Правова позиція
Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 10 лютого 2022 року
у справі № 490/5919/19
Цивільна юрисдикція
Щодо суб'єкта відшкодування шкоди, заподіяної безпритульними тваринами, у разі невиявлення власника
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до міської ради, треті особи: Головне управління Держпродспоживслужби області, Департамент житлово-комунального господарства міської ради, Комунальне підприємство міської ради «Центр захисту тварин», про відшкодування моральної шкоди.
Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін постановою апеляційного суду, позов задоволено частково. Стягнуто з міської ради на користь ОСОБА_1 компенсацію моральної шкоди у розмірі 60 000 грн.
ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до частин першої, сьомої, дев'ятої, десятої статті 24 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) собаки, незалежно від породи, належності та призначення, у тому числі й ті, що мають нашийники з номерними знаками і намордники, але знаходяться без власника на вулицях, площах, ринках, у скверах, садах, на бульварах, пляжах, у громадському транспорті, дворах та інших громадських місцях, вважаються безпритульними і підлягають вилову. Виловлені безпритульні домашні тварини протягом семи днів з дня їх вилову обов'язково утримуються на карантинних майданчиках служби або підприємства, що здійснює вилов, і можуть бути повернуті власникам із дозволу ветеринарної установи після пред'явлення реєстраційного посвідчення та оплати вартості витрат на вилов і утримання. Якщо протягом двох місяців з моменту заявлення про затримання безпритульної тварини не буде виявлено її власника або він не заявить про своє право на неї, право власності на цю тварину переходить до особи, у якої вона була на утриманні та в користуванні.
У разі відмови особи від набуття права власності на неї ця тварина переходить у власність територіальної громади, на території якої її було виявлено.
Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов'язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста) (частина перша, друга статті 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Згідно із частиною першою статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Встановивши, що позивач зазнала нападу безпритульного собаки на вулиці міста, внаслідок чого пережила фізичний біль, сильний стрес та душевні страждання з приводу можливості зараження на сказ, який є смертельною хворобою, а також у зв`язку із необхідністю проходити лікування та робити щеплення, суди зробили правильний висновок, що позивачу завдана моральна шкода.
Посилання у касаційній скарзі на створення міською радою КП «Центр захисту тварин», до повноважень якого відноситься регулювання кількості безпритульних тварин у місті, здійснення вилову та тимчасової ізоляції тварин, не перекладає відповідальність за шкоду, заподіяну безпритульним собакою, на це підприємство, оскільки представницьким органом територіальної громади міста є саме міська рада, яка за встановлених судами обставин допустила бездіяльність у питанні благоустрою населених пунктів, внаслідок чого позивачу завдана моральна шкода.
ВИСНОВКИ: безпритульні та бродячі тварини підлягають вилову, поміщенню в карантинний майданчик та передачі власнику або у спеціалізований притулок. Шкода, заподіяна ними, у разі невиявлення власника, підлягає відшкодуванню органом місцевого самоврядування, на території якої їх виловлено.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: підстави відшкодування шкоди, компенсація немайнової шкоди, правила поводження з тваринами, спори за участю ОМС, деліктні зобов'язання