open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 462/5678/16-ц
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 20 травня 2020 року

у справі № 462/5678/16-ц

Цивільна юрисдикція

Щодо юрисдикції спору, що виник між спадкоємцями вкладника та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб

Фабула справи: ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулися до суду з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), уповноваженої особи Фонду на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк» (далі - уповноважена особа Фонду) про зобов`язання відповідачів включити позивачів до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк» (далі - ПАТ «Укргазпромбанк», банк), у тому числі до загального реєстру вкладників банку, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.

Рішенням районного суду позов задоволено повністю.

Постановою апеляційного суду апеляційну скаргу уповноваженої особи Фонду задоволено. Апеляційну скаргу Фонду задоволено частково. Рішення районного суду скасовано. Ухвалено нове рішення, яким відмовлено ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 у задоволенні їх позову.

Мотивація касаційної скарги: ОСОБА_1 та ОСОБА_3 зазначають про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Правова позиція Верховного Суду: відповідно до предмету заявлених позовних вимог, визначених правових підстав позову, а також враховуючи, що вимоги про включення позивачів до реєстру акцептованих вимог кредиторів позивачами не заявлялися, Верховний Суд дійшов висновку, що всі заявлені позовні вимоги, як в межах гарантованої суми відшкодування за рахунок коштів Фонду, так і поза межами граничної суми, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 листопада 2019 року у справі № 761/2987/18 (провадження № 14-285цс19) зазначено, що якщо під час вирішення спору суд адміністративної юрисдикції дійде висновку про те, що Фонд як суб`єкт владних повноважень неправильно визначив суму гарантованого відшкодування, що підлягає виплаті, і позивач має право на грошові кошти в сумі, яка перевищує встановлений законом граничний розмір відшкодування, наведене буде підставою для включення банком відповідних вимог до реєстру акцептованих вимог кредиторів із залишком суми, що перевищує 200 000, 00 грн. Відповідно до Положення про порядок складання і ведення реєстру акцептованих вимог кредиторів та задоволення вимог кредиторів банків, що ліквідуються, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 21 серпня 2017 року № 3711, підставою для внесення до затвердженого реєстру акцептованих вимог кредиторів змін, які підлягають затвердженню виконавчою дирекцією Фонду, є, зокрема, рішення суду, яке набрало законної сили (у тому числі рішення судів, які набрали законної сили після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторів, визначеного статтею 49 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»), за яким, зокрема, виникають кредиторські вимоги вкладників у частині, що перевищує суму відшкодування, виплачену Фондом, розмір якої визначено згідно з вимогами статті 26 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб». Такі вимоги включаються до реєстру акцептованих вимог кредиторів та підлягають задоволенню в черговості відповідно до статті 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Відповідно до п. 5 Розділу ІІ наведеного Положення уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує та надає до Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку такі переліки: 1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, згідно з додатком 2 до цього Положення; 2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 Закону, згідно з додатком 3 до цього Положення; 3) переліки: рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України «Про банки і банківську діяльність», або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане; рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону. Гарантовані суми за рахунком визначаються за кожним рахунком окремо.

У п.п. 1, 2 Розділу ІІІ Положення передбачено, що Фонд завантажує поданий уповноваженою особою Фонду Перелік до програмно-апаратного комплексу Фонду та здійснює його перевірку в частині: 1) невключення до Переліку інформації про рахунки вкладників, розмір залишку гарантованої суми яких становить менше 10 гривень або більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, незалежно від кількості вкладів в одному банку; 2) невключення до Переліку інформації про рахунки: вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 Закону; за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України «Про банки і банківську діяльність», або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане; вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону; 3) наявності необхідних для проведення ідентифікації реквізитів вкладника; 4) коректності реквізитів вкладника та іншої інформації. Фонд складає на підставі Переліку реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат за формою, наведеною у додатку 5 до цього Положення (загальний реєстр), що затверджується виконавчою дирекцією Фонду.

Висновки: спір виник між позивачами як спадкоємцями вкладника та Фондом арантування вкладів фізичних осіб щодо розміру виплати гарантованої суми відшкодування коштів за вкладом кожному із спадкоємців вкладника. При цьому, позивачами заперечується існування приватноправового спору між ними та банком щодо включення їх до реєстру акцептованих вимог кредиторів, що виключає можливість розгляду справи в порядку цивільного судочинства за визначеними ними предметом та підставами позову.

Спір про визначення належного розміру виплати гарантованої суми відшкодування коштів за вкладом кожному із спадкоємців вкладника підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки спір виник між спадкоємцями вкладника та Фондом щодо визначення належного розміру гарантованого відшкодування вкладу кожному із спадкоємців вкладника. У такому разі саме до компетенції суду адміністративної юрисдикції належать повноваження з оцінки доводів та заперечень сторін спору щодо визначення належного до виплати розміру гарантованого державою відшкодування суми вкладу кожному із спадкоємців.

Ключові слова: зобов`язання банку виплачувати проценти, повернення коштів спадкоємцям, склад спадщини

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: