Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 30 вересня 2019 року
у справі № 818/260/17
Адміністративна юрисдикція
Щодо скасування декларації про початок будівництва з підстав здійснення самочинного будівництва
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постанові
від 18 жовтня 2018 року у справі № 695/3442/17
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції, в якому просив визнати протиправними та нечинним наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт.
Постановою окружного адміністративного суду, залишеною без змін ухвалою апеляційного адміністративного суду, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до частини сьомої статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» декларацію про початок виконання будівельних робіт може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:
- подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт;
- отримання відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою;
- встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Частиною другою статті 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» також передбачено, що у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На реалізацію наведеної норми абзацом 7 пункту 22 Порядку № 466 закріплено, що у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного наказу. Запис про реєстрацію декларації з реєстру виключається Держархбудінспекцією не пізніше наступного робочого дня з дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про таке скасування.
Аналіз статті 375 ЦК України, статті 39 Земельного кодексу України свідчить про те, що обов'язковими ознаками права власності на землю є володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою відповідно до закону і використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Право власника на забудову на своїй земельній ділянці здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
З огляду на те, що під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, що земельна ділянка, перебуває у власності позивача із цільовим призначенням 1.8 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, але фактично розроблено проектну документацію та здійснюється будівництво не індивідуального, а багатоквартирного житлового будинку, суди дійшли до висновку, що наказ відповідача про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт є правомірним, оскільки є підстави вважати, що будівництво здійснюється на земельній ділянці не відведеній для цієї мети.
ВИСНОВКИ: виключною підставою для скасування декларації про початок будівництва є встановлений факт здійснення самочинного будівництва, зокрема, якщо: 1) будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети; 2) будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проекту або будівельного паспорта; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: спори у сфері містобудування, ознаки самочинного будівництва, здійснення нелегального будівництва, відсутність дозволу на будівельні роботи, обов'язки землевласників