open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна

ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ




ЗАТВЕРДЖУЮ
Голова Державної авіаційної
служби України
Д.Ю. Антонюк
16.06.2014

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації та проведення відбору кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом в Україні

I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.1 Методичні рекомендації щодо організації та проведення відбору кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом в Україні (далі - Методичні рекомендації) розроблено з метою реалізації рекомендацій Європейської організації з безпеки аеронавігації (далі - Євроконтроль).

1.2. Ці Методичні рекомендації пропонуються для застосовування в навчальних закладах та авіаційних підприємствах, установах та організаціях (далі - підприємство), які організовують та/або проводять відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом в Україні.

1.3. В цих Методичних рекомендаціях наведено основні положення щодо організації та/або безпосереднього проведення процесу відбору кандидатів для проходження ними початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом в Україні, а також рекомендовані вимоги до:

кандидатів, які беруть участь у процесі відбору;

рівня підготовки та кваліфікації персоналу, який проводить відбір;

тестів/методів оцінювання кандидатів, що використовуються в процесі відбору.

1.4. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються в такому значенні:

кандидат - особа, яка бере участь у процесі відбору для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом;

оцінювання кандидатів - процес визначення рівня розвитку професійно необхідних здібностей та якостей особистості кандидатів, що встановлюється цими Методичними рекомендаціями;

відбір - процес визначення кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом;

початкова підготовка - професійне навчання, що проводиться у сертифікованих уповноваженим органом з питань ЦА навчальних закладах (навчальних підрозділах провайдера аеронавігаційного обслуговування) за програмою, затвердженою Державіаслужбою України;

якість результату відбору - здатність відібраних кандидатів пройти всі етапи підготовки диспетчера управління повітряним рухом та успішно виконувати завдання диспетчера управління повітряним рухом;

якість процесу відбору - відповідність системи документування процесу відбору цим Методичним рекомендаціям та фактичне виконання всіма учасниками процесу відбору встановлених правил та норм.

II. ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ВІДБОРУ

2.1. Політика підприємства стосовно відбору

Оцінювання професійної придатності кандидата для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом в Україні (далі - оцінювання) надає можливість підприємству за допомогою спеціальних тестів та методик проводити відбір кандидатів, які потенційно фахово відповідають професії диспетчера управління повітряним рухом з урахуванням відповідності їх кваліфікації, особистих якостей та здібностей характеру діяльності, інтересам та цілям підприємства.

Оцінювання проводиться, як правило, на державній мові. Допускається проведення оцінювання англійською та/або російською мовами як офіційними мовами ІКАО, що використовуються в Україні.

Для забезпечення принципу рівних можливостей, культурної, гендерної та соціальної рівноправності в підприємстві, що проводить відбір, для кожного кандидата застосовується стандартизація процесу відбору, основні елементи якого рекомендовано визначити та задокументувати. Стандартизація процедур, тестів та обладнання, що використовуються в процесі відбору, необхідна для забезпечення якості відбору, що визначається відсотком кандидатів, які отримали свідоцтво студента - диспетчера служби руху після завершення початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

У разі оскарження результатів проходження процесу відбору підприємству, що проводить відбір, пропонується інформувати кандидата стосовно процедури апеляції та запиту інформації.

2.2. Рекомендована інформація для кандидатів

Підприємство, що проводить відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряного руху, інформує кандидатів про:

вимоги до кандидатів;

етапи проведення процесу відбору;

методи відбору, що використовуються підприємством;

час проведення процедури оцінювання;

місце проведення оцінювання;

будь-які можливі витрати з боку кандидата;

місце розташування центру підготовки.

2.3. Рекомендовані умови зарахування кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом

З метою підвищення ефективності проходження кандидатами початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом підприємство на підставі вже встановлених вимог відповідними нормативно-правовими актами ЦА України та рекомендаціями Євроконтролю визначає вимоги до кандидатів.

Вік

Вік кандидатів на день зарахування на початкову підготовку пропонується встановлювати не менше мінімального та не більше максимального віку.

Мінімальний вік кандидатів встановлюється підприємством, що проводить відбір, в залежності від тривалості початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом та встановленого віку відповідно до підпункту 7.1.1 Правил видачі свідоцтв авіаційному персоналу в Україні (наказ Міністерства транспорту України від 07 грудня 1998 № 486, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 1998 за № 833/3273) (далі - Правила видачі свідоцтв), для одержання свідоцтва диспетчера служби руху, а саме - не менше 21 року;

Максимальний вік кандидатів - згідно з рекомендаціями Євроконтролю - не більше 25 років.

Знання

Рекомендований мінімально необхідний рівень володіння англійською мовою для кандидатів встановлюється підприємством, що проводить відбір, за умови того, що за період проходження початкової підготовки кандидати зможуть одержати 4-й робочий рівень володіння англійською мовою за шкалою ІКАО, який встановлено відповідно до пункту 4.28 Правил видачі свідоцтв для одержання свідоцтва студента - диспетчера служби руху в Україні.

Таким рівнем може бути рівень не нижче "В1+" за шкалою Ради Європи.

Придатність за станом здоров'я

Відповідно до вимог пункту 7.4.3 Правил видачі свідоцтв для одержання свідоцтва студента - диспетчера служби руху в Україні кандидати повинні мати чинний медичний сертифікат, що відповідає медичному стандарту третього класу (JAR-FCL3).

Крім цього, відповідно до статті 5 розділу 2 Закону України "Про охорону праці" кандидати повинні надати висновок психофізіологічної експертизи, в якому зазначається придатність їх до виконання функцій диспетчера управління повітряним рухом за психофізіологічними показниками при прийомі на роботу. Такий висновок видається відповідними сертифікованими медичними закладами.

Громадянство

Згідно з вимогами пункту 12.2.2.5 Правил видачі свідоцтв одержати свідоцтво студента - диспетчера служби руху в Україні можуть тільки громадяни України після проходження ними початкової підготовки.

У зв'язку з цим кандидати надають документ (паспорт громадянина України або завірену його копію), що засвідчує особу та громадянство України.

Професійно необхідні здібності / особистості кандидатів

Професійно необхідні здібності та особистості кандидатів оцінюються підприємством, що проводить відбір відповідно до критеріїв, викладених в п. п. 3.2.2 та 3.3.1 цих Методичних рекомендацій, та на підставі рекомендацій Євроконтролю.

2.4. Робоча документація організації, що проводить відбір

Для підприємства, що проводить відбір, рекомендовано на підставі цих Методичних рекомендацій визначити та розробити механізм проведення процесу відбору, який полягає у розробці робочої документації. Тобто основних документів (керівництва, інструкції, тощо) з проведення процесу відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, а також супровідних документів стосовно тестів / методів оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

2.4.1. Основні документи (керівництва, інструкції, тощо) з проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом

В основних документах з проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом зазначаються такі розділи:

Для проведення процесу відбору:

а) загальний опис процесу відбору кандидатів;

б) детальний опис етапів процесу відбору кандидатів, що включає:

реєстрацію кандидатів;

перелік професійно необхідних здібностей кандидатів, що підлягають тестуванню з визначенням методів, що застосовуються для перевірки цих здібностей;

перелік критеріїв особистості кандидатів, які оцінюються при проведенні відбору, та методи, що застосовуються для оцінювання особистості кандидатів;

принципи прийняття рішення про успішність проходження оцінювання кандидатів;

в) порядок призначення голови та членів комісії з прийняття рішення про успішність проходження відбору;

г) розподіл відповідальності посадових осіб підприємства, що проводить відбір, на різних етапах відбору;

ґ) необхідне матеріально-технічне забезпечення відбору;

д) порядок збору, обробки, зберігання та використання персональних даних кандидатів та вимоги до їх захисту;

ж) порядок оприлюднення інформації, що стосується проведення відбору;

з) порядок оцінювання якості в процесі відбору;

і) порядок розгляду запитів інформації стосовно процесу відбору, апеляцій та скарг.

Для проведення оцінювання кандидатів:

а) визначення методів для оцінювання та послідовності його використання на різних етапах оцінювання;

б) визначення критеріїв успішності для кожного методу оцінювання;

в) визначення можливих місць проведення відповідних етапів оцінювання;

г) визначення процедур та бланків, необхідних для планування та проведення етапів оцінювання;

ґ) визначення процедур та бланків для отримання згоди кандидата стосовно використання отриманих результатів та нерозголошення технічної інформації методів оцінювання;

д) визначення порядку забезпечення безпеки методів оцінювання;

ж) визначення процедур та бланків стосовно оформлення та зберігання результатів оцінювання;

з) визначення процедур та бланків стосовно надання довідок про проходження етапів оцінювання;

і) визначення порядку заходів у випадку нестандартних ситуацій при проведенні оцінювання (наприклад порушення дисципліни під час проведення оцінювання, запізнення кандидатів, виникнення пожежі тощо);

к) визначення термінів та видів проведення підготовки персоналу, який здійснює оцінювання;

л) визначення порядку внесення змін та доповнень до цих основних документів.

Підприємству, що проводить відбір, рекомендується розробити та затвердити основні документи з проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

2.4.2. Супровідні документи стосовно тестів / методів оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом

В супровідних документах стосовно тестів / методів оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом рекомендується зазначати такі розділи:

Для супровідних документів тестів:

а) опис компонентів тесту;

б) інформація стосовно технічних параметрів тесту;

в) інформація, яка підтверджує валідацію тесту;

г) інформація стосовно можливої підготовки для проходження тесту;

ґ) типові норми, порядок перегляду типових норм;

д) стандартні процедури проведення тестування;

ж) порядок підрахунку та інтерпретації результатів тестування;

з) стандартні форми та бланки для проведення тестування та фіксації результатів;

і) стандартну форму надання зворотнього зв'язку;

к) вимоги до персоналу, який проводить тестування.

Розробники тестів забезпечують формування супровідних документів тестів.

Для супровідних документів методів оцінювання особистості кандидатів:

а) опис методу оцінювання особистості кандидатів;

б) визначення критеріїв особистості, що вимірюються методом оцінювання особистості кандидатів;

в) вимоги до умов проведення оцінювання особистості кандидатів;

г) стандартні процедури та бланки, які необхідні для проведення оцінювання особистості кандидатів;

ґ) порядок підрахунку та інтерпретація результатів оцінювання особистості кандидатів;

д) стандартні форми та бланки для проведення оцінювання та фіксації результатів;

ж) стандартну форму надання зворотнього зв'язку;

з) вимоги до персоналу, який проводить оцінювання особистості кандидатів.

Розробники методів оцінювання особистості забезпечують формування супровідних документів тестів.

III. РЕКОМЕНДОВАНИЙ ПОРЯДОК ЩОДО ВІДБОРУ КАНДИДАТІВ

Процес відбору кандидатів рекомендується здійснювати за такими послідовними етапами:

реєстрація кандидатів;

тестування професійно необхідних здібностей кандидатів;

оцінювання особистості кандидатів;

прийняття рішення про успішність проходження відбору.

Кандидат допускається до кожного наступного етапу за умови успішного проходження попереднього.

3.1. Реєстрація кандидатів

Для реєстрації кандидатів в підприємстві, що проводить відбір, рекомендується розробити форму заяви для реєстрації, яка призначається для систематизації збору, обробки, зберігання та використання відповідних персональних даних кандидата.

Реєстраційна форма заяви, що заповнюється особисто кандидатом та може включати такі розділи:

П. І. Б. заявника;

громадянство;

володіння мовами (в усній та/або письмовій формах);

освіта (документ (копія документа), який підтверджує наявність базової вищої освіти (освітньо-кваліфікаційний рівень - бакалавр) за авіаційним напрямом підготовки або документ, який засвідчує навчання на випускному курсі за цим напрямом);

вік;

контактна інформація та адреса.

За потребою до реєстраційної форми можуть бути включені додаткові розділи. Зміст інформації, який збирається на етапі реєстрації, відповідає завданням відбору та використовується для прийняття рішення за результатами процесу відбору.

Також може запрошуватися додаткова інформація від кандидатів відповідно до процесу відбору в обсязі, необхідному для підтвердження відповідності кандидата встановленим вимогам.

3.2. Тестування професійно необхідних здібностей кандидатів

3.2.1. Інформація, яка надається кандидатам перед проведенням тестування

Перед проведенням тестування кандидатам рекомендовано надавати інформацію стосовно процедури тестування, яку вони будуть проходити, роз'яснення щодо адміністративних аспектів тестування разом з описом умов проведення тесту та інформації стосовно тесту.

Для інформування кандидатів розробляється інформаційний буклет (в електронному або друкованому вигляді), в якому міститься інформація про процедуру тестування. Цей буклет включає таку інформацію:

етапи процесу відбору (наприклад тривалість тестування, типи тестів, що застосовуються);

загальна інформація (наприклад загальні умови проведення тесту, вимоги до стану здоров'я);

пояснення щодо виконання тесту (наприклад швидкість та точність, необхідні знання).

3.2.2. Професійно необхідні здібності, що підлягають тестуванню

Кандидати, які успішно пройшли процедуру реєстрації, проходять обов'язкове оцінювання таких професійно необхідних здібностей:

функції пам'яті;

увага;

логічне мислення;

здатність до математичних дій по думки;

сприйняття інформації;

просторове сприйняття;

здатність вирішувати декілька завдань одночасно, враховуючи пріоритетність.

Функції пам'яті

Пам'ять - здібність запам'ятовувати та відтворювати візуально та/або вербально закодовану інформацію. За тривалістю пам'ять розподіляється на два різновиди: короткочасна та довготривала.

Короткочасна пам'ять - здатність точно відтворювати одиницю інформації після проходження короткого періоду часу.

Довготривала пам'ять - здатність вивчати матеріал та відтворювати його після проходження довгого періоду часу.

Увага

Важливими аспектами уваги є концентрація, пильність, розподілена увага та вибіркова увага.

Концентрація - здатність спрямовувати увагу на завдання протягом тривалого періоду часу. Завдання можуть бути монотонними, із змінним рівнем складності та/або завдання, які мають відволікаючий характер.

Пильність - здатність реагувати на зазначені події, що трапляються рідко або нечасто у потоці невідповідних подій протягом тривалого періоду часу.

Розподілена увага - здатність одночасно раціонально та ефективно спрямовувати увагу на різноманітні завдання.

Вибіркова увага - здатність спрямовувати увагу на одне з кількох джерел інформації шляхом переключення фокусу уваги, тобто без відволікання через іншу або неістотну інформацію.

Логічне мислення

Логічне мислення - здатність знаходити та застосовувати правила в різноманітних ситуаціях за допомогою вербального, математичного або іншого абстрактного матеріалу. Оцінювання логічного мислення традиційно проводиться шляхом застосування тестів з перевірки розумових здібностей.

Здатність до математичних дій подумки

Здатність швидко та правильно виконувати подумки чисельний розрахунок.

Сприйняття інформації

Здатність швидко та точно сприймати відповідну візуальну або вербальну інформацію.

Тести на перевірку сприйняття базуються або на швидкості подачі матеріалу або на подачі неповного матеріалу.

Просторове сприйняття

Просторове сприйняття має такі аспекти:

Просторова орієнтація - здатність підтримувати орієнтацію відносно об'єктів під час зміни напрямку та положення тіла (система відліку).

Візуалізація - здатність створювати відповідний тривимірний ментальний (в уяві) образ на основі поданої інформації.

Більшість тестів на перевірку просторового сприйняття вимагають спрогнозувати, як виглядатиме предмет після зміни його форми або стану (наприклад обертання).

Здатність вирішувати декілька завдань одночасно, враховуючи пріоритетність

Це здатність одночасно проводити декілька видів діяльності у порядку їх важливості.

3.2.3. Тести, що використовуються для оцінювання професійно необхідних здібностей кандидатів

Для оцінювання професійно необхідних здібностей кандидатів рекомендовано використовувати стандартні тести, що розроблені Європейською організацією з безпеки аеронавігації (Євроконтролем), або тести, які розробляються підприємством, що проводить відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

3.2.3.1. Стандартні тести, що розроблені Європейською організацією з безпеки аеронавігації (Євроконтролем)

Пакет першого європейського тесту для відбору диспетчерів управління повітряним рухом - FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test) європейської програми організації повітряного руху (ЕАТМР) розроблено з метою запропонувати країнам - членам Євроконтролю правомірні та науково обґрунтовані варіанти тестування. Використання країнами - членами Євроконтролю стандартного пакету тесту FEAST забезпечує:

проведення тестування за допомогою імітації реальної роботи диспетчера;

високу гарантію захисту даних;

високу надійність, правомірність, та ефективність тестування;

більш високу якість відбору та процент успіху при підготовці;

використання загальної інфраструктури для багатократного використання (тестування);

відбір гармонізованого профілю персоналу (компетентність) та дотримання вимог до кандидатів (наприклад, при отриманні свідоцтва студента - диспетчера служби руху та виконання вимог відповідно до підготовки);

основний, надійний та швидкій аналіз даних для затвердження, встановлення норм, нових версій тестів, що забезпечують їх виконання і т. ін.;

можливість встановлення національних та європейських норм;

ефективне обновлення тесту та тестової документації.

Підприємство, що проводить відбір, при наявності відповідного дозволу Євроконтролю може отримувати стандартні тести за допомогою Інтернету.

Технологія, яка надана на веб-сайті Євроконтролю, дозволяє ефективно та безпечно передавати тести на центральний сервер Євроконтролю з метою легалізації, надання контрольованого програмного забезпечення тестів, установки та оновлення.

3.2.3.2. Тести, що розробляються підприємством, яке проводить відбір

Розробка тестів потребує в першу чергу фактичної інформації стосовно завдань диспетчера управління повітряним рухом та рівня здібностей кандидата, якими він володіє, перш ніж буде допущений до рейтингової фази початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом. Тести для відбору кандидатів рекомендовано розробляти із включенням характерних для роботи диспетчера управління повітряним рухом професійних завдань, які вимірюють професійно необхідні здібності диспетчера управління повітряним рухом. Допускається використання виключно тестів, які задовольняють такі критерії якості:

надійність;

валідність;

об'єктивність.

Надійність

Надійність - ступінь сталості (стабільності) тесту як вимірювального інструменту. Це та міра, до якої тест (або інша вимірювальна процедура) продовжує отримувати ідентичні результати, наприклад, за повторюваними випробуваннями. Надійність обчислюється між результатами двох частин або між паралельними формами тесту, чи шляхом повторного тестування осіб за допомогою одного й того ж тесту.

Валідність

Валідність - міра відповідності того, наскільки методика та результати дослідження відповідають поставленим завданням.

Коефіцієнт валідності обчислюється між результатами відповідного тесту та критерієм, що прогнозується тестом. Наприклад, результати оцінювання до початку підготовки та після закінчення підготовки.

Об'єктивність

Об'єктивність - ступінь незалежності результатів тесту від осіб, які:

управляють проведенням тесту;

нараховують бали та оцінюють результати тесту;

тлумачать результати тесту.

Високий рівень об'єктивності забезпечується шляхом зменшення впливу людського фактору під час проведення тестування та інтерпретації результатів. Зменшення впливу людського фактору досягається за допомогою застосування стандартних тестів, використання стандартних процедур проведення, стандартних процедур нарахування балів та/або шляхом впровадження автоматизації процедури оцінювання, а також відповідної підготовки персоналу, який задіяний в процесі відбору. Перш ніж використовувати розроблені тести, здійснюється їх валідація.

3.2.3.3. Повторне тестування

У тих випадках, коли одні й ті ж тести використовуються в процесі відбору кандидатів, повторне проходження цих тестів може призвести до зростання вірогідності того, що кандидати можуть отримати вищі результати при проходженні тих самих тестів при повторному тестуванні та і в подальшому тестуванні (так званий "ефект підготовки").

Не рекомендується проводити повторне тестування професійно необхідних здібностей.

3.2.3.4. Валідація тестів

Валідація - документальне підтвердження того, що використання певного тесту призведе до очікуваного гарантованого результату, який відповідає встановленим вимогам.

Перш ніж тести будуть використані в цілях відбору, рекомендовано мати наявне підтвердження їх валідності (та інших аспектів якості тестів). Такі дані документуються та зберігаються в підприємстві, що проводить відбір.

В усіх інших випадках застосовуються тести та анкети, що відповідають загальним вимогам щодо об'єктивності, надійності та валідності.

3.2.3.5. Стандартизація

Стандартизація процедур, тестів та устаткування, що використовуються в процесі відбору, забезпечують ефективність та реалізацію принципу рівних можливостей для кандидатів.

Для того, щоб досягти достатнього рівня стандартизації у процесі відбору, рекомендовано:

використовувати стандартні тести;

мати стандартні норми для тестів;

використовувати стандартне обладнання;

використовувати стандартні процедури проведення тестування;

здійснювати документування процедури проведення тестування;

залучати персонал, підготовлений за відповідним стандартом.

Для оцінювання кандидатів використовуються тестові методики, які відповідають загальним психометричним критеріям якості у відношенні до валідності, надійності та об'єктивності.

Ці критерії забезпечуються шляхом використання стандартних тестів і процедур, проведення аналізу надійності тестів та їх валідацію.

3.2.4. Визначення результатів тестування професійно необхідних здібностей кандидатів

Для визначення результатів тестування кандидатів для кожного тесту визначаються та документуються типові норми оцінювання.

Оцінювання результатів тестування здійснюється шляхом порівняння вихідної оцінки кандидата з "типовою нормою", тобто середнім результатом, що був досягнутий представниками еталонної групи. Таким чином, для кожного тесту або іншого виду оцінювання визначається мінімально допустима норма показників для відмови або прийняття рішення про успішність проходження тесту. Ця норма, як правило, визначається на рівні, не нижчому ніж середній результат проходження тесту еталонною групою при проведенні первинної валідації. Норма переглядається щорічно з урахуванням результатів попередніх тестувань. Мінімально допустима норма для кожного тесту наводиться у документах, що супроводжують тест.

Так, з метою дотримання стандартизації в Європі для всіх типів тестів рекомендується використовувати одну поширену стандартну систему нарахування балів (система STANINE "STAndard NINE" - метод оцінки результатів тестування за стандартизованою дев'ятибальною шкалою), за допомогою якої здійснюється оцінювання результатів тестування кандидатів.

Крім того, для надання остаточного результату тестування, який отримує кандидат за підсумками тестування професійно-необхідних здібностей, рекомендовано використовувати критерій "пройшов / не пройшов".

Кандидатам за їх запитом може видаватися довідка, яка підтверджує участь кандидата в процедурі відбору та його результат.

3.3. Оцінювання особистості кандидатів

Кандидати, які успішно пройшли другий етап відбору - тестування професійно необхідних здібностей, допускаються до наступного етапу відбору - оцінювання особистості. Для оцінювання особистості кандидатів рекомендовано застосовувати методи "асесмент-центру" та співбесіду, які дозволяють оцінити особистість за такими критеріями:

3.3.1. Критерії особистості, що підлягають оцінюванню:

мотивація та досягнення мети;

здатність приймати рішення;

соціальна поведінка;

подолання стресу.

Мотивація та досягнення мети

Підтримка енергії та наполегливість для того, щоб досягнути мети, незважаючи на перешкоди та труднощі, нудьгу та відволікання, а також підтримання позитивного відношення до завдання.

Індикаторами цього фактору є: потреба у досягненнях, наполегливість, енергійність, готовність здобувати нові знання та уміння, відповідальність.

Здатність приймати рішення

Це здатність правильно реагувати в складних ситуаціях, де можливе прийняття кількох рішень, беручи до уваги дефіцит часу. Відповідними характеристиками особистості є: гнучкість, креативність та здатність впливати на інших.

Соціальна поведінка

Це уміння налагоджувати зв'язки та робочі стосунки з іншими людьми та поводитися відповідно до встановлених правил.

Відповідними характеристиками особистості є: екстраверсія проти інтроверсії, піддаватися впливу або бути впевненим у собі, співпереживання, напористість і т. д.

У міжособистісних та групових стосунках ознаками соціальної поведінки є вербальне та невербальне вираження та здатність до співпереживання і терпимість у відношенні до індивідуальних потреб та культурних відмінностей. У відношенні до групової поведінки можливими ознаками є ситуативний та орієнтований на потреби групи стиль керівництва, прийняття цілей, завдань і ролей групи та прагнення до консенсусу.

Подолання стресу

Поведінкова тенденція з подолання зовнішніх та/або внутрішніх стресів у такий спосіб дозволяє ефективно спрямовувати зусилля для підтримки контролю та досягнення цілей.

Відповідними характеристиками особистості є: емоційна стабільність, гнучкість та напористість.

Вміння здолати стрес позначається здатністю осіб належним чином визначати та оцінювати стресові ситуації та розробляти і реалізовувати ефективні когнітивні та поведінкові стратегії для подолання таких ситуацій.

3.3.2. Методи, що використовуються для оцінювання особистості кандидатів

3.3.2.1. "Асесмент-центр"

"Асесмент-центр" - один з методів комплексної оцінки кандидатів, заснований на використанні взаємодоповнюючих методик, орієнтованих на оцінку критеріїв особистості кандидатів за допомогою спостереження їхньої поведінки в процесі виконання поставлених завдань (групових та індивідуальних).

Кандидатам пропонується виконати завдання, які пов'язані з діяльністю диспетчера управління повітряним рухом, мета яких полягає в тому, щоб надати для всіх рівні можливості проявити рівень розвитку критеріїв особистості.

Метод "асесмент-центр", як правило, включає такі основні компоненти:

набір тестових методик (опитувальників) для оцінювання критеріїв особистості;

самопрезентація кандидата;

індивідуальний аналіз заданих ситуацій (case-study). Письмові вправи, спрямовані на виявлення навиків пошуку й аналізу інформації;

групові завдання, орієнтовані на командну роботу в групах по 3 - 8 чоловік;

завдання, спрямовані на оцінку комунікативних навиків.

При проведені "асесмент-центру" рекомендується використовувати стандартні запитання, стандартну систему відміток або форму стандартного оцінювання.

Комплексне оцінювання кандидатів під час проведення "асесмент-центру" здійснюється асесорами.

Асесор - особа, яка оцінює критерії особистості кандидата на підставі спостереження за його поведінкою під час проведення "асесмент-центру".

Асесорам рекомендується проходити спеціальну підготовку, що означає проходження повного курсу підготовки із використанням технік проведення "асесмент-центру", розуміння мети його проведення, володіння методом структурованого ведення нотаток "асесмент-центру" та прийняття остаточного рішення.

Для забезпечення об'єктивності та якості оцінювання рекомендовано встановлювати норму: не більше двох кандидатів на одного асесора, чисельність групи, як правило, не перевищує восьми осіб.

3.3.2.2. Співбесіда

Співбесідою вважається розмова, яка має чіткі наміри та ціль і проводиться інтерв'юерами, тобто особами, які проводять співбесіду. Інтерв'юери перед початком розмови визначають, що їм потрібно дізнатися про кандидата, використовуючи всю інформацію про кандидата, яка збирається на попередніх етапах процесу відбору.

Співбесіда як метод оцінювання особистості кандидатів, як правило, охоплює такі основні компоненти:

загальна мотивація;

мотивація стосовно роботи;

критерії особистості;

комунікаційні навики;

уміння роботи в команді;

стресостійкість.

Інтерв'юерам рекомендується проходити спеціальну підготовку, що означає проходження повного курсу підготовки із використанням технік проведення співбесіди, розуміння мети її проведення, володіння методом структурованого ведення нотаток співбесіди та прийняття остаточного рішення.

При проведенні співбесіди рекомендовано використовувати стандартні запитання, стандартну систему відміток або форму стандартного оцінювання.

Для забезпечення об'єктивності оцінювання кандидатів до складу інтерв'юерів, як правило, входить не менше трьох (але не більше п'яти) осіб. Також рекомендується до їх складу включити інтерв'юера, який має чинне свідоцтво диспетчера служби руху.

Середня тривалість співбесіди складає приблизно одну годину.

В рамках проведення співбесіди кожному із кандидатів задаються серії запитань для того, щоб отримати інформацію, яка свідчить про рівень розвитку вищезазначених критеріїв особистості.

Питання, які задаються в процесі співбесіди, засновуються на аналізі роботи диспетчера управління повітряним рухом та відображають вимоги цієї роботи.

3.3.2.3. Визначення результатів оцінювання особистості кандидатів

Інформацію, яка була отримана в ході проведення "асесмент-центру" та співбесіди, рекомендовано оцінювати за допомогою шкали відповідних критеріїв, наприклад STANINE.

Для вищезазначених критеріїв особистості встановлюється мінімально допустима норма, яка зможе гарантувати відповідність поведінки кандидата за визначеними критеріями під час проходження підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

Для надання остаточного результату, який отримує кандидат за підсумками оцінювання, рекомендовано використовувати критерій "пройшов / не пройшов".

Кандидатам за їх запитом може видаватися довідка, яка підтверджує участь кандидата в процесі відбору та його результат.

3.4. Прийняття рішення про успішність проходження відбору

Рекомендується приймати рішення про успішність проходження кандидатом процесу відбору спеціально створеною комісією, до складу якої входить голова комісії та члени комісії, які за своїм рівнем професійної підготовки проводять відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом. Також до складу комісії, як правило, входить диспетчер - інструктор, який має чинне свідоцтво диспетчера служби руху.

Персональний та кількісний склад комісії визначається та затверджується наказом керівника підприємства, що проводить відбір.

Завдання комісії полягає в організації, проведенні процесу відбору та колегіальному прийнятті рішення про успішність проходження процесу відбору кандидатів на підставі перевірки їх документів, які свідчать про відповідність вимогам до кандидатів на момент прийняття рішення та документів про успішність проходження процедури оцінювання.

Кількість відібраних кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, як правило, забезпечує майбутню потребу підприємства в диспетчерах управління повітряним рухом, що надає аеронавігаційні послуги.

Для надання остаточного результату, який отримує кандидат за підсумками відбору, рекомендовано використовувати критерій "пройшов / не пройшов".

Кандидатам за їх запитом може видаватися довідка, яка підтверджує участь кандидата в процесі відбору та його результат.

3.4.1. Рекомендовані вимоги до персоналу, який проводить відбір

До персоналу, який входить до складу комісії та проводить відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, рекомендовано застосовувати такі вимоги:

знання та вміння застосовувати вимоги цих Методичних рекомендацій;

знання тестів та методів оцінювання особистості, які застосовуються в процесі відбору;

знання методів розрахунку результатів оцінювання;

знання методів перевірки достовірності та чинності документів кандидата, які підтверджують його відповідність вимогам цих Методичних рекомендацій.

Функції та обов'язки персоналу, який проводить відбір, рекомендовано документувати.

Підприємство, що проводить відбір кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, забезпечує підготовку відповідного персоналу, який проводить відбір для підтримання його необхідного рівня компетентності.

IV. РЕКОМЕНДОВАНИЙ ЗАХИСТ ТА ОБРОБКА ДАНИХ

4.1. Безпека та конфіденційність персональних даних

Процес відбору встановлює порядок збору, обробки, зберігання та використання персональних даних кандидатів. Такий порядок відповідає Закону України "Про захист персональних даних".

Встановлений порядок застосовується для забезпечення цілісності даних та уникнення несанкціонованого доступу до них.

Для забезпечення конфіденційності та безпеки збору, зберігання та обробки цих даних рекомендовано дотримуватися визначених процедур виключно в цілях відбору.

4.2. Обробка персональних даних

Обробку персональних даних здійснюється з метою:

відбору кандидатів;

контролю якості процедур та методів оцінювання, що застосовуються у процесі відборі.

Всі операції стосовно підготовки статистичних даних, психометричних коефіцієнтів (наприклад коефіцієнтів надійності) здійснюються із збереженням анонімності даних (з використанням знеособлених даних).

Підприємство, що проводить відбір кандидатів, інформує всіх кандидатів стосовно мети обробки їх персональних даних.

4.3. Зберігання даних

З метою збереження цілісності персональних даних та результатів оцінювання в підприємстві, що проводить відбір, рекомендується організовувати систему зберігання даних кандидатів.

Система зберігання даних кандидатів забезпечує цілісність та санкціонований доступ до паперових та/або електронних носіїв інформації.

Процедура доступу до персональних даних та результатів оцінювання визначається в основних документах з проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

Дані рекомендовано зберігати протягом трьох років з часу прийняття остаточного рішення щодо кандидата, що дозволяє обробити апеляції та запити інформації, а також проводити аналіз неупередженості.

4.4. Безпека та конфіденційність методів оцінювання

Безпека методів оцінювання забезпечується шляхом надання доступу до матеріалів методів оцінювання виключно спеціально підготовленому персоналу.

Процедура доступу до методів оцінювання визначається в основних документах з проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.

Особам, які отримують доступ до інформації стосовно методів оцінювання, рекомендовано підписати угоду про нерозголошення такої інформації.

Кандидатам перед проходженням оцінювання рекомендовано підписати угоду про нерозголошення інформації стосовно методів оцінювання.

Зазначена угода вміщає попередження про можливі наслідки розголошення такої інформації.

V. РЕКОМЕНДОВАНА СИСТЕМА ДОКУМЕНТУВАННЯ ВІДБОРУ

З метою забезпечення належного рівня проведення відбору та оцінювання кандидатів для проходження початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом рекомендується застосовувати систему документування.

У відповідності до цієї системи відбір кандидатів спирається на записи з точними даними та гарантію того, що надані інформація та підтвердження є точними, тому документування проводиться систематично та впорядковано у формі задокументованої вищезазначеної робочої документації.

В документах робочої документації зазначається:

дата видачі;

версія документа;

призначення та сфера дії документа.

Для внесення змін, поправок, здійснення переглядів або внесення доповнень до змісту цієї робочої документації розробляються відповідні процедури та організовуються засоби контролю. Такий контроль забезпечує, щоб відповідні документи були доступні у всіх місцях проведення відбору, а документи, що втратили чинність, негайно вилучалися з місць випуску або використання.

Підприємство, що проводить відбір кандидатів, забезпечує, щоб весь задіяний персонал в процесі відбору пройшов підготовку з використання вищезазначеної робочої документації та дотримувався виконання вимог цих Методичних рекомендацій.

Вся зібрана інформація підлягає документуванню за допомогою використання стандартних бланків та форм.

VI. РЕКОМЕНДОВАНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВІДБОРУ

Система управління якістю відбору забезпечує два основних аспекти якості:

якість результату відбору;

якість процесу відбору.

Якість результату відбору - здатність відібраних кандидатів пройти всі етапи підготовки диспетчера управління повітряним рухом та успішно виконувати завдання диспетчера управління повітряним рухом.

Якість процесу відбору - відповідність системи документування процесу відбору цим Методичним рекомендаціям та фактичне виконання всіма учасниками процесу відбору встановлених правил та норм.

Якість результату відбору безпосередньо залежить від якості процесу відбору.

У зв'язку з тим, що якість результату відбору впливає на ефективність та економічну доцільність початкової підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, контроль якості результату відбору рекомендовано проводити в підприємстві, що здійснює підготовку, де проходив останній етап підготовки диспетчера управління повітряним рухом (наприклад за допомогою опитування диспетчерів-інструкторів).

Управління якістю процесу відбору здійснюється підприємством, що проводить відбір.

Для забезпечення належного рівня якості відбору рекомендовано проводити постійний збір та аналіз інформації стосовно якості результатів відбору та якості процесу відбору.

За результатами перевірки якості відбору складається аналітичний звіт, який за необхідністю включає план заходів стосовно вдосконалення процесу відбору.

Заступник директора
департаменту аеронавігації
та зовнішніх зв'язків





В.М. Сімак

{Текст взято з сайту Державіаслужби України http://www.avia.gov.ua}

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: