open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 757/7769/23-ц
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 23 липня 2024 року

у справі № 757/7769/23-ц

Цивільна юрисдикція

Щодо оцінки судом правомірності відмови суб'єкта первинного фінансового моніторингу у здійсненні банківської операції з переказу коштів

ФАБУЛА СПРАВИ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до АТ «Ощадбанк» про визнання протиправними дій.

Рішенням суду першої інстанції позов задоволено.

Постановою апеляційного суду рішення суду першої інстанції залишено без змін.

ОЦІНКА СУДУ

Банкам забороняється здійснювати ризикову діяльність, що загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку (частина перша статті 48 Закону України «Про банки і банківську діяльність»).

За змістом частин першої, другої статті 7 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний у своїй діяльності застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи відповідні критерії ризику, зокрема, пов`язані з його клієнтами, географічним розташуванням держави реєстрації клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів, видом товарів та послуг, що клієнт отримує від суб'єкта первинного фінансового моніторингу, способом надання (отримання) послуг. Ризик-орієнтований підхід має бути пропорційний характеру та масштабу діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу.

Застосування ризик-орієнтованого підходу здійснюється в порядку, визначеному внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу суб'єкта первинного фінансового моніторингу, з урахуванням рекомендацій відповідних суб`єктів державного фінансового моніторингу, які згідно з цим Законом виконують функції державного регулювання і нагляду за такими суб'єктами первинного фінансового моніторингу.

Критерії ризик-орієнтованого підходу, який застосовується суб'єктами первинного фінансового моніторингу у своїй діяльності з урахуванням статті 7 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», зокрема заборони/обмеження, встановлюються внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу суб'єкта первинного фінансового моніторингу.

Згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 15 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» суб'єктам первинного фінансового моніторингу забороняється (за винятком випадків, передбачених резолюціями Ради Безпеки ООН) встановлювати ділові відносини та проводити видаткові фінансові операції, надавати фінансові та інші пов`язані послуги прямо або опосередковано з клієнтами, які є особами та/або організаціями, яких включено до переліку осіб.

Згідно з підпунктом 2 пункту 4 Порядку формування переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 622, підставою для внесення особи до зазначеного переліку є, зокрема відомості, що формуються міжнародними організаціями або уповноваженими ними органами, про організації, юридичних та фізичних осіб, пов`язаних з терористичними організаціями або терористами, а також про осіб, стосовно яких застосовано міжнародні санкції.

У листі НБУ від 02 червня 2023 року № 25-0005/38490, адресованому усім банкам України, Незалежній асоціації банків України, Асоціації українських банків, вказано, що законодавство України не встановлює обов'язку фінансових установ здійснювати моніторинг та дотримання санкційних обмежень, що запроваджуються іноземними партнерами України. Разом з тим, у зв`язку з посиленням глобального санкційного режиму іноземними державами та міждержавними об'єднаннями щодо країни-агресора та її партнерів у відповідь на загрозу незалежності, державному суверенітету та територіальній цілісності України банкам доцільно у своїй діяльності враховувати, крім іншого, факти включення їх клієнтів до санкційних списків іноземних партнерів України. Рекомендовано банкам регламентувати у внутрішніх документах з питань фінансового моніторингу, зокрема, таке: включити до переліку критеріїв ризику за типом клієнта ознаку застосування санкцій іноземними державами та міждержавними об'єднаннями; визначити перелік іноземних держав, міждержавних об'єднань, санкційні обмеження яких ураховуються під час оцінки ризиків клієнтів; з урахуванням ризик-апетиту банку/групи визначити підхід до встановлення та підтримання ділових відносин із клієнтами, унесеними до визначених іноземних санкційних списків тощо. Звернуто увагу на те, що застосування ризик-орієнтованого підходу здійснюється у порядку, визначеному внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу суб'єкта первинного фінансового моніторингу, з урахуванням рекомендацій відповідних суб`єктів державного фінансового моніторингу (частина друга статті 7 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»).

ВИСНОВКИ: суди попередніх інстанцій при вирішенні питання про правомірність відмови відповідача у здійсненні спірної банківської операції з переказу коштів не урахували специфіку застосування суб'єктом первинного фінансового моніторингу ризик-орієнтованого підходу в умовах посиленого глобального санкційного режиму, не звернули належної уваги на роз`яснення НБУ, який є суб`єктом державного фінансового моніторингу та рекомендації якого підлягають врахуванню усіма суб'єктами первинного фінансового моніторингу, не перевірили наявності у внутрішніх документах відповідача відповідних заборон/обмежень для осіб, внесених до міжнародних санкційних списків (застосування санкцій іноземними державами та міждержавними об'єднаннями), у зв'язку з чим дійшли передчасного висновку про протиправність указаних дій банку.

КЛЮЧОВІ СЛОВА: правовідносини з банками, підстави застосування санкцій, процедура первинного фінансового моніторингу

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: