ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/18477/18 Суддя (судді) першої інстанції: Бояринцева М.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Лічевецького І.О.,
Мельничука В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної податкової служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 березня 2020 року по справі за адміністративним позовом Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» до Офісу великих платників податків Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В :
Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Офісу великих платників податків Державної податкової служби, в якому просило: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 26.07.2018 №0008361405, від 26.07.2018 №0008371405, від 26.07.2018 №0008381405, від 26.07.2018 року №0008391405.
Позов обґрунтовано тим, що спірні податкові повідомлення-рішення суб`єкта владних повноважень були прийняті за результатами фактичних перевірок інших суб`єктів господарювання, а не позивача.
У даному випадку, Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» не здійснювало розрахункових операцій у місцях проведення фактичних перевірок, та не несе відповідальності за дії розповсюджувачів державних лотерей.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 березня 2020 року позовні вимоги - задоволено.
Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 26.07.2018 №0008361405, 26.07.2018 №0008371405, 26.07.2018 року №0008381405, 26.07.2018 №0008391405, прийняті Офісом великих платників податків ДФС.
В апеляційній скарзі, відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що фактичні перевірки проведено за місцем фактичного провадження діяльності Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея» - у місці розташування господарських або інших об`єктів права власності підприємства позивача, внаслідок чого контролюючим органом правомірно визначено штрафні (фінансові) санкції саме позивачу.
Встановлені контролюючим органом порушення є доведеними, а винесені контролюючим органом податкові повідомлення-рішення є законними та обґрунтованими.
У відзиві на апеляційну скаргу позивачем зазначено, що оскільки саме фізичні особи-підприємці є розповсюджувачами лотерей та здійснюють розрахункові операції під час приймання коштів від гравців, відтак останні повинні нести відповідальність за порушення вимог чинного законодавства.
Окрім того, фактичні перевірки були проведені у місцях розташування господарських будівель або інших місцях, які належать на праві власності ТОВ «Стар Вест» та ТОВ «Зет Вест» та фізичним особам-підприємцям, які є розповсюджувачами, а проведені не у позивача, що також суперечить вимогам Податкового кодексу України.
Згідно п.3 частини першої ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) також у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.3 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України проведено фактичну перевірку господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_4, «Лото Держресурс» суб`єкта господарської діяльності Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея», код за ЄДРПОУ 24940541, за результатами вказаної перевірки складено акт фактичної перевірки від 13.07.2018 №0374/14/2810/РРО/24940541.
Відповідно до матеріалів вказаної перевірки за адресою господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей: АДРЕСА_4, ПІІ «Українська національна лотерея» здійснює діяльність з випуску та проведення лотерей на підставі ліцензії серії АВ №446756, виданої Міністерством фінансів України 02.09.2013.
Однак, у порушення вимог пункту 1, пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено факт отримання розповсюджувачем лотерей ФОП ОСОБА_1 готівкових коштів від гравця лотерей в сумі 100,00 грн. для зарахування їх на «картку гравця», за допомогою якої в подальшому проводиться участь в миттєвих лотереях та вчиняються ставки в електронній формі через термінал самообслуговування. Зазначену суму готівкових коштів не проведено через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій та не видано покупцеві в обов`язковому порядку відповідного розрахункового документу встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Враховуючи висновки акту перевірки, на підставі положень пункту 1 статті 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР Офісом великих платників податків ДФС винесено повідомлення-рішення №0008361405 від 26.07.2018 року, яким до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» застосовано штрафні санкції у сумі 1 грн.
Крім того, на підставі пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.3 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України проведено фактичну перевірку господарської одиниці залу розповсюдження лотерей за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_1 , «ІНФОРМАЦІЯ_2», суб`єкта господарської діяльності Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея», код за ЄДРПОУ 24940541, за результатами перевірки якої складено акт фактичної перевірки, від 13.07.2018 № №0373/16/2810/РРО/24940541.
Згідно з матеріалами вказаної перевірки за адресою господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей: АДРЕСА_1 , розповсюдженням лотерейних білетів миттєвих лотерей « ІНФОРМАЦІЯ_1 » від імені ПІІ «Українська національна лотерея» здійснює діяльність ФОП ОСОБА_2 .
До перевірки надано договір-доручення на розповсюдження державних лотерей між ПІІ «Українська національна лотерея» та ТОВ «Стар Вест», та договір-доручення №48 СВ, укладений між ТОВ «Стар Вест» та ФОП ОСОБА_2 .
Проте, у порушення вимог пункту 1, пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР встановлено факт отримання розповсюджувачем ФОП ОСОБА_2 готівкових коштів від гравця лотерей в сумі 50,00 грн. для зарахування цих коштів на «картку гравця», за допомогою якої в подальшому проводиться участь в миттєвих лотереях та вчиняються ставки в електронній формі через термінал самообслуговування. Зазначену суму готівкових коштів не проведено через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій та не видано покупцеві в обов`язковому порядку відповідного розрахункового документу встановленої форми на повну суму проведеної операції.
За встановлене порушення вимог пункту 1, пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби винесено податкове повідомлення-рішення №0008371405 від 26.07.2018, яким до платника застосовано штрафні санкції у сумі 1 грн.
Також, на підставі пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.3 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України проведено фактичну перевірку господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_2 , «ІНФОРМАЦІЯ_2», суб`єкта господарської діяльності Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея», код за ЄДРПОУ 24940541, за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 13.07.2018 №0371/16/2810/РРО/24940541.
Згідно з актом фактичної перевірки, за адресою господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей: АДРЕСА_2 , відповідно до умов договору суборенди приміщення без зазначення номеру від 23.04.2014, ТОВ «Зет Вест» прийняло у ФОП ОСОБА_3 в строкове платне користування з можливістю доступу до мережі Інтернет приміщення площею 25 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 .
За вищевказаною адресою проводиться реалізація державних лотерейних білетів миттєвих лотерей «ІНФОРМАЦІЯ_2» та «ІНФОРМАЦІЯ_3» розповсюджувачем ОСОБА_4 , яка здійснює діяльність на підставі Договору субдоручення на розповсюдження лотерей №140 ЗВ від 15.05.2018, укладеного із ТОВ «Зет Вест».
Так, під час проведення перевірки встановлено порушення вимог пункту 1, пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з огляду на факт отримання розповсюджувачем фізичною особою» ОСОБА_4 готівкових коштів від гравця лотерей в сумі 3,00 грн. для зарахування цих коштів на «картку гравця», за допомогою якої в подальшому проводиться участь в миттєвих лотереях та вчиняються ставки в електронній формі через термінал самообслуговування. Зазначену суму готівкових коштів не проведено через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій та не видано покупцеві в обов`язковому порядку відповідного розрахункового документу встановленої форми на повну суму проведеної операції.
За встановлене порушення на підставі пункту 1 статті 17 цього Закону, податковим органом винесено податкове повідомлення-рішення №0008381405 про застосування штрафних фінансових санкцій за платежем «штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», у сумі 1,00 грн.
Також, з матеріалів справи вбачається, що на підставі пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.3 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України проведено фактичну перевірку господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей за адресою здійснення діяльності: АДРЕСА_3 , «ІНФОРМАЦІЯ_4» суб`єкта господарської діяльності Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея», код за ЄДРПОУ 24940541, за наслідком якої складено акт від 13.07.2018 №072/16/2810/РРО/24940541.
Згідно з актом фактичної перевірки, за адресою господарської одиниці пункту розповсюдження лотерей: АДРЕСА_3 , розповсюдження лотерейних білетів миттєвих лотерей « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та державної грошової лотереї «ІНФОРМАЦІЯ_3» від імені ПІІ «Українська національна лотерея» здійснює фізична особа ОСОБА_5 .
Так, у порушення вимог пункту 1, пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року №265/95-ВР встановлено факт отримання розповсюджувачем фізичною особою ОСОБА_5 готівкових коштів від гравця лотереї в сумі 100,00 грн. для зарахування цих коштів на «картку гравця», за допомогою якої в подальшому проводиться участь в миттєвих лотереях та вчиняються ставки в електронній формі через термінал самообслуговування. Зазначену суму готівкових коштів не проведено через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій та не видано покупцеві в обов`язковому порядку відповідного розрахункового документу встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Як наслідок, на підставі пункту 1 статті 17 цього Закону податковим органом до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» податковим повідомленням-рішенням від 26.07.2018 №0008391405 застосовано штрафні санкції у сумі 1,00 грн.
Не погоджуючись зі спірними рішенням позивачем подано скаргу, за наслідком розгляду якої Державною фіскальною службою України прийнято рішення від 04.10.2018 року №32423/6/9-99-99-11-03-01-25, у задоволенні скарги Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» відмовлено, а оскаржувані рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з податковими повідомленнями-рішеннями та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відносини між оператором державних лотерей та розповсюджувачем державної лотереї виникають на підставі договорів, а також те, що договори між ТОВ «Стар Вест» з ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «Зет Вест» з ФОП ОСОБА_3 передбачають індивідуальну відповідальність фізичних осіб-розповсюджувачів за порушення законодавства, якщо такі були, та виключають відповідальність оператора лотереї за допущені ними порушення, тому позивач не несе відповідальності за порушення податкового законодавства допущені фізичними особами-розповсюджувачами, як наслідок наявні для задоволення позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі - Закон № 265/95-ВР).
Дія вказаного Закону поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі, встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
У силу вимог положень пунктів першого та другого статті 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок та застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування.
Як свідчать матеріали справи, позивач є оператором державних лотерей, зокрема, лотерей «ІНФОРМАЦІЯ_2» та «ІНФОРМАЦІЯ_3» та має ліцензію на здійснення діяльності з випуску та проведення лотерей серії АВ №446756, видану 02.09.2013 Міністерством фінансів України.
У свою чергу, розповсюдження державних лотерей, які випускаються позивачем, здійснюють розповсюджувачі державних лотерей на підставі договорів доручення/субдоручення та за наявності посвідчення, виданого оператором (Підприємством з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея») відповідно до Закону України «Про державні лотереї в Україні».
Так, на території АДРЕСА_4, АДРЕСА_1, АДРЕСА_3 , АДРЕСА_2) право на розповсюдження державних лотерей оператора Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея», в тому числі, лотерей «ІНФОРМАЦІЯ_2» та «ІНФОРМАЦІЯ_3» позивач надав Товариству з обмеженою відповідальністю «Стар Вест» згідно договору доручення 1893/02 на розповсюдження державних миттєвих лотерей від 03.08.2017 року) та Товариству з обмеженою відповідальністю «Зет Вест» згідно договору доручення 2018/02 на розповсюдження державних миттєвих лотерей від 10.04.2018 року.
У відповідності до підпункту 3.2.3 пункту 3.2 наведених вище договорів розповсюджувачі, відповідно ТОВ «Стар Вест» та ТОВ «Зет Вест» мають право передавати надані цими договорами повноваження з розповсюдження лотерей третім особам (фізичним особам) за згодою довірителя (Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея»), шляхом укладення договорів субдоручення.
На підставі зазначеного, ТОВ «Стар Вест» та ТОВ «Зет Вест» відповідно 03.07.2018 та 15.05.2018 передали право на розповсюдження державних лотерей фізичним особам відповідно ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3 , уклавши договори субдоручення на розповсюдження державних лотерей №395 СВ та №140 ЗВ.
Як наслідок, позивач як оператор державних лотерей видав фізичним особам-розповсюджувачам посвідчення, після отримання яких такі особи на підставі частини третьої статті 9 Закону України «Про державні лотереї в Україні» отримали право здійснювати розповсюдження державних лотерей.
Згідно пункту четвертого статті 9 Закону № 265/95-ВР реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів та на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю, а також при продажу білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів.
У відповідності до пункту першого статті 17 Закону № 265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів доходів і зборів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: у разі встановлення протягом календарного року в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невідповідності у юридичних осіб на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів сумі коштів, зазначеній у денному звіті, більше ніж на 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а в разі використання юридичною особою розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня; нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання: вчинене вперше - 1 гривня; за кожне наступне вчинене порушення - 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг).
Відтак, диспозиція статей 3, 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» закріплює однозначне правило поведінки та відповідальність лише для суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції при продажу товарів.
У той же час, наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерства фінансів України від 12.12.2002 №128/1037, затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, що розроблені відповідно до Закону України від 21.09.2000 №1969-III «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою запровадження державного контролю за здійсненням лотерейної діяльності», Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та Указу Президента України від 10.09.2002 № 813/2002 «Про деякі заходи щодо регулювання лотерейної діяльності» (далі - Ліцензійні умови).
Згідно з підпунктами 4.4.2 та 4.4.3 Ліцензійних умов контроль за проведенням лотерей з використанням електронних систем прийняття сплати участі у лотереї у режимі реального часу здійснюється Державним казначейством України.
Оператор, який використовує електронну систему для прийняття сплати участі у лотереї і обробки інформації, зобов`язаний забезпечити Державне казначейство України засобами контролю, які передбачають можливість зняття інформації в режимі реального часу про сплату участі в лотереї, відповідно оформивши взаємовідносини в порядку, установленому чинним законодавством. Контроль розподіляється на:
- вхідний контроль до припинення продажу білетів (сплат участі в лотереї) на розіграш тиражу - інформація про прийняті сплати участі в лотереї до припинення продажу білетів на розіграш;
- вихідний контроль після припинення продажу білетів (сплат участі в лотереї) на розіграш тиражу та до проведення розіграшу тиражу - інформація про прийняті сплати за участь в лотереї, загальний обсяг продажу на тираж, час припинення продажу білетів на тираж, розмір призового фонду тиражу;
- вихідний контроль після проведення розіграшу тиражу - інформація про прийняті сплати участі в лотереї, загальний обсяг продажу на тираж, час припинення продажу білетів (сплат участі в лотереї) на тираж, розмір призового фонду тиражу, виграшні комбінації номерів, результати розподілу призового фонду.
Контроль повинен здійснюватись Державним казначейством України і оператором як до, так і після розіграшу тиражу. Результати контролю протоколюються (за формою, встановленою Міністерством фінансів України) та зберігаються протягом 3-х років.
Тобто, підстави для не застосування реєстраторів розрахункових операції та розрахункових книжок є продаж білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, контроль якого здійснюється в режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти до висновку, що реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при продажу білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Однак, у випадку не здійснення такого контролю органом казначейства, розрахункові операції підлягають проведенню через реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів.
З огляду на вказане, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при розповсюджені лотерей «ІНФОРМАЦІЯ_2» та «ІНФОРМАЦІЯ_3», в контексті положень пункту четвертого статті 9 Закону № 265/95-ВР застосування реєстраторів розрахункових операції та розрахункових книжок не здійснюється.
Стосовно посилань апелянта щодо наявності у Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська національна лотерея» підстав для відповідальності за дії розповсюджувачів державних лотерей, слід зазначити наступне.
Основні засади державного регулювання лотерейної сфери в Україні з метою створення сприятливих умов для розвитку лотерейного ринку виходячи із принципів державної монополії на випуск і проведення лотерей, забезпечення потреб державного бюджету, прав і законних інтересів громадян визначено Законом України «Про державні лотереї в Україні» від 06.09.2012 року № 5204-VI (далі - Закон № 5204-VI).
Згідно з пунктом 11 частини першої статті 1 Закону № 5204-VI оператор державних лотерей - юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, що одержала право на проведення державних лотерей у порядку, визначеному цим Законом, а розповсюджувач державної лотереї - юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у гравців, виплату призів, а також інші операції, пов`язані з розповсюдженням державних лотерей.
За визначенням наведеним у Ліцензійних вимогах оператор - суб`єкт господарювання, установчими документами якого передбачено випуск та проведення лотерей, який відповідає вимогам, визначеним цими Ліцензійними умовами, і який одержав ліцензію на провадження діяльності з випуску та проведення лотерей, а розповсюджувачі - фізичні або юридичні особи, які на підставі укладеного з оператором договору здійснюють розповсюдження білетів лотереї та/або прийняття через електронну систему сплат участі у лотереї, що проводиться оператором, а також здійснюють виплату переможцям лотереї належних їм виграшів (призів).
Відповідно до частин першої та другої статті 6 Закону України «Про державні лотереї в Україні» операторами державних лотерей можуть бути юридичні особи, зареєстровані на території України, які відповідають вимогам цього Закону. Оператор державних лотерей забезпечує діяльність, спрямовану на проведення державних лотерей на всій території України. Оператор державних лотерей повинен мати постійно діючі відокремлені підрозділи у кожному населеному пункті України з населенням понад 500 тисяч осіб, а також пункти розповсюдження державних лотерей в кожному населеному пункті з населенням понад 5 тисяч осіб, але не менше 5 тисяч пунктів розповсюдження.
У силу вимог приписів статті 9 Закону № 5204-VI розповсюджувач державної лотереї виконує такі функції: здійснює прийом ставок від гравців і передає їх оператору державних лотерей; видає (виплачує) призи переможцям державних лотерей у випадках, передбачених умовами проведення державної лотереї; веде облік і надає оператору державних лотерей звітність про рух лотерейних білетів і виручки; забезпечує вільний доступ громадянам до придбання лотерейних білетів і отримання призів; проводить популяризацію державної лотереї та роз`яснює правила участі в ній; виконує інші функції, визначені в укладеному між розповсюджувачем та оператором договорі про розповсюдження державних лотерей.
З розповсюджувачами державної лотереї - юридичними чи фізичними особами оператор державних лотерей укладає письмові договори. Юридичні або фізичні особи мають право здійснювати розповсюдження державної лотереї за наявності посвідчення, виданого оператором державних лотерей, форма якого визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, політики у сфері випуску і проведення лотерей.
Розповсюдження державних лотерей фізичними та юридичними особами відповідно до укладених з оператором державних лотерей договорів не потребує будь-яких дозволів. Розповсюдження державних лотерей не вимагає обов`язкової реєстрації суб`єктами підприємницької діяльності фізичних осіб - розповсюджувачів. Держава сприяє збільшенню мережі розповсюдження державних лотерей.
Розповсюдження державних лотерей здійснюється будь-де на території України та у будь-який спосіб, не заборонений законодавством. Розповсюджувачі державних лотерей самостійно обирають місця для такої діяльності.
Оператор державних лотерей не несе відповідальності за порушення розповсюджувачами законодавства про розповсюдження державних лотерей, якщо інше не встановлено угодою, укладеною між розповсюджувачем та оператором державних лотерей.
Таким чином, з аналізу вказаних норм вбачається, що Закон № 5204-VI та Ліцензійні умови не ототожнюють поняття оператор та розповсюджувач лотерей, а тому, оператор державних лотерей та розповсюджувач державної лотереї є двома відокремленими один від одного суб`єктами лотерейного ринку, та лише діяльність оператора підлягає ліцензуванню.
У свою чергу, відносини між оператором державних лотерей та розповсюджувачем державної лотереї виникають та існують на підставі договору, що відповідає нормам чинного законодавства.
Відтак, діяльність фізичних осіб-розповсюджувачів відокремлена від діяльності оператора державних лотерей, на території АДРЕСА_4; АДРЕСА_1; АДРЕСА_3 ; АДРЕСА_2), оскільки право на розповсюдження державних лотерей оператора (Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея»), в тому числі лотерей «ІНФОРМАЦІЯ_2» та «ІНФОРМАЦІЯ_3», позивач надав саме ТОВ «Стар Вест» та ТОВ «Зет Вест», які в свою чергу уклали договори з фізичними особами-розповсюджувачами та здійснюють організацію розповсюдження лотерей Підприємства з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея» на підставі таких договорів.
Враховуючи, що ТОВ «Стар Вест» та ТОВ «Зет Вест», а не Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея» обирали місця розташування пунктів розповсюдження, та встановлювали за свій рахунок у пунктах розповсюдження лотерейні термінали самообслуговування та обладнання, необхідні для розповсюдження лотерей, з огляду на те, що позивач не мав відокремлених підрозділів у місцях проведення фактичної перевірки, відтак Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея» не реалізовує та не приймає ставки від гравців за місцями проведення фактичної перевірки.
У свою чергу, Підприємство з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея» лише одержує частину виручки від розповсюдження білетів державних лотерей (виручку за вирахуванням сум, що були витрачені на виплату призів, сум перерахованого військового збору та відсотку винагороди розповсюджувачів).
Тобто, розрахунки між розповсюджувачами та гравцями існують окремо від розрахунків між розповсюджувачами та Підприємством з 100% іноземними інвестиціями «Українська Національна Лотерея».
Таким чином, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, відносини між оператором державних лотерей та розповсюджувачем державної лотереї виникають на підставі договорів, враховуючи, що договори між ТОВ «Стар Вест» з ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «Зет Вест» з ФОП ОСОБА_3 передбачають індивідуальну відповідальність фізичних осіб-розповсюджувачів за порушення законодавства, та виключають відповідальність оператора лотереї за допущені ними порушення, тому позивач не несе відповідальності за порушення податкового законодавства, допущене фізичними особами-розповсюджувачами.
Як наслідок, наявні підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасовання податкових повідомлень-рішень від 26.07.2018 №0008361405, 26.07.2018 №0008371405, 26.07.2018 року №0008381405, 26.07.2018 №0008391405.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують докази, досліджені та перевірені в суді першої інстанції та не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної податкової служби - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2020 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді І.О. Лічевецький
В.П. Мельничук