Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 20 жовтня 2020 року
у справі № 640/14865/16-а
Адміністративна юрисдикція
Щодо строку звернення до адміністративного суду з позовом про поновлення виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років
Аналогічна правова позиція висловлена
Великою Палатою Верховного Суду в постанові
від 20 травня 2020 року у справі № 815/1226/18
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України щодо відмови йому у поновленні виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років та зобов'язати відповідача поновити йому виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років.
Ухвалою суду першої інстанції, залишеною без змін ухвалою апеляційного адміністративного суду, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання дій відповідача протиправними та зобов'язання вчинити дії залишено без розгляду у зв'язку з тим, що позивачем пропущено строк звернення до адміністративного суду, встановлений частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року).
ОЦІНКА СУДУ
Відлік строків для звернення з метою реалізації права на соціальний захист розпочинається з моменту отримання відповідним суб'єктом владних повноважень заяви особи. У свою чергу, відлік строків для звернення до суду (у випадку незгоди особи з відповідним рішенням, дією чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень за результатами розгляду зазначеної заяви) розпочинається з моменту коли особа дізналася або повинна була дізнатися про таке порушення своїх прав, крім випадків якщо інше прямо не передбачено законом.
При застосуванні строків звернення до адміністративного суду у вказаній категорії справ слід виходити з того, що встановлені процесуальним законом строки та наслідки у вигляді залишення позовної заяви без розгляду на підставі їх пропуску не є такими, що запроваджені з метою відмови у захисті порушеного права (права на перерахунок пенсії у визначеному законодавством порядку), легалізації триваючого правопорушення, в першу чергу, з боку держави.
Тобто, відносини щодо реалізації конституційного права на соціальний захист між позивачем та пенсійним органом виникли з моменту отримання останнім заяви позивача про поновлення виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років.
Процесуальний закон у частині визначення строків звернення до суду не містить особливостей стосовно спорів у сфері соціального захисту, зокрема, тих, що стосуються регулярних (щомісячних тощо) виплат, які держава в особі її уповноважених суб`єктів владних повноважень з власної вини протягом тривалого часу не виплачувала такій фізичній особі пенсію або виплачувала у неповному розмірі.
Водночас право на пенсію в Україні підпадає під сферу дії статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, оскільки за чинним законодавством України особа має обґрунтоване право на отримання виплат в рамках системи пенсійного забезпечення в Україні та якщо відповідні умови дотримано, органи влади не можуть відмовити в отриманні пенсії доти, доки право на пенсію передбачено чинним законодавством України.
Протиправна невиплата пенсії або протиправне невідновлення виплати пенсії, яке сталося з вини держави в особі її компетентних органів (зокрема, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства соціальної політики України, Пенсійного фонду України) може бути віднесене до триваючих правопорушень, оскільки суб`єкт владних повноважень - відповідний орган Пенсійного фонду України - протягом певного проміжку часу ухиляється від виконання своїх зобов`язань (триваюча протиправна бездіяльність) або допускає протиправну поведінку (триваюча протиправна діяльність) стосовно пенсіонера, чим порушує його/її право на соціальних захист - пенсійне забезпечення.
ВИСНОВКИ: норми статей 99,100 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) не підлягають застосуванню до спорів, які виникли у зв'язку поновленням виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років. Зважаючи на те, що не проведення виплат належної суми пенсії таким особам відбулося з вини держави в особі її компетентних органів, виплати недоплаченої суми пенсії має проводитися без обмеження будь-яким строком.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: процесуальні строки, пенсійні спори, правила обчислення процесуальних строків, захист соціальних прав, право на пенсійні виплати, строки перерахунку пенсій