open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
Зміни до порядку використання

радіочастотного ресурсу України

Нормативні документи
Закони України: N 538/97-ВР ( 538/97-ВР ) - від 23.09.97 р. "Про Національну
раду України з питань телебачення і радіомовлення" (зі змінами та
доповненнями); N 1280-IV ( 1280-15 ) - від 18.11.2003 р. "Про
телекомунікації"; N 1770-III ( 1770-14 ) - від 01.06.2000 р. "Про
радіочастотний ресурс України" (зі змінами та доповненнями); N 1876-IV ( 1876-15 ) - від 24.06.2004 р. "Про внесення змін
до Закону України "Про радіочастотний ресурс України"
Постанови Кабінету Міністрів України: N 77 ( 77-2001-п ) - від 31.01.2001 р. "Про ставки щомісячних
зборів за використання радіочастотного ресурсу України"; N 140 ( 140-2001-п ) - від 14.02.2001 р. "Про ставки
одноразових платежів за видачу ліцензій на використання
радіочастотного ресурсу України";
Наказ N 24 ( z0091-03 ) - ДПА України від 24.01.2003 р. "Про
затвердження форми податкової декларації про збір за використання
радіочастотного ресурсу України" (зареєстровано в Мін'юсті України
05.02.2003 р. за N 91/7412, зі змінами та доповненнями)
У червні 2004 р. Верховна Рада України прийняла Закон
N 1876-IV ( 1876-15 ), яким внесено зміни до Закону N 1770-III
( 1770-14 ), виклавши його у новій редакції. Новим Законом
удосконалено механізм правого регулювання правовідносин у сфері
використання радіочастотного ресурсу України, визначено
повноваження держави щодо умов користування радіочастотним
ресурсом України; права, обов'язки і відповідальність органів
державної влади, що здійснюють управління і регулювання в цій
сфері, та фізичних і юридичних осіб, які користуються та/або мають
намір користуватися радіочастотним ресурсом України.
Змінилися визначення термінів, уживаних у Законі N 1876-IV
( 1876-15 ). Зокрема, користування радіочастотним ресурсом згідно
із Законом N 1770-III ( 1770-14 ) - це діяльність користувачів
радіочастотного ресурсу, пов'язана з випромінюванням
електромагнітної енергії в межах радіочастотного спектра, а
відповідно до Закону N 1876-IV - це діяльність, пов'язана із
застосуванням радіоелектронних засобів та/або випромінювальних
пристроїв, що випромінюють електромагнітну енергію в навколишній
простір у межах радіочастотного ресурсу.
Законом N 1876-IV ( 1876-15 ) визначено новий орган
регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України,
яким є Національна комісія з питань регулювання зв'язку (за
текстом - НКРЗ), створена на зміну Адміністрації зв'язку та
радіочастот України відповідно до Закону N 1280-IV ( 1280-15 ).
Повноваження НКРЗ наведено в ст. 18 Закону N 1280-IV, серед яких -
забезпечення державного нагляду за додержанням суб'єктами ринку
законодавства про телекомунікації та здійснення ліцензування і
реєстрації у сфері надання телекомунікаційних послуг; врегульовано також діяльність інших державних установ та
організацій у галузі радіозв'язку, а саме: Державної інспекції
радіозв'язку України, Державного підприємства "Український
державний центр радіочастот", які утворюються згідно з вимогами
Закону N 1280-IV ( 1280-15 ) на базі Українського Центру
"Укрчастотнагляд". Відтепер присвоєння радіочастот, видача
дозволів на експлуатацію та видача дозволів на ввезення з-за
кордону і реалізацію радіоелектронних засобів та випромінювальних
пристроїв здійснює Український державний центр радіочастот.
Користувачі радіочастотного ресурсу України згідно із Законом
N 1876-IV ( 1876-15 ) залежно від напрямів його використання
поділяються на спеціальних і загальних.
До спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу України
належать підрозділи і організації Міноборони України, Служби
безпеки України, МВС України, Міністерства України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи, Адміністрації Державної прикордонної
служби України, Управління державної охорони, Державного
департаменту з питань виконання покарань, ДПА України (у частині
застосування радіоелектронних засобів податковою міліцією), якщо
їх діяльність пов'язана з використанням радіоелектронних засобів
виключно для виконання функціональних обов'язків і за умови їх
фінансування виключно за рахунок Держбюджету України, а також
Мінтрансу України в частині застосування радіоелектронних засобів
об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного
руху України та забезпечення польотів.
Спеціальні користувачі зобов'язані використовувати
радіочастотний ресурс України виключно для виконання
функціональних обов'язків без права використання його для
здійснення підприємницької діяльності та/або передачі в
користування іншим особам. Водночас використовувати радіочастотний
ресурс України загальним користувачам у смугах радіочастот
спеціального користування заборонено.
Перелік загальних користувачів радіочастотного ресурсу
України істотно не змінився. До них належать користувачі, не
внесені до переліку спеціальних користувачів. Проте загальних
користувачів радіочастотного ресурсу України поділено за групами: суб'єкти господарювання, які користуються радіочастотним
ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг, за
винятком розповсюдження телерадіопрограм; суб'єкти господарювання, які здійснюють розповсюдження
телерадіопрограм із застосуванням власних або орендованих
радіоелектронних засобів; технологічні користувачі та радіоаматори - юридичні чи
фізичні особи, які користуються радіочастотним ресурсом України
без надання телекомунікаційних послуг.
Зміни щодо розподілу загальних користувачів згідно із Законом
N 1876-IV ( 1876-15 ) відбулися у зв'язку з тим, що для кожної
категорії загальних користувачів визначено окремий порядок
провадження діяльності користування радіочастотним ресурсом
України і отримання ліцензій. Щодо ліцензій та дозволів, виданих
користувачам радіочастотного ресурсу України до набрання чинності
Законом N 1876-IV, то відповідно до п. 3 Прикінцевих положень
Закону N 1876-IV ( 1876-15 ) вони зберігають чинність протягом
зазначеного в них терміну за умови дотримання вимог Закону
N 1876-IV.
Підставою для користування радіочастотним ресурсом України є
наявність: ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України
(видаються НКРЗ) та дозволів на експлуатацію у суб'єктів
господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України
для надання телекомунікаційних послуг; ліцензій на мовлення, виданих Національною радою України з
питань телебачення і радіомовлення, та дозволів на експлуатацію у
суб'єктів господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом
України для розповсюдження телерадіопрограм; дозволів на експлуатацію - у спеціальних користувачів,
технологічних користувачів та радіоаматорів.
При цьому ліцензії на користування радіочастотним ресурсом
України видаються НКРЗ суб'єктам господарювання, які користуються
радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних
послуг. НКРЗ видає ліцензії на користування радіочастотним
ресурсом України одночасно з видачею ліцензії на вид діяльності у
сфері телекомунікацій, що передбачає користування радіочастотним
ресурсом України. Користування радіочастотним ресурсом України для
потреб телебачення і радіомовлення здійснюється на підставі
ліцензії на мовлення та не потребує ліцензії на користування
радіочастотним ресурсом України. Термін дії ліцензії на
користування радіочастотним ресурсом України встановлюється НКРЗ,
проте він не може бути меншим за термін дії відповідної ліцензії
на вид діяльності у сфері телекомунікацій з використанням
радіочастотного ресурсу України, а в інших випадках - не менше
п'яти років.
У разі якщо користувач з власної вини не почав користуватися
радіочастотним ресурсом у визначені терміни або не користувався
ним більше одного року, або використовує радіочастотний ресурс,
зазначений у ліцензії, не в повному обсязі у визначені ліцензією
терміни, ліцензія анулюється. При анулюванні ліцензії на
користування радіочастотним ресурсом України плата, внесена за цю
ліцензію, не повертається.
За видачу, продовження, переоформлення та видачу дублікатів
ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України
справляється плата, яка встановлюється Кабінетом Міністрів України
і зараховується до Держбюджету України. Ставки плати за видачу
ліцензій на використання радіочастотного ресурсу України
встановлено постановою N 140 ( 140-2001-п ).
Експлуатація (використання) на території України та ввезення
з-за кордону безшнурових телефонів, мобільних терміналів,
радіомікрофонів, радіокерованих іграшок та інших радіоелектронних
засобів і випромінювальних пристроїв, типи яких визначаються НКРЗ,
здійснюються на бездозвільній та безоплатній основі, проте такі
пристрої повинні мати документ про підтвердження їх відповідності
стандартам.
Дозвіл на використання радіочастотного ресурсу повинні
отримувати виключно суб'єкти підприємництва, які експлуатують
радіоелектронні засоби для здійснення господарської діяльності,
крім засобів та пристроїв, використання яких здійснюється на
бездозвільній основі згідно із Законом N 1876-IV ( 1876-15 ). При
цьому термін дії дозволу на експлуатацію не може бути меншим ніж
термін дії відповідної ліцензії на користування радіочастотним
ресурсом України або відповідної ліцензії на мовлення. Загальним
користувачам, яким не потрібна ліцензія на користування
радіочастотним ресурсом України, термін дії дозволу на
експлуатацію не може бути меншим ніж п'ять років.
Для отримання дозволу необхідно подати до Українського
державного центру радіочастот заяву та документи, серед яких
повинен бути документ, який підтверджує оплату за висновок щодо
електромагнітної сумісності. Висновок надається Українським
державним центром радіочастот на кожний окремий радіоелектронний
засіб або випромінювальний пристрій стаціонарного розташування і
термін його дії становить шість місяців, за винятком висновків
щодо радіоелектронних засобів мовлення, для яких встановлюється
термін дії 12 місяців. За переоформлення дозволу також
справляється плата.
Прикінцевими положеннями Закону N 1876-IV ( 1876-15 )
визначено, що всі ліцензії та дозволи, видані користувачам
радіочастотного ресурсу України до набрання чинності цим Законом,
зберігають чинність протягом зазначеного в них терміну за умови
дотримання вимог цього Закону.
Користування радіочастотним ресурсом в Україні як і раніше
здійснюється на платній основі.
Користувачі радіочастотного ресурсу України сплачують
щомісячний збір за користування наданим радіочастотним ресурсом,
який вноситься в терміни, визначені відповідними законодавчими
актами. Кошти, що надходять від користувачів радіочастотного
ресурсу України, зараховуються до Держбюджету України. Розмір
щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України
встановлюється Кабінетом Міністрів України. У 2004 р. діють
ставки, затверджені постановою N 77 ( 77-2001-п ).
Крім того, Законом N 1876-IV ( 1876-15 ) врегульовано
неузгодженість законодавства у сфері радіочастотного ресурсу
України щодо визначення дати, з якої користувач радіочастотного
ресурсу повинен нараховувати збір. Згідно зі ст. 57 Закону
N 1876-IV користувачі, яким надано право користуватися
радіочастотним ресурсом України на підставі ліцензій, сплачують
щомісячний збір за користування радіочастотним ресурсом України
від дати видачі ліцензії. Інші користувачі сплачують щомісячний
збір за користування радіочастотним ресурсом України від дати
видачі дозволу на експлуатацію радіоелектронних засобів.
Сума збору за користування радіочастотним ресурсом України
визначається платниками самостійно виходячи з розміру встановлених
ставок та ширини смуги радіочастот, визначеної у ліцензії на
користування радіочастотним ресурсом України або у дозволі на
експлуатацію. Слід звернути увагу на те, що Законом N 1876-IV
( 1876-15 ) врегульовано порядок обчислення збору користувачами,
які використовують радіочастоти у різних регіонах. У такому разі
сума збору визначається за кожним регіоном окремо.
Користувачі радіочастотного ресурсу України щомісяця протягом
20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем
звітного (податкового) місяця, подають до органів податкової
служби податкові декларації. Форму податкової декларації
затверджено наказом N 24 ( z0091-03 ).
Є пільги щодо сплати збору за користування радіочастотним
ресурсом України. Так, від сплати збору звільнено спеціальних
користувачів, а Законом N 1876-IV ( 1876-15 ) перелік
користувачів, звільнених від сплати, доповнено радіоаматорами.
Законом N 1876-IV ( 1876-15 ) також врегульовано питання про
відповідальність користувачів радіочастот, а саме: за несвоєчасне
внесення до бюджету належної до сплати суми збору за користування
радіочастотним ресурсом України нараховується пеня відповідно до
законодавства. Цю норму доповнено визначенням, що сплата пені не
звільняє користувача радіочастотного ресурсу України від внесення
збору за всю надану йому смугу (смуги) радіочастот. Крім того, при
виявленні порушення умов забезпечення електромагнітної сумісності
відповідних радіоелектронних засобів з вини користувача
радіочастотного ресурсу України, який застосовує ці
радіоелектронні засоби, усі витрати на усунення ситуації, що
склалася, покладаються на цього користувача.
Використання радіочастотного ресурсу України для потреб
телерадіомовлення має свої особливості. Порядок використання
радіочастотного ресурсу України для потреб телерадіомовлення крім
Закону N 1876-IV ( 1876-15 ) визначено законами N 1280-IV
( 1280-15 ) та N 538/97-ВР ( 538/97-ВР ). Перелік користувачів
радіочастотного ресурсу України у смугах радіочастот, виділених
для телерадіомовлення, визначає Національна рада України з питань
телебачення та радіомовлення згідно із законодавством про
радіочастотний ресурс України.
Отже, Законом N 1876-IV ( 1876-15 ) удосконалено механізм
правого регулювання правовідносин у сфері використання
радіочастот, що сприятиме збалансуванню інтересів держави та
користувачів радіочастот у цій галузі життєдіяльності суспільства.
Також до позитивних сторін можна віднести спрямованість механізму
на приведення Закону N 1876-IV у відповідність до положень законів
N 1280-IV ( 1280-15 ) й N 1770-III ( 1770-14 ) та міжнародних
стандартів у сфері використання радіочастот, що значно
удосконалило і полегшило здійснення діяльності як користувачам,
так і державним органам.
Оксана КИРІЄНКО, оглядач "Вісника"
"Вісник податкової служби України",
N 41, листопад 2004 р.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: