open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна
                             
                             
Якщо не прийняли податкову декларацію:

ситуації та їх вирішення

- Декларацію надіслано поштою своєчасно,

але податкова отримала її із запізненням

- Відмовили у прийнятті податкової декларації

за наявності від'ємного значення

- Декларацію повернено після її прийняття
Подання декларації до податкової інспекції - один із
заключних етапів "закриття" звітного податкового періоду для
бухгалтера. Це відповідальний момент. Якщо подання звітності
відбувається швидко і без особливих проблем - чудово. Але нерідко
трапляється, що подання звітності затягується: то податковому
інспектору щось не сподобалося в декларації, то повернули звіт
після його прийняття тощо. У сьогоднішній статті на конкретних ситуаціях розглянемо дії
платника податків у випадку, якщо податкову декларацію не прийнято
або повернено податковим органом.
Документи статті
- КпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення
від 07.04.84 р. N 8073-X ( 80731-10, 80732-10 ). - Закон N 2181 - Закон України "Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
цільовими фондами" від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ). - Порядок оформлення поштових відправлень - Порядок
оформлення поштових відправлень із вкладенням матеріалів
звітності, розрахункових документів та декларацій, затверджений
постановою КМУ від 28.07.97 р. N 799 ( 799-97-п ) (див. додаток
"Документи"). - Порядок N 691 - Порядок прийняття та комп'ютерної обробки
звітних документів платників податків у ДПІ районного рівня та
СДПІ по роботі з ВПП, затверджений наказом ДПАУ від 02.12.2004 р.
N 691 ( v0691225-04 ). - Порядок N 166 - Порядок заповнення та подання податкової
декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ
від 30.05.97 р. N 166 ( z0250-97 ).
Дещо про терміни
Податкова декларація, розрахунок (далі - податкова
декларація) - документ, що подається платником податків до
контролюючого органу у строки, встановлені законодавством, на
підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку,
збору (обов'язкового платежу) (п. 1.11 Закону N 2181 ( 2181-14 ).
Контролюючими органами є: митні органи, органи Пенсійного
фонду України, органи фондів загальнообов'язкового державного
соціального страхування, податкові органи. Як бачимо, контролюючих
органів більш ніж досить.
У сьогоднішній статті на конкретних ситуаціях розглянемо
порядок подання податкової декларації податковим органам.
Декларацію надіслано поштою своєчасно,

але податківці отримали її із запізненням
Декларацію з податку на прибуток ( z0271-03 ) за 1 квартал
2006 року відіслали поштою 22 квітня. 15 травня прийшло
повідомлення податкового органу про неподання податкової
декларації у встановлені строки. У повідомленні зазначено штраф,
який необхідно сплатити. Що робити у такому разі, адже декларацію
ми надіслали на адресу податкового органу своєчасно (у межах
установленого законом строку)?
Почнемо з того, що відповідно до пп. 4.1.7 Закону N 2181
( 2181-14 ) платник має право не пізніше ніж за 10 днів до
закінчення граничного строку подання декларації, визначеного пп.
4.1.4 цього Закону, направити декларацію на адресу податкового
органу поштою з повідомленням про вручення. У нашому випадку
декларацію було відправлено своєчасно - 22 квітня (граничний
строк подання декларації з податку на прибуток ( z0271-03 )
поштою за 1 квартал 2006 року - до 30 квітня включно). Якщо
останній день строку подання декларації поштою припадає на
вихідний або святковий день, то на наступний робочий день він не
переноситься. Такий висновок ми зробили на підставі того, що
пп. 4.1.5 Закону N 2181 ( 2181-14 ), що регулює порядок
перенесення строку подання звітності, жодного відношення до
спеціальної норми подання звітності поштою не має.
Відправляючи звітність поштою, платник податків має
керуватися Порядком оформлення поштових відправлень ( 799-97-п ).
Відповідно до п. 6 цього Порядку на поштовому відправленні (листі,
посилці, бандеролі) в нижній правій його частині відправник пише
найменування та адресу одержувача, а в лівій верхній частині -
найменування та адресу відправника. У верхній частині робиться
позначка "Звіт". Після цього відправник: - заповнює бланк повідомлення про вручення (на своє ім'я або
на ім'я особи, якій слід надіслати таке повідомлення після
вручення поштового відправлення); - складає опис вкладення поштового відправлення у 2-х
примірниках (один примірник для себе, другий - для пошти) із
зазначенням найменування одержувача і його адреси, докладного
(поіменного) переліку предметів, загальної вартості вкладення та
підписує його.
Працівник поштового зв'язку під час прийняття поштового
відправлення: - перевіряє правильність написання адреси (одержувача та
відправника) у повідомленні про вручення, наявність позначки
"Звіт"; - звіряє вкладення поштового відправлення з описом; - підписує опис і робить на ньому відбиток календарного
штемпеля.
У разі втрати, пошкодження або несвоєчасного вручення
поштового відправлення зі звітністю опис із відбитком календарного
штемпеля служитиме за доказ того, що звітність було передано
підприємству поштового зв'язку своєчасно і в повному обсязі. При
цьому платник податків звільняється від будь-якої відповідальності
за неподання або несвоєчасне подання такої податкової декларації,
тобто до нього не можна застосувати штраф (170 грн.), установлений
пп. 17.1.1 Закону N 2181 ( 2181-14 ), а також адміністративні
штрафи, установлені КпАП ( 80731-10, 80732-10 ). Уся
відповідальність покладається на оператора поштового зв'язку.
Виходить, що в нашому випадку (у разі несвоєчасного вручення
звітності податковому органу) штраф сплачувати не потрібно,
оскільки вся відповідальність покладається не на платника, а на
оператора поштового зв'язку.
Проте платник податків має відреагувати на отримане податкове
повідомлення, а саме: протягом 10 календарних днів після отримання
повідомлення подати скаргу (1) до податкового органу та розпочати
процедуру адміністративного оскарження відповідно до ст. 5 Закону
N 2181 ( 2181-14 ) (2). До скарги рекомендуємо додати опис із
відбитком календарного штемпеля та/або повідомлення про вручення
поштового відправлення.
_______________

(1) Зразок скарги, що міститься в листі ДПАУ від
14.12.2004 р. N 24348/7/25-0017 ( v2434225-04 ), наведено в
додатку "Документи" / "БТ", 2005, N 51._______________

(1) Зразок скарги, що міститься в листі ДПАУ від
14.12.2004 р. N 24348/7/25-0017 ( v2434225-04 ), наведено в
додатку "Документи" / "БТ", 2005, N 51. (2) Докладно про процедуру адміністративного оскарження ми
писали у статті "Оскарження податкових зобов'язань"
( n0040697-05 ) /"БТ", 2005, N 51.
------------------------------------------------------------------ | ДПІ Іванівського р-ну м. Києва | | ___________________________________________| | (назва ОДПС, якому подається (надсилається)| | скарга (заява) | | | | ТОВ "Старт" | | ___________________________________________| | (назва юридичної особи - платника податку | | та її місцезнаходження (адреса) | | 61210 м. Київ, вул. Радянська, буд. 7 | | ____________________________________________| | | | СКАРГА (ЗАЯВА) | | на податкове повідомлення-рішення (рішення) | | | | ТОВ "Старт" | |_______________________________________________________________ | | (назва юридичної особи - платника податку, | | прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку) | |не погоджується з податковим повідомленням-рішенням (рішенням)| |ДПІ Іванівського р-ну м. Києва | | | |_______________________________________________________________ | | (назва ОДПС, податкове повідомлення-рішення (рішення) якого | | оскаржується) | |від "15" травня 2006 року N 123/1 про сплату штрафних| |(фінансових) санкцій 170 грн. 00 коп., застосованих| | _______________ | | (сума цифрами) | |за несвоєчасне подання декларації з податку на прибуток за| |I квартал 2006 року у строки, визначені ________________________| |________________________________________________________________| | (зміст порушення) | |пп. 4.1.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань| |платників податків перед бюджетами та державними цільовими| |фондами" від 21.12.2000 р. N 2181-III __________________________| |________________________________________________________________| | | |Зазначене податкове повідомлення-рішення (рішення) отримано| |платником податків "15" травня 2006 року. | | __ _______ _____ | | | |Позовна заява до суду про визнання недійсним податкового| |повідомлення-рішення (рішення) не подавалася. | | | |Прошу податкове повідомлення-рішення (рішення)| |від "15" травня 2006 року N 123/1 | | __ ______ ____ | | | |ДПІ Іванівського р-ну м. Києва | |________________________________________________________________| | (назва ОДПС) | |скасувати повністю у певній сумі 170 грн. 00 коп. | | _________ ______________ | | | |Рішення (відповідь) за розглядом скарги (заяви) надіслати ТОВ| |"Старт" за адресою: 61120 м. Київ, вул. Радянська, буд. 7 | |________________________________________________________________| | (зазначити назву юридичної особи - платника податків, | |________________________________________________________________| | прізвище та ініціали фізичної особи - платника податків | | і адресу) | | | |До скарги (заяви) додаю | |копію опису з відбитком календарного штемпеля від 22.04.2006 р.;| |________________________________________________________________| |копію повідомлення про вручення податкової декларації| |за I кв. 2006 р. | |________________________________________________________________| | (перелік та назва документів і розрахунків, що додаються | | до скарги (заяви), із зазначенням кількості аркушів) | | | | Директор ________________ (Іванов І.І.) | | М. П. | ------------------------------------------------------------------
Звертаємо вашу увагу, що в нашому випадку було отримано
повідомлення від податкового органу. Тому без процедури
адміністративного оскарження не обійтися. Якщо ж повідомлення про
втрату або пошкодження поштового відправлення отримано від
підприємства поштового зв'язку, то платнику достатньо буде
протягом5 робочих днів від дня отримання такого повідомлення
надіслати поштою або подати особисто (за власним вибором) до
податкового органу: - інший (другий) примірник податкової декларації (пп. 4.1.7
Закону N 2181 ( 2181-14 ) і п. 4.15 Порядку N 691 ( v0691225-04 ); - документ (краще копію документа), яким підтверджується факт
поштового відправлення початкового звіту. Такими документами
можуть бути опис із відбитком календарного штемпеля та/або
повідомлення про вручення поштового відправлення (п. 4.15 Порядку
N 691 ( v0691225-04 ); - записку-пояснення довільної форми (п. 4.15 Порядку N 691
( v0691225-04 ).
Це дозволить уникнути штрафів за несвоєчасне подання
податкової декларації.
Відмова у прийнятті податкової декларації

за наявності від'ємного значення
Податковий інспектор відмовився приймати декларацію з податку
на прибуток ( z0271-03 ) через те, що вона містить від'ємне
значення. Знаємо, що це незаконно. Але як правильно реагувати на
таку відмову?
Відмова у прийнятті податкової декларації через те, що в ній
зафіксовано від'ємне значення об'єкта оподаткування, - досить
поширений випадок. Починається все з черги, яку необхідно
вистояти, щоб підійти до віконця, де приймають декларацію. А коли
надходить ваша черга, податковий інспектор "у віконці", нашвидку
проглянувши декларацію з від'ємним значенням, не приймає її і
просить (це в кращому разі) підійти з такою декларацією до
начальника відділу. Постоявши ще трохи під кабінетом начальника,
ви вислуховуєте його тираду про несумлінних платників податків і
про план щодо поповнення бюджету, який не наповнюється саме через
таких, як ви. Урешті-решт він наполягає на тому, щоб декларацію
було переписано і подано без від'ємного значення.
Кожен розуміє, що дії податкового інспектора і начальника
відділу в цій ситуації є неправомірними. Але як із цим боротися?
По-перше, треба знати свої права і обов'язки податкових органів
при поданні і, відповідно, прийнятті податкової декларації.
По-друге, треба вміти користуватися такими правами. Але не
забігаймо вперед. Почнемо з порядку подання податкової декларації.
Порядок подання податкової декларації регламентовано ст. 4
Закону N 2181 ( 2181-14 ). Відповідно до пп. 4.1.2 Закону N 2181
прийняття податкової декларації є обов'язком контролюючого органу.
Декларацію має бути прийнято без попередньої перевірки зазначених
у ній показників. Відмову службової (посадової) особи
контролюючого органу прийняти податкову декларацію з якоїсь
причини або висунення цією особою будь-яких умов її прийняття
забороняється і розцінюється як перевищення повноважень такою
особою, що спричиняє за собою її дисциплінарну і матеріальну
відповідальність.
Саме ці аргументи можна навести податковому інспектору "у
віконці", який відмовляється приймати податкову декларацію з
від'ємним значенням.
Якщо вищезгадані аргументи не дадуть результату (а радше за
все, так і буде), то можна подати декларацію поштою. Тут можливі
два варіанти.
1. Якщо дозволяє час (10-денний строк подання декларації
поштою ще не минув), то податкову декларацію можна надіслати
поштою в загальновстановленому порядку (пп. 4.1.7 Закону N 2181
( 2181-14 ).
2. Якщо час згаяно (загальновстановлений 10-денний строк
подання декларації поштою вже минув), то податкову декларацію
надсилають поштою до закінчення граничного строку подання
декларації з повідомленням про вручення, описом вкладення
і заявою на ім'я керівника податкового органу.
Заява складається в довільній формі, із зазначенням прізвища
службової (посадової) особи, яка відмовилася прийняти декларацію,
та/або із зазначенням дати відмови (абз. другий пп. 4.1.2 Закону
N 2181 ( 2181-14 ). Звертаємо вашу увагу на сполучник та/або. Це
означає, що якщо ви забули записати прізвище податкового
інспектора, який не прийняв податкову декларацію, або він сам
відмовився назвати себе, то нічого страшного в цьому немає. У
заяві достатньо буде вказати дату відмови у прийнятті податкової
декларації без прізвища посадовця податкового органу (зразок заяви
див. на с. 36).
Звертаємо увагу, що і в першому, і в другому випадку
декларація вважається поданою в момент її вручення підприємству
поштового зв'язку. Тому особливу увагу слід приділити строкам
подання декларації поштою в другому випадку, коли в останній день
установленого граничного строку подання декларації податковий
орган відмовляється її приймати.
------------------------------------------------------------------ | Начальнику ДПІ Іванівського р-ну | | Іванову І.І. | | директора ТОВ "Старт" | | Сидорова М.М. | | | | Вих. N 121/7 від 10.05.2006 р. | | | | Заява | | | | Доводимо до вашого відома, що 5 травня 2006 року ми подали| |декларацію з податку на прибуток за I квартал 2006 року.| |Податковий інспектор Федотова О.І. відмовилася прийняти| |декларацію через наявність у ній від'ємного значення, тим самим| |порушивши пп. 4.1.2 Закону України "Про порядок погашення| |зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними| |цільовими фондами від 21.12.2000 р. N 2181-III. | | | | Просимо прийняти декларацію з податку на прибуток за| |I квартал 2006 року. | | | |Додаток: оригінал другого примірника декларації. | | | | 10.05.2006 р. | | | | Директор _________ М.М. Сидоров | | М. П. | ------------------------------------------------------------------
Якщо декларацію повернено після її прийняття
Декларацію з ПДВ ( z0250-97 ) за травень 2006 р. було подано
до податкової інспекції 16 червня 2006 року (у встановлений
законом термін). 4 липня 2006 року декларацію було повернено
поштою. Разом із декларацією надійшов лист ДПІ, в якому було
зазначено причину повернення - відсутність обов'язкового реквізиту
(в полі 08 "Ознака бюджетного відшкодування" не проставлено
відповідну позначку "Х"). Чи правомірні дії податкового органу?
Почнемо з того, що згідно з абзацом п'ятим пп. 4.1.2 Закону
N 2181 ( 2181-14 ) податкова звітність, отримана контролюючим
органом від платника податку як податкова декларація, заповнена
ним усупереч правилам, зазначеним у затвердженому порядку її
заповнення, може бути не визнана як податкова декларація, якщо: - у ній не вказано обов'язкових реквізитів; - її не підписали відповідні посадові особи; - її не скріплено печаткою платника податків.
Заповнення та подання податкової декларації з податку на
додану вартість регламентується Порядком N 166 ( z0250-97 ). У
ньому не виділено переліку обов'язкових реквізитів. Але, на наш
погляд, до обов'язкових реквізитів декларації з ПДВ можна віднести
реквізити, за відсутності яких декларацію не може бути
ідентифіковано: найменування підприємства, індивідуальний
податковий номер платника ПДВ, номер свідоцтва про реєстрацію
платника ПДВ.
Тому у податківців немає жодних підстав вважати декларацію
неподаною на підставі того, що в ній відсутня позначка "Х" у полі
08 "ознака бюджетного відшкодування", оскільки це поле не належить
до обов'язкового реквізиту податкової декларації з ПДВ
( z0250-97 ). Підтвердженням наших слів може бути рішення ВАСУ від
29.03.2006 р. ( n0025760-06 ) (3). Основний висновок у ньому
зводиться до того, що відсутність позначки "Х" у полі 07 "ознака
визначення від'ємного значення" не є підставою вважати, що
декларацію не було подано, оскільки це поле декларації не належить
до обов'язкового реквізиту податкової декларації з ПДВ. Незважаючи
на те що в рішенні ВАСУ йдеться про відсутність позначки "Х" в
полі 07, а не в полі 08, його висновки можна застосувати і до
нашого випадку.
_______________

(3) Див. коментар "Позначка про від'ємне значення ПДВ у полі
07 не є обов'язковим реквізитом декларації - рішення суду" / /"БТ"
2006 р., N 18.)
Який же вихід із ситуації, що склалася? У платника їх два:_______________

(3) Див. коментар "Позначка про від'ємне значення ПДВ у полі
07 не є обов'язковим реквізитом декларації - рішення суду" / /"БТ"
2006 р., N 18.)
Який же вихід із ситуації, що склалася? У платника їх два: 1) подати нову декларацію разом зі сплатою штрафу,
установленого п. 17.1.1 Закону N 2181 ( 2181-14 ) - 10 нмдг (170
грн.); 2) оскаржити рішення податкового органу в порядку
апеляційного узгодження.
Яким шляхом піти - вирішувати вам.
Пропонуємо вам ознайомитися з додатковим переліком причин, за
наявності яких подану платником податків декларацію може бути не
прийнято податковим органом. Ці причини зазначено в п. 4.5 Порядку
N 691 ( v0691225-04 ) (див. "Коли подану декларацію може бути не
визнано податковою декларацією").
------------------------------------------------------------------ | Коли подану декларацію може бути не визнано податковою | | декларацією | | | | Витяг із Порядку N 691 ( v0691225-04 ) | | | | "4.5 Якщо податкова звітність, що надана органу ДПС| |платником податків, заповнена ним всупереч правилам, зазначеним| |у затвердженому порядку її заповнення, або електронні підписи,| |що накладені на електронний варіант податкової звітності,| |втратили свою актуальність (автентичність) або взагалі відсутні| |в базі сертифікатів відкритих ключів податкового органу, то вона| |може бути не визнана органом ДПС як податкова звітність. До| |таких відноситься звітність: | | - без обов'язкових реквізитів, її не підписано відповідними| |посадовими особами, не скріплено печаткою платника податків,| |електронні підписи керівників та підприємства відсутні в базі| |ОДПС або втратили актуальність (автентичність); | | - без ідентифікаційних кодів із Єдиного державного реєстру| |підприємств та організацій України відповідно до постанови| |Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року N 118| |( 118-96-п ) "Про створення Єдиного державного реєстру| |підприємств та організацій України"; | | - у якій текст або цифри неможливо прочитати внаслідок| |пошкодження (наприклад, документи, залиті чорнилом, потерті, які| |не пройшли перевірки XSD та ін.) або невідповідності формату| |файла, визначеного наказом ДПА України від 01.07.2004 р. N 357| |( v0357225-04 ), "Про затвердження формату (стандарту)| |електронного документа звітності платників податків"; | | - з порваними аркушами; | | - у вигляді ксерокопії оригіналів звітних документів; | | - уточнюючі розрахунки (звіти), що подаються платниками до| |ДПІ в період перевірки державним податковим органом у разі| |заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів; | | - з порушенням загальних вимог оформлення документів| |податкової звітності; | | - з порушенням вимог порядку підписання файла (у разі| |подання звітності в електронному вигляді)". | ------------------------------------------------------------------
Звертаємо увагу, що перелік підстав, зазначених у Порядку
N 691 ( v0691225-04 ), за яких податкову декларацію може бути не
визнано, є об'ємнішим: за перелік наведений в абз. п'ятому
пп. 4.1.2 Закону N 2181 ( 2181-14 ). Безумовно, норми Закону
превалюють над нормами Порядку. Але ми б не рекомендували платнику
ігнорувати вимоги Порядку N 691 при заповненні і поданні
податкової декларації.
Не прийняли декларацію через те,

що не повинні були подавати
Свідоцтво платника ПДВ видано 12 червня 2006 року. У червні
здійснювалася господарська діяльність. 17 липня 2006 року подали
декларацію за червень до податкової. Податковий інспектор
відмовився її приймати через те, що в червні ми ще пропрацювали не
повний календарний місяць. Чи потрібно здавати декларацію за
червень в нашому випадку?
Декларацію з ПДВ ( z0250-97 ) за червень подавати не треба.
Справа в тому, що згідно з пп. 2.2 Порядку N 166 ( z0250-97 )
"у випадку якщо особа зареєстрована платником податку з дня іншого
ніж перший день календарного місяця, першим звітним (податковим)
періодом є період, який починається з дня такої реєстрації і
закінчується останнім днем першого повного календарного місяця".
У цьому випадку підприємство зареєструвалося як платник ПДВ
не з першого дня календарного місяця, тому першим звітним
(податковим) періодом для такого платника є період, який
починається з дня його реєстрації (з 12 червня) і закінчується
останнім днем першого повного календарного місяця (31 липня).
Отже, декларацію за червень подавати не треба. Першу
декларацію необхідно подати за липень. У ній слід відобразити дані
за період з 12 червня по 31 липня включно.
Зауважимо, що такий порядок подання декларації поширюється і
на декларацію з податку на прибуток ( z0271-03 ). Так, згідно з
п. 11.1 Закону про податок на прибуток ( 334/94-ВР ), якщо особа
береться на облік податковим органом як платник цього податку в
середині податкового періоду, то перший звітний податковий період
починається з дати, на яку припадає початок такого обліку, і
закінчується останнім календарним днем наступного податкового
періоду.
На цьому закінчуємо статтю. Сподіваємося, що наші
рекомендації допоможуть вам здати звіт податковому органу без
особливих проблем.
Наталія Голоскубова - економіст-аналітик газети
"Бухгалтерський тиждень"
"Бухгалтерський тиждень"
31.07.2006, N 31, с.32

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: