Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 23 січня 2018 року
у справі № 805/1224/15-а
Адміністративна юрисдикція
Щодо компенсації втрат від поставки електроенергії споживачам, що знаходяться у зоні проведення АТО
Фабула справи: ПАТ "ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля" звернулось з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) і просило: визнати бездіяльність відповідача незаконною; зобов'язати відповідача поновити дії щодо місячного врахування сум дотацій та компенсацій втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку; зобов'язати відповідача компенсувати позивачу суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів шляхом збільшення на зазначену суму розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.
Суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги. Суд апеляційної інстанції залишив рішення без зміни.
Мотивація касаційної скарги: Національна комісія вказує, що висновок апеляційної інстанції про те, що Рішення РНБО від 04.11.2014 року носить рекомендаційний характер не тільки не відповідає чинним вимогам законодавства, а й прямо суперечить Конституції України та Закону україни "Про раду національної безпеки та оборони України". Зазначає, що зобов'язання скаржника компенсувати втрати від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів шляхом збільшення на зазначену суму категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію - виходить за межі повноважень суду визначених ст.162 КАС України, що свідчить про грубе порушення судом першої інстанції вимог процесуального права, що не було досліджено судом апеляційної інстанції.
Правова позиція Верховного Суду: згідно п.3.8.2. Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, що затверджені Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13.06.1996 року № 15/1 (надалі - Умови та Правила) ліцензіат повинен постачати електричну енергію споживачам, які мають право користуватися пільговими тарифами.
П. 3.8.3. Умов та Правил передбачає, що ліцензіат повинен готувати та вести точні записи розміру дотацій, які надаються споживачам, що мають право користуватися пільговими тарифами або одержувати інші дотації, згідно з іншими дотаційними програмами, яким він постачає електроенергію та надавати цю інформацію НКРЕ на її вимогу. Ліцензіат повинен протягом 30 днів від дати видачі ліцензії: а) підготувати перелік споживачів, які мають право користуватись пільговими тарифами або одержувати інші дотації; б) визначити структуру пільгових тарифів або дотацій для кожного із споживачів, які мають право на такі пільги або дотації; в) визначити обсяг електроенергії, яку споживають споживачі, що мають право на пільги та дотації; г) підготувати розрахунок обсягу необхідних дотацій для споживачів, що мають право на пільги та дотації. Ліцензіат повинен щомісяця поновлювати цю інформацію і зберігати її протягом 12 місяців. Цими ж Умовами та Правилами (пункт 3.8.4.) встановлено право ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування. Ліцензіат має право використовувати одержані дотаційні сертифікати згідно з умовами їх обігу на оптовому ринку електричної енергії.
Постановою НКРЕ № 184 від 26.02.2001 встановлено порядок надання дотаційних сертифікатів. Так, п.4 Постанови НКРЕ № 184 вказує, що сума компенсації втрат розраховується НКРЕКП виходячи з обсягів споживання електричної енергії та прогнозованої середньої закупівельної ціни, що подаються до НКРЕ. Розрахунок прогнозованої середньої закупівельної ціни, підписаний уповноваженою особою, надсилається ліцензіатом поштою і надається факсом або в електронному вигляді в термін не пізніше 3 днів з дати затвердження НКРЕ рівня прогнозованої оптової ринкової ціни на розрахунковий місяць. НКРЕ має право не розрахувати ліцензіату суму компенсації втрат у поточному місяці тільки у разі ненадання ліцензіатом НКРЕ необхідних для розрахунку даних у зазначений термін.містить лише одну умову та не містить відкритого переліку чи будь-яких інших обмовок. Компенсація втрат надається щомісяця ліцензіатам, які здійснюють постачання електричної енергії населенню, населеним пунктам та на побутові потреби релігійних організацій за затвердженими НКРЕ тарифами (п. 5 ПНКРЕ № 184).
При визначенні оптової ціни в наступному розрахунковому місяці розпорядник системи розрахунків (ДП «Енергоринок») враховує розмір суми компенсації втрат. У разі надходження до розпорядника системи розрахунків постанови НКРЕ, якою встановлюється розмір суми компенсації втрат, після початку розрахункового місяця, сума цієї компенсації розподіляється на відповідну кількість днів розрахункового місяця (п. 7 ПНКРЕ № 184).
На підставі рішення РНБО України «Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/2015 року» (введено в дію Указом Президента України від 14.11.2014 року №876) НКРЕКП проінформувало енергопостачальні компанії, що здійснюють ліцензовану діяльність у Донецькій та Луганській областях, про необхідність ведення окремого обліку та надання інформації щодо компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів по споживачах, які знаходяться у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, та на решті території.
Протоколом наради НКРЕКП від 30 січня 2015 року № 2/17.2/39-15 було вирішено не враховувати енергопостачальним компаніям, які здійснюють постачання електроенергії, у тому числі на непідконтрольній українській владі території, дотації (компенсації втрат). Крім того, цим протоколом передбачено здійснити запит до таких енергопостачальних компаній з метою отримання інформації щодо фактичних обсягів споживання електроенергії населенням у листопаді 2014 року на підконтрольній українській владі території за формою звітності № 4-НКРЕ, після чого здійснити коригування сум дотацій (компенсації втрат) по листопаду 2014 року шляхом врахування обсягів споживання електричної енергії лише на підконтрольній українській владі території.
Висновки: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг виключає з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що знаходяться у зоні проведення АТО і сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами.
Ключові слова: відшкодування втрат від постачання електроенергії, споживачі електроенергії у зоні АТО, збільшення суми дотацій