open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
20.03.2007 N 1/9-164
Міністерству освіти і науки

Автономної Республіки Крим,

управлінню освіти і науки

обласних, Київської та

Севастопольської міських

державних адміністрацій,

інститутам післядипломної

педагогічної освіти

Міністерство освіти і науки України надсилає Методичні
рекомендації щодо використання тестових технологій на уроках
природничих дисциплін та підготовки до зовнішнього незалежного
оцінювання з біології та хімії.
Заступник Міністра В.В. Тесленко

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо використання тестових технологій

на уроках природничих дисциплін

та підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання

з біології та хімії

Важливим чинником поліпшення якості освіти, забезпечення
рівного доступу до вищої освіти є зовнішнє незалежне оцінювання.
За останні роки накопичений досвід у проведенні зовнішнього
оцінювання з української мови, історії, математики. У цьому
навчальному році на Харківщині вперше буде проведено зовнішнє
оцінювання з природничих дисциплін: біології, фізики, хімії.
На сьогодні сформована нормативно-правова база з проведення
тестування: Указ Президента України від 4 липня 2005 року N 1013
( 1013/2005 ) "Про невідкладні заходи щодо забезпечення
функціонування та розвитку освіти в Україні", постанови Кабінету
Міністрів України від 25 серпня 2004 року N 1095 ( 1095-2004-п )
"Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та
моніторингу якості освіти" та N 1312 ( 1312-2005-п ) від 31 грудня
2005 року "Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього
незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти".
Процедура проведення зовнішнього незалежного оцінювання в
2007 році регламентується наказом Міністерства освіти і науки
України N 701 ( v_701290-06 ) від 13 жовтня 2006 року "Про
організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2007 році
зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти
випускників навчальних закладів системи загальної середньої
освіти".
Окрім цього, міністерством з метою розмежування повноважень
між інституціями, задіяними в організації та проведенні
зовнішнього незалежного оцінювання, подальшого розвитку системи
зовнішнього оцінювання в країні, видано наказ N 746
( v0746290-06 ) від 3 листопада 2006 року "Про організаційні
заходи щодо інституційного розвитку системи зовнішнього
незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти".
Відповідно до цих нормативних документів, у 2007 році
передбачається провести апробацію технології зовнішнього
незалежного оцінювання з природничих дисциплін, передбачається
охопити тестуванням 6 тисяч учнів, орієнтовно по дві тисячі на
кожен із предметів - біологію, фізику, хімію, за вибором учнів. З
2008 року передбачається широкомасштабне проведення зовнішнього
незалежного оцінювання з природничих дисциплін у всіх регіонах
країни.
Досвід попередніх років упровадження зовнішнього незалежного
оцінювання дозволив зробити певні узагальнення. По-перше, невміння
учнів працювати з тестовими завданнями та слабка обізнаність
учителів у використанні тестових технологій. По-друге, тестові
завдання найчастіше містять матеріал на закріплення знань, яким
недостатньо володіють наші учні. Адже, по-третє, аналіз відповідей
учасників тестування засвідчив, що переважна більшість учнів
правильно розв'язує лише репродуктивні завдання на відтворення
фактичних знань.
Враховуючи це, навчальні заклади системи середньої освіти
повинні допомогти учням належно підготуватися до участі у
зовнішньому незалежному оцінюванні. Учителям біології, хімії
доцільно протягом навчального року використовувати завдання у
формі тестів під час тематичного контролю знань і поточного
оцінювання. Окрім цього, тестові завдання можуть використовуватися
і на етапі актуалізації вивчення тієї чи іншої теми, на етапі
закріплення знань тощо. Така форма роботи не лише сприятиме
адаптуванню учнів до системи зовнішнього оцінювання, а й стане у
нагоді в повсякденній роботі вчителя, адже тести прості у
застосуванні, значно економлять час при проведенні опитування,
дозволяють використати його на інші форми роботи на уроці.
Окрім того, тестові завдання виконують не лише функцію
контролю якості знань, а й навчальні функції. Переваги
використання тестових завдань полягають у високій інформативності;
чіткій стандартизації процедури оцінювання, що створює однакові
умови для всіх учасників і зменшує вплив на результат сторонніх
факторів; простоті і доступності у використанні; однозначності
системи обробки та інтерпретації одержаних кількісних показників;
репрезентативності завдань.
Враховуючи усі зазначені вище переваги тестових форм
контролю, цей сучасний інструмент педагогічного оцінювання має
стати дієвим засобом роботи кожного вчителя природничих дисциплін.
Вчителі можуть або самостійно складати тестові завдання
відповідно до потреб або використовувати готові, компонуючи їх у
необхідну кількість варіантів тесту. Учителю біології, який обирає
шлях використання готових тестів, можна рекомендувати ряд збірок:
комплект "Готуємося до зовнішнього оцінювання з біології", авт.
Данилова О.В. та ін., К.:, Ґенеза, 2007; "Завдання для державної
підсумкової атестації з біології за курс старшої школи", авт.
Данилова О.В., Данилов С.А., К.:, Ґенеза, 2002, 2004, 2006;
"Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс
основної школи", авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С.,
Вихренко Т.О., К.: Ґенеза, 2002, 2004, 2006; "Тестові завдання.
Біологія", авт. Зуй В.Д., К.: Ґенеза, 1999, 2001; "Збірник задач і
вправ з біології", авт. Овчинніков С.О., К.: Ґенеза, 2000, 2001;
"Тестові завдання з біології", авт. Коцюбинська Н.П., К.: Ґенеза,
2003; "Сучасна біологія. Тести теоретичної частини міжнародних
біологічних олімпіад", авт. Страшко С.В., Животовська Л.А.,
Гринева М.В., К.: "Вища школа", 2006 та інші.
Учителю хімії можна рекомендувати використовувати збірки
завдань: комплект "Готуємося до зовнішнього оцінювання з хімії",
авт. Титаренко Н.В. та ін., К.:, Ґенеза, 2007; "Завдання і вправи
з хімії", авт. Ярошенко О.Г., Новицька В.І., Станіца, 2000;
"Перевір, як ти знаєш органічну хімію", авт. Ярошенко О.Г., К.:
Борисфен-М, 2000; "Органічна хімія", авт. Березан О.В., К.: АБРИС,
2000; "Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії",
авт. Буринська Н.М., Титаренко Н.В., К.: Перун, 2005; "Збірник
задач і вправ з неорганічної хімії", авт. Савчин М.М., К.: ВНТЛ,
1999; "Збірник задач і вправ з органічної хімії", авт.
Савчин М.М., К.: ВНТЛ, 2001; "1001 задача з хімії з відповідями,
вказівками, розв'язками", авт. Слєта Л.О., Чорний А.В.,
Холін Ю.В., К.: Ранок, 2000, 2005; "Тематичне оцінювання з хімії"
посібники для учнів 8 - 11 класів, авт. Дехтяренко С.Г.,
Хандожко І.М., К.: ЛІПС, 2004, 2005 та ін.
При доборі чи розробленні тестових завдань, які входять до
складу тесту, учителю слід враховувати певні правила.
По-перше, структура тесту залежить від мети тестової
перевірки знань. Поки у суспільстві існує хибна думка, що тести
дозволяють перевірити лише репродуктивні знання. Це пов'язано із
поверхневим ознайомленням із тестовими технологіями. Насправді
правильно розроблені тестові завдання дають можливість перевірити
не лише початкові, репродуктивні знання предмету, а й когнітивні
уміння на рівнях: знання, застосування та обґрунтування. Завдання
добираються залежно від того, що хоче перевірити учитель, який
рівень дослідити.
Рівень "знання" перевіряє базові знання учнів з біології чи
хімії, а саме знання фактів, понять, процесів тощо. Це
найпростіший рівень засвоєння предмета. Але здійснювати складні
види пізнавальної роботи учні зможуть лише оволодівши глибокими
знаннями та відповідними уміннями. Під час оцінювання цього рівня
від учнів очікується: вміння пригадати основні закономірності
біологічної чи хімічної науки; володіння термінологією, фактами,
поняттями; уміння узагальнювати, обирати відповідний науковий
апарат, обладнання, пристрої для вимірювання й експериментальної
діяльності тощо.
Завдання для оцінювання рівня "застосування" добираються або
складаються таким чином, щоб учні виявили вміння застосовувати
знання і розуміння понять у простих ситуаціях. Ці завдання
дозволяють перевірити уміння учнів порівнювати, протиставляти й
класифікувати, тлумачити наукову інформацію, а також
використовувати своє розуміння наукових понять і принципів для
знаходження рішення.
Рівень "обґрунтування" не обмежується перевіркою вмінь,
необхідних для розв'язання стандартних проблем. Завдання цього
рівня дозволяють перевірити: вміння, які потрібні при зіткненні з
незнайомими ситуаціями, складними задачами та багаторівневими
проблемами; здатність аналізувати проблему, добирати принципи, які
слід використати при вирішенні завдання; уміння вибрати та
застосувати відповідні рівняння, формули; спроможність зробити
висновки на основі наукових даних і фактів; розуміння причини й
наслідку дослідження; здатність оцінювати й приймати відповідні
рішення тощо.
Як конкретний приклад такого підходу проаналізуємо вимоги до
навчальних досягнень учнів при вивченні теми "Молекулярний рівень
організації життя". На рівні "знати" від учня вимагається:
засвоїти елементний склад організмів, класифікацію хімічних
елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, в тому
числі органогени, мікроелементи), їх роль в побудові молекул;
ідентифікувати неорганічні та органічні сполуки в організмах;
пояснити біологічну роль іонів (Na+, K+, Cl-, Ca2+, PO43-), роль
води та інших неорганічних речовин, властивості і біологічне
значення малих органічних молекул, будову, властивості і функції
макромолекул, біологічну роль вітамінів та гормонів; визначати
властивості ферментів та їх застосування у господарській
діяльності людини.
Рівень "застосування" передбачає наступні вимоги до вмінь
школярів: з'ясування наслідків неповноцінного раціону харчування
людини, недостатнього або надлишкового надходження в організм
хімічних елементів (I, F, Fe, Pb тощо), способи усунення їх
нестачі; розпізнання головних класів органічних сполук за їх
назвами, структурними формулами та властивостями; розв'язування
елементарних вправ з молекулярної біології; складання власного
раціону харчування; обережне використання харчових добавок;
оцінювання якості питної води; запобігання отруєнню солями важких
металів.
При дослідженні рівня "обґрунтування" від учнів очікуються
вміння: вирізняти складові молекулярного рівня організації живого
та їхні взаємозв'язки; довести єдність хімічного складу
організмів, єдність хімічного складу живої і неживої природи;
навести приклади і обґрунтувати відповідь щодо хімічної сталості
організмів; ідентифікувати джерела хімічних елементів для
організмів різних царств живої природи; співставити фізико-хімічні
властивості і біологічну роль води; оцінити значення просторової
організації макромолекул, її вплив на біологічні функції речовин;
зробити висновок щодо необхідності квотувати промислові викиди
країнами світу.
По-друге, завдання і відведений час на їх розв'язання повинні
відповідати віковим особливостям учнів. При доборі варіантів
завдань учителеві слід робити їх рівноцінними. Завдання повинні
формулюватися чітко, без зайвої інформації та деталізації. Бажано,
щоб запитання починалося із завдання: "Укажіть...", "Зазначте...",
"Оберіть..." тощо. До варіантів відповідей слід включати
дистрактори (неправильні варіанти), які є зрозумілими для учнів,
наближені до правильних і являють собою найпоширеніші помилки при
відповідях на подібні завдання. Такий підхід унеможливлює просте
відгадування учнями правильної відповіді та дозволяє глибше
перевірити рівень навчальних досягнень. Щодо кількості варіантів
відповідей, учням 10-11 класів варто пропонувати 4-5 варіантів
відповідей, учням 7-9 класів - 4 варіанти.
При визначенні рівня складності завдань можливо
використовувати поширений у світовій практиці принцип - повністю
правильно розв'язати весь набір тестів повинно близько 5 відсотків
учнів класу.
У міжнародній практиці на завдання закритого типу з вибором
однієї правильної відповіді з декількох наведених відводиться до 1
хвилини. На розв'язання завдань на встановлення відповідностей та
визначення послідовності можливо давати близько 1,5-2 хвилин.
Взагалі, учням 7-9 класів доцільно формувати тест з 25-30 завдань
на 35-40 хвилин уроку, учням 10-11 класів - з 35-40 завдань.
По-третє, вимоги до форми тестових завдань. Усі тестові
завдання поділяються на закриті та відкриті. Відкриті завдання -
це завдання, які не мають варіантів відповіді. Такі завдання
потребують більше часу для перевірки, але дозволяють перевірити
уміння коротко висловлювати свою думку, побачити хід роздумів
дитини. Дієвість цих завдань значною мірою залежить від
правильного формулювання та чіткого розуміння вчителем, що він
хоче отримати у кінцевому результаті. Перед включенням таких
завдань до тесту рекомендуємо скласти алгоритм оцінювання
відповіді. Наприклад, до завдання з біології: "Коротко
охарактеризуйте, як вплинуло на рослинний і тваринний світ
Австралії завезення переселенцями овець" можливо запропонувати
такий алгоритм оцінювання:
------------------------------------------------------------------ | Елементи знань |Кількість балів | |-----------------------------------------------+----------------| |Вказується про поїдання та витоптування вівцями| | |трави, що призвело до скорочення чисельності та| 1 | |знищення певних видів рослин | | |-----------------------------------------------+----------------| |Вказується про конкуренцію овець з місцевими | | |рослиноїдними тваринами, що, за допомогою | 1 | |людини, призвело до скорочення чисельності | | |окремих місцевих видів | | |-----------------------------------------------+----------------| |Вказується про ймовірність появи нових хвороб | | |серед тварин, збудників яких завезли разом з | 1 | |вівцями, що призведе до скорочення чисельності | | |певних місцевих видів | | |-----------------------------------------------+----------------| |Вказується, що скорочення чисельності місцевих | 1 | |видів рослиноїдних тварин призвело до | | |скорочення хижаків | | |-----------------------------------------------+----------------| | Разом | 4 | ------------------------------------------------------------------
Спрощеною формою таких завдань можна вважати відкриті
завдання з короткою відповіддю, у яких пропонується записати у
відповіді певне число чи слово. Така форма дозволяє включати до
тесту задачі, які треба розв'язати та вписати правильну відповідь
тощо.
Наприклад: зазначте, які типи гамет утворюють рослини з генотипом
AABb_______ (AB, Ab).
Найпоширенішими є закриті тестові завдання множинного вибору,
коли до завдання включено запитання та, як правило, 4-5
варіантів відповідей, з яких слід обрати одну або декілька
правильних.
Прикладом такого типу може слугувати завдання: Укажіть, що є головною функцією еритроцитів: а) перенесення поживних речовин від кишечнику до інших
органів; б) перенесення продуктів розпаду від органів до нирок; в) перенесення кисню від легень до органів; г) перенесення вуглекислого газу від органів до легень.
До закритих тестових завдань належать також, так звані,
альтернативні завдання. У них, крім питання, містяться два
взаємовиключаючі варіанти відповіді. Наприклад: зазначте, чи понизиться здатність інших аналізаторів
сприймати подразнення при пошкодженні одного з них? а) так; б) ні.
Окрім цього, існують тестові завдання на встановлення
відповідності. У таких завданнях у двох частинах пропонуються
переліки - з 3-4 тверджень з лівої частини та 4-5 з правої
частини, між якими треба встановити зв'язок. Наприклад:
Визначте відповідність між характеристиками та складовими
слухового аналізатора:
---------------------------------------------------------------------- |а) сприймають звукові подразнення | 1) слуховий нерв; | А | 3 | |б) проводить збудження в | 2) стремінце, коваделко,|---+---| |мозок | молоточок; | Б | 1 | |в) коливаються при | 3) волоскові клітини; |---+---| |коливаннях барабанної | 4) слуховий прохід; | В | 2 | |перетинки | 5) скронева зона кори |---+---| |г) здійснює розрізнення | великого мозку. | Г | 5 | |звукових подразнень | | | | ----------------------------------------------------------------------
Також існують завдання на відтворення послідовності. Сутність
цих завдань полягає в необхідності перекомбінувати наведені дані
або елементи. Наприклад: зазначте, у якій послідовності через частини ока проходить
промінь світла:
------------------------------------------------------------------ |а) кришталик | 1 | Б | |---------------------------------------------------+-----+------| |б) рогівка | 2 | В | |---------------------------------------------------+-----+------| |в) зіниця | 3 | А | |---------------------------------------------------+-----+------| |г) скловидне тіло | 4 | Г | |---------------------------------------------------+-----+------| |д) колбочки і палички | 5 | Д | ------------------------------------------------------------------
Слід зазначити, що будь-який з типів тестових завдань може
містити ілюстративну частину у вигляді фотографій, рисунків
біологічних чи хімічних об'єктів, схем, графіків чи діаграм. Такі
завдання дозволяють ще перевірити уміння читати та розуміти
графічні об'єкти.
При формуванні варіантів тестів для тематичного оцінювання чи
інших форм роботи учителю може допомогти знайомство з принципами
побудови тесту для зовнішнього незалежного оцінювання.
Зовнішнє незалежне оцінювання з біології є письмовим за
формою і складається з 60 питань у вигляді тестів. На їх
розв'язання відводиться 120 хвилин. До тестового зошита входять
питання різної форми. Переважну більшість складають закриті
завдання з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох
запропонованих.
Окрім завдань такого типу, до тесту включені завдання на
встановлення відповідності одних біологічних понять і термінів
іншим та завдання на відтворення послідовності певних подій і явищ
у часі.
Варто зазначити, що всі завдання, включені до тестового
зошита, пройшли відповідну статистичну та математичну обробку.
Зовнішнє незалежне оцінювання з хімії також є письмовим за
формою і складається з 60 завдань. На виконання тесту з хімії
відводиться 150 хвилин.
Щодо форм тестових завдань, то у зошити розміщені: завдання з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох
запропонованих. Наприклад:
Позначте твердження, яке розкриває суть хімічної реакції: а) в ході хімічної реакції відбувається перегрупування
атомів;

б) в ході хімічної реакції відбувається зміна атомів;

в) в ході хімічної реакції атоми зникають;

г) в ході хімічної реакції утворюються нові атоми;
атомів;

б) в ході хімічної реакції відбувається зміна атомів;

в) в ході хімічної реакції атоми зникають;

г) в ході хімічної реакції утворюються нові атоми;
завдання на встановлення відповідності (логічні пари), які
складаються зі спільного вступного запитання та чотирьох завдань,
позначених буквами, до кожної з яких потрібно добрати один варіант
відповіді з п'яти запропонованих і позначених цифрою, і записати
його в таблицю. Наприклад:
установіть відповідність між схемами рівнянь реакцій та
формулами одного з реагентів:
------------------------------------------------------------ | Схема рівняння реакції |Формула речовини | | |--------------------------------+-----------------| | |а) H2O + ? = H2SO4 |1. H2 | | |Cu(OH)2 = ? + H2O | | | | |-----------------+-------| | |2. SO3 | А | 2 | |--------------------------------+-----------------+---+---| |б) Mg + 2HCl = MgCl2 + ? |3. HCl | Б | 4 | |Al2O3 + 3H2SO4 = Al2(SO4)3 + 3? |-----------------+---+---| | |4. CuO | В | 1 | | |-----------------+---+---| | |5. H2O | Г | 5 | ------------------------------------------------------------
завдання на встановлення правильної послідовності, у яких
потрібно розташувати певні дії (поняття, формули, характеристики)
у правильній послідовності, де перша дія (поняття, формула,
характеристика відповідає цифрі 1, друга - 2 тощо, і записати цю
послідовність у таблицю. Наприклад:
Визначте послідовність фізичних операцій розділення суміші
солі, заліза та піску:
------------------------------------------------------------------- |а) випарювання; | 1 | Б | |------------------------------------------------------+-----+----| |б) дія магніту; | 2 | Г | |------------------------------------------------------+-----+----| |в) фільтрування; | 3 | В | |------------------------------------------------------+-----+----| |г) розчинення. | 4 | А | -------------------------------------------------------------------
Окрім цих трьох типів завдань у тестовому зошиті з хімії
включені завдання відкритої форми з короткою відповіддю.
Запропоновані завдання передбачають запис певного числа, яке і є
відповіддю на поставлене запитання. Серед завдань такого типу
можуть зустрічатися задачі на обчислення, написання реакцій з
подальшим підрахунком суми коефіцієнтів, складання електронного
балансу рівняння наведеної реакції з вказуванням у відповіді числа
прийнятих електронів тощо. Наприклад: обчисліть масу (у грамах)
етилового спирту, необхідну для добування етилового естеру оцтової
кислоти масою 35,2г, якщо вихід продукту становить 80%. (23).

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: