open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
14.01.2008 N в-120/01

Стосовно дотримання процедур

державних закупівель

(відповідно до ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти") ( 1490-14 )
Підстава: в порядку здійснення громадського контролю
відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
Загальна інформація:
1. Інформація про Замовника: Назва: Державний департамент України з питань виконання
покарань. Адреса: 04050, м. Київ, вул. Мельникова, 81, тел.:
(044) 481-05-97, 481-05-44.
2. Відповідальний за проведення торгів: Годунко Василь
Адамович.
3. Предмет закупівлі: борошно пшеничне 1 і 2 сортів.
4. Процедура закупівлі: відкриті торги із зменшенням ціни.
5. Джерело фінансування закупівель: кошти державного бюджету.
6. Очікувана вартість закупівлі: 9 600 000,00 грн.
7. Період здійснення процедури закупівлі: початок -
24.09.2007 р., закінчення - 03.12.2007 р. Для розгляду та дослідження надано копії наступних
матеріалів:
1. Оголошення про заплановану закупівлю N 39064207,
опубліковане в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України
від 24.09.2007 р. N 39 (110) - 1 арк.;
2. Оголошення про заплановану закупівлю N 7337776,
опубліковане у Спеціалізованому друкованому засобі масової
інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує
інформацію виключно з питань державних закупівель від
24.09.2007 р. N 39 (76) - 1 арк.;
3. Оголошення про заплановану закупівлю N М-39-033-07
опубліковане у міжнародному інформаційному бюлетені, що видає
Тендерна палата України, "International Edition Ukrainian Public
Procurements" від 24.09.2007 р. N 39 (62) - 1 арк.;
4. Тендерна документація на закупівлю борошна пшеничного
1, 2 сортів від 04.09.2007 р. б/н- 12 арк.;
5. Протокол розкриття тендерних пропозицій від 09.10.2007 р.
N 36-7 арк.;
6. Протокол оцінки тендерних пропозицій від 24.10.2007 р.
N 102-8 арк.;
7. Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі,
опубліковане у інформаційному бюлетені Тендерної палати України
від 03.12.2007 р. N 49 (120), оголошення N 49108207Р - 1 арк.;
8. Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі,
опубліковане у Спеціалізованому друкованому засобі масової
інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує
інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву,
яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель
від 03.12.2007 р. N 49 (86), оголошення N 8678295 - 1 арк.;
9. Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі
N М-49-163-07Р, опубліковане у міжнародному інформаційному
бюлетені, що видає Тендерна палата України, "International Edition
Ukrainian Public Procurements" від 03.12.2007 р. N 49 (72) -
1 аркуш.
Завдання сформульоване таким чином: надати висновок про законність та обґрунтованість проведення
процедури закупівлі Державним департаментом України з питань
виконання покарань з придбання борошна пшеничного 1, 2 сортів.
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній
частині висновку. При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо
закупівлі Державним департаментом України з питань виконання покарань
(далі - Замовник) оголошення про проведення відкритих торгів із
зменшенням ціни опубліковано: - в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України
від 24.09.2007 р. N 39 (110), оголошення N 39064207; - у Спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із
загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію
виключно з питань державних закупівель від 24.09.2007 р.
N 39 (76), оголошення N 7337776; - у міжнародному інформаційному бюлетені, що видає Тендерна
палата України,"International Edition Ukrainian Public
Procurements" від 24.09.2007 p. N 39 (62) оголошення
N М-39-033-07. Також оголошення про заплановану закупівлю оприлюднено на
сайті www.zakupivli.com код ZPAC/U 1250. Відповідно до вимог ч. 3 ст. 19 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) (далі -
Закон) строк для подання тендерних пропозицій має становити
30 календарних днів від дати опублікування оголошення про
проведення торгів в інформаційному бюлетені, що видає Тендерна
палата України. В окремих випадках цей строк може бути скорочено
до 15 календарних днів. Так, в оголошенні кінцевий термін для
подання тендерних пропозицій встановлено 09.10.2007 р.
або скорочено до 15 календарних днів.
2. Тендерна документація Тендерна документація із закупівлі борошна пшеничного
1 і 2 сортів, що надана на дослідження, не відповідає вимогам
статей 21, 23, 26, 26-1, 29, 34 Закону ( 1490-14 ), а саме: - в порушення вимог ч. 6 ст. 21 Закону ( 1490-14 ) тендерна
документація не затверджена тендерним комітетом замовника. На дослідження надано тендерну документацію, затверджену
заступником голови тендерного комітету Оленцевич А.Е., проте
відповідно до вимог ч. 6 ст. 21 Закону ( 1490-14 ) тендерна
документація затверджується тендерним комітетом замовника. - у п. 12.5 тендерної документації визначено, що тендерне
забезпечення буде повернено учаснику торгів протягом
10 календарних днів після настання підстави для повернення
всупереч вимог ч. 6 ст. 23 Закону ( 1490-14 ), відповідно до якої
строк обчислюється з дня настання підстави для повернення
тендерного забезпечення; - в порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону ( 1490-14 ) у додатку
N 4 до тендерної документації "Критерії та методика оцінки
тендерних пропозицій" до критеріїв оцінки не включено обов'язкові
критерії: умови розрахунків, строк поставки (виконання); - в порушення вимог ст. 26-1 Закону ( 1490-14 )
у п. 23 тендерної документації не вказано Антимонопольний комітет
України як орган влади, якому надається інформація щодо розгляду
та оцінки тендерних пропозицій до укладання договору про
закупівлю; - у п. 28.2 тендерної документації визначено, що договір про
закупівлю укладається не раніше, ніж через 5 робочих днів після
надсилання акцепту та повідомлення про результати торгів всупереч
вимог ч. 2 ст. 29 Закону ( 1490-14 ), відповідно до яких строк
обчислюється з дня відправлення письмового повідомлення всім
учасникам; - в порушення вимог ч. 2 ст. 34 Закону ( 1490-14 ) у додатку
б/н до тендерної документації до основних умов, які обов'язково
будуть включені до договору про закупівлю, не включено всі істотні
умови договору, а саме: можливість зменшення обсягів закупівлі
залежно від реального фінансування видатків; умови договору про
закупівлю не повинні змінюватися після його підписання. Відповідно до технічних вимог тендерної документації, до
закупівлі планується борошно пшеничне в кількості 6000 тонн, у
тому числі: - борошно пшеничне 1 сорту 3000 тонн; - борошно пшеничне 2 сорту 3000 тонн. При цьому учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції
по окремих частинах предмета закупівлі. Окремою частиною предмета
закупівлі є обсяг поставки - 500 тонн. Відповідно до Додатка N 4 "Критерії та методика оцінки
тендерних пропозицій" тендерної документації оцінку тендерних
пропозицій передбачено здійснювати наступним чином: - визначення переможців на поставку борошна пшеничного
1 сорту здійснюється окремо за накопичувальним принципом по
запропонованих обсягах товару; - першим переможцем на поставку борошна пшеничного 1 сорту
обирається учасник, який, після процедури зменшення ціни
запропонував найменшу ціну за одиницю товару, і його пропозиція
акцептується на обсяг поставки 500 тонн; - послідуючі переможці обираються за наступними найменшими
цінами в порівнянні з запропонованими цінами, що залишилися; - порівняння цін і накопичення обсягу поставки здійснюється
доти, доки залишаються пропозиції для порівняння або не буде
набрано обсяг 3000 тонн; - визначення переможців на поставку борошна пшеничного
2 сорту здійснюється аналогічно визначенню переможців на поставку
борошна пшеничного 1 сорту. Відповідно до ст. 1 Закону ( 1490-14 ) переможець процедури
закупівлі - це учасник, тендерна пропозиція якого в результаті
оцінки визнана найкращою та акцептована. Отже, в порушення ст. 1 Закону ( 1490-14 ) Замовником
передбачено обрання переможцем не тільки учасника, тендерна
пропозиція якого в результаті оцінки визнана найкращою та
акцептована, але й інших учасників за наступними максимальними
кількостями балів. Крім того, методика оцінки передбачає одночасне оцінювання
всіх тендерних пропозицій, а не оцінювання окремого лоту, який
становить 500 тонн. Тобто, з одного боку, Замовником надано можливість учасникам
подавати тендерні пропозиції по окремих частинах предмету
закупівлі, а з іншого, методика оцінки не передбачає оцінювання
окремих частин предмету закупівлі. Отже, в порушення вимог ст. 2-1 Закону Замовником в тендерній
документації передбачена необ'єктивна та упереджена методика
оцінки тендерних пропозицій.
3. Подання та розкриття тендерних пропозицій На дослідження надано протокол розкриття тендерних пропозицій
від 09.10.2007 р. N 36. Відповідно до вищезазначеного протоколу
розкриття на участь у торгах надійшли тендерні пропозиції від
дев'яти учасників, а саме: Товариства з обмеженою відповідальністю
"Фермер-сервіс", Товариства з обмеженою відповідальністю "Група
"АЮВІН", Товариства з обмеженою відповідальністю "Донской",
Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерготранс", Товариства
з обмеженою відповідальністю "ВКФ ВІКО", Товариства з обмеженою
відповідальністю "Гал-Агропром", Товариства з обмеженою
відповідальністю "Украгрокапітал", Фізичної особи - підприємця
Блошко В.М., Державного підприємства "Департаментсервіс". Цінові пропозиції учасників викладені в Таблиці N 1.
Таблиця N 1 "Цінові пропозиції учасників"
------------------------------------------------------------------ | Найменування | Сорт |Кількість,| Кінцева | Кінцева | | учасника | борошна | тонн | ціна за | загальна | | |пшеничного| |тонну, грн.|вартість, грн.| |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ | 1 сорт | 500 | 2000,00 | 1 000 000,00 | |"Фермер-сервіс"|----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1950,00 | 975 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ "Група | 1 сорт | 500 | 2050,00 | 1 025 000,00 | |"АЮВІН" |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | - | - | - | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ "Донской" | 1 сорт | - | - | - | | |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1900,00 | 950 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ | 1 сорт | 500 | 2150,00 | 1 075 000,00 | |"Енерготранс" |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1900,00 | 950 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ "ВКФ ВІКО" | 1 сорт | 500 | 2050,00 | 1 025 000,00 | | |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1899,00 | 949 500,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ | 1 сорт | 500 | 2045,00 | 1 022 500,00 | |"Гал-Агропром" |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1900,00 | 950 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ТОВ | 1 сорт | 500 | 2050,00 | 1 025 000,00 | |"Украгро- |----------+----------+-----------+--------------| |капітал" | 1 сорт | 500 | 2200,00 | 1 100 000,00 | | |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 2050,00 | 1 025 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ФОП Блошко В.М.| 1 сорт | 500 | 2045,00 | 1 022 500,00 | | |----------+----------+-----------+--------------| | | 2 сорт | 500 | 1898,00 | 949 000,00 | |---------------+----------+----------+-----------+--------------| |ДП | 1 сорт | 500 | 1999,00 | 999 500,00 | |"Департамент- |----------+----------+-----------+--------------| |сервіс" | 2 сорт | 500 | 1750,00 | 875 000,00 | ------------------------------------------------------------------
При дослідженні вищезазначеного протоколу виявлено, що
процедура розкриття тендерних пропозицій відбулась з порушеннями
вимог статей 18, 27 Закону, а саме: - в порушення вимог ч. 1 ст. 18 Закону ( 1490-14 ) Замовником
до участі у торгах допущено учасників ДП "Департаментсервіс" та
СПД-ФО Блошко В.М., інформація про яких відсутня в тематичному
каталозі учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата
України; - в порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону ( 1490-14 ) Замовником
не відхилено тендерні пропозиції учасників СПД-ФО Блошко В.М. та
ДП "Департаментсервіс" через відсутність в каталозі інформації про
учасника, який подав тендерну пропозицію. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 28 Закону ( 1490-14 ) торги
відміняються частково (за лотом), якщо було подано менше трьох
тендерних пропозицій до відповідного лота. Враховуюче те, що окремою частиною предмету закупівлі є обсяг
поставки - 500 тонн, то до кожного лоту в 500 тонн повинно бути
подано не менше трьох тендерних пропозицій. Тобто, до кожного сорту борошна обсягом поставки в 3000 тонн
повинно бути подано не менше ніж 18 тендерних пропозицій. При цьому по борошну пшеничному 1 сорту подано 9 тендерних
пропозицій, а по борошну пшеничному 2 сорту подано 8 тендерних
пропозицій. Отже, відповідно до вимог ч. 1 ст. 28 Закону ( 1490-14 )
Замовнику необхідно було відмінити торги частково за 3 лотами
борошна пшеничного 1 сорту та за 4 лотами борошна пшеничного
2 сорту через подання менше трьох тендерних пропозицій до
відповідного лоту.
4. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця На дослідження надано протокол оцінки тендерних пропозицій
від 24.10.2007 р. N 102. Згідно із даним протоколом до оцінки
допущено тендерні пропозиції восьми учасників; тендерну пропозицію
Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермер-Сервіс" відхилено
у зв'язку з невідповідністю вимогам тендерної документації. Відповідно до вказаного протоколу Замовником обрано
переможців відкритих торгів із зменшенням ціни на закупівлю
борошна пшеничного. Інформація щодо переможців торгів представлена
в Таблиці N 2.
Таблиця N 2 "Інформація щодо переможців торгів"
------------------------------------------------------------------ | Найменування | Сорт | Обсяг |Ціна за 1 | Загальна | | переможця | борошна |закупівлі,| тонну, | сума | | |пшеничного | т | грн. |закупівлі, | | | | | | грн. | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |ДП "Департамент- | 1 | 500 | 1999,00 |999 500,00 | |сервіс" | | | | | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |ДП "Департамент- | 2 | 500 | 1750,00 |875 000,00 | |сервіс" | | | | | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |ТОВ "Гал-Агропром"| 2 | 500 | 1900,00 |950 000,00 | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |СПД-ФО | 2 | 500 | 1898,00 |949 000,00 | |Блошко В.М. | | | | | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |ТОВ "ВКФ "Віко" | 2 | 500 | 1899,00 |949 500,00 | |------------------+-----------+----------+----------+-----------| |ТОВ "Енерготранс" | 2 | 500 | 1900,00 |950 000,00 | ------------------------------------------------------------------
Відповідно до протоколу оцінки, тендерну пропозицію
ТОВ "Фермер-сервіс" відхилено на підставі ч. 1 ст. 27 Закону
( 1490-14 ) через невідповідність її вимогам, встановленим
тендерною документацією; за лотами N 2, 3, 4, 5, 6, 12 торги
визнано такими, що не відбулися на підставі ч. 2 ст. 28 Закону,
так як здійснення закупівлі перестало відповідати державним
потребам. При дослідженні вищезазначеного протоколу виявлено, що
процедура оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця
відбулась з порушенням статей 18, 26, 28 Закону ( 1490-14 ),
а саме: - в порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону ( 1490-14 ) до оцінки
допущено учасників, тендерні пропозиції яких повинні бути
відхилені, а саме пропозиції учасників ДП "Департаментсервіс" та
СПД-ФО Блошко В.М.; - в порушення вимог ч. 1 ст. 18 Закону ( 1490-14 )
переможцями торгів визначено, зокрема, учасників -
ДП "Департаментсервіс" та СПД-ФО Блошко В.М., інформація про яких
відсутня в тематичному каталозі учасників процедур закупівель, що
видає Тендерна палата України.
5. Інформування про результати торгів Надані для дослідження матеріали щодо проведення процедури
відкритих торгів із зменшенням ціни на закупівлю борошна
пшеничного 1 і 2 сортів вказують на порушення Замовником вимог ч.
1 ст. 29-1 Закону ( 1490-14 ), якою визначено, що оголошення про
результати проведення торгів оприлюднюється і публікується в
інформаційних системах в мережі Інтернет, у спеціалізованих
друкованих засобах масової інформації, в інформаційному бюлетені
та міжнародному бюлетені, що видає Тендерна палата України,
протягом 10 календарних днів після укладення договору про
закупівлю. Так, договори про закупівлю укладено 05.11.2007 р.,
оголошення опубліковано 03.12.2007 р., тобто на 18 календарних
днів пізніше, встановленого Законом строку. Оголошення про результати закупівлі борошна пшеничного 1 і 2
сортів було опубліковано Замовником: - в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України
від 03.12.2007 р. N 49 (120), оголошення N 49108207Р; - у Спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із
загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію
виключно з питань державних закупівель від 03.12.2007 р.
N 49 (86), оголошення N 7337776; - у міжнародному інформаційному бюлетені, що видає Тендерна
палата України, "International Edition Ukrainian Public
Procurements" від 03.12.2007 р. N 49 (72), оголошення
N М-49-163-07Р. Також, оголошення про результати закупівлі оприлюднено на
сайті www.zakupivli.com код VAC/DE 1609.
6. Укладання договору В порушення вимог ч. 6 ст. 34 Закону ( 1490-14 ) Замовником
не надіслано Тендерній палаті України інформацію щодо укладеного
договору протягом 5 робочих днів з моменту його укладення. Згідно з інформацією про результати проведеної процедури
закупівлі, зазначеною в оприлюдненому оголошенні N 49108207Р за
результатами торгів Замовником укладено договори з: - ТОВ "ВКФ "Віко", договір від 05.11.2007 р. на загальну суму
949 500,00 грн.; - ТОВ "Енерготранс", договір від 05.11.2007 р. на загальну
суму 950 000,00 грн.,; - СПД-ФО Блошко В.М., договір від 05.11.2007 р. на загальну
суму 949 000,00 грн.; - ТОВ "Гал-Агропром", договір від 05.11.2007 р. на загальну
суму 950 000,00 грн.; - ДП "Департаментсервіс", договір від 05.11.2007 р. на
загальну суму 1 874 500,00 гривень. Загальна вартість укладених договорів між Замовником та
переможцями складає 5 673 000,00 гривень. Договори про закупівлю було укладено за результатами
процедури закупівлі, проведеної з порушенням вимог статей 26,
29-1 Закону ( 1490-14 ), що відповідно до ч. 3 ст. 34 Закону є
підставою для визнання даних договорів недійсними.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів
стосовно проведення Державним департаментом України з питань
виконання покарань відкритих торгів із зменшенням ціни на
закупівлю борошна пшеничного 1 і 2 сортів встановлено, що
закупівля здійснена з порушеннями вимог чинного законодавства у
сфері державних закупівель, а саме: - ч. 1 ст. 18 Закону ( 1490-14 ) до участі у торгах допущено
учасників, інформація про яких відсутня в тематичному каталозі
учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України; - ч. 6 ст. 21 Закону ( 1490-14 ) тендерна документація не
затверджена тендерним комітетом замовника; - ч. 6 ст. 23 Закону ( 1490-14 ) у п. 12.5 тендерної
документації визначено, що тендерне забезпечення буде повернено
учаснику торгів протягом 10 календарних днів після настання
підстави для повернення всупереч визначеним умовам Закону,
відповідно до яких строк обчислюється з дня настання підстави для
повернення тендерного забезпечення; - ч. 7 ст. 26 Закону ( 1490-14 ) щодо допущення до оцінки
учасника, тендерна пропозиція якого повинна бути відхилена; - ст. 1 Закону ( 1490-14 ) щодо передбачення Замовником у
тендерній документації обрання переможцем не тільки учасника,
тендерна пропозиція якого в результаті оцінки визнана найкращою та
акцептована, але й інших учасників за наступними максимальними
кількостями балів; - ст. 2-1 Закону ( 1490-14 ) щодо передбачення Замовником в
тендерній документації необ'єктивної та упередженої методики
оцінки тендерних пропозицій; - ч. 7 ст. 26 Закону ( 1490-14 ) у додатку N 4 до тендерної
документації "Критерії та методика оцінки тендерних пропозицій" до
критеріїв оцінки не включено обов'язкові критерії: умови
розрахунків, строк поставки (виконання); - ст. 26-1 Закону ( 1490-14 ) у п. 23 тендерної документації
не вказано Антимонопольний комітет України як орган влади, якому
надається інформація щодо розгляду та оцінки тендерних пропозицій
до укладання договору про закупівлю; - ч. 1 ст. 27 Закону ( 1490-14 ) щодо невідхилення Замовником
тендерних пропозицій учасників; - ч. 1 ст. 28 Закону ( 1490-14 ) Замовником не відмінено
торги у зв'язку з поданням менше ніж трьох тендерних пропозицій до
відповідного лота; - ч. 2 ст. 29 Закону ( 1490-14 ) у п. 28.2 тендерної
документації визначено, що договір про закупівлю укладається не
раніше, ніж через 5 робочих днів після надсилання акцепту та
повідомлення про результати торгів всупереч визначеним умовам
Закону, відповідно до яких строк обчислюється з дня відправлення
письмового повідомлення всім учасникам; - ч. 1 ст. 29-1 Закону ( 1490-14 ) оголошення про результати
процедури закупівлі опубліковано Замовником пізніше ніж через
10 календарних днів після укладання договору; - ч. 2 ст. 34 Закону ( 1490-14 ) у додатку б/н до тендерної
документації до основних умов, які обов'язково будуть включені до
договору про закупівлю, не включено всі істотні умови договору, а
саме: можливість зменшення обсягів закупівлі залежно від реального
фінансування видатків; умови договору про закупівлю не повинні
змінюватися після його підписання. Договори про закупівлю борошна пшеничного від 05.11.2007 р.
було укладено за результатами процедури закупівлі, проведеної з
порушенням вимог статей 26, 29-1 Закону ( 1490-14 ), що відповідно
до ч. 3 ст. 34 Закону є підставою для визнання даних договорів
недійсними. Дії тендерного комітету Державного департаменту України з
питань виконання покарань можуть містити ознаки суспільно
небезпечних діянь, визначених статтею 364 Кримінального кодексу
України ( 2341-14 ).
Голова правління В.С.Лаба

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: