ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
21 грудня 2020 рокуСправа № 912/2894/19
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участі секретаря судового засідання Ліподат Я.В, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали заяви Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення у справі № 912/2894/19
за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5а, в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", 65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19,
до відповідача: Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації, 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Клари Цеткін, буд. 14,
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Олександрійської районної державної адміністрації Кіровоградської області, 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Шевченка, буд. 132,
про стягнення 84 240,32 грн,
представники:
від стягувача - Пашко С.Г., довіреність від 11.09.2020 № 1116;
від боржника - Табачкова І.М., витяг з ЄДР (у режимі відеоконференції);
від третьої особи - участі не брали;
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", яка містить вимоги до Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації про стягнення 84 240,32 грн збитків, з покладенням на відповідача судових витрат.
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2020 у справі №912/2894/19 позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" 84 240,32 грн за пільгове перевезення пасажирів за 8 місяців 2019 року, а також судовий збір у розмірі 1 921,00 грн.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.11.2020 у справі № 912/2894/19 апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2020 у справі №912/2894/19 залишено без задоволення. Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2020 у справі №912/2894/19 залишено без змін.
10.11.2020 на виконання рішення та постанови видано відповідний наказ.
10.12.2020 до господарського суду від Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації надійшла заява від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення, в якій боржник просить відстрочити виконання рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2019 у справі № 912/2894/19 до березня 2021 року та затвердити наступний графік його виконання:
Березень 2021 року - 9 360,00 грн;
Квітень 2021 року - 9 360,00 грн;
Травень 2021 року - 9 360,00 грн, 1 921,00 грн судового збору;
Червень 2021 року - 9 360,00 грн;
Липень 2021 року - 9 360,00 грн;
Серпень 2021 року - 9 360,00 грн;
Вересень 2021 року - 9 360,00 грн;
Жовтень 2021 року - 9 360,00 грн;
Листопад 2021 року - 9 360,00 грн.
Ухвалою від 11.12.2020 заяву Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації від 08.12.2020 № 04486/02 (вх. № 03968/2020 від 010.012.2020) про відстрочення виконання рішення у справі № 912/2894/19 призначено до розгляду у судовому засіданні на 21.12.2020 на 12:00 год.
14.12.2020 до суду від Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації надійшла заява від 10.12.2020 № 4500/02 (вх. № 15117/2020 від 14.12.2020) про відстрочення виконання рішення ідентична за змістом до заяви від 08.12.2020 № 04486/02.
У судовому засіданні 21.12.2020 взяли участь представники стягувача та боржника.
Розглядаючи заяву від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення суду подану Управлінням соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації (далі - Управління, боржник) суд виходить із наступного.
Відповідно до ст. 331 Господарського процесуального кодексу України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Частиною 5 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України визначено, що розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначає, що межі виправданої затримки виконання рішення суду залежать, зокрема, від складності виконавчого провадження, суми та характеру, що визначено судом. Стосовно системності виконання Європейський суд підкреслює, що присудження грошових коштів не надає пом`якшення у виконавчому провадженні, а отже сама можливість надання відстрочки виконання судового акту повинна носити виключний характер. Обставини, які зумовлюють надання відстрочки виконання рішення суду повинні бути об`єктивними, непереборними, іншими словами - виключними обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення.
Так, у п. 40 рішення від 17.05.2005 у справі "Чіжов проти України" суд зазначив, що затримка у виконанні рішення не повинна бути такою, що порушує саму сутність права, яке захищається п. 1 ст. 6 Конвенції. На державі лежить позитивне зобов`язання організувати систему виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною як в теорії, так і на практиці.
Відповідно до Рішення Конституційного суду України 5-рп/2013 від 26.06.2013, до обставин, що ускладнюють виконання судового рішення належать хвороба боржника або членів його сім`ї, скрутне матеріальне становище боржника, наявність загрози банкрутства юридичної особи - боржника, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. Вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Згідно з ч. 1 ст. 33 Закону України "Про виконавче провадження" за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (хвороба сторони виконавчого провадження, відрядження сторони виконавчого провадження, стихійне лихо тощо), сторони мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення. Рішення про розстрочку виконується в частині та у строки, встановлені цим рішенням.
Господарський процесуальний кодекс України не визначає переліку обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи ускладнюють його виконання.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
В обґрунтування поданої заяви боржником із посиланням на п. 8 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України вказано, що Управління у своїй діяльності при виконанні визначених законом повноважень, як розпорядник бюджетних коштів керується вимогами Бюджетного кодексу України, який передбачає, що будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Станом на час звернення із вказаною заявою боржником неможливо виконати рішення суду від 03.07.2020 року, оскільки відсутні кошти в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі на 2020 рік, всі видатки на вказаний рік розподілені.
Накладення стягнення на рахунки Управління з наявними коштами призначених на соціальні виплати для соціально незахищених громадян Олександрійського району, призведе до зупинення забезпечення реалізації державної політики з питань соціального захисту населення, унеможливить зазначеним особам отримати соціальні виплати, що є джерелом їх існування.
Управління вчиняє дії з метою приведення у відповідність власні бюджетні зобов`язання та буде мати можливість перерахувати грошові кошти у 2021 році.
Згідно ч. 4 ст. 4 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації знаходяться відповідно в обласних і районних центрах, містах Києві та Севастополі.
Частиною 3 статті 42 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що структурні підрозділи районних державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні відповідним структурним підрозділам обласної державної адміністрації.
Стаття 47 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначає, що фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.
Поряд з тим, ст. 5 Бюджетного кодексу України визначає, що бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. Місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, установлено, що Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують відповідно до законодавства України надання пільг окремим категоріям громадян шляхом запровадження соціальних карток та проведення видатків відповідно до цього Кодексу виключно із застосуванням Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.
Також у відповідності до ч. 1, 2 ст. 23 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
Водночас стаття 48 Бюджетного кодексу України визначає, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років. Зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов`язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов`язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов`язань не здійснюються.
Питання задоволення заяви сторони у справі про відстрочення виконання рішення суду вирішується судом у кожному конкретному випадку, виходячи з особливого характеру обставин справи, що унеможливлюють чи ускладнюють виконання рішення.
При цьому, господарський суд повинен врахувати можливі негативні наслідки як для відповідача (боржника) при виконанні рішення у встановлений строк, так і для позивача (стягувача) при затримці виконання рішення. Тобто, обов`язковими умовами відстрочення виконання рішення суду мають бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Питання про відстрочення виконання рішення суду повинно вирішуватися господарськими судами із дотриманням балансу інтересів сторін. Необхідною умовою задоволення заяви про відстрочення виконання рішення суду є з`ясування питання щодо дотримання балансу інтересів сторін, господарські суди повинні досліджувати та оцінювати доводи та заперечення як позивача, так і відповідача, а також дотримуватися розумного строку відстрочення.
Так, враховуючи наведені положення, суд зазначає, що боржником у прохальній частині заяви викладено вимогу про відстрочення виконання рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2019 у справі № 912/2894/19 до березня 2021 року, що відповідає річному строку з дня ухвалення рішення від 03.07.2019 встановленому ч. 5 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України.
Разом з тим, заявником у прохальній частині заяви також визначено графік погашення платежів на виконання рішення суду від 03.07.2019 у справі № 912/2894/19, до листопада 2021 року. Визначення такого графіку передбачає надання судом розстрочення заборгованості встановленої рішенням суду, крім того, останнє перевищує встановлений процесуальним законодавством річний строк.
Суд зауважує, що відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом.
Розстрочка означає виконання рішення частками, встановленими господарським судом, з певним інтервалом у часі. Строки виконання кожної частки також повинні визначатись господарським судом.
Як передбачено ч. 1 ст. ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, суд може відстрочити або розстрочити виконання рішення суду, одночасно надання судом відстрочення та розстрочення виконання рішення суду процесуальним законодавством не передбачено.
При цьому суд зазначає, що згідно ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Статтею 326 Господарського процесуального кодексу України визначено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межі.
З огляду на встановлені судом обставини, задля забезпечення обов`язкового виконання рішення суду з урахуванням особливого порядку діяльності, зокрема чіткої законодавчо визначеної процедури формування та надходження бюджетних коштів Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації, а також задля балансу інтересів сторін та третіх осіб, на права яких може вплинути процес виконання рішення, суд вважає за необхідне заяву від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення задовольнити частково та відстрочити виконання рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2020 року у справі № 912/2894/19 до 01.03.2021.
У задоволенні заяви від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення в частині визначення графіку погашення платежів на виконання рішення від 03.07.2019 у справі № 912/2894/19 суд відмовляє із наведених вище підстав.
Керуючись статтями 233 - 235, 331 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення задовольнити частково.
2. Відстрочити виконання рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.07.2020 року у справі № 912/2894/19 до 01.03.2021.
3. У задоволенні іншої частини заяви Управління соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації від 08.12.2020 № 4486/02 (вх. № 3968/2020 від 10.12.2020) про відстрочення виконання рішення відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.
Примірники ухвали надіслати Акціонерному товариству "Українська залізниця" (на електронну адресу: uz@uz.gov.ua); Регіональній філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (на електронну адресу: postbox@odz.gov.ua); Виробничому підрозділу "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (27400, Кіровоградська область, м. Знам`янка, вул. М. Грушевського, 10); Управлінню соціального захисту населення Олександрійської районної державної адміністрації (на електронну пошту: inbox2@olex.kr-admin.gov.ua, ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2); Олександрійській районній державній адміністрації Кіровоградської області (на електронну пошту: inbox1@olex.kr-admin.gov.ua).
Повний текст ухвали складено та підписано 22.12.2020.
Суддя О.Л. Бестаченко