open
  • PDF
  • DOC
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Чинний
                             
                             
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
СХВАЛЕНО

Методологічною радою

ГоловКРУ України

протокол,

18.08.2003 N 6

РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо виявлення та інформування

про фінансові операції, які підлягають

фінансовому моніторингу

Рекомендації щодо виявлення та інформування про фінансові
операції, які підлягають фінансовому моніторингу (Рекомендації),
розроблено відповідно до Указу Президента України від
22.07.2003 р. N 740/2003 ( 740/2003 ) "Про заходи щодо розвитку
системи протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних
злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму", Закону України від
28.11.2002 р. N 249 ( 249-15 ) "Про запобігання та протидію
легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом",
постанови Кабінету Міністрів України та Національного банку
України від 28.08.2001 р. N 1124 ( 1124-2001-п ) "Про Сорок
рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з
відмиванням грошей (FATF)", наказу ГоловКРУ України від
29.07.2003 р. N 172 та інших нормативно-правових актів.
1. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕРМІНІВ,

ЩО ВЖИВАЮТЬСЯ В РЕКОМЕНДАЦІЯХ
доходи - будь-яка економічна вигода, одержана внаслідок
вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння (за яке
Кримінальним кодексом ( 2341-14 ) передбачена відповідальність),
що передує легалізації (відмиванню доходів), яка може складатися з
матеріальної власності чи власності, що виражена в правах, а також
включає рухоме чи нерухоме майно та документи, які підтверджують
право на таку власність або частку в ній;
легалізація (відмивання) доходів - вчинення дій, спрямованих
на приховування чи маскування незаконного походження коштів або
іншого майна чи володіння ними, прав на такі кошти або майно,
джерела їх походження, місцезнаходження, переміщення, а також
набуття, володіння або використання коштів чи іншого майна, за
умови усвідомлення особою, що вони були доходами, з метою надання
правомірного вигляду володінню, користуванню або розпорядженню
цими доходами;
фінансова операція - будь-яка операція, пов'язана зі
здійсненням або забезпеченням здійснення платежу суб'єктами
господарювання, зокрема: - внесення або зняття депозиту (внеску, вкладу); - переказ грошей з рахунка на рахунок; - обмін валюти; - надання послуг з випуску, купівлі або продажу цінних
паперів та інших видів фінансових активів; - надання або отримання позики або кредиту; - страхування (перестрахування); - надання фінансових гарантій та зобов'язань; - довірче управління портфелем цінних паперів; - фінансовий лізинг; - здійснення випуску, обігу, погашення (розповсюдження)
державної та іншої грошової лотереї; - надання послуг з випуску, купівлі, продажу і обслуговування
чеків, векселів, платіжних карток, грошових поштових переказів та
інших платіжних інструментів; - відкриття рахунка;
об'єкти контролю - суб'єкти господарювання (підприємства,
установи і організації незалежно від форми власності), у яких
органами ДКРС на законних підставах здійснюються контрольні
заходи;
обов'язковий фінансовий моніторинг - сукупність заходів
Державного департаменту фінансового моніторингу при Міністерстві
фінансів України з аналізу інформації щодо фінансових операцій, що
надається уповноваженими органами, а також заходів з перевірки
такої інформації відповідно до законодавства України.
2. ФІНАНСОВІ ОПЕРАЦІЇ, ЯКІ ПІДЛЯГАЮТЬ

ОБОВ'ЯЗКОВОМУ ФІНАНСОВОМУ МОНІТОРИНГУ
Фінансова операція, яка здійснена об'єктом контролю, підлягає
обов'язковому фінансовому моніторингу (ст. 11 Закону України "Про
запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом" від 28.11.2002 р. N 249 ( 249-15 ),
якщо сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує
80 тис. грн. або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті,
еквівалентну 80 тис. грн., та має одну або більше ознак, наведених
нижче: переказ грошових коштів на анонімний (номерний) рахунок за
кордон і надходження грошових коштів з анонімного (номерного)
рахунка з-за кордону, а також переказ коштів на рахунок, відкритий
у фінансовій установі в країні, що віднесена розпорядженням
Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. N 77 ( 77-2003-р ) до
переліку офшорних зон (станом на 12.08.2003 р.: острови Гернсі,
Джерсі, Мен, Олдерні; Бахрейн, Беліз, Панама, Андорра, Гібралтар,
Монако, Ангілья, Антигуа і Барбуда, Аруба, Багамські Острови,
Барбадос, Бермудські острови, Британські Віргінські Острови,
Віргінські Острови (США), Гренада, Кайманові Острови, Монтсеррат,
Нідерландські Антильські Острови, Пуерто-Рико, Сент-Вінсент і
Гренадини, Сент-Кітс і Невіс, Сент-Люсія, Співдружність Домініки,
Теркс і Кайкос, Ліберія, Сейшельські Острови, Вануату, Маршальські
Острови, Науру, Ніуе, Острови Кука, Самоа, Мальдівська Республіка)
- абз. 1, ч. 1, ст. 11; купівля (продаж) чеків, дорожніх чеків або інших подібних
платіжних засобів за готівку - абз. 2, ч. 1, ст. 11; зарахування або переказ грошових коштів, надання або
отримання кредиту (позики), проведення фінансових операцій з
цінними паперами у разі, коли хоча б одна зі сторін є фізичною або
юридичною особою, що має відповідну реєстрацію, місце проживання
чи місце знаходження в країні (на території), яка не бере участь в
міжнародному співробітництві у сфері запобігання та протидії
легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та
фінансуванню тероризму, або однією зі сторін є особа, що має
рахунок в банку, зареєстрованому у вищезазначеній країні (на
вищезазначеній території). Перелік таких країн (територій)
визначається відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів
України від 17.07.2003 р. N 419 ( 419-2003-р ) "Про перелік країн
(територій), які не беруть участі в міжнародному співробітництві у
сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинними шляхом, і фінансуванню тероризму", яке
розроблено на основі переліків, затверджених міжнародними
організаціями, діяльність яких спрямована на протидію легалізації
(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню
тероризму (станом на 12.08.2003 р.: Гватемала, Єгипет, Індонезія,
М'янма, Науру, Нігерія, Острови Кука, Філіппіни) - абз. 3, ч. 1,
ст. 11; переказ коштів у готівковій формі за кордон з вимогою видати
одержувачу кошти готівкою - абз. 4, ч. 1, ст. 11; зарахування на рахунок коштів у готівковій формі з їх
подальшим переказом того ж або наступного операційного дня іншій
особі - абз. 5, ч. 1, ст. 11; зарахування грошових коштів на рахунок чи списання грошових
коштів з рахунка юридичної особи, період діяльності якої не
перевищує трьох місяців з дня її реєстрації, або зарахування
грошових коштів на рахунок чи списання грошових коштів з рахунка
юридичної особи у разі, якщо операції на зазначеному рахунку не
проводилися з моменту його відкриття - абз. 6, ч. 1, ст. 11; відкриття рахунка з внесенням на нього коштів на користь
третьої особи - абз. 7, ч. 1, ст. 11; переказ особою, за відсутності зовнішньоекономічного
контракту, коштів за кордон - абз. 8, ч. 1, ст. 11; придбання особою цінних паперів за готівку - абз. 11, ч. 1,
ст. 11; виплата фізичній особі страхового відшкодування або отримання
страхової премії - абз. 12, ч. 1, ст. 11; виплата особі виграшу в лотерею, казино або в іншому
гральному закладі - абз. 13, ч. 1, ст. 11; розміщення дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та
інших цінностей в ломбард - абз. 14, ч. 1, ст. 11.
У разі виявлення органами ДКРС під час здійснення контрольних
заходів наведених вище фінансових операцій (які тривають на момент
проведення контрольного заходу, або вчинені протягом півроку до
початку контрольного заходу) невідкладно складається проміжний
акт, який підписується ревізором і керівником об'єкта контролю. В
акті зазначається: коли, ким та на якій підставі проводиться
контрольний захід, який об'єкт перевіряється, а також наводиться
детальний опис фінансових операцій, які підлягають обов'язковому
фінансовому моніторингу. При написанні акта такі терміни, як
"моніторинг", "легалізація", "відмивання" тощо не вживаються. В
акті не робиться також жодних висновків щодо фінансових операцій,
про які зазначається в ньому.
Після підписання проміжного акта керівником об'єкта контролю,
ревізором у той же день готується за встановленою формою (форма
додається) інформація про виявлені та зафіксовані в акті фінансові
операції, які підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу. Не
пізніше наступного робочого дня після підписання проміжного акта
зазначена інформація за підписом керівника контрольно-ревізійного
підрозділу ДКРС подається в електронному вигляді (у разі
відсутності електронної пошти - факсом) до Головного
контрольно-ревізійного управління України (Управлінню забезпечення
взаємодії з правоохоронними органами та апеляцій).
Рішення щодо можливості віднесення зафіксованих у проміжному
акті фінансових операцій до таких, що підлягають обов'язковому
фінансовому моніторингу, приймається керівниками
контрольноревізійних підрозділів.
У разі проведення контрольних заходів за дорученням
правоохоронних органів, останнім проміжний акт та інформація про
фінансові операції, які підлягають обов'язковому фінансовому
моніторингу, в порядку, передбаченому для надання такої інформації
до ГоловКРУ, не подаються. У таких випадках інформування
правоохоронного органу про результати проведеного контрольного
заходу та надання акта (довідки), у яких стисло зазначається і про
факти, зафіксовані у проміжному акті, та інших матеріалів (в тому
числі проміжного акта й інформації, поданої до ГоловКРУ)
здійснюється відповідно до вимог Інструкції про організацію
проведення ревізій і перевірок органами державної
контрольно-ревізійної служби в Україні за зверненнями
правоохоронних органів, затвердженої наказом ГоловКРУ від
26.11.99 р. N 107 ( z0906-99 ).
3. ФІНАНСОВІ ОПЕРАЦІЇ,

ЯКІ ПІДЛЯГАЮТЬ ПОГЛИБЛЕНОМУ ВИВЧЕННЮ

ПОСАДОВИМИ ОСОБАМИ ОРГАНІВ ДКРС
У разі, коли працівники органів ДКРС при здійсненні
контрольних заходів мають вмотивовані підстави вважати, що певні
фінансові операції (які не підлягають обов'язковому фінансовому
моніторингу) з ознаками, наведеними нижче, здійснюються об'єктом
контролю з метою легалізації (відмивання) доходів, такі фінансові
операції (незалежно від суми коштів) підлягають поглибленому
вивченню.
До фінансових операцій, які підлягають поглибленому вивченню,
належать операції за наявності таких ознак (ст. 12 Закону України
"Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом" від 28.11.2002 р. N 249 ( 249-15 ):
3.1. Фінансова операція має заплутаний або незвичний характер
та не має очевидного економічного сенсу або очевидної законної
мети, зокрема: а) проведення об'єктом контролю фінансових операцій, за якими
він погоджується на отримання процентів по депозиту, нижчих за
процентну ставку, що встановлена на поточний момент, або сплату
комісій (плати за здійснення окремих операцій з його коштами) у
розмірах більших, ніж визначені за тотожними операціями на
поточний момент - підпункт "а", п. 1, ч. 1, ст. 12; б) внесення об'єктом контролю у раніше узгоджену схему
проведення операції безпосередньо перед початком її реалізації
значних змін, що особливо стосуються напряму руху грошових коштів
або іншого майна, в тому числі неодноразова зміна банківських
реквізитів бенефіціара (особи, якій призначений платіж або на
користь якої відкрито акредитив) після надання першого доручення
на переведення коштів або індосацію (передавання векселя іншій
особі за індосаментом) платіжних документів, надання доручення на
перерахування коштів бенефіціару через два та більше рахунки інших
осіб - підпункт "в", п. 1, ч. 1, ст. 12; в) надання об'єктом контролю інформації, яку неможливо
перевірити (у разі відсутності документів, необхідних для
перевірки зазначеної інформації) - підпункт "г", п. 1, ч. 1,
ст. 12; г) неможливість встановлення контрагентів об'єкта контролю;
направлення об'єктом контролю коштів на адресу іншої сторони
цивільно-правової угоди, внаслідок чого такі кошти повертаються
без виконання фінансової операції у зв'язку з незнаходженням такої
іншої сторони або у зв'язку з її відмовою щодо їх прийняття -
підпункт "ґ", п. 1, ч. 1, ст. 12; д) регулярне укладення об'єктом контролю строкових угод або
використання інших похідних фінансових інструментів, результатом
чого є постійний прибуток або постійні збитки об'єкта контролю -
підпункт "е", п. 1, ч. 1, ст. 12; е) здійснення об'єктом контролю неодноразового обміну цінних
паперів на інші цінні папери протягом поточного року без отримання
або надання грошових компенсацій, пов'язаних з таким обміном -
підпункт "є", п. 1, ч. 1, ст. 12; є) настання страхового випадку протягом короткого терміну,
який визначається спеціально уповноваженим органом виконавчої
влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, після
укладення страхової угоди - підпункт "ж", п. 1, ч. 1, ст. 12.
3.2. Невідповідність фінансової операції діяльності об'єкта
контролю, що встановлена статутними документами, зокрема: а) не пов'язане з діяльністю об'єкта контролю істотне
збільшення залишку коштів на його рахунку, який згодом
перераховується іншій особі або використовується з метою купівлі
іноземної валюти (з переказом на користь нерезидента), цінних
паперів на пред'явника - підпункт "а", п. 2, ч. 1, ст. 12; б) відсутність зв'язку між характером і родом діяльності
об'єкта контролю з послугами, які він надає - підпункт "б", п. 2,
ч. 1, ст. 12; в) зарахування на рахунок об'єкта контролю значної кількості
платежів від фізичних осіб на суму, що не перевищує 80 тис. грн.,
у тому числі через касу об'єкта контролю, якщо його діяльність не
пов'язана з наданням послуг населенню, збором обов'язкових або
добровільних платежів - підпункт "г", п. 2, ч. 1, ст. 12; г) істотне збільшення частки готівки, що надходить на рахунок
об'єкта контролю, якщо звичайними для його основної діяльності є
розрахунки в безготівковій формі - підпункт "ґ", п. 2, ч. 1,
ст. 12; д) розміщення на рахунку об'єкта контролю значної суми
готівкових коштів, не відповідної рівню доходів такого об'єкта, чи
отриманої у невідповідності до сфери діяльності об'єкта -
підпункт "д", п. 2, ч. 1, ст. 12; е) одноразовий продаж (купівля) об'єктом контролю великого
пакета цінних паперів, що вільно не обертаються на організованому
ринку, за умови, що такий об'єкт не є професійним учасником ринку
цінних паперів і цінні папери не передаються в погашення
простроченої заборгованості контрагента перед ним - підпункт "е",
п. 2, ч. 1, ст. 12.
3.3. Виявлення неодноразового здійснення фінансових операцій,
характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є
уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу, зокрема
регулярне зарахування на рахунок об'єкта контролю коштів у
готівковій формі з подальшим переказом усієї або більшої частини
суми протягом одного операційного дня або наступного за ним дня на
рахунок іншої особи, або за такою ж схемою регулярне перерахування
об'єктом контролю коштів - підпункт "а", п. 3, ч. 1, ст. 12. Поглиблене вивчення посадовими особами органів ДКРС може
здійснюватися й щодо інших фінансових операцій, стосовно яких є
підстави вважати, що вони здійснюються з метою легалізації
(відмивання) доходів. Поглиблене вивчення полягає у детальнішому та ретельнішому
аналізі в межах терміну проведення контрольного заходу руху коштів
за фінансовими операціями та осіб, з якими такі операції
проводились. За результатами контрольного заходу, під час якого
здійснювалось поглиблене вивчення окремих фінансових операцій, акт
(довідка) складаються на загальних підставах. За наявності обґрунтованих підстав, за результатами
контрольного заходу (після підписання акта (довідки) про те, що
фінансові операції (які тривають на момент проведення контрольного
заходу, або вчинені протягом півроку до початку контрольного
заходу) здійснювались об'єктом контролю з метою легалізації
(відмивання) доходів, ревізором готується за встановленою формою
(додається) інформація про такі операції. Не пізніше наступного
робочого дня після підписання акта (довідки) зазначена інформація
за підписом керівника підрозділу державної контрольно-ревізійної
служби подається в електронному вигляді (у разі відсутності
електронної пошти - факсом) до Головного контрольно-ревізійного
управління України (Управлінню забезпечення взаємодії з
правоохоронними органами та апеляцій). Рішення щодо можливості віднесення зафіксованих в акті
(довідці) фінансових операцій до таких, що здійснювались з метою
легалізації (відмивання) доходів і підлягають фінансовому
моніторингу, приймається керівниками контрольно-ревізійних
підрозділів. Інформування правоохоронних органів за результатами
контрольних заходів, проведених як за їх дорученнями, так і з
власної ініціативи, під час яких виявлено операції, які потребують
поглибленого вивчення, здійснюється відповідно до вимог Інструкцій
N 121 ( z0497-97 ), N 107 ( z0906-99 ).
4. ПОРЯДОК ІНФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО ДЕПАРТАМЕНТУ

ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ ПРО ФІНАНСОВІ ОПЕРАЦІЇ,

ЯКІ ПІДЛЯГАЮТЬ ФІНАНСОВОМУ МОНІТОРИНГУ
4.1. Управління забезпечення взаємодії з правоохоронними
органами та апеляцій ГоловКРУ здійснює аналіз отриманої від
відповідного підрозділу державної контрольно-ревізійної служби
інформації (а при необхідності і доданих матеріалів) про виявлені
фінансові операції, які за ознаками підлягають фінансовому
моніторингу. У разі підтвердження вказаної інформації Управління протягом
наступного робочого дня після її отримання здійснює відповідне
інформування Державного департаменту фінансового моніторингу
згідно з Угодою про співробітництво (взаємодію) між Державним
департаментом фінансового моніторингу та Головним
контрольноревізійним управлінням України від 08.08.2003 р. N 4/14.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOC
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
скопійовано Копіювати
Шукати у розділу