для правового всеобучу; 17) в установленому порядку представляє до обрання суддів;
організує роботу з кадрами, підвищення їх кваліфікації і
перепідготовку, заохочує працівників підвідомчих установ і
організацій; 18) бере участь у розробці пропозицій про підготовку
юридичних кадрів, подає до юридичних навчальних закладів
пропозиції про потреби в молодих спеціалістах для роботи в судах,
підвідомчих установах і організаціях; 19) розробляє пропозиції про матеріальне і соціально-побутове
забезпечення працівників Міністерства, судів, підвідомчих установ
і організацій та вносить їх на розгляд відповідних органів; 20) організує матеріально-технічне забезпечення обласних,
Київського міського судів, міжрайонних (окружних) судів, районних
(міських) народних судів, підвідомчих установ і організацій;
створює належні умови для здійснення правосуддя; 21) організує планово-фінансову роботу, затверджує кошториси
по судах, підвідомчих установах і організаціях та фінансує їх;
здійснює контроль за бухгалтерським обліком і звітністю; 22) вносить у встановленому порядку пропозиції до планів
капітальних вкладень на будівництво будинків судів, державних
нотаріальних контор, відділів запису актів громадянського стану та
житла; здійснює контроль за цим будівництвом.
5. Мінюст України при виконанні покладених на нього функцій
взаємодіє з іншими центральними органами державної виконавчої
влади України, органами Республіки Крим, місцевими державними
адміністраціями, органами місцевого і регіонального
самоврядування, а також відповідними органами інших держав.
6. Мінюст України має право: 1) одержувати від міністерств, відомств та інших центральних
органів державної виконавчої влади України, наукових установ і
навчальних закладів висновки на розроблювані Міністерством проекти
нормативних актів та інших документів, а також на статути
об'єднань громадян і нормативні акти, що підлягають державній
реєстрації; 2) залучати спеціалістів міністерств та інших центральних
органів державної виконавчої влади України, установ, організацій
за погодженням з їх керівниками до розгляду питань, пов'язаних з
удосконаленням законодавства, та утворювати робочі групи з
розробки проектів актів законодавства України, вирішення інших
питань, що належать до повноважень Міністерства; 3) одержувати безплатно для здійснення функцій покладених на
Міністерство, інформацію від статистичних та контролюючих органів
з питань застосування законодавства в господарській діяльності
міністерств та інших центральних органів державної виконавчої
влади України; 4) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції.
7. Мінюст України в межах своїх повноважень видає на основі
й на виконання чинного законодавства накази, організує та
контролює їх виконання. Міністерство у разі необхідності видає разом з іншими
центральними органами державної виконавчої влади України спільні
акти. Рішення Міністерства з питань вчинення нотаріальних дій,
запису актів громадянського стану та виконання судових рішень,
видані в межах його повноважень, є обов'язковими для центральних
і місцевих органів державної виконавчої влади, а також
підприємств, установ і організацій.
8. Мінюст України очолює Міністр, який призначається
відповідно до Конституції України. Міністр має заступників, яких за його поданням призначає
Кабінет Міністрів України, розподіляє обов'язки між заступниками
Міністра та визначає повноваження структурних підрозділів
Міністерства. Міністр юстиції України несе персональну відповідальність за
виконання покладених на Міністерство завдань і здійснення ним
своїх функцій, визначає ступінь відповідальності заступників
Міністра, керівників підрозділів Міністерства.
9. Для погодженого вирішення питань, що належать до
повноважень Мінюсту України, обговорення найважливіших напрямів
його діяльності у Міністерстві утворюється колегія в складі
Міністра (голова колегії), заступників Міністра за посадою,
керівників структурних підрозділів Міністерства. Члени колегії Міністерства затверджуються Кабінетом Міністрів
України. Рішення колегії проводяться в життя, як правило, наказами
Міністра.
10. Для розгляду наукових рекомендацій та пропозицій щодо
поліпшення діяльності установ юстиції та вирішення інших питань
при Мінюсті України створюються наукові консультативно-методичні
ради з провідних учених і висококваліфікованих фахівців-практиків. З метою координації діяльності державних органів та інших
організацій у проведенні спільних заходів, спрямованих на
підвищення правової свідомості громадян, методичного забезпечення
правової освіти населення при Мінюсті України створюється
міжвідомча координаційно-методична рада з представників
відповідних центральних органів державної виконавчої влади
України, установ та організацій. Склад наукових консультативно-методичних рад і положення про
них затверджуються Міністром юстиції України, а склад міжвідомчої
координаційно-методичної ради і положення про неї - Кабінетом
Міністрів України.
11. Гранична чисельність і фонд оплати праці працівників
центрального апарату Мінюсту України затверджуються Кабінетом
Міністрів України. Структура центрального апарату Міністерства затверджується
Віце-прем'єр-міністром України. Штатний розпис центрального апарату Міністерства і положення
про його структурні підрозділи затверджуються Міністром юстиції
України.
12. Мінюст України є юридичною особою, має самостійний
баланс, рахунок в установах банків, печатку із зображенням
Державного герба України і своїм найменуванням.
Секретар Адміністрації
Президента України М. ХОМЕНКО
Джерело:Офіційний портал ВРУ