Правова позиція
Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 23 жовтня 2024 року
у справі № 10/2180[1]
Господарська юрисдикція
Щодо особливостей банкрутства державних підприємств, що підлягають приватизації
ФАБУЛА СПРАВИ
У провадженні господарського суду на стадії судової процедури ліквідації, введеній постановою суду, перебуває справа № 10/2180 про банкрутство Державного підприємства «Машинобудівний завод «Оризон» (далі - ДП «Машинобудівний завод «Оризон», боржник), провадження в якій порушене ухвалою за заявою УПФ України.
Фондом державного майна України (далі - Фонд держмайна, ФДМУ) до господарського суду подано клопотання з вимогами :
- закрити провадження у справі № 10/2180 про банкрутство ДП «Машинобудівний завод «Оризон», на підставі пункту 12 частини першої статті 90 КУзПБ та з урахуванням частини п'ятої статті 12 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна»;
- зобов'язати ліквідатора, передати до Фонду державного майна України документи, печатки, штампи та інші матеріальні цінності ДП «Машинобудівний завод «Оризон».
Місцевий господарський суд постановив ухвалу, в якій згадане клопотання ФДМУ задовольнив частково, провадження у справі про банкрутство закрив, у решті вимог клопотання відмовив; припинив дію мораторію на задоволення вимог кредиторів; припинив повноваження арбітражного керуючого як ліквідатора та поклав на нього виконання обов’язків керівника боржника до моменту призначення такого керівника ФДМУ; зобов’язав арбітражного керуючого підготувати для передачі новому керівнику боржника документи, печатки і штампи, матеріальні цінності, отримані у зв’язку з виконанням повноважень.
Суд апеляційної інстанції здійснив перегляд зазначеної ухвали в тій частині, що оскаржувалася, та залишив без змін рішення про закриття провадження у справі про банкрутство і покладення на арбітражного керуючого виконання обов’язків керівника боржника до моменту призначення ФДМУ нового.
При розгляді клопотання ФДМУ суди виходили з того, що боржник є державним підприємством, а також врахували наявність доказів прийняття рішення про його приватизацію.
ОЦІНКА СУДУ
Згідно частини 1 статті 59 КУзПБ з дня ухвалення господарським судом постанови про визнання, боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено раніше, члени виконавчого органу (керівник) банкрута звільняються з роботи у зв`язку з банкрутством підприємства, а також припиняються, повноваження власника (органу, уповноваженого управляти майном) майна банкрута.
Водночас, відповідно до положень статті 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Частиною першою статті 4 вказаного Закону передбачено, що до основних завдань Фонду державного майна України, зокрема, належить реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Згідно із частиною першою статті 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації. Державні органи приватизації здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону, інших актів законодавства.
За умовами частини другої статті 7 цього Закону державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють, зокрема, такі повноваження: затверджують переліки об'єктів, що підлягають приватизації; класифікують об`єкти приватизації відповідно до цього Закону; приймають рішення про приватизацію об'єктів державної власності у випадках, установлених законодавством.
За частиною третьою статті 11 цього Закону перелік об`єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України.
Згідно з частиною першою статті 12 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» рішення про приватизацію об'єкта, який включено до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті.
Приватизація державного майна здійснюється відповідно до вимог та процедури, передбаченої законом, порушення вимог якої може свідчити про наявність підстав для скасування як окремо прийнятих на державному рівні рішень щодо погодження та включення спірного майна до переліку об`єктів приватизації, так і всієї процедури в цілому. При цьому видання наказу про рішення щодо приватизації об`єкта, який включено до переліку об'єктів державної власності, які підлягають приватизації, є похідним та здійснюється державними органами приватизації в силу прямої вимоги закону за обставин включення державного майна Кабінетом Міністрів України до об'єктів приватизації.
Фонд державного майна України у встановлених відносинах у цій справі є одночасно уповноваженим органом управління державним майном боржника та державним органом приватизації (відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна"). Відтак, уповноважений Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" на включення майна боржника до переліку об'єктів малої приватизації, які підлягають приватизації, та на прийняття рішення про його приватизацію.
ВИСНОВКИ: ні Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», ні Кодекс України з процедур банкрутства не передбачають участі боржника або кредиторів боржника у процесі прийняття рішень про включення боржника до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації або у процесі прийняття органом приватизації рішення про приватизацію, а також не містять заборони щодо прийняття органом приватизації рішення про приватизацію у процесі провадження у справі про банкрутство.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: особливості процедур банкрутства, приватизація державних підприємств, припинення провадження у справі про банкрутство