Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 30 вересня 2021 року
у справі № 826/14255/16
Адміністративна юрисдикція
Щодо обов'язку контролюючого органу стосовно належного ознайомлення платника податків про намір проведення документальної позапланової невиїзної перевірки
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби (далі - ГУ ДФС), третя особа - ПАТ «Укрсоцбанк», про визнання протиправним та скасування наказу ГУ ДФС про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки платника податку фізичної особи ОСОБА_1, скасування податкових повідомлень-рішень.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
ОЦІНКА СУДУ
Згідно з положеннями пунктів 79.2 та 79.3 статті 79 Податкового кодексу України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки. Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки. Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова.
Відповідно до пункту 42.2 статті 42 Податкового кодексу України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.
ВИСНОВКИ: обов'язку контролюючого органу щодо належного ознайомлення платника податків про намір проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, зокрема, у спосіб, визначений та встановлений у пункті 42.2 статті 42 Податкового кодексу України, прямо кореспондує обов'язок такого платника податків добросовісно ставитись до отримання відповідних повідомлень та кореспонденції від контролюючих органів, на яких згідно чинного податкового законодавства покладено обов'язок здійснювати відповідні перевірки платників податків. Тобто, необізнаність платника податків з відповідним наказом про проведення перевірки у зв`язку з ухиленням такого від виконання вказаного обов`язку без поважних причин, не може бути розцінена судами на користь останнього.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: порядок проведення податкової перевірки, обов'язки платника податків, повноваження податкових органів