ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/3129/19 Суддя (судді) першої інстанції: Соломко І.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Федотова І.В.,
суддів: Єгорової Н.М. та Сорочка Є.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Промінь" на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Селянського (фермерського) господарства "Промінь" про зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Селянського (фермерського) господарства «Промінь» (далі також СФГ «Промінь», відповідач) про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: ковшового елеватора (норії), деревообробних верстатів (циркулярки), в кількості 2 одиниць; АЗС; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів; зварювальних, газополум`яних робіт та експлуатації посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ; індивідуальної балонної установки ЗВГ; компресора з ресивером об`ємом більше 25 літрів; ручної талі, КТП 1005, які знаходяться за адресою: Прилуцький район, с. Погреби, вул. Шевченка, 2.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року позов задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове, про відмову у задоволенні позову, оскільки вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказує на те, що порушення, які стали підставою для зупинки робіт на ковшовому елеваторі (норії), деревообробних верстатів (циркулярки), в кількості 2 одиниць; АЗС; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів; зварювальних, газополум`яних робіт та експлуатації посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ; індивідуальної балонної установки ЗВГ; компресора з ресивером об`ємом більше 25 літрів; ручної талі, КТП 1005, є формальними, не створюють реальної загрози життю та/або здоров`ю людей, і в основному, стосуються оформлення та реєстрації дозвільних документів.
Справа розглянута апеляційним судом в порядку письмового провадження відповідно до ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційних скарг та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та свідчать матеріали справи, селянське (фермерське) господарство «Промінь» знаходиться за адресою: вул. Шевченка, буд.2, с. Погреби, Прилуцький район, Чернігівської області.
В період з 22.07.2019 по 26.07.2019 позивачем проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки СФГ «Промінь», юридична адреса: вул. Шевченка, буд.2, с. Погреби, Прилуцький район, Чернігівської області.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 26.072019 № 522, який підписано без зауважень та один примірник якого отримано 26.07.2019 головою СФГ «Промінь» (а.с.26-38).
Так, в акті перевірки зафіксовано 154 порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 43-47, 54-62, 63-75, 76-81, 82-92, 98-104, 105-115, 127-134, 135, 136, 138-140, 145, 148-150, 152, 153 порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- працівники, що обслуговують зерносушарку, які виконують роботи підвищеної небезпеки не пройшли чергове щорічне спеціальне навчання та перевірку знань з питань порушення створюють охорони праці - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 № 261/10511);
- біля голівки та башмака норії не встановлено кнопку «Стоп», відсутня нумерація норій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава III розділ 15 пункт 5'НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України23.10.2017 № 1288/31156);
- на башмаках норій не встановлені датчики підпору та реле контролю швидкості норійної стрічки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава III розділ 15 пункт 6 НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.10.2017 № 1288/31156);
- не проведене декларування робіт підвищеної небезпеки - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;
- не встановлено захисне огородження пасових та зубчатих передач виробничого обладнання зерносушарки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава І розділ 3 пункт 6 НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.10.2017 № 1288/31156);
- не одержаний дозвіл Держпраці на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (обладнання деревообробної промисловості) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної і небезпеки»;
- працівники, зайняті обслуговуванням деревообробних верстатів, не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних НПАОП - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511);
- робочі місця біля деревообробних верстатів захаращені виробами, матеріалами та відходами - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 3.4.12 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 № 306/10586);
- органи керування деревообробних верстатів (циркулярки 2 шт.) не мають знаків або написів, які чітко визначають їх призначення - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 1.1 розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 №327/25104);
- деревообробні верстати (циркулярки 2 шт.), встановлені без фундаменту, віброопор чи інших віброізолювальних пристроїв, що запобігають вібрації - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 3.4.2 НПАОП 20.0- 1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 №306/10586);
- на деревообробних верстатах струмопровідні проводи не вкладені в труби або в металеві рукави, що мають заземлення, для захисту від механічного пошкодження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 1.1. розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);
- деревообробні верстати (циркулярки 2 шт.) не заземлені - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 2.5.6, 5.1.12 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 №306/10586);
- на деревообробних верстатах (циркулярки 2 шт.) не працює блокування пуску верстата при відкритті захисного огородження пили - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 3.1.1, 3.1.2 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 №306/10586);
- відсутні аптечки з медикаментами та перев`язочним матеріалом для надання першої медичної допомоги - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.1.39 НПАОП 20.1-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 № 306/10586);
- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою (роботи у вйбухопожежонебезпечних зонах) та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (обладнання призначене для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі-резервуар з дизельним паливом, бензином, паливороздавальні колонки) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;
- не проведено періодичні обстеження (дефектоскопія) резервуарів для визначення їх дійсного технічного стану. На момент перевірки підтверджуючі документи та паспорти на резервуари не представлено - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.4. розділу 6 НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 № 226/20539);
- не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин - ст. 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки»;
- відсутнє заземлення резервуарів та паливороздавальних колонок, що не забезпечує захист від статичної електрики - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», п.п. 5.4.4, 5.4.5 НПАОП 40.1-1.32-01 «Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (затверджено Наказом Мінпраці України), пункт 19 розділу З НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 №97/31549) ;
- відсутній журнал технічного обслуговування, ремонтів та щоденного нагляду за обладнанням, устаткуванням АЗС (територія та саме обладнання паливороздавальних колонок не утримується в чистоті) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.1 розділу 3, пункт 1.10 розділу 5 НПАОП 0.00- 7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 №226/20539) ;
- на підприємстві відсутній працівник, який пройшов професійну підготовку як оператор АЗС, та може здійснювати використання виробничого обладнання - ст; 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 21 розділу 2 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 № 97/31549) ;
- дерев`яна драбина, яка використовується для доступу до горловини наземного резервуару АЗС не відповідає вимогам нормативних документів (не проводиться періодичне випробування 1 раз на 6 місяців; не обладнано пристроєм, що запобігає перевертанню та зсуванню під час виконання робіт; на нижніх кінцях драбини відсутні оковки з гострими наконечниками; щаблі драбини збиті цвяхами, без скріплювання тятив болтами) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 7.7., 7.12., 7.27. розділу 4 НПАОП 0.00-1.71- 13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014№ 327/25104) ;
- на горловині резервуара з дизельним паливом відсутній дихальний клапан - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.5 розділу 2 НПАОП 0.00-7.12-13 «Вимоги до роботодавців стосовно забезпечення безпечного виконання робіт у потенційно вибухонебезпечних середовищах» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 05.06.2013 № 317, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2013 № 1071/23603) ;
- для захисту від прямих ударів блискавки на території АЗС відсутній блискавкозахист - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 3 розділу 4 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» (затверджено наказом Міністерства Соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 №97/31549);
- для доступу до горловин наземного резервуара, резервуара блокпункта та проведення замірів, які знаходяться на висоті більше 1,3 м, відсутні міцні, стійкі огородження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.5. НПАОП 0.00-1.15-07 «Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті»;
- не призначено наказом відповідальну особу за стан охорони праці та безпечну експлуатацію АЗС - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.2 розділу 2 НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 № 226/20539);
- не розроблено інструкції з охорони праці по професіям та по видам робіт «Для оператора заправних станцій», «При проведенні зливо - наливних робіт з ПММ», тощо - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділ 4 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 №226/2666);
- не визначена категорія приміщень АЗС по пожежній небезпеці, класу зони по ПУЕ -ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.7. розділу 2 НПАОП 0.00-7.12-13 «Вимоги до роботодавців стосовно забезпечення безпечного виконання робіт у потенційно вибухонебезпечних середовищах» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 05.06.2013 № 317, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2013 № 1071/23603);
- не представлено документи щодо проходження працівниками (трактористами) періодичного медичного огляду, які допущені до виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами - ст. 17 Закону України «Про охорону праці»;
- не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин (склад з агрохімікатами та пестицидами) - ст. 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки»;
- відсутній паспорт на зберігання пестицидів та агрохімікатів на складі - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу 4 НПАОП 01.0-1:02-18 «Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві», п. 5.1.21., дод.4. ДСанПіН 8.8.1.2.001-98 Державні санітарні правила. Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві;
- працівники, безпосередньо зайняті на роботах, пов`язаних зі зберіганням, транспортуванням та використанням пестицидів та агрохімікатів не пройшли щорічне спецнавчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, протоколи перевірки знань не представлено - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 4.1, пункт 3.14, додаток 1, пункт 3.16. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05.02.2005 № 261/10511), пункт 47 НПАОП 0.00-2.01-05 Переліку робіт з підвищеною небезпекою затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 № 232/1051) ;
- трактористу не проведено інструктаж з питань охорони праці на робочому місці щодо виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами, надання домедичної допомоги від нещасних випадків - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.1., пункт 6.10., дод. 6, п. 3.16. НПАОП 0.00-4.12- 05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511);
- не розроблено інструкцію з охорони праці «Під час виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами» - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;
- не отримано дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою (газополум`яні роботи) та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;
- не отримано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці відповідно до переліку видів робі з підвищеною небезпекою (зварювальні роботи, зберігання балонів із зрідженим газом) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;
- наказом із числа інженерно-технічних працівників, не призначено відповідальну особу за зберігання, технічний стан та безпечну експлуатацію балонів із зрідженим газом, яка пройшла навчання відповідних нормативно - правових актів з охорони праці (НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.81-18) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 5.5. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з Питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511) ;
-працівники (електрогазозварник, робітник фермерського господарства), які експлуатують балони із зрідженим вуглеводневим газом, не проходили щорічне спецнавчання та перевірку знань відповідних нормативно - правових актів з охорони праці - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», розділ 4 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 № 261/10511), пункт 1 глави 1 розділу 7 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 №333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885), пункт 3.6. НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119), пункт 1.7. розділу 1 НПАОП 0.00- 1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;
- не проводиться технічне обслуговування редукторів та пальників - ст. ІЗ Закону України «Про охорону праці», пункти 2.61., 2.62., 2.63., 2.64. розділу 5 НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;
- не проводиться гідравлічне випробування гумових рукавів (1 раз на 3місяці) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.47. розділу 5 НПАОП 0.0071.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;
- не розроблено інструкції з охорони праці по професіям та по видам робіт: Для електрогазозварника, Для робітника фермерського господарства, Під час виконання зварювальних, газополум`яних робіт, При зберіганні та транспортуванні балонів з горючими газами тощо - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00- 4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;
- на верхній сферичній частині балонів з ЗВГ чітко не вибиті дані щодо дати їх опосвідчення, підтверджуючі документи не представлено - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 10 глави 2 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- пост і для ручного зварювання не відповідає вимогам діючих нормативних документів, а саме: робоче місце зварника не обладнано раціонально улаштованим столом; пошкоджена ізоляція струмовідного провода та маси зварювального трансформатора ВД 306М; застосовується саморобний електродотримач - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.1. розділу З, пункт 4.2. розділу 4, пункт 14.1. розділу З НПАОП 28.52-1.31-13 «Правила охорони праці під час зварювання металів» (затверджено наказом МНС України від 14.12.2012 № 1425, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 №63/22595), пункт 1.4. розділу 2, пункт 2.17. розділу 5 НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 25.02.2014 № 327/25104) ;
- зварювальним трансформаторам не проведено вимірювання опору ізоляції обмоток та пускової апаратури (1 раз на рік). На корпусі не зазначені дати наступних вимірювань опору ізоляції - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.7.23., пункт 6.7.24. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 № 93/2533), пункт 2.14. розділу З НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);
- працівники певних категорій (електрогазозварник, робітник фермерського Господарства) не пройшли періодичний медичний огляд, відповідні документи не представлено - ст. 17 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.1. розділу 2 НПАОП 28.52-1.31-13 «Правила охорони праці під час зварювання металів» (затверджено наказом МНС України від 14.12.2012 № 1425, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 № 63/22595);
- відсутні документальні підтвердження щодо приймання в експлуатацію об`єкта з індивідуальною балонною установкою ЗВГ кухні (далі ІБУ ЗВГ) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.13. розділу 6 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;
- відсутні дані щодо технічного обслуговування ІБУ ЗВГ (1 раз на З місяці при плюсових температурах) та перевірки герметичності приладовим методом або із застосуванням мильної емульсії - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.21., пункт 2.29. розділу 6 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;
- не розроблений графік технічного огляду, технічного обслуговування ІБУ ЗВГ - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.2. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;
- відсутній акт перевірки кратності повітрообміну вентканалу (1 раз на рік) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.8. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;
-не визначено особу відповідальну за газове господарство, яка пройшла навчання відповідних нормативно-правових актів з охорони праці (НПАОП 0.00-1.76-15) - ст. 13, ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 5.5. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», пункт 3.1. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;
- не розроблено інструкцію з охорони праці «По безпечному користуванні газовою плитою на природному газі» - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00- 4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;
- відсутні дані щодо технічного огляду балона з ЗВГ (документальні чи на верхній сферичній частині балона) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 10 глави 2 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою та. на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011№1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;
- відсутній журнал нагляду (паспорт) компресора - ст. 13 Закону України «Про Охорону праці», пункт 1 розділу IV НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- не призначений наказом відповідальний працівник за справний стан і безпечну експлуатацію обладнання під тиском, який пройшов навчання та перевірку знань з охорони праці у встановленому порядку - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- працівники не забезпечені Правилами охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском та інструкціями, що діють у межах підприємства - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
- не призначений в необхідній кількості обслуговуючий персонал, який пройшов навчання з охорони праці і має відповідну кваліфікацію щодо обслуговування обладнання під тиском - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
-не розроблена виробнича інструкція для персоналу, який обслуговує обладнання під тиском, не організовано періодичну перевірку знань виробничих інструкцій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
- відсутній змінний журнал - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
- не розроблена інструкція з режиму роботи і безпечного обслуговування посудини - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві Юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;
- не заведений ремонтний журнал на обладнання під тиском - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2 глави 5 розділу VII НПАОП 0.00- 1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03:2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- обладнання під тиском не споряджене обліковим номером та не обліковується в журналі обліку суб`єкта господарювання - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 6 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- на обладнанні, що працює під тиском відсутня на видному місці табличка із зазначенням дозволеного тиску та дати наступних внутрішнього (зовнішнього) огляду і гідростатичного випробування - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3 глави 2 розділу VIIІ НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;
- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (вантажопідіймальні крани і машини) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;
- відсутній журнал обліку обладнання суб`єкта господарювання - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00- 1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;
- відсутній журнал нагляду чи паспорт обладнання (ручна таль) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00- 1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;
- не призначений працівник, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання (ручна таль) - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;
- не призначений працівник, відповідальний за утримання обладнання в справному стані та працівник відповідальний за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними кранами (ручна таль) - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;
- ручній талі не проведене експертне обстеження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;
- не здійснено допуск до виконання своїх обов`язків за процедурою, визначеною суб`єктом господарювання, обслуговування і ремонтного персоналу ручної талі - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 №244/31696) ;
- не розроблені та відповідно не затверджені в установленому порядку інструкції з охорони праці кранівника та стропальника - ст. ІЗ Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу І НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;
- керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок та електрообладнання до та вище 1000В (КТП-1005) відповідно до вимог чинних нормативних документів і не призначив відповідальну особу за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства із числа інженерно-технічних працівників, яка має електротехнічну підготовку і пройшла перевірку знань з електробезпеки (5 група) в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) у встановленому порядку та має відповідне посвідчення в якості адміністративно - технічного персоналу - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.З.1., пункт 2.1.3., пункт 3.2.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці Україні! від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;
- відсутні електротехнічні працівники (оперативно-ремонтні), які пройшли навчання та перевірку знань з електробезпеки і допущені до обслуговування та ремонту електроустановок та електрообладнання до та вище 1000В (КТП-1005), ПЛ-0.4кВ та інше - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.З.1., пункт 2.3.1., пункт 2.1.4. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;
- не розроблені та відповідно не затверджені інструкції з охорони праці по професіям та видам робіт в електроустановках до та вище 1000В (КТП- 1005), відсутній затверджений перелік цих інструкцій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2 розділу 4, пункт 5 розділу 5 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення і про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666), пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;
- не визначений та не встановлений порядок ретельного спостереження за електроустановками та мережами до та вище 1000 В (КТП-10.05 та інші) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.3.1., пункт 2.2.13., пункт 2.2.16. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;
- не проводиться технічний огляд електроустановок до та вище 1000 В (КТП-1005) та всіх об`єктів електропостачання, відсутні підтверджуючі документи - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;
- відсутні всі необхідні електрозахисні засоби захисту в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) згідно норм комплектування - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4.2.6, пункт 4.2.9 НПАОП 40.1-1.07-01 «Правила експлуатації електрозахисних засобів» (затверджено наказом Мінпраці України від 05.06.2001 наказ № 253) ;
- не розроблені та, відповідно, не затверджені організаційні заходи, що убезпечують працівників під час роботи в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.1.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;
- не визначені та, відповідно, не призначені відповідальні працівники за безпечне виконання робіт в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.2.1., пункт 3.2.9. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;
-не визначений порядок та, відповідно, не проводиться підготовка робочого місця та допуск до роботи в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005), у т.ч. і для відряджених працівників (Прилуцький РЕМ та інші) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт З.1.2., пункт 3.5., пункт 4.4.1., пункт 6.10.9. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України в) д 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;
- відсутня система захисного відключення 3-х фазної розеточної мережі всіх приміщень об`єктів електропостачання (зерносклади, майстерні з ремонту та інші), а система захисного заземлення не забезпечує вимог безпеки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 8.7.1., пункт 8.7.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533), пун2.8 НПАОП 40.1-1.32-01 «Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.06.2001 № 272);
- відсутній дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В (КТП-1005) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки».
Вважаючи вищевказані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Відповідно до абз. 2 ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон України №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною першою статті 4 Закону України №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно частини сьомої статті 7 Закону України №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 4 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 року № 2694-XII (далі - Закон України № 2694-XII), якою визначено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Вимогами статті 38 Закону України № 2694-XII визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року N 96 (далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Згідно підпунктів 4, 16, 52 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань; зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.
Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду (п.п. 12 п. 6 Положення).
Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям та віднесено до сфери захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Колегія суддів зазначає, що при прийнятті рішення суд враховує, що життя та здоров`я людини має бути найвищою цінністю у суспільстві.
Недотримання правил у сфері охорони праці може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права людей.
Проаналізувавши наведені у акті порушення допущенні відповідачем, колегія суддів зазначає, що вони є такими, що можуть безпосередньо свідчити про наявність загрози життю чи здоров`ю людей, а тому твердження апелянта про формальність встановлених позивачем порушень є безпідставними. При цьому, жодних доказів на підтвердження усунення таких порушень, матеріали справи не містять.
Відповідно достатті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другоюстатті 73 КАС Українипередбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 КАС України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги, що жодних доказів, які б спростовували доводи позивача, викладені в адміністративному позові, відповідачем до суду не надано, колегія суддів погоджується з висновокм суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
Апеляційна скарга відповідача не містить обґрунтованих доводів, які б спростовували зазначені висновки суду першої інстанції.
Таким чином, судова колегія дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційних скаргах доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Промінь" залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.
Головуючий суддя:
Судді: