Правова позиція
Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 14 листопада 2018 року
у справі № 904/248/18
Господарська юрисдикція
Щодо правових наслідків допущення несуттєвих помилок у тендерній документації
Фабула справи: ТОВ "Контракт Продрезерв 5" звернулося до суду з позовом до загальноосвітньої школи міської ради (далі - ЗОШ), третя особа Приватне підприємство "ВВД" (далі - ПП "ВВД"), у якому просило скасувати рішення про визначення переможця.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами проведеної процедури відкритих торгів публічної закупівлі, предметом якої було надання послуг з організації гарячого харчування учнів пільгової категорії ЗОШ та учнів в пришкільному оздоровчому таборі з денним перебуванням, тендерну пропозицію ПП "ВВД" визнано такою, що відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим у ст. 16 Закону України № 922-VIII "Про публічні закупівлі" (далі - Закон № 922-VIII), підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі відповідно до ст.17 цього Закону та підстав для відхилення тендерної пропозиції згідно зі ст. 30 зазначеного Закону встановлено не було.
Позивач вважає, що встановлення замовником вимог за тендерною документацією та їх наступне невиконання учасником закупівлі, пропозиція якого перебуває на розгляді тендерного комітету, тягне за собою безумовне відхилення такої пропозиції згідно з ч. 1 ст. 30 Закону № 922-VIII. Проте, за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника ПП "ВВД" тендерний комітет не звернув увагу на невиконання цим учасником вимог, що передбачені в оголошенні для проведення закупівлі, що, в свою чергу, призвело до прийняття незаконного рішення про визначення його переможцем торгів.
Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін постановою апеляційного суду, у задоволенні позову відмовлено.
Судові рішення мотивовано тим, що оскаржене рішення тендерного комітету прийнято з дотриманням основних принципів здійснення закупівель і порядку, встановлених Законом № 922-VIII; фактичні обставини, встановлені судом, підтверджують надання учасником ПП "ВВД" достатньої інформації і документів, за якими пропозицію цього учасника, у тому числі за якісними характеристиками та ціною, обґрунтовано визнано такою, що відповідає кваліфікаційним критеріям, визначеним положеннями Закону № 922-VIII, тому підстав для скасування рішення відповідача та задоволення позову немає.
Мотивація касаційної скарги: ТОВ "Контракт Продрезерв 5" вважає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що спосіб підтвердження кваліфікаційних критеріїв та вимоги до таких документів визначено замовником та є обов'язковими до виконання, тому висновки судів про те, що наявність несуттєвих помилок у тендерній документації ПП "ВВД" не тягне за собою безумовне відхилення пропозиції такого учасника, не відповідають положенням ст.ст. 16, 22, 30 Закону № 922-VIII. Під час здійснення процедури закупівлі всі сторони рівні у правах та обов'язках, а тому надання будь-яких переваг одному з учасників при встановленні його відповідності кваліфікаційним критеріям є порушенням принципів публічних закупівель. Поза увагою судів залишилися положення Наказу “Про затвердження Порядку здійснення допорогових закупівель” №35, за змістом п.п. 9.1, 9.2 якого невідповідність умовам закупівлі пропозиції учасника, який запропонував найменшу ціну, є підставою для дискваліфікації такого учасника.
Правова позиція Верховного Суду: відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 16 Закону № 922-VIII замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Визначені замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначаються в тендерній документації та вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
За змістом ст. 22 Закону № 922-VIII тендерна документація повинна містити, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до ст.16, вимоги, встановлені ст. 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; перелік критеріїв та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв. Опис методики оцінки за критерієм "ціна" повинен містити інформацію про врахування податку на додану вартість (ПДВ).
У ст. 28 Закону № 922-VIII визначено процедуру розгляду та оцінки тендерних пропозицій. Зокрема, оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону. Критеріями оцінки у разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що виробляються, виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом), для яких існує постійно діючий ринок, є ціна. Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір згідно з цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо, зокрема, учасник не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим ст. 16 цього Закону; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; наявні підстави, зазначені у ст.17 і ч.7 ст. 28 цього Закону; тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.
Висновки: з урахуванням вимог оголошення для проведення закупівлі через систему електронних закупівель, критерієм якої є ціна, допущення несуттєвих помилок у тендерній документації Приватного підприємства "ВВД" не тягне за собою безумовне відхилення пропозицій третьої особи відповідно до положень Закону України № 922-VIII "Про публічні закупівлі", а прийняття відповідачем рішення про визначення переможцем торгів учасника, тендерна пропозиція якого була найбільш економічно вигідною, свідчить про дотримання відповідачем основних принципів здійснення закупівель, встановлених зазначеним Законом.
Ключові слова: порядок проведення державних закупівель, формальні критерії відбору, встановлення переможця, подання альтернативного документа, проект договору про закупівлю