Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 16 лютого 2022 року
у справі № 826/8771/17
Адміністративна юрисдикція
Щодо правомірності прийняття рішення про відмову позивачу у наданні статусу учасника бойових дій на підставі листа суб'єкта владних повноважень
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постановах
від 07 листопада 2019 року у справі № 819/959/17
від 04 березня 2020 року у справі № 813/2122/17
від 28 квітня 2020 року у справі № 826/7722/17
від 18 червня 2020 року у справі № 808/1769/17
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, третя особа: ДФС України, у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову у наданні йому статусу учасника бойових дій;
- зобов'язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути надані ним документи та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.
Окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, позов задовольнив.
ОЦІНКА СУДУ
Підстави для відмови в наданні статусу учасника бойових дій визначені пунктом 7 розділу ІІ Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957, і такими підставами є:
- відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення;
- надання недостовірних даних про особу;
- виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення;
- наявність обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.
Отже, вказана відповідачем підстава для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій (неналежність до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України) не передбачена Положенням №957.
ВИСНОВКИ: посилання відповідача на лист Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, як на підставу прийняття рішення про відмову позивачу у наданні статусу учасника бойових дій, є безпідставним та необґрунтованим, оскільки вказаний лист не є нормативно-правовим актом, що створює обов'язкові правові наслідки у відповідній сфері суспільних відносин.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: механізм надання статусу учасника бойових дій, право на отримання статусу учасника бойових дій, участь в АТО