ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2021 року Справа № 160/10220/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Врони О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та проведення судового засідання (у письмовому провадженні) у м.Дніпрі адміністративну справу за позовом акціонерного товариства «Покровський гірничо-збагачувальний комбінат» до Покровської міської ради Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство «Покровський гірничо-збагачувальний комбінат» (далі-АТ «Покровський гірничо-збагачувальний комбінат», АТ «ПГЗК») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Покровської міської ради Дніпропетровської області, в якому просить визнати протиправним та нечинним рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області 59 сесії 7 скликання від 31.07.2020 року №19 «Про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки».
В обгрунтування позову позивачем зазначено, що Покровською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення скликання №19 від 31.07.2020 року «Про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки», яким міська рада вирішила провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га, код класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, та надано дозвіл на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.
Вказана земельна ділянка перебуває в оренді позивача та є земельною ділянкою державної власності.
Позивач вказав, що жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачено право органів місцевого самоврядування приймати рішення щодо розпорядження землями державної власності, а тому рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області від 31.07.2020 року №19 є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року відкрито провадження у справі №160/10220/20 та призначено її за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Ухвалою суду від 28.09.2020 року відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Оскільки, станом на день закінчення процесуального строку розгляду справи, в суду були відсутні докази отримання відповідачем копії ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року та з метою недопущення порушення прав учасників процесу на здійснення судочинства на засадах змагальності, свободи в наданні суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, судом було зупинено провадження у справі ухвалою від 30.10.2020 року.
12.05.2021 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому викладені заперечення проти позовних вимог та зазначено, що орендована позивачем відповідно до договору оренди земельної ділянки від 01 жовтня 2006 року, земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га. знаходилась на території Шолоховської сільської ради Нікопольського району. 23.11.2018 відповідно до рішення Покровської міської ради Дніпропетровської області №1 «Про добровільне приєднання Шолоховської сільської територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області (сіл Шолохове, Миронівка, Улянівка) до територіальної громади міста Покров Дніпропетровської області», Шолоховську сільську територіальну громаду Нікопольського району Дніпропетровської області (сіл Шолохове, Миронівка, Улянівка) приєднано до територіальної громади міста Покров Дніпропетровської області. Таким чином на теперішній час земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га. знаходиться на території Покровської міської ради Дніпропетровської області. Орендна плата за вказану земельну ділянку сплачується до міського бюджету міста Покров, нормативна грошова оцінка земель Шолоховської сільської ради не проводилась, тому це унеможливлює правильне визначення розміру орендної плати відповідно до норм Податкового кодексу України, чим і було обумовлено прийняття оскаржуваного рішення.
Ухвалою суду від 11.08.2021 року поновлено провадження у справі.
Згідно з ч.ч. 3, 4 ст.262 КАС України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що 24.02.2005 згідно розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації від 27.12.2006 №№172/1-р-05 між Нікопольською райдержадміністрацією (орендодавець) та Акціонерним товариством «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки відповідно до якого передано в оренду земельні ділянки, які розташовані на території Кіровської, Менжинської, Покровської, Чкалівської, Шолохівської сільських рад: на території Кіровської сільської ради - земельні ділянки загальною площею 15,2771 га; на території Менжинської сільської ради - земельні ділянки загальною площею 1843,0097 га; на території Покровської сільської ради - земельні ділянки загальною площею 5406,6002 га; на території Чкалівської сільської : ради - земельні ділянки загальною площею 786,0065 га; на території Шолохівської сільської ради - земельні ділянки загальною площею 234,0551 га (землі державної власності території Нікопольського району).
Відповідно до п. 2.1 договору в оренду передана земельна ділянка загальною площею 8284,9486 га, в тому числі і земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450.0001, площею 218,6324 га (п. 1.1. Договору).
Відповідно до п. 3.1. договору земельна ділянка надана в оренду строком на 49 років, починаючи з 01 жовтня 2006 року по 31 грудня 2054 року.
31.07.2020 року Покровською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення №19 від 31.07.2020 року «Про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки», яким міська рада вирішила провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га, код класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, та надано дозвіл виконавчому комітету Покровської міської ради на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га в межах об`єднаної територіальної громади м.Покров Дніпропетровської області.
Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку правомірності прийняття Покровською міською радою Дніпропетровської області рішення від 31.07.2020 №19 «Про проведення нормативної грошової оцінки» суд враховує таке.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи зазначені положення суд під час розгляду даної справи перевіряє відповідність оскаржуваного рішення приведеній нормі.
Так, судом встановлено, що орендована позивачем земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га перебуває у державній власності. Вказана земельна ділянка розташована на території Шолохівської сільської ради.
23.11.2018 року Покровською міською радою прийняте рішення №1 «Про добровільне приєднання Шолохівської сільської територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області (сіл Шолохове, Миронівка, Ульянівка) до територіальної громади міста Покров Дніпропетровської області». Відповідно до вказаного рішення Шолоховську сільську територіальну громаду Нікопольського району Дніпропетровської області (сіл Шолохове, Миронівка, Улянівка) приєднано до територіальної громади міста Покров Дніпропетровської області.
Таким чином земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га, яка перебуває в оренді АТ «Покровський гірничо збагачувальний комбінат» знаходиться на території Покровської міської ради Дніпропетровської області, на підтвердження його відповідачем надано довідку з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 24.10.2019 №32-4-0.171-4719/180-19 видану Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Також відповідач вказав, що після приєднання Шолоховської сільської територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області до територіальної громади міста Покрова Дніпропетровської області, оренда плата за орендовану позивачем земельну ділянку кадастровий номер 1222987000:01:450:0001 надходить до бюджету Покровської міської ради Дніпропетровської області.
Відповідно до п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статті 10 ПК України до місцевих податків належить і податок на майно, згідно з п. 10.2-1 вказаної норми місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).
Згідно зі ст. 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить: організація землеустрою; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Ця норма кореспондується з положеннями підпункту 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якого виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 1 Закону У країни «Про землеустрій» діяльність у сфері землеустрою - це, зокрема, наукова, технічна, виробнича та управлінська діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб, що здійснюється при землеустрої. Землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.
Відповідно дост. 1 Закону України «Про оцінку земель», в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» визначені випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За нормами ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Статтею 289.1. Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації визначеного відповідно до законодавства.
Згідно з ч. 5ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а такожвипадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендноїплати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритихспортивнихі фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 6 Закону України «Про оцінку земель» суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок.
За приписамист. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.
У ст. 15 цього ж Закону встановлено, що підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Як зазначалося вище, земельна ділянка кадастровий номер 1222987000:01:450:0001, площею 218,6324 га. орендована позивачем знаходилася на землях, які входили до складу Шолоховської сільської ради, а на разі знаходиться на території Покровської міської ради Дніпропетровської області, орендна плата за вказану земельну ділянку сплачується до міського бюджету міста Покров.
Таким чином, суд погоджується з позицією відповідача стосовно того, що оскільки, нормативна грошова оцінка земель Шолоховської сільської ради не проводилася, це унеможливлює правильне визначення розміру орендної плати відповідно до норм Податкового кодексу України, а тому відповідачем обгрунтовано, за для правильного визначення орендної плати, правомірно, в межах повноважень прийнято оскаржуване рішення від 31.07.2020 №19.
Щодо доводів позивача про те, що до повноважень органу місцевого самоврядування не належить право розпорядження землями державної власності, суд зазначає, що позивачем помилково ототожнються поняття «розпорядження землями» , що включає в себе їх передачу фізичним, юридичним особам або на баланс іншим органам влади чи місцевого самоврядування, та поняття здійснення «заходів із землеустрою» для визначення обгрунтованого розміру орендної плати, яка сплачується до бюджету органу місцевого самоврядування.
Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини, перевіривши оскаржуване рішення на відповідність ч.2 ст.2 КАС України суд встановив, що воно прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Земельним кодексом України, відповідно до положень Законів України «Про землеустрій» та «Про оцінку земель»,а тому суд дійшов до висновку про необгрунтованість позовних вимог Акціонерного товариства «Покровський гірничо-збагачувальний комбінат», у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.
Відповідно дост. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст. 139,242-246,250, 262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви акціонерного товариства «Покровський гірничо-збагачувальний комбінат» (53304, Дніпопетровська область, Нікопольський район, м.Покров, вул. Центральна, 11, і.к. 00190928) до Покровської міської ради Дніпропетровської області (53000, Дніпопетровська область, Нікопольський район, м.Покров, вул. Центральна, буд. 48, і.к. 04052212) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в строки, передбаченістаттею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується доТретього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 РозділуVIIПерехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Врона