Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 07 листопада 2019 року
у справі № 640/1221/19
Адміністративна юрисдикція
Щодо строку прийняття рішення за результатами повної перевірки декларації
Фабула справи: ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - НАЗК), в якому просив: визнати протиправним і скасувати рішення НАЗК № 3060, № 3061, № 3070, № 3071, № 3072; зобов`язати НАЗК відкликати з Національного антикорупційного бюро України: рішення НАЗК № 3070, № 3059, № 3071, № 3060, № 3072, № 3061, «Обґрунтовані висновки щодо виявлення ознак правопорушення, пов'язаного з корупцією», затверджені рішенням НАЗК № 3070, № 3071, № 3072; зобов`язати НАЗК видалити з офіційного веб-сайту НАЗК, розташованого в мережі Інтернет за адресою http://nazk.gov.ua/: рішення НАЗК № 3059, № 3060, № 3061, № 3070, № 3071, № 3072.
Рішенням суду першої інстанції задоволено позов у повному обсязі.
Постановою апеляційного суду частково задоволено апеляційну скаргу НАЗК. Визнано протиправним і скасовано рішення НАЗК № 3059, № 3060, № 3061, № 3070, № 3071, № 3072. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Мотивація касаційної скарги: НАЗК зазначає, що спірні рішення прийняті в межах строку для перевірки декларацій. Так, з системного аналізу вимог чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, слідує, що відповідний перелік дій лише визначає набір дій, які має вчинити Національне агентство для проведення повної перевірки декларації, але жодним чином не визначає, що у строк, визначений для перевірки декларації, мають бути прийняті рішення про затвердження її результатів. Законодавством не встановлено граничних термінів для опрацювання отриманих у межах здійснення повної перевірки матеріалів та складення і прийняття рішення.
Правова позиція Верховного Суду: згідно п. 14 розділу ІІІ Порядку № 56 повна перевірка декларації за цим Порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки.
У разі необхідності строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів. Отже, повна перевірка декларацій повинна була тривати не більше, ніж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки, але у виключних випадках - не більше 90 днів. При чому, наслідком завершення такої перевірки, є прийняття відповідного рішення в межах цього строку.
Відповідно до п. 6 розділу III Порядку № 56 повна перевірка декларації передбачає такі дії:
- прийняття Рішення про проведення перевірки;
- аналіз відомостей про об'єкти декларування (об'єкти нерухомості; об`єкти незавершеного будівництва (в тому числі інформація щодо власника або користувача земельної ділянки); цінне рухоме майно (крім транспортних засобів); цінне рухоме майно - транспортні засоби; цінні папери; інші корпоративні права; юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї; нематеріальні активи; доходи, у тому числі подарунки; грошові активи; фінансові зобов`язання; видатки та правочини суб'єкта декларування; посади чи роботи за сумісництвом суб'єкта декларування; членство суб'єкта декларування в об'єднаннях (організаціях) та входження до їх органів), зазначені в деклараціях суб'єкта декларування, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об'єкти декларування, які мають відображатися в декларації;
- створення, збирання, одержання, використання інформації, яка є необхідною для повної перевірки декларації, з використанням джерел інформації, визначених пунктами 8-11 цього розділу;
- направлення НАЗК відповідному суб'єкту декларування листа з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів та розгляд і врахування наданих ним пояснень та/або копій підтвердних документів під час проведення повної перевірки декларації у порядку та на умовах, визначених пунктом 12 цього розділу;
- прийняття НАЗК Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації.
Згідно п. 1 розділу IV Порядку № 56 за результатами проведення повної перевірки декларації НАЗК приймається рішення про результати здійснення повної перевірки декларації.
Отже, проведення перевірки НАЗК декларацій передбачає встановлену Порядком процедуру, яка визначає чітко визначену послідовність дій, результатом якої є обов'язкове прийняття рішення про проведення перевірки декларацій.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що НАЗК за спливом визначеного законодавством строку для проведення повної перевірки декларацій, жодного рішення прийнято не було.
Будь-яких підстав для винесення рішення про результати повної перевірки декларацій поза межами визначеного Порядком № 56 строку законодавством не передбачено.
Висновки: колегія суддів Верховного Суду вважає помилковою позицію Національного агентства з питань запобігання корупції про відсутність чітких строків прийняття рішення за результатами повної перевірки декларації та зазначає, що тривале неприйняття передбаченого законом рішення за наслідками проведеної перевірки ставить суб`єктів декларування у стан правової невизначеності, чим порушує принцип верховенства права, закріплений у ст. 8 Конституції України.
Системний аналіз п. 6 розділу III Порядку № 56 дає підстави для висновку, що повна перевірка декларацій розпочинається Рішенням про її проведення і закінчується Рішенням про результати перевірки.
Ключові слова: дотримання процедури проведення повної перевірки декларації особи, строки прийняття рішення за результатами повної перевірки декларації, запобігання і протидія корупції