open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 372/2585/21

Провадження 1-кс-822/21

ухвала

Іменем України

15 липня 2021 року Слідчий суддя Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1

при секретарі судового засідання ОСОБА_2

розглянувши у залі судових засідань Обухівського районного суду Київської області клопотання старшого слідчого СВ Обухівського РУП ГУ НП в Київській області ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до речей та документів,-

В С Т А Н О В И В:

Старший слідчий СВ Обухівського РУП ГУ НП в Київській області ОСОБА_3 звернувся до суду із клопотанням про проведення тимчасового доступу до речей і документів у кримінальному провадженні №12021116140000354 від 05 червня 2021 року, за ознаками злочинів, передбачених ч.4 ст. 358, ч.2 ст.15, ч.3 ст.190 КК України, яке погоджене заступником керівника Обухівської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_4 .

На обґрунтування клопотання слідчий зазначив, що 21.12.2020 колишній військовослужбовець ОСОБА_5 з метою заволодіння чужим майном, а саме бюджетними грошовими коштами у вигляді одноразової грошової допомоги у зв`язку інвалідністю другої групи, захворюванням з проходженням військової служби та захистом Батьківщини, шляхом обману, перебуваючи у приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 , за адресою: АДРЕСА_1 , подав на ім`я військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 письмову заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю другої групи, захворюванням пов`язаним з захистом Батьківщини, долучивши до неї Витяг протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань поранень, контузій, травм, каліцтв №1236 від 16.09.2020, із завідомо недостовірними відомостями, та інші документи, передбачені п. 11 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975. Таким чином, ОСОБА_5 вчинив усі дії, які вважав необхідними для отримання бюджетних грошових коштів одноразової грошової допомоги в розмірі 300 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня 2020 календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, тобто в сумі 630 600,00 гривень, що в більше ніж 250 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, тобто є великими розмірами. Проте, кримінальне правопорушення не було закінчено з причин, які не залежали від волі ОСОБА_5 , а саме не підтвердження ІНФОРМАЦІЯ_2 факту проходження 16.09.2020 ОСОБА_5 медичного огляду ІНФОРМАЦІЯ_2 та визначення захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії, та захистом Батьківщини.

В ході досудового слідства встановлено, що пп. 1 п. 6 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975, (далі Порядок) одноразова грошова допомога призначається і виплачується військовослужбовцю (крім військовослужбовця строкової служби), інвалідність якого настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок зазначених причин, у розмірі: 300-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності II групи.

Пунктом 11 Порядку передбачено, що військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу, зокрема, заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності. До заяви, серед іншого, додається копія постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання.

21.12.2020 колишній військовослужбовець ОСОБА_5 відповідно до вимог п.11 вказаного Порядку подав військовому комісару ІНФОРМАЦІЯ_3 , за адресою: АДРЕСА_1 , письмову заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю другої групи, захворюванням пов`язаним з захистом Батьківщини, долучивши до неї Витяг протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань поранень, контузій, травм, каліцтв за №1236 від 16.09.2020, із завідомо недостовірними відомостями, копію свого паспорта громадянина України, ідентифікаційного коду, довідки про відкриття банківського рахунку, довідки МСЕК, витяг з постанови ЦВЛК№1236 від 16.09.2020, військовий квиток, заяву від 21.12.2020 про ознайомлення з вимогами постанови КМУ №975, довідку про проходження військової служби, копію посвідчення інваліда війни, копію посвідчення учасника бойових дій.

Відповідно до відомостей витягу з протоколу засідання комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум №43 від 25.03.2021 встановлено, що громадянину ОСОБА_5 , якого 05.05.1984 звільнено зі строкової військової служби та 08.12.2020 визнано особою з інвалідністю II групи внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії (довідка МСЕК серія АВ № 0099335 від 08.12.2020), оскільки ним подані неправдиві відомості, що підтверджено листом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 26.02.2021 № 411, що згідно книги реєстрації ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_5 в 2020 році не звертався та протокол засідання ЦВЛК № 1236 від 16.09.2020 на його ім`я не оформлявся.

В зв`язку з вищевикладеним вказані документи є предметом вчинення злочину, зберігають на собі сліди вчинення злочину та потребують експертному дослідженню в ході проведення судово-почеркознавчої та судово-технічної експертиз.

За таких обставин з метою забезпечення судово-почеркознавчої та судово-технічної експертиз у кримінальному провадженні, забезпечення збереження речових доказів у кримінальному проваджені у слідства виникла необхідність отримати тимчасовий доступ та вилучити оригінали поданих 21.12.2020 колишнім військовослужбовцем ОСОБА_5 військовому комісару ІНФОРМАЦІЯ_3 документів на виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності ІІ групи, захворювання пов`язаного з захистом Батьківщини.

Відповідно до ст.ст. 91, 92 КПК України у кримінальному провадженні підлягають доказуванню подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення), вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням. Обов`язок доказування покладається на слідчого, прокурора.

Згідно з вимогами ст. 93 КПК України одним із джерел доказування є висновки експертів.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 242 КПК України встановлено, що експертиза проводиться експертною установою, експертом або експертами, яких залучають сторони кримінального провадження або слідчий суддя за клопотанням сторони захисту у випадках та порядку, передбаченихстаттею 244цього Кодексу, якщо для з`ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання.

Порядок призначення та проведення судових експертиз регламентується Інструкцією про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції від 26.12.2012 №1950/5).

Відповідно до п. 1.1 науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень Інструкції пропризначення тапроведення судовихекспертиз таекспертних досліджень,затверджених НаказомМіністерства юстиціїУкраїни від08.10.1998№53/5редакції наказуМіністерства юстиціївід 26.12.2012№1950/5)визначено,що Об`єктомпочеркознавчої експертизиє почерковийматеріал,в якомувідображені ознакипочерку певноїособи утому обсязі,в якомуїх можнавиявити длявирішення поставленихзавдань. Для проведення почеркознавчих досліджень рукописних записів та підписів надаютьсяоригінали документів.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 99 КПК визначено, що оригіналом документа є сам документ.

За змістом рішення Конституційного Суду України № 12 рп/2011 від 20.10.2011, визнаватися допустимими і використовуватися як докази в кримінальній справі можуть тільки фактичні дані, одержані відповідно до вимог кримінально-процесуального законодавства. Перевірка доказів на їх допустимість є найважливішою гарантією забезпечення прав і свобод людини і громадянина в кримінальному процесі та ухвалення законного і справедливого рішення у справі.

Згідно з вимогами п. 5 ч. 1 ст. 131 КПК України визначено, що одним із заходів забезпечення кримінального провадження є тимчасовий доступ до речей і документів.

Відповідно до ч. 1 ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, судом вилучити їх (здійснити їх виїмку). При цьому ч. 2 ст. 159 КПК України визначено, що тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.

Тобто право витребовувати документи (отримувати тимчасовий доступ до речей і документів) у установи можливо лише на підставі ухвали слідчого судді, суду.

Вказані документи можуть бути використані як докази стороною обвинувачення для підтвердження події кримінального правопорушення, з`ясування фактичного перебігу досліджуваних подій, встановлення винних осіб, доведення винуватості осіб та інших обставин, визначених ст. 91 КПК України. Іншим способом, у тому числі шляхом допиту свідків та проведенням інших слідчих (розшукових) дій, довести ці обставини неможливо.

З огляду на вищевикладене, є необхідність в отриманні тимчасового доступу до зазначених документів.

З метою запобігання можливості зміни і знищення вищевказаних документів, такі документи необхідно вилучити (здійснити їх виїмку). В подальшому оригінали цих документів необхідні для використання під час проведення відповідних судових експертиз.

У випадку виклику у судове засідання по розгляду зазначеного клопотання представника ІНФОРМАЦІЯ_3 , у володінні якого знаходяться вказані документи, можливі негативні наслідки, а саме їх знищення, приховування та/чи заміна і передача іншим органам.

Крім того, вказаний представник ІНФОРМАЦІЯ_3 може повідомити про цей факт осіб, які мають відношення до їх підготовки, підписання, передачі, та вжиття ними заходів до приховування фактів протиправних дій, перешкоджання проведенню послідуючих процесуальних дій у провадженні. У зв`язку з цим, вважаю за необхідне розглянути дане клопотання, відповідно до вимог ч. 2 ст.163 КПК України без виклику представника ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Слідчий ІНФОРМАЦІЯ_6 в судове засідання не з`явився, просив розглядати клопотання без участі слідчого та прокурора, вимоги клопотання підтримав в повному обсязі, просив не здійснювати фіксацію процесуальної дії за допомогою технічних засобів, в тому числі не здійснювати аудіо запис та відео запис за допомогою технічних засобів.

Розгляд клопотання відповідно до ч. 2 ст. 163 КПК України проводився за відсутності особи, у володінні якої знаходяться річ і документи, оскільки слідчим було доведено наявність достатніх підстав вважати, що дана річ має значення для швидкого, повного та неупередженого розслідування, а також наявність достатніх підстав вважати, що існує реальна загроза зміни або знищення інформації.

Згідно норми ч. 4ст. 107 КПК України, у разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.

Дослідивши матеріли клопотання приходжу до наступного.

Згідно п. 5 ч. 2 ст. 131 КПК України, заходом забезпечення кримінального провадження є тимчасовий доступ до речей і документів.

Відповідно до ч. 5 ст. 132 КПК України, під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.

Статтею 159 КПК України передбачено, що тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.

Згідно ч. 5 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи:

1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;

2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні;

3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.

Згідно ч. 6 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронюваному законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.

Вивчивши матеріали клопотання, вважаю клопотання таким, що не підлягає задоволенню, оскільки слідчому судді не додано достатніх доказів в обґрунтування доводів клопотання, недоведено достатністьданих пронеобхідність надання тимчасового доступу до речей і документів, не наведено достатніх підстав для необхідності надання дозволу на тимчасовий доступ до речей та документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_3 розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі ухвали слідчого судді, до клопотання не додано доказів, які б свідчили про наявність перешкод у отриманні перелічених документів у інший спосіб. Не подано зокрема доказів звернення старшого слідчого СВ Обухівського РУП ГУ НП в Київській області в провадженні, якого перебуває вказане кримінальне провадження в позасудовому порядку.

Крім того, під час розгляд клопотання слідчим не доведено, що кримінальне правопорушення вчинено саме на території м. Обухів та Обухівського району Київської області, тобто в межах територіальної юрисдикції Обухівського районного суду Київської області. Відповідні мотиви і аргументація слідчого, викладені у клопотанні є непереконливими. Так, в матеріалах справи відсутні відомості про зміну або визначення підслідності, яка б вказувала на територіальну підсудність справи саме Обухівському районному суду Київської області.

Згідно ч.1 ст.216 КПК України слідчі органів Національної поліції здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених законом України про кримінальну відповідальність, крім тих, які віднесені до підслідності інших органів досудового розслідування.

Згідно ч.1 ст.218 КПК України досудове розслідування здійснюється слідчим того органу досудового розслідування, під юрисдикцією якого знаходиться місце вчинення кримінального правопорушення.

Згідно ч.1 ст.32 КПК України кримінальне провадження здійснює суд, у межах територіальної юрисдикції якого вчинено кримінальне правопорушення.

Відповідно до пункту 3-1 розділу XII"Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" до набрання чинності законом України щодо зміни системи місцевих судів на території України у зв`язку з утворенням (ліквідацією) районів відповідні місцеві суди продовжують здійснювати свої повноваження у межах територіальної юрисдикції, визначеної до набрання чинності Постановою Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" від 17 липня 2020 року807-IX, але не пізніше 1 січня 2022 року".

За змістом клопотання злочин вчинено за дресою м. Васильків, Обухівського (Васильківського) району, Київської області, тобто в межах територіальної юрисдикції іншого суду, відповідно до наказів органів поліції у м. Васильків розташовано орган досудового розслідування, процесуальне керівництво здійснюється ІНФОРМАЦІЯ_7 , що у сукупності вказує на територіальну юрисдикцію іншого суду та неможливість задоволення клопотання в межах компетенції слідчого судді ІНФОРМАЦІЯ_8 з огляду на необхідність дотримання законодавства та недопущення порушення прав чи свобод людини у цьому кримінальному провадженні.

Таким чином, у судовому засіданні не встановлено усіх передбачених ст.132, ч.ч.5-7 ст.163 КПК України, підстав для задоволення внесеного клопотання.

Оскільки недоліки клопотання унеможливлюють висновок про наявність передбачених ст. 160 КПК України підстав для надання дозволу на тимчасовий доступ до речей і документів, вважаю відповідні підстави недоведеними.

Таким чином, в задоволенні клопотання слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 131, 132, 160, 162, 163-166, 309, 369-372, 532 КПК України, слідчий суддя,

У Х В А Л И В:

В задоволенні клопотання старшого слідчого СВ Обухівського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області про надання дозволу на тимчасовий доступ до речей і документів, відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення, оскарженню не підлягає, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 98401390
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку