Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 22 жовтня 2021 року
у справі № 440/752/19
Адміністративна юрисдикція
Щодо необхідності отримання дозволу на виконання будівельних робіт для здійснення капітального ремонту підземного переходу
Фабула справи: Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету міської ради (далі - Управління ЖКГ) звернулося з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції (далі - Департамент ДАБІ, ДАБІ України відповідно), ДАБІ України, у якому просило:
- визнати протиправними дії Департаменту ДАБІ по складанню акта за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;
- визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту ДАБІ «Про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» у розмірі 710 770 грн та припис «Про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил».
Рішенням окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Апеляційний адміністративний суд змінив рішення окружного адміністративного суду у мотивувальній частині, виклавши її в редакції своєї постанови; в іншій частині рішення суду першої інстанції апеляційний адміністративний суд - залишив без змін.
Мотивація касаційної скарги: Управління ЖКГ вказує на те, що підземний перехід, капітальний ремонт якого був об'єктом позапланової перевірки, дії по проведенню якої та наслідки оспорюються у цій справі, є саме елементом благоустрою, що в силу вимог ч. 2 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI) та Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406 (далі - Перелік № 406) не потребує отримання документів на право виконання будівельних робіт.
Правова позиція Верховного Суду: абз. 2 ч. 2 ст. 34 Закону № 3038-VI визначено, що перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України.
На реалізацію наведеної вище норми Кабінет Міністрів України затвердив Перелік № 406, п. 9 якого визначено, що відновлення елементів благоустрою, визначених Законом України «Про благоустрій населених пунктів» не потребує документів, що дають право на їх виконання, та після їх закінчення об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Згідно із пп.пп. «г», «е» п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки, інші території загального користування належать до об'єктів благоустрою населених пунктів.
Відповідно до п.п. 1.2, 1.3 ДБН В.2.3-5-2001 «Вулиці та дороги населених пунктів» рішення проектів будівництва, реконструкції та капітального ремонту вулиць і доріг повинні прийматися на основі генерального плану населеного пункту, комплексних схем транспорту та організації дорожнього руху, детальних планів та проектів забудови житлових районів, мікрорайонів і кварталів, планів червоних ліній з урахуванням природно-кліматичних умов і містобудівних особливостей населеного пункту, категорії вулиці (дороги), експлуатаційних і екологічних вимог, умов безпеки руху транспорту та пішоходів, етапності будівництва, реконструкції та капітального ремонту.
Норми містять вимоги до проектування основних елементів вулиць, доріг і площ:
- проїзних частин (центральні та місцеві (бічні) проїзди), тротуарів, пішохідних та велосипедних доріжок, включаючи конструкції дорожнього одягу, зупинок громадського пасажирського транспорту, вуличних автомобільних стоянок;
- вузлів вулиць і доріг, пішохідних переходів в одному та різних рівнях, штучних споруд;
- озеленення, освітлення та водовідведення;
- заходів щодо організації дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про автомобільні дороги» (далі - Закон № 2862-IV) штучні споруди - інженерні споруди, призначені для руху транспортних засобів і пішоходів через природні та інші перешкоди, а також сталого функціонування автомобільної дороги (мости, шляхопроводи, естакади, віадуки, тунелі, наземні та підземні пішохідні переходи, наплавні мости та поромні переправи, розв`язки доріг, підпірні стінки, галереї, уловлювальні з'їзди, снігозахисні споруди, протилавинні і протисельові споруди тощо).
Відповідно до ст. 18 Закону № 2862-IV складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.
Висновки: підземний перехід є саме об'єктом благоустрою, а не його елементом, а відтак реконструкція вказаного об`єкта не регулюється п. 9 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406, будівельні роботи згідно з яким не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
До того ж суди встановили, що об`єкт «Капітальний ремонт підземного переходу» належить до ІІІ категорії складності та класу наслідків СС2. Отже, позивач зобов`язаний був отримати дозвіл на виконання будівельних робіт на вказаному об'єкті будівництва.
Ключові слова: правомірність здійснення будівництва, порушення будівельних норм, підстави проведення позапланової перевірки