Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 01 червня 2022 року
у справі № 815/2790/18
Адміністративна юрисдикція
Щодо повноваження заступника керівника виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю міської ради накладати штрафи за порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ «Темп-Плюс+» звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю міської ради, в якому просило визнати протиправними та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності
Окружний адміністративний суд вирішив в задоволенні адміністративного позову ТОВ «Темп-Плюс+» відмовити.
Апеляційний адміністративний суд вирішив рішення окружного адміністративного суду залишити без змін.
ОЦІНКА СУДУ
Законом, який визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є, зокрема, Закон України від 17.02.2011 № 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон № 3038-VI).
Відповідно до частини 4 статті 41 цього Закону посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію.
Процедура накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що передбачені Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", визначається Порядком накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 № 244 (далі - Порядок № 244).
ВИСНОВКИ: згідно з пунктом 2.4 Посадової інструкції заступника начальника Управління - начальника інспекційного відділу, затвердженої начальником Управління, до завдань та обов`язків ОСОБА_1 відноситься розгляд відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності із прийняттям відповідних рішень. Станом на час винесення спірної постанови про накладення штрафу, посадова інструкція заступника начальника управління - начальника інспекційного відділу незаконною та такою, що прийнята з перевищенням посадових повноважень не визнавалась. Відтак, оскаржувана постанова прийнята уповноваженим суб'єктом у передбачений законодавством спосіб.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: порушення містобудівного законодавства, суб'єкти накладення штрафу, межі повноважень керівника виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю