open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
К О М Е Н Т А Р

Щодо спрощеної процедури безоплатних оформлення

та видачі громадянам України у 2009 та наступних роках

державних актів на право власності на земельні ділянки

Порядок оформлення та видачі громадянам України державних
актів на право власності на земельні ділянки регулюється нормами
Земельного кодексу України ( 2768-14 ), Законами України "Про
землеустрій" ( 858-15 ), "Про захист конституційних прав громадян
на землю" ( 2375-15 ) та постановами Кабінету Міністрів України
від 5 серпня 2009 р. N 844 ( 844-2009-п ) "Деякі питання
реалізації права власності на землю громадянами України" (із
змінами) та від 21 жовтня 2009 р. N 1112 ( 1112-2009-п ) "Про
додаткові заходи щодо безоплатних оформлення та видачі громадянам
України державних актів на право власності на земельні ділянки".
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 N 844
( 844-2009-п ) "Деякі питання реалізації права власності на землю
громадянами України" (із змінами) регламентовано спрощену
процедуру безоплатних оформлення та видачі громадянам України у
2009 та наступних роках державних актів на право власності на
земельні ділянки для: - будівництва та обслуговування жилого будинку і
господарських будівель; - ведення особистого селянського господарства в межах
населених пунктів; - ведення садівництва.
Спрощена процедура оформлення права приватної власності на
землю поширюється на громадян, які вже мають рішення про передачу
у власність земельної ділянки, прийнятими органами місцевого
самоврядування або райдержадміністраціями відповідно до: - Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 р.
N 15-92 ( 15-92 ) "Про приватизацію земельних ділянок" з 1992 по
01.01.2002 року; - статті 118 чинного Земельного кодексу України ( 2768-14 ) з
1 січня 2002 року.
До цього переліку додано громадян, які мають у користуванні
земельну ділянку, але рішення про її безоплатну передачу у
власність громадянина прийнято не було. Зазначені земельні ділянки
передаються у власність на підставі заяви громадянина, технічних
матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної
ділянки (земельно-кадастрова документація, дані погосподарської
земельно-шнурової книги, дані бюро технічної інвентаризації тощо).
У разі відсутності рішення про передачу земельної ділянки у
власність громадянина, який отримав її у користування до дня
набрання чинності Земельним кодексом України ( 2768-14 ),
громадянин звертається із заявою про передачу йому у власність
такої земельної ділянки до відповідного органу місцевого
самоврядування, а стосовно земельної ділянки, отриманої у
користування для ведення садівництва за межами населених пунктів,
- до відповідної районної держадміністрації.
Органи місцевого самоврядування та райдержадміністрації
зобов'язані невідкладно приймати рішення щодо надання дозволу на
виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складення
документів, що посвідчують право на земельну ділянку
(виготовляється для громадян безоплатно, за рахунок коштів
державного бюджету), з наступним затвердженням зазначеної
документації.
Площа земельних ділянок, що приватизуються
Розміри земельних ділянок, безоплатна приватизація яких
здійснюється в порядку, передбаченому постановами Кабінету
Міністрів України від 5 серпня 2009 р. N 844 ( 844-2009-п ) "Деякі
питання реалізації права власності на землю громадянами України"
(із змінами) та від 21 жовтня 2009 р. N 1112 ( 1112-2009-п ) "Про
додаткові заходи щодо безоплатних оформлення та видачі громадянам
України державних актів на право власності на земельні ділянки",
визначені нормами статті 121 Земельного кодексу України
( 2768-14 ), а саме: для ведення особистого селянського господарства в межах
населеного пункту - не більше 2,0 гектара; для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; для будівництва і обслуговування жилого будинку,
господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не
більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах
- не більше 0,10 гектара.
Зважаючи на численні скарги громадян та голів сільських,
селищних, міських рад стосовно порушення прав під час оформлення
правовстановлюючих документів на землю за спрощеною процедурою, 21
жовтня 2009 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України
N 1112 ( 1112-2009-п ) "Про додаткові заходи щодо безоплатних
оформлення та видачі громадянам України державних актів на право
власності на земельні ділянки".
Спрощену процедуру оформлення та видачі громадянам України
правовстановлюючих документів на земельні ділянки для будівництва
та обслуговування жилого будинку та господарських будівель,
ведення особистого селянського господарства в межах населеного
пункту, садівництва цією постановою продовжено на наступні роки.
Урядовою постановою від 21 жовтня 2009 р. N 1112
( 1112-2009-п ) також розширено коло громадян, які мають право на
безоплатну приватизацію земельних ділянок в порядку, передбаченому
постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 р. N 844
( 844-2009-п ) "Деякі питання реалізації права власності на землю
громадянами України".
Так, пунктом третім постанови Кабінету Міністрів України від
21 жовтня 2009 р. N 1112 ( 1112-2009-п ) "Про додаткові заходи
щодо безоплатних оформлення та видачі громадянам України державних
актів на право власності на земельні ділянки" визначено, що згідно
з абзацом другим пункту 1 розділу X "Перехідні положення"
Земельного кодексу України ( 2768-14 ) громадяни України -
спадкоємці громадян, яким за рішеннями органів місцевого
самоврядування передано безоплатно у власність земельні ділянки
відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня
1992 р. N 15-92 ( 15-92 ) "Про приватизацію земельних ділянок",
мають право на безоплатні оформлення та видачу їм державних актів
на право власності на земельні ділянки.
До цього переліку додано громадян, які мають у користуванні
земельну ділянку, але рішення про її безоплатну передачу у
власність громадянина прийнято не було.
Спрощена процедура безоплатних оформлення та видачі
громадянам України державних актів на право власності на земельні
ділянки має такі стадії:
Подання заяви
Заява подається до сільської, селищної, міської ради (за
місцем знаходження земельної ділянки) і адресована відповідному
територіальному органу Держкомзему.
Виправлення у заяві про видачу державного акта не
допускаються.
Заява та вищезазначені документи повинні подаватися окремо
щодо кожної земельної ділянки.
До заяви додаються: копія паспорта; копія документа про присвоєння ідентифікаційного номера; засвідчена в установленому порядку копія довіреності - для
уповноваженої особи у випадку, якщо сам громадянин не може або не
бажає самостійно займатися питанням отримання державного акта; копія рішення про передачу земельної ділянки у власність,
прийнятого органом місцевого самоврядування (у межах населеного
пункту) чи районною державною адміністрацією (за межами населеного
пункту - для ведення садівництва).
У разі відсутності рішення про передачу земельної ділянки у
власність громадянина, який отримав її у користування до дня
набрання чинності Земельним кодексом України ( 2768-14 ),
громадянин звертається із заявою про передачу йому у власність
такої земельної ділянки до відповідного органу місцевого
самоврядування, а стосовно земельної ділянки, отриманої у
користування для ведення садівництва за межами населених пунктів,
- до відповідної районної держадміністрації.
Органи місцевого самоврядування та райдержадміністрації
зобов'язані невідкладно приймати рішення щодо надання дозволу на
виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складення
документів, що посвідчують право на земельну ділянку
(виготовляється для громадян безоплатно, за рахунок коштів
державного бюджету), з наступним затвердженням зазначеної
документації.
Рішення, прийняті районними державними адміністраціями
стосовно передачі у власність земельних ділянок, отриманих у
користування для ведення садівництва за межами населених пунктів,
подаються громадянами до територіальних органів Держкомзему
самостійно.
У випадку, якщо рішення про передачу земельної ділянки у
власність приймалось на користь особи, яка померла, то до
комплекту документів заявника додається нотаріально посвідчена
копія свідоцтва про право на спадщину.
Також до заяви додаються, у разі наявності, технічна
документація із землеустрою щодо складання державного акта на
право власності на землю, або проект відведення земельної ділянки,
виготовлений та затверджений до 15 серпня 2009 року (оскільки дія
постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 р. N 844
( 844-2009-п ) (в редакції від 05.08.2009 р.) не поширювалася на
безоплатну приватизацію земельних ділянок, якщо рішення про
передачу у приватну власність приймалося після 01.01.2002 року, то
технічна документація із землеустрою або проект відведення
земельної ділянки розроблялися за рахунок громадянина).
Територіальним органам Держкомзему, районним
держадміністраціям, органам місцевого самоврядування Урядом
України заборонено вимагати від громадян надання будь-яких інших
документів, крім передбачених постановою Кабінету Міністрів
України від 05.08.2009 р. N 844 ( 844-2009-п ) (із змінами).
Розгляд заяви
Орган місцевого самоврядування передає територіальному органу
Держкомзему згідно з актом приймання-передачі заяви громадян про
видачу державного акта на право власності на земельну ділянку
разом з поданими документами. В цьому акті приймання-передачі рада
може зазначити одночасно кілька справ.
Територіальний орган Держкомзему при отриманні заяви від
органу місцевого самоврядування робить відмітку на другому
екземплярі заяви громадянина про присвоєння реєстраційного номера,
яка повертається через орган місцевого самоврядування громадянину.
Реєстраційний номер складається із двох частин: коду КОАТУУ
за місцем розташування земельної ділянки та порядкового номеру,
який складається із 4-х цифр.
Відомості про прийом заяв про видачу державного акта
фіксуються в журналі обліку заяв у паперовому та в електронному
вигляді.
Журнал має бути пронумерований, прошнурований і скріплений
підписом керівника та завірений печаткою Рескомзему АР Криму,
головних управлінь Держкомзему у областях та містах Києві та
Севастополі. Записи в журналі здійснюються розбірливо кульковою
ручкою синього або фіолетового кольору. Неправильно зроблений
запис закреслюється, а потрібне записується поряд чітким
розбірливим почерком. Кожне виправлення має бути засвідчено
підписом посадової особи та печаткою територіального органу
Держкомзему.
При проведенні прийому документів працівниками територіальних
органів Держкомзему перевіряється: правильність складання заяви про видачу державного акта; наявність всіх документів згідно із переліком, визначеним у
Порядку ( 844-2009-п ).
У разі виявлення недостовірних відомостей у заяві про видачу
державного акта та документах, або якщо видача державного акта за
представленим рішенням органу місцевого самоврядування причинить
порушення земельного законодавства, вони повертаються органу
місцевого самоврядування для передачі заявнику з обґрунтуванням
причини повернення.
У разі прийняття органом місцевого самоврядування до
15.08.2009 рішення щодо приватизації земельних ділянок, які
перебували у користуванні громадян до набрання чинності Земельним
кодексом України ( 2768-14 ), на підставі статті 118 цього Кодексу
без попереднього виготовлення технічної документації, такий орган
місцевого самоврядування за відповідною заявою громадянина приймає
рішення щодо надання дозволу на виготовлення технічної
документації.
У випадку прийняття рішення відповідно до Декрету Кабінету
Міністрів України від 26.12.92 N 15-92 ( 15-92 ), за яким
надавалася єдина земельна ділянка за двома цільовими
призначеннями, орган місцевого самоврядування приймає рішення про
уточнення цього рішення в частині визначення площ земельних
ділянок окремо на кожну земельну ділянку, а також при необхідності
уточнюється цільове призначення земельної ділянки відповідно до
чинних нормативно-правових актів (зокрема, щодо земельних ділянок
для ведення особистого підсобного господарства).
Виготовлення технічної документації,

заповнення бланку, реєстрація та видача державного акта
Виготовлення технічної і документації здійснюють державні
підприємства, що належать до сфери управління Держкомзему або
Мінприроди та мають ліцензію на проведення робіт із землеустрою.
Технічна документація, що виготовляється відповідно до
Порядку спрощеної процедури оформлення правовстановлюючих
документів на землю, не підлягає погодженню з природоохоронними і
санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури й
охорони культурної спадщини.
Державний акт на право власності на земельну ділянку,
підписаний територіальним органом Держкомзему та органом
виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, який
прийняв рішення про безоплатну передачу громадянинові земельної
ділянки у власність, передається для державної реєстрації
відповідному районному (міському) підрозділові Центру кадастру.
Державна реєстрація та видача державного акта на право
власності на земельну ділянку здійснюється структурним підрозділом
Центру ДЗК на рівні району чи міста відповідно до пунктів 2.8 та
9.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель,
затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 N 174
( z0641-03 ), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України
25.07.2003 за N 641/7962.
Відповідний орган місцевого самоврядування разом з
територіальним органом Держкомзему та структурним підрозділом
Центру і ДЗК безпосередньо беруть участь в організації видачі
державних актів у кожному населеному пункті.
Перевезення книги реєстрації державних актів допускається з
дозволу керівника структурного підрозділу Центру ДЗК на рівні
району чи міста за умови, якщо її перевезення здійснюється не
менше, ніж двома особами (одного працівника Замовника та одного
працівника структурного підрозділу Центру ДЗК).
У разі, якщо видачу державного акта немає можливості
організувати у кожному населеному пункті, видача державного акта
здійснюється за місцем знаходження структурного підрозділу Центру
ДЗК.
Вартість робіт
Пунктом другим постанови Кабінету Міністрів України від
05.08.2009 р. N 844 ( 844-2009-п ) (із змінами, внесеними згідно з
постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2009 N 1112)
( 1112-2009-п ) заборонено стягувати з громадян України плату за
оформлення та видачу відповідно до затвердженого цією постановою
Порядку безоплатних оформлення та видачі громадянам України
державних актів на право власності на земельні ділянки таких актів
та надання додаткових і супутніх послуг з розроблення документації
із землеустрою, а також будь-яких інших платежів, зокрема, внесків
до благодійних та інших фондів.
Термін виконання робіт
Відповідно до пункту одинадцятого Порядку безоплатних
оформлення та видачі громадянам України державних актів на право
власності на земельні ділянки ( 844-2009-п ) видача державного
акта здійснюється представником районного (міського) підрозділу
Центру державного земельного кадастру у строк, що становить не
більш як 30 робочих днів після реєстрації заяви про його видачу до
територіального органу Держкомзему, за місцем розташування
земельної ділянки.
Після державної реєстрації та видачі державного акта протягом
5-ти робочих днів складається акт про надання послуг за договором
про реєстрацію державного акта.
Управління правового забезпечення,
Департамент земель сільськогосподарського
та іншого призначення, охорони
і моніторингу земель Держкомзему
{ Нова процедура безоплатного оформлення
права власності на земельні участки - див. ( na002675-09 ) }
{ Зразок Заяви про оформлення та видачу
державного акта на право власності
на земельну ділянку - див. ( nb002675-09 ) }

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: