Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 13 березня 2024 року
у справі № 809/35/17[1]
Адміністративна юрисдикція
Щодо правових наслідків порушення контролюючим органом строку прийняття рішення за результатами розгляду скарги платника єдиного соціального внеску
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС та Головного управління ДФС, в якому просила визнати протиправними та скасувати рішення Управління, рішення в частині, що стосується відкликання рішення, вимогу про сплату боргу, рішення Інспекції про застосування штрафних санкцій.
Крім того, позивач просила зобов'язати Головне управління ДФС винести та направити їй нове рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування фіскальним органом або платником своєчасно ненарахованого єдиного внеску та вимогу про сплату боргу.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що контролюючим органом порушено порядок розгляду поданої нею в порядку адміністративного оскарження скарги, в межах якої вона у певній частині оскаржувала рішення та вимогу про сплату боргу, не виконано обов'язку прийняття протягом 30-ти денного строку рішення за скаргою та повідомлення скаржника про його результати, а тому така скарга вважається повністю задоволеною, а рішення і вимога про сплату боргу скасованими у спосіб, передбачений законодавством. Виходячи з цього, прийняті в подальшому рішення Управління є безпідставними, а винесенні на основі них рішення та вимога про сплату боргу є протиправними.
Справа розглядалась судами неодноразово.
Окружний адміністративний суд постановою у задоволенні позову відмовив.
За результатами нового апеляційного розгляду справи, апеляційний адміністративний суд постановою скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нову постанову, якою позов задовольнив.
ОЦІНКА СУДУ
Згідно з пунктом 1 розділу 2 Порядку розгляду контролюючими органами скарга на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2015 №1124 (далі - Порядок №1124) у разі якщо скаржник вважає, що контролюючий орган у районі, місті (крім міста Києва), районі у місті, об`єднаний чи спеціалізований неправильно визначив суму недоїмки або прийняв рішення про накладення штрафу та нарахування пені, що суперечить законодавству про загальнообов'язкове державне соціальне страхування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, він має право оскаржити таке рішення у відповідному головному управлінні ДФС в області, місті Києві.
Первинна скарга повинна бути подана до відповідного головного управління ДФС в області, місті Києві протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником єдиного внеску вимоги або рішення територіальних контролюючих органів про нарахування пені та накладення штрафу (пункт 3 розділу 2 цього ж Порядку).
Ті ж самі строки оскарження платником вимоги зі сплати недоїмки по єдиному внеску передбачені і у частині 4 статті 25 Закону №2464-VI.
В такий же строк подаються і скарги при оскарженні податкових повідомлень-рішень відповідно до Порядку №916 (пункт 1 розділу 3 цього Порядку).
Відмова у прийнятті скарги на вимоги та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, крім випадків, зазначених у цьому розділі, забороняється.
Перебіг строку розгляду скарги починається з наступного робочого дня після її надходження до контролюючого органу. Реєстрація скарг на вимоги та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу здійснюється працівником контролюючого органу, уповноваженим на це керівником цього органу, у журналі реєстрації скарг, форму якого наведено у додатку 1 до цього Порядку (пункт 4 розділу 1 Порядку №1124).
Реєстрація скарги платника податків відбувається в день її надходження до контролюючого органу (пункт 1 розділу 7 Порядку №916). Так як і у Порядку №1124 Порядком №916 закріплено, що відмова у прийнятті скарги платника податків забороняється.
За змістом пункту 1 розділу 4 Порядку №1124 контролюючий орган, який розглядає скаргу платника єдиного внеску, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиний внесок протягом 30 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника єдиного внеску поштою з повідомленням про вручення або надати йому під підпис. Якщо протягом цього строку вмотивоване рішення контролюючим органом не надсилається платнику єдиного внеску, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску.
ВИСНОВКИ: при допущенні порушення щодо строку прийняття рішення по скарзі застосовуються наслідки, передбачені пунктом 4 розділу 4 Порядку №1124, за якими скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску. Прийняття після 30 денного строку будь-яких рішень в частині розгляду скарги по єдиному внеску є протиправними.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: податкові спори, досудове вирішення спору, ЄСВ, порядок справляння єдиного податку