open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
Мистецтво збуту: мерчандайзинг

Сьогодні практично кожне підприємство, яке поважає себе, як
виробниче, так і торговельне, прагнучи привернути покупців і
забезпечити сприятливі умови для просування товару, провадить
локальну рекламу в місцях роздрібних продажів - стимулює
зацікавленість покупців до свого продукту безпосередньо в
роздрібній точці. Із цією метою залучаються спеціальні працівники
- мерчандайзери. У пропонованій статті розглянемо організаційні та
облікові питання, пов'язані з цією професією.
Документи статті:
- Закон про податок на прибуток - Закон України "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) у редакції від
22.05.97 р. N 283/97-ВР ( 283/97-ВР ). - Закон про бухгалтерський облік - Закон України "Про
бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від
16.07.99 р. N 996-XIV ( 996-14 ). - Указ N 727/98 - Указ Президента України "Про спрощену
систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого
підприємництва" від 03.07.98 р. N 727/98 ( 727/98 ). - Декрет N 56-93 - Декрет КМУ "Про місцеві податки і збори"
від 20.05.93 р. N 56-93 ( 56-93 ). - Порядок складання декларації з податку на прибуток -
Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства
затверджений наказом ДПАУ від 29.03.2003 р. N 143 ( z0271-03 ).
Що таке мерчандайзинг і хто такий мерчандайзер?
Поняття "мерчандайзинг" має безліч визначень - від
найпростіших до складніших, точніше, детальних. Мерчандайзинг
(merchandising) походить від англійського merchandise - мистецтво
торгувати; суфікс -ing надає поняттю динамічності, подаючи процес
торгівлі як важливий засіб комунікацій. У сьогоднішніх
умовах мерчандайзинг - це новий напрямок торгового маркетингу, що
являє собою сукупність усіх заходів щодо просування товару, які
здійснюються в місцях роздрібного продажу.
Що ж мається на увазі під такими заходами? Перш за все це
розташування та викладення товару в місці роздрібного продажу.
Багато хто помилково вважає, що функції мерчандайзера обмежуються
тільки розміщенням товарів на полицях. Проте це далеко не так.
Наведемо зразковий, без претензій на винятковість, перелік
заходів, які повноправно можуть називатися мерчандайзинговими:
1) викладення та розміщення товару в місці роздрібного
продажу; 2) забезпечення відповідного асортименту і достатньої
кількості товару в місцях продажу (досягається шляхом здійснення
контролю за наявністю товару на торгових точках; мотивацією
керівництва роздрібних магазинів на укладення договорів із
закупівлі не представлених у них товарів, для чого пропонуються
невеликі партії за вигідною ціною або на умовах договору комісії з
відстроченням оплати тощо); 3) організація локальної реклами (установлення на торговій
точці спеціального фірмового обладнання (холодильники, дисплеї,
стелажі, полиці тощо), конструкцій презентаційного характеру
(тумби, виставкові стійки, рекламні стенди, підставки під рекламні
матеріали та ін.), поліграфічної рекламної продукції (буклети,
плакати, постери, стікери, гірлянди, прапорці тощо), організація
на місці продажу рекламних акцій у вигляді дегустацій,
безкоштовної роздачі та ін.); 4) аналіз показників продажів; 5) вирішення певних питань цінової політики (мерчандайзер
стежить за ціновою політикою, домовляється з керівництвом магазину
про граничну торговельну надбавку тощо); 6) інструктаж продавців роздрібних магазинів щодо споживчих
характеристик товару, методів мотивації споживачів тощо.
Питань теорії ми торкнулися не випадково: ці знання
допоможуть нам розібратися з податковим та бухгалтерським обліком
витрат на проведення таких заходів, але перш ніж узятися до
облікових питань, з'ясуємо, хто такий мерчандайзер. Тут ми скажемо
просто: це фахівець, який здійснює всі мерчандайзингові заходи, у
тому числі й перелічені вище.
Отже, підприємство (відразу застережемо, що йтиметься про
підприємства-виробників та оптових продавців) для збільшення
обсягів продажів вирішило вдатися до послуг мерчандайзера. У
такому разі перш за все воно має визначитися з варіантом
оформлення відносин із таким фахівцем.
Як оформити відносини з мерчандайзерами?
Існує декілька способів залучити до співпраці мерчандайзера: 1) найняти власного мерчандайзера. Для цього необхідно
завести відповідну посаду у штатному розписі, інакше кажучи,
безпосередньо прийняти на роботу мерчандайзера. У Класифікаторі
професій (ДК 003:2005) ( vb375609-05, vc375609-05 ), затвердженому
наказом Держпотребстандарту України від 26.12.2005 р. N 375
( v0375609-05 ) професію мерчандайзер (1) визначено під кодом
3415. Можливий ще й інший варіант: працювати з мерчандайзером за
цивільно-правовим договором;
_______________

(1) Зверніть увагу: у Класифікаторі ( vb375609-05 ) слово
мерчандайзер пишеться через "е", тобто мерчендайзер. Це слід
ураховувати при заповненні трудової книжки.
_______________

(1) Зверніть увагу: у Класифікаторі ( vb375609-05 ) слово
мерчандайзер пишеться через "е", тобто мерчендайзер. Це слід
ураховувати при заповненні трудової книжки.
2) скористатися послугами мерчандайзера, який перебуває у
штаті роздрібного торгового підприємства. Такий мерчандайзер також
"вигідно" розташовуватиме товар на магазинних полицях та вітринах,
відповідатиме за постійну його наявність, при цьому безпосередньо
перебуватиме біля товару і на запитання покупців: "...а який товар
ви порадите?" відповідатиме: "...ну звичайно ж, маркіза
Карабаса!", тобто рекомендуватиме споживачу саме зазначений в
договорі товар; 3) укласти договір на надання мерчандайзингових послуг із
маркетинговим, рекламним агентством.
При реалізації першого і другого варіантів роботи з
мерчандайзером підприємство-оптовик (виробник) звичайно платить
роздрібному підприємству за надану можливість здійснення всіх
необхідних заходів на території роздрібного продавця (у третьому
варіанті за це відповідає агентство). Для цього укладається
договір на надання послуг мерчандайзингу, замовником за цим
договором виступає оптовик (виробник), а виконавцем - роздрібне
підприємство. Для наочності наведемо зразковий перелік можливих
обов'язків сторін договору (див. табл. 1).
Таблиця 1
Обов'язки сторін договору на надання

послуг мерчандайзингу
------------------------------------------------------------------ | Обов'язки Виконавця | Обов'язки Замовника | |--------------------------------+-------------------------------| |- надає постійне місце для |- оплачує послуги Виконавця | |розміщення товарів, щодо яких |упродовж 3 днів після отримання| |існує домовленість із Замовником|акта про надані послуги; | |на торгових полицях, розміщених |- надає Виконавцю торгове | |біля..., в кількості... |обладнання, рекламні матеріали;| |- дотримується концепції |- здійснює контроль за | |викладення товару, застереженої |виконанням Виконавцем його | |із Замовником |обов'язків, істотні зауваження | |- забезпечує належну видимість |для Виконавця викладає письмово| |торгового обладнання та |неістотні - усно | |рекламних матеріалів Замовника | | |- підтримує в належному стані | | |передане Замовником обладнання | | |- повідомляє замовника про | | |несправність його торгового | | |обладнання, псування | | |(витрачання) рекламних елементів| | |- надає звіти на вимогу | | |Замовника про виконання таких | | |заходів... | | |- до... числа місяця, наступного| | |за звітним, надає Замовнику акт | | |наданих послуг | | ------------------------------------------------------------------
"Власний" мерчандайзер
У чинному трудовому законодавстві не передбачено жодних
виняткових особливостей для працівників-мерчандайзерів. Тому під
час прийняття на роботу та оформлення трудового договору його слід
скласти за загальними правилами (варіанти: строковий, безстроковий
трудовий договір, договір на виконання певної роботи).
Для зменшення витрат, пов'язаних із виплатою заробітної
плати, можна використовувати такий підхід: працівників, найнятих
як мерчандайзери, реєструвати як приватних підприємців - платників
єдиного податку, після чого укладати з ними цивільно-правові
договори на надання мерчандайзингових послуг. Вигоди цього
варіанта очевидні: підприємство звільняється від нарахування та
утримання внесків до фондів соціального страхування, у тому числі
й до Пенсійного фонду, зменшуючи тим самим свої витрати.
Докладніше це питання розглянуто у статті "Реєстрація працівника
приватним підприємцем - платником єдиного податку" в газеті
"Податки та бухгалтерський облік", 2005, N 98. Тут же хочемо
звернути увагу на такий нюанс. При реєстрації працівника приватним
підприємцем в його Свідоцтві про сплату єдиного податку слід чітко
зазначити, що основним видом діяльності такого підприємця є
надання мерчандайзингових (маркетингових) послуг. У цьому випадку
сума винагороди, виплачувана працівнику-підприємцю, не
включатиметься до його оподатковуваного доходу і не
обкладатиметься податком з доходів фізичних осіб на підставі ст. 6
Указу N 727/98 ( 727/98 ).
Відмінність першого варіанта (оформлення трудового договору)
від другого (оформлення цивільно-правового договору з
працівником-підприємцем) наведено в табл. 2.
Таблиця 2
Облік витрат на оплату послуг мерчандайзера
------------------------------------------------------------------ |N п/п | Зміст операції | Бухгалтерський |Сума, грн.|Податковий| | | | облік | | облік | | | |-----------------| |----------| | | |дебет| кредит | |ВД| ВВ | |----------------------------------------------------------------| | Мерчандайзер, який працює за трудовим договором | |----------------------------------------------------------------| | 1 |Нараховано | 91 | 661 | 1200,00 |- |1200,00| | |заробітну плату | | | | | | |------+-----------------+-----+-----------+----------+--+-------| | 2 |Проведено | 91 | 651, 652, | 442,20 |- |442,20 | | |нарахування на | | 653, 656 | | | | | |заробітну плату | | | | | | |------+-----------------+-----+-----------+----------+--+-------| | 3 |Проведено | 661 | 651, 652, | 42,00 |- | - | | |утримання із | | 653 | | | | | |заробітної плати | | | | | | |------+-----------------+-----+-----------+----------+--+-------| | 4 |Утримано податок | 661 | 641 | 150,54 |- | - | | |з доходів | | | | | | |------+-----------------+-----+-----------+----------+--+-------| | 5 |Виплачено | 661 | 301 | 1007,46 |- | - | | |заробітну плату | | | | | | | |працівнику | | | | | | |----------------------------------------------------------------| | Мерчандайзер-підприємець (2) | |----------------------------------------------------------------| | 1 |Нараховано | 91 | 631 | 1200,00 |- |1200,00| | |винагороду за | | | | | | | |договором на | | | | | | | |надання | | | | | | | |мерчандайзингових| | | | | | | |послуг | | | | | | |------+-----------------+-----+-----------+----------+--+-------| | 2 |Перераховано | 631 | 311 | 1200,00 |- | - | | |винагороду | | | | | | ------------------------------------------------------------------ _______________

(2) Неплатник податку на додану вартість.
У бухгалтерському обліку витрати на мерчандайзинг
відносяться до витрат на збут і відображаються по дебету рахунка
91.
Скажемо декілька слів про валові витрати щодо наведених вище
операцій. Безумовно, ніхто не сперечатиметься, що такі витрати
пов'язані з господарською діяльністю, адже всі мерчандайзингові
заходи спрямовано на збільшення обсягів продажів, що у свою чергу
веде до зростання доходів підприємства. Тому, безперечно, зарплата
штатного мерчандайзера включається до складу валових витрат у
повному обсязі на підставі пп. 5.6.1 Закону про податок на
прибуток ( 334/94-ВР ).
------------------------------------------------ | Зв'язок витрат на здійснення мерчандайзингу | | з господарською діяльністю очевидний, адже | | всі мерчандайзингові заходи спрямовано на | | збільшення обсягів продажів, що у свою чергу | | спричиняє зростання доходів підприємства | ------------------------------------------------
Тепер про те, що стосується мерчандайзера-підприємця. Тут
також підприємство має право відобразити валові витрати, але на
підставі інших норм закону і, можливо, з деякими обмеженнями.
Пояснимо докладніше. Річ у тому, що деякі послуги мерчандайзингу
підпадають під визначення рекламних (див. п. 3 у підрозділі статті
"Що таке мерчандайзинг і хто такий мерчандайзер?"). Тому їх
валововитратність залежатиме від виконання умов пп. 5.4.4 Закону
про податок на прибуток ( 334/94-ВР ). Решта послуг
мерчандайзера-непрацівника включається до валових витрат згідно з
пп. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.
Як ви пам'ятаєте, пп. 5.4.4 ( 334/94-ВР ) розділяє рекламні
витрати на нелімітовані та лімітовані. Перші включаються до
валових у повному обсязі, а другі - у межах 2% від
оподатковуваного прибутку платника за попередній рік. До
лімітованих належать витрати на організацію прийомів, презентацій
і свят, придбання та розповсюдження подарунків, уключаючи
безкоштовну роздачу зразків товарів. Решта рекламних витрат -
нелімітовані; щоправда, тут податківці для валововитратності
вимагають, щоб реклама стосувалася саме тих товарів (робіт,
послуг), що продаються платником, - у разі рекламування самого
підприємства вони вважають, що валових витрат немає. Це слід
ураховувати під час складання договору з
підприємцем-мерчандайзером. Наприклад, у договорі можна зазначити,
що до обов'язків мерчандайзера входить організація локальної
реклами тих чи інших товарів. Тоді умови першого абзацу пп. 5.4.4
Закону про податок на прибуток ( 334/94-ВР ) буде дотримано, і
валові витрати можна відображати в повному обсязі.
Звичайно, якщо мерчандайзер на місці продажу влаштовує
презентацію з роздачею рекламних зразків, то тут треба пам'ятати
про 2% обмеження. У такому разі краще складати два акти про
надання послуг мерчандайзингу: один на рекламну презентацію, інший
на решту послуг. Інакше податківці можуть поширити 2% обмеження на
всю суму.
Навіть якщо мерчандайзеру не було замовлено презентацію, в
акті доцільно виділяти вартість рекламної частини
мерчандайзингових послуг окремо. Це пов'язане з податком з
реклами. Річ у тому, що підприємець, у принципі, надає
підприємству послуги зі встановлення та розміщення реклами, а це
згідно зі ст. 11 Декрету N 56-93 ( 56-93 ) є об'єктом для
нарахування податку з реклами. Звичайно, у кожному регіоні треба
враховувати місцеві положення зі справляння цього податку. Якщо ж
рекламних послуг не виділити із загальної вартості
мерчандайзингових послуг, то податківці можуть зажадати нарахувати
податок з реклами зі всієї вартості послуг.
Таким чином, при використанні послуг мерчандайзера-підприємця
підприємству додаються витрати на сплату податку з реклами, який
воно перераховує у складі вартості мерчандайзингових послуг, до
бюджету податок перераховуватиме підприємець. Якщо
мерчандайзингові заходи виконує штатний працівник, то про податок
з реклами не може бути й мови.
У декларації з податку на прибуток ( z0271-03 ) рекламні
послуги та інші мерчандайзингові послуги, які не належать до
рекламних, відображатимуться в різних рядках: рекламні в рядку
04.13, інші - в рядку 04.1 (звичайно, якщо в акті рекламні послуги
виділено окремо).
Після того як мерчандайзера знайдено, підприємство розпочинає
з торговельною точкою, що реалізує його товар, переговори про
здійснення мерчандайзингових заходів. Якщо переговори закінчилися
успішно, то укладається договір на надання мерчандайзингових
послуг, за яким роздрібне підприємство зобов'язується надати місце
на торговельних полицях у місцях продажу, забезпечити постійну
видимість продукції й торговельного обладнання, а викладенням і
позиціонуванням товару, декором торговельного залу займатиметься
мерчандайзер.
Докладніше про податкові наслідки такого договору див. нижче.
Мерчандайзер роздрібного підприємства
У цій ситуації між підприємством та роздрібною точкою
укладається договір на надання мерчандайзингових послуг, при цьому
всі заходи щодо договору здійснюватиме саме працівник роздрібного
підприємства.
Після закінчення місяця (або протягом іншого строку,
обумовленого в договорі) виконавець (роздрібне підприємство) має
надати акт виконаних робіт (наданих послуг), до якого буде
прикладено звіт про виконання своїх обов'язків за договором
(проведення мерчандайзингових заходів).
Оскільки типової форми договору і типового акта про надані
мерчандайзингові послуги не розроблено, ці документи складаються
за домовленістю сторін. Проте звертаємо увагу на той факт, що для
дотримання вимог пп. 5.3.9 Закону про податок на прибуток
( 334/94-ВР ) про документальне підтвердження валових витрат і
п. 1.6 Порядку складання декларації з податку на прибуток
( z0271-03 ) акт наданих послуг слід оформити з урахуванням ст. 9
Закону про бухгалтерський облік ( 996-14 ). Нагадаємо, що ця
стаття встановлює правила оформлення первинних документів. Отже,
акт має містити: - назву, дату і місце заповнення; - назва підприємства, від імені якого складено документ; - зміст, обсяг та одиниці виміру господарської операції; - посади осіб, відповідальних за здійснення господарської
операції та правильність її оформлення; - особистий підпис або інші дані, що дають можливість
ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської
операції.
При правильному оформленні документів, що підтверджують
витрати на оплату мерчандайзингових послуг, претензій з боку
податківців бути не повинно.
У цьому випадку необхідно також ураховувати всі рекламні
особливості, описані в попередньому розділі: - в акті із загальної вартості мерчандайзингових послуг слід
виділяти рекламні, тоді податок з реклами не треба нараховувати на
всю вартість мерчандайзингових послуг; - у договорі зазначити, що реклама здійснюється щодо товарів
(робіт, послуг), тоді можна сміливо відображати валові витрати на
підставі 1 абз. пп. 5.4.4 Закону про податок на прибуток
( 334/94-ВР ); - тощо.
Приклад. Підприємство-виробник ТОВ "Маркіз" для збільшення
обсягів продажів товару уклало договір на послуги мерчандайзингу з
роздрібним підприємством ТОВ "Сигма". Вартість усіх послуг
мерчандайзингу - 2101 грн. (у тому числі ПДВ - 350 грн.), з них
вартість рекламних послуг - 1201 грн. (у тому числі ПДВ - 200
грн., податок з реклами - 1 грн.).
В обліку ТОВ "Маркіз" буде зроблено такі записи:
Таблиця 3
Облік витрат на оплату послуг мерчандайзингу,

які надає роздрібне підприємство
------------------------------------------------------------------ | N | Зміст операції | Бухгалтерський |Сума, грн. |Податковий | |п/п| | облік | | облік | | | |----------------| |-----------| | | | дебет | кредит | |ВД | ВВ | |---+-------------------+-------+--------+-----------+---+-------| | 1 |Проведено попередню| 371 | 311 | 2101,00 | - |1751,0 | | |оплату послуг | | | | | | |---+-------------------+-------+--------+-----------+---+-------| | 2 |Відображено суму | 641 | 644 | 350,00 | - | - | | |податкового | | | | | | | |кредиту з ПДВ у | | | | | | | |складі передоплати | | | | | | | |за послуги | | | | | | |---+-------------------+-------+--------+-----------+---+-------| | 3 |Відображено | 91 | 631 | 1751,00 | - | - | | |вартість послуг | | | | | | | |згідно з актом про | | | | | | | |надані | | | | | | | |мерчандайзингові | | | | | | | |послуги | | | | | | |---+-------------------+-------+--------+-----------+---+-------| | 4 |Списано суму | 644 | 631 | 350,00 | - | - | | |податкового кредиту| | | | | | |---+-------------------+-------+--------+-----------+---+-------| | 5 |Проведено залік | 631 | 371 | 2101,00 | - | - | | |заборгованостей | | | | | | ------------------------------------------------------------------
Мерчандайзингові послуги від агентства
У цьому випадку підприємство укладає один договір із
маркетинговим або рекламним агентством, у якому зазначає перелік
рекламних заходів і адреси торговельних точок, де їх має бути
здійснено. У свою чергу рекламне агентство вже само укладає
договір із роздрібними магазинами і самостійно організовує всі
мерчандайзингові заходи.
Для підприємства-замовника послуг податкові наслідки від
операцій за договором із маркетинговим агентством ідентичні до
тих, які настають при виконанні договору, укладеного з роздрібним
підприємством (див. попередній розділ). Тому повторювати їх не
будемо.
На закінчення хочемо висловити надію, що правильне
використання інструментів мерчандайзингу дозволить вам реально
збільшити обсяги продажів і прибуткові надходження від них, а ця
стаття допоможе з'ясувати відповідні облікові моменти.
Ольга Вітковська - консультант газети "Податки та
бухгалтерський облік"

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: