ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А
30 червня 2021 року м. Київ № 640/24142/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши звіт Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
03.12.2019 ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) звернувся у суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі - ГУ ПФУ) в якому просив:
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо виплати пенсії ОСОБА_1 в розмірі десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність;
- зобов`язати ГУ ПФУ перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію без обмеження максимального розміру, починаючи з 20.12.2016 і надалі.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва скасовано, позов задоволено. Визнано протиправними дії відповідача щодо виплати позивачу з 20.12.2016 пенсії в обмеженому розмірі та зобов`язано ГУ ПФУ провести перерахунок та виплату позивачу пенсії з 20.12.2016 без обмеження її максимального розміру.
22.12.2020 позивач подав заяву про встановлення судового контролю за виконанням постанови суду апеляційної інстанції шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду апеляційної інстанції.
15.03.2021 ухвалою апеляційного суду зобов`язано ГУ ПФУ подати протягом одного місяця з дати отримання копії цієї ухвали до Окружного адміністративного суду міста Києва звіт про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у даній справі.
На виконання вимог ухвали суду відповідачем до Окружного адміністративного суду міста Києва подано звіт про виконання судового рішення.
07.06.2021 до Шостого апеляційного адміністративного суду позивачем подано заперечення на звіт про виконання судового рішення.
08.06.2021 позивачем також подано заяву про відкликання зазначеного заперечення.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.06.2021 прийнято заяву ОСОБА_1 про відкликання заперечень на звіт про виконання судового рішення; заперечення на звіт про виконання судового рішення повернуто.
Отже, розглядаючи звіт про виконання судового рішення, судом встановлено наступне.
На виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі № 640/24142/19 ГУ ПФУ здійснило перерахунок пенсії ОСОБА_1 у порядку визначеному вказаною постановою суду апеляційної інстанції.
Після вказаного перерахунку з 20.12.2016 ОСОБА_1 розмір пенсії до виплати становить 26627, 79 грн.
Кошти нараховані на виконання рішення суду за період з 20.12.2016 по листопад 2020 року.
З 01.12.2020 ОСОБА_1 щомісячно виплачується пенсія без обмеження максимальним розміром у розмірі 26627, 79 грн.
Відповідач, у поданому ним звіті зазначає, що виплату заборгованості за постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі № 640/24142/19 за період з 20.12.2016 по 30.11.2020 у розмірі 591 396, 24 грн буде здійснено в межах бюджетних асигнувань виділених на цю мету.
Також, відповідач зазначив, що протягом 2020 року за напрямком «Погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду» за рахунок коштів Державного бюджету України у 2020 році Пенсійному фонду України передбачено 200 млн. грн.
У період з січня по грудень 2020 року ГУ ПФУ за бюджетним призначенням «Погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду» було виділено 42 125 930,73 грн.
Відповідач зазначає, що у цей період ГУ ПФУ проведено виплати на виконання рішень суду, ухвалених у 2018-2019 роках, на суму 42 125 930,73 грн.
Бюджетом Пенсійного фонду України на 2021 рік (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021 № 126) окремою бюджетною програмою на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду передбачено 360 млн. грн.
При цьому, кошти на фінансування видатків, пов`язаних з погашенням заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду, що здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачаються у складі бюджетної програми за КПКВК 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду».
Фінансування даних виплат здійснюється за кодом КЕКВ 2710 «Виплата пенсій і допомог».
За таких умов погашення ГУ ПФУ заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, за рахунок інших бюджетних призначень вважається порушенням бюджетного законодавства.
Відповідач зазначає, що виплата нарахованих на виконання судового рішення коштів буде здійснена в порядку черговості в межах бюджетних асигнувань, виділених на цю мету.
Відповідачем також надано копії документів затвердженого бюджету ГУ ПФУ на 2021 рік, копію звіту про виконання бюджету за 2021 рік, зміни, що вносились до бюджету, копію звіту про виконання бюджету на 2020 рік, витяг з реєстру рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, в якому наявна інформація про судове рішення у справі №640/24142/19, стягувача - ОСОБА_1 та стан виконання рішення, а також копію розрахунку на доплату пенсії.
Визначаючись щодо поставленого на розгляд питання по суті, суд виходить з того, що відповідно до статті 8 Закону України від 09.04.1992 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 05.06.2012 № 4901-VI «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - коштами, передбаченими за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Згідно з пунктами 20 та 29 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.
Порядком ведення обліку рішень суду у Реєстрі рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 26.09.2018 № 20-1, яка набрала чинності 10.11.2018, визначено процедуру функціонування реєстру рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою та внесення інформації до нього. Черговість виконання рішень визначається датою їх надходження до боржника.
Витрати Пенсійного фонду України на виплати, які здійснюються за рахунок Державного бюджету України затверджуються Бюджетом Пенсійного фонду України на відповідний рік. Тому, погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду здійснюється органами Пенсійного фонду України в межах бюджетних асигнувань виділених на цю мету.
Тобто, з наведених вище приписів законодавства вбачається, що виплата заборгованості по пенсіях здійснюється за рахунок спеціальних бюджетних призначень в порядку черговості, яка складається в залежності від дати надходження рішення до боржника.
Суд враховує соціальний статус позивача, а саме те, що він є пенсіонером, пенсійні виплати для якого це основний засіб існування, разом з тим, враховуючи велику кількість аналогічних ситуацій по пенсійним справам, та обставини щодо великої кількості перебування пенсіонерів у черзі на отримання заборгованості по пенсії, суд не може надати перевагу виключно одному пенсіонеру, а саме позивачеві ОСОБА_1 , оскільки всі особи мають рівні права на отримання заборгованості, а така черга на виплату складається в залежності від отримання судового рішення боржником, тобто має логічний зміст, а пріоритетність однієї особи над іншими може спричинити порушення прав та інтересів інших осіб - пенсіонерів.
Водночас обставини щодо здійснення відповідачем перерахунку пенсії без обмеження її максимальним розміром, на виконання рішення суду, позивачем не заперечуються, а за наявним в матеріалах справи розрахунком доплати до пенсії вбачається, що пенсію позивачеві було перераховано на виконання рішення суду, проте, спірними залишились питання щодо виплати заборгованості.
Разом з тим, суд бере до уваги доводи відповідача відносно того, що ним вчиняються дії спрямовані на виконання рішення у справі №640/24142/19 у повному обсязі та виплати позивачеві заборгованості по пенсії, проте, такі дії вимагають додаткового часу та коштів, що не залежить від відповідача, а тому не може ставитись йому у провину в даному випадку.
Отже, дослідивши наданий відповідачем звіт про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі №640/24142/19, додані до нього матеріали, враховуючи, що відповідачем вчиняються дії, спрямовані на виконання рішення та виплату заборгованості, суд приймає звіт відповідача та водночас залишає за позивачем право на повторне звернення до суду із заявою про встановлення судового контролю в частині стягнення заборгованості (враховуючи черговість), в разі якщо після надходження коштів з Державного бюджету, з позивачем не буде проведено повного розрахунку заборгованості по пенсії.
На підставі вищенаведеного, керуючись статтями 248, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Звіт Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі № 640/24142/19 - прийняти.
Вважати виконаним рішення суду від 22.09.2020 у справі № 640/24142/19 в частині здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 .
Залишити за позивачем право на повторне звернення до суду із заявою про встановлення судового контролю в частині стягнення заборгованості (враховуючи черговість), в разі якщо після надходження коштів з Державного бюджету, з позивачем не буде проведено повного розрахунку заборгованості по пенсії.
Ухвала набирає законної сили відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VІІ «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.М. Чудак