Правова позиція
Великої Палати Верховного Суду
згідно з Постановою
від 24 листопада 2022 року
у справі № 9901/58/20[1]
Адміністративна юрисдикція
Щодо меж реалізації Президентом України повноважень стосовно присвоєння вищих дипломатичних рангів
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_2 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Президента України, у якому просив визнати протиправним і скасувати Указ Президента України від 11 вересня 2019 року № 680/2019 «Про скасування деяких указів Президента України» (далі - Указ № 680/2019) в частині, що стосується позивача.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 зазначив, що Указ № 680/2019 в оскаржуваній частині був виданий Президентом України з порушенням вимог Конституції України та частини п`ятнадцятої статті 25 Закону України «Про дипломатичну службу» (далі - Закон № 2449-VІІІ), оскільки Президент України не наділений повноваженнями на позбавлення дипломатичних рангів, а відповідно до положень указаної норми цього Закону позивач міг бути позбавлений дипломатичного рангу лише за рішенням суду.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням позов задовольнив.
ОЦІНКА СУДУ
Повноваження Президента України визначені статтею 106 Конституції України, відповідно до пункту 24 частини першої якої Президент України присвоює вищі військові звання, вищі дипломатичні ранги та інші вищі спеціальні звання і класні чини, а згідно з пунктом 31 частини першої цієї статті Президент України здійснює інші повноваження, визначені Конституцією України.
Водночас варто звернути увагу на те, що Конституція України не містить положень, відповідно до яких Президент України уповноважений, серед іншого, позбавляти відповідних дипломатичних рангів, зокрема шляхом скасування попереднього указу.
Частиною третьою статті 106 Конституції України визначено, що Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Виданий Президентом України «Про присвоєння дипломатичних рангів» є індивідуальним актом, який був реалізований і вичерпав свою дію фактом його виконання, а саме присвоєнням ОСОБА_2 дипломатичного рангу, а тому цей Указ не може бути скасований відповідачем.
Водночас з огляду на частину п`ятнадцяту статті 25 Закону № 2449-VІІІ дипломатичний службовець, якому присвоєно дипломатичний ранг, може бути позбавлений дипломатичного рангу за рішенням суду. У разі припинення дипломатичним службовцем громадянства України позбавлення дипломатичного рангу здійснюється органом чи посадовою особою, які його присвоїли.
Аналіз наведеної вище норми дає підстави для висновку, що Президент України може позбавити особу дипломатичного рангу лише у випадку припинення дипломатичним службовцем громадянства України та лише за умови, що Президент України був суб`єктом присвоєння відповідного дипломатичного рангу.
За загальним підходом, висловленим Конституційним Судом України, зокрема, у рішеннях від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 та від 13 травня 1997 року № 1-зп, суб`єкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між суб`єктами владних повноважень і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Велика Палата Верховного Суду вважає, що такий підхід є застосовним до спірних правовідносин у цій справі, оскільки спір у цій справі так само виник з приводу оскарження індивідуального акта разового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання.
ВИСНОВКИ: Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може приймати лише рішення щодо їх присвоєння. Відтак Указ Президента України в оскаржуваній частині підлягає скасуванню як такий, що виданий поза межами повноважень Президента України.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: адміністративна юрисдикція, оскарження актів Президента України, повноваження КСУ, правова природа актів Президента України, межі повноважень Президента України, підстави припинення повноважень дипломатичного службовця