Справа № 158/1788/20
Провадження № 2/0158/610/20
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2020 року м. Ківерці
Ківерцівський районний суд Волинської області в складі :
головуючого судді - Корецької В.В.,
за участю секретаря - Процик Л.В.
представника позивача - ОСОБА_1
представник третіх осіб - Ольховського М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Ківерці цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Цуманської селищної об`єднаної територіальної громади Волинської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_2 звернулася в суд з позовом до Цуманської селищної об`єднаної територіальної громади Волинської області про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування.
Позовні вимоги мотивує тим, що рішенням Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №1-32/2010 від 16.11.2010 року вирішено передати їй у власність земельну ділянку загальною площею 0,1350 га, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , кадастровий номер - 0721855700:01:001:1406, а також зобов`язано виготовити технічну документацію із землеустрою. У тому ж році ТОВ «Волинь-експерт» розроблено технічну документацію щодо складання державного акта на право власності на зазначену земельну ділянку, котра в свою чергу була затверджена Цуманською селищною радою Ківерцівського району Волинської області.
Зазначає, що 14.05.2015 року на її замовлення було виготовлено будівельний паспорт, в основу якого взято викопіювання з чергового кадастрового плану АДРЕСА_1 проходить повністю вздовж приналежної їй земельної ділянки та перебуває в статусі землі загального користування - вулиця.
Проте, всупереч вищевказаним обставинам, відповідачем, власним рішенням №12/17 від 28.02.2017 року передано ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 безоплатно у спільну часткову власність земельну ділянку по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1500 га, з кадастровим номером 0721855700:01:001:2003 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд, які в подальшому, перекрили частину землі загального користування власним забором, чим порушили її право на користування земельною ділянкою загального користування та використання запланованого заїзду до будівель.
Окрім того, як їй стало відомо, що рішенням Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №2/26 від 30.11.2015 року «Про затвердження детального плану території житлової забудови та організації підїзних шляхів в межах вулиць Васильєва та Зелена в смт. Цумань, Ківерцівського району Волинської області», вулиця Зелена змінює свою конфігурацію і закінчується до встановлених меж земельної ділянки ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , тобто фактично не відповідає затвердженим межам її земельної ділянки у 2010 році.
З врахуванням наведеного просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Цуманської селищної ради за №12/17 від 28.02.2017 року; визнати незаконним та скасувати рішення Цуманської селищної ради за №2/26 від 30.11.2015 року.
Ухвалою Ківерцівського районного суду Волинської області від 20.07.2020 року у даній справі відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання.
13.08.2020 року від представника відповідача Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області до суду подано відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач при прийнятті оскаржуваних позивачем рішень повністю дотримались вимог чинного законодавства України, рішення є законними, а тому у задоволенні позовних вимог просили відмовити.
Ухвалою Ківерцівського районного суду Волинської області від 14.08.2020 року залучено до участі у даній справі, в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5
07.09.2020 року від третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до суду подано пояснення щодо позову, згідно яких останні зазначають, що земельна ділянка, яка передана їм у власність, постійно використовувалась ними для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 та ніколи не використовувалась, як вулиця, оскільки з 06.02.2003 року земельні ділянки на підставі рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №5/14, передана ОСОБА_3 безоплатно у приватну власність, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,15 га та ведення особистого селянського господарства 0,07 га по АДРЕСА_1 .
Ухвалою Ківерцівського районного суду Волинської області від 19.10.2020 року підготовче провадження у даній справі закрито та призначено до судового розгляду по суті.
Представник позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області у судове засідання не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи без його участі за наявними матеріалами справи.
Представник третіх осіб ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 - ОСОБА_7 у судовому засіданні заявлені вимоги не визнав та просив у їх задоволенні відмовити.
Заслухавши пояснення сторін по справі, кожного зокрема, всебічно проаналізувавши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи в їх сукупності, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному і об`єктивному розгляді справи, зібрані по справі докази, керуючись законом, суд дійшов до наступного висновку.
Відповідно до положень ст. ст. 55, 124 Конституції України та ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизначених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
За змістом ст. 12 ЦПК України, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу свої вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно із ст. 13 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданими учасниками справи.
Відповідно до вимог ст. 19 ЦПК України, суди розглядають в порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин.
Судом встановлено, що на підставі рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №1-32/2010 від 16.11.2010 року ОСОБА_2 видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №654821, загальною площею 0,1350 га, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер - 0721855700:01:001:1406 /а.с.9/.
Згідно погоджених Цуманською селищною радою Ківерцівського району Волинської області акту про перенесення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу на зберігання межових знаків, а також кадастрового плану земельної ділянки відповідно до опису меж від умовного позначення «Б» до умовного позначення «В» зазначено, що на цій межі знаходяться землі загального користування (вулиця) /а.с.20-23/.
Як вбачається із рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №2/26 від 30.11.2015 року «Про затвердження детального плану території житлової забудови та організації підїзних шляхів в межах вулиць Васильєва та Зелена в смт. Цумань, Ківерцівського району Волинської області», затверджено детальний план території житлової забудови та організації під`їзних шляхів в межах вулиць Зелена та Васильєва, а саме вулиця Зелена змінює свою конфігурацію /а.с.53/.
Разом з тим, відповідно до рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №12/17 від 28.02.2017 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 », затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), по АДРЕСА_1 , площею 0,1500 га, з кадастровим номером 0721855700:01:001:2003, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та передано вищевказану земельну ділянку ОСОБА_3 (2/3), ОСОБА_4 (1/6), ОСОБА_5 (1/6) безоплатно у спільну часткову власність /а.с.52/.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статей 116, 118 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають право власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності, у тому числі в порядку безоплатної приватизації, за рішенням органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності.
Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає компетенцію сільських, селищних, міських рад, зокрема щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Такі питання мають вирішуватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (пункт 34 частини 1 статті 26).
Згідно зі статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
У відповідності до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Передача земельних ділянок в користування передбачає проходження певної процедури з виготовлення проекту землеустрою (або технічної документації у разі надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення), його погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання (стаття 123 ЗК України).
Частиною 6 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Ківерцівського районного суду Волинської області від 25.05.2015 року за третіми особами визнано право власності, за кожним у певних частках, на житловий будинок з господарськими будівлями та спорудами, що знаходиться в АДРЕСА_1 . З метою оформлення права власності на земельну ділянку, на якій розташований вищевказаний житловий будинок з надвірними будівлями і спорудами, останні звернулися до ПП «Волиньземресурс», щодо виготовлення технічної документації із землеустрою, яку було розроблено у 2015 році.
На підставі викладеного, треті особи, а саме ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , 24.06.2015 року звернулися до ОСОБА_8 з проханням погодити межі земельної ділянки, згідно розробленої технічної документації із землеустрою, однак остання у відповідні строки дані межі не погодила /а.с. 131/.
Відповідно до рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №7/30 від 13.07.2016 року, погоджено затвердження акту прийому-передачі межових знаків на зберігання та закріплено межу земельної ділянки загальною площею 0,1500 га, по АДРЕСА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 та надано дозвіл Цуманському селищному голові підписати акт прийому-передачі межових знаків останнім, замість ОСОБА_2 .
Згідно ст. 38 ЗК України, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм (ст. 39 ЗК України).
В силу п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Як передбачено ч. 1 ст. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план території визначає: функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Як уже зазначалось раніше, 30.11.2015 року рішенням Цуманської селищної ради №2/26, затверджено детальний план території житлової забудови та організації підїзних шляхів в межах АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 . В пункті 2 зазначеного рішення вказано використовувати дані матеріали для виготовлення іншої землевпорядної документації.
Тобто, в порядку норм ст. 38 ЗК України, ст. ст. 16, 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», детальним планом території житлової забудови та організації підїзних шляхів в межах АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 було визначено функціональне призначення, режим та параметри забудови АДРЕСА_1 , земельних ділянок, здійснено розподіл території згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Згідно затвердженого детального плану території житлової забудови та організації підїздних шляхів в межах вищезазначених вулиць, спірна частина земельної ділянки, яка передана у власність ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 не є вулицею, про що зазначає позивач ОСОБА_2 та його представник ОСОБА_1 , а є прибудинковою територією належного їх житлового будинку.
Варто також зазначити, що відповідно до матеріалів справи та копії технічного паспорта на садибний (індивідуальний) житловий будинок АДРЕСА_1 , на спірній частині земельної ділянки, яка зі слів позивача та його представника є вулицею, тобто, землями загального користування, встановлено паркан та гараж, однак, вказаний гараж, згідно характеристики будинку, господарських будівель і споруд, збудовано у 1987 році, тобто до виділення позивачу ОСОБА_2 земельної ділянки /а.с.95-99/.
Таким чином, на момент прийняття рішення Цуманською селищною радою Ківерцівського району Волинської області №12/17 від 28.02.2017 року, тобто до передачі у спільну часткову власність земельної ділянки ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , площею 0,1500 га, з кадастровим номером 0721855700:01:001:2003, спірна частина земельної ділянки не відносилась до земель загального користування: вулиць, проїздів, тощо, а тому суд не бере до уваги твердження позивача щодо порушення відповідачем ч.ч. 1, 4, ст. 83 ЗК України.
Слід зазначити, що 06.02.2003 року земельна ділянка, на підставі рішення Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області №5/14, передана ОСОБА_3 безоплатно у приватну власність, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,15 га та ведення особистого селянського господарства 0,07 га по АДРЕСА_1 .
Тобто, спірна частина земельної ділянки була передана у власність ОСОБА_3 до затвердження детального плану території житлової забудови та організації підїзних шляхів в межах АДРЕСА_1 .
Крім того, суд також не бере до уваги твердження позивача ОСОБА_2 та її представника ОСОБА_1 , що оскаржуваними рішеннями відповідач позбавив її право на користування землями загального користування та заїзду до будинку, який передбачений будівельним паспортом, що унеможливить здачу будинку до експлуатації, оскільки детальним планом території житлової забудови та організації під`їзних шляхів в межах АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 , передбачений та забезпечений під`їзд до земельної ділянки ОСОБА_2 , який влаштований нею і забезпечує безперешкодний доступ до її будинку. Жодних інших належних та допустимих доказів, що унеможливлюють здачу будинку до експлуатації у зв`язку з затвердженням детального плану території, останніми не надано.
З врахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 слід відмовити.
На підставі ст. ст. 317, 319, 321, 328, 330, 334 ЦК України, ст.ст.12, 116,118 122, 123,126, 158,198 ЗК України, керуючись ст.ст.4, 12, 13, 81, 82, 141, 263-265, 354 ЦПК України, -
У Х В А Л И В :
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_2 до Цуманської селищної об`єднаної територіальної громади Волинської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п. 15.5 розділу 15 XIII «Перехідні положення» Цивільного процесуального кодексу України рішення суду може бути оскаржено до Волинського апеляційного суду через Ківерцівський районний суд Волинської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
На виконання п. 4 ч. 5 ст. 265 ЦПК України суд зазначає повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - ОСОБА_2 , жителька АДРЕСА_2 .
Представник позивача - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_3 .
Відповідач - Цуманська селищна рада Ківерцівського району Волинської області, адреса: смт. Цумань, вул. Грушевського, 2, Ківерцівського району Волинської області.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
- ОСОБА_3 , жителька АДРЕСА_1 ;
- ОСОБА_4 , жителька АДРЕСА_1 ;
- ОСОБА_5 , житель АДРЕСА_4 .
Представник третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_7 , адреса: АДРЕСА_5 .
Суддя Ківерцівського районного суду В.В. Корецька
Повний текст рішення суду виготовлено 18.11.2020 року.