open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 грудня 2019 року Чернігів Справа № 620/3129/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Селянського (фермерського) господарства "Промінь" про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Селянського (фермерського) господарства «Промінь» (далі також – СФГ «Промінь», відповідач) в якому просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: ковшового елеватора (норії), деревообробних верстатів (циркулярки), в кількості 2 одиниць; АЗС; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів; зварювальних, газополум`яних робіт та експлуатації посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ; індивідуальної балонної установки ЗВГ; компресора з ресивером об`ємом більше 25 літрів; ручної талі, КТП 1005, які знаходяться за адресою: Прилуцький район, с. Погреби, вул. Шевченка, 2.

Позов обґрунтовано тим, що за результатами проведеної планової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки у відповідача були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Вказані в акті перевірки від 26.07.2019 № 522 порушення, на момент звернення позивача з даним позовом, не усунуті. У зв`язку з чим, позивач просить суд застосувати, передбачені законодавством, заходи реагування у сфері державного нагляду.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін

Відповідач вищевказану ухвалу суду отримав 05.11.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак правом подання відзиву на позов або заяви про визнання позову не скористався, у зв`язку з чим та на підставі частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке

Селянське (фермерське) господарство «Промінь» знаходиться за адресою: вул. Шевченка, буд.2, с. Погреби, Прилуцький район, Чернігівської області.

В період з 22.07.2019 по 26.07.2019 позивачем проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки СФГ «Промінь», юридична адреса: вул. Шевченка, буд.2, с. Погреби, Прилуцький район, Чернігівської області.

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 26.072019 № 522, який підписано без зауважень та один примірник якого отримано 26.07.2019 головою СФГ «Промінь» (а.с.26-38).

Так, в акті перевірки зафіксовано 154 порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 43-47, 54-62, 63-75, 76-81, 82-92, 98-104, 105-115, 127-134, 135, 136, 138-140, 145, 148-150, 152, 153 порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- працівники, що обслуговують зерносушарку, які виконують роботи підвищеної небезпеки не пройшли чергове щорічне спеціальне навчання та перевірку знань з питань порушення створюють охорони праці - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 № 261/10511);

- біля голівки та башмака норії не встановлено кнопку «Стоп», відсутня нумерація норій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава III розділ 15 пункт 5'НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України23.10.2017 № 1288/31156);

- на башмаках норій не встановлені датчики підпору та реле контролю швидкості норійної стрічки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава III розділ 15 пункт 6 НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.10.2017 № 1288/31156);

- не проведене декларування робіт підвищеної небезпеки - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;

- не встановлено захисне огородження пасових та зубчатих передач виробничого обладнання зерносушарки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», глава І розділ 3 пункт 6 НПАОП 15.0-1.01-17 «Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 20.09.2017 № 1504, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.10.2017 № 1288/31156);

- не одержаний дозвіл Держпраці на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (обладнання деревообробної промисловості) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної і небезпеки»;

- працівники, зайняті обслуговуванням деревообробних верстатів, не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних НПАОП - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511);

- робочі місця біля деревообробних верстатів захаращені виробами, матеріалами та відходами - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 3.4.12 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 № 306/10586);

- органи керування деревообробних верстатів (циркулярки 2 шт.) не мають знаків або написів, які чітко визначають їх призначення - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 1.1 розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 №327/25104);

- деревообробні верстати (циркулярки 2 шт.), встановлені без фундаменту, віброопор чи інших віброізолювальних пристроїв, що запобігають вібрації - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 3.4.2 НПАОП 20.0- 1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 № 306/10586);

- на деревообробних верстатах струмопровідні проводи не вкладені в труби або в металеві рукави, що мають заземлення, для захисту від механічного пошкодження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 1.1. розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);

- деревообробні верстати (циркулярки 2 шт.) не заземлені - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 2.5.6, 5.1.12 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 №306/10586);

- на деревообробних верстатах (циркулярки 2 шт.) не працює блокування пуску верстата при відкритті захисного огородження пили - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 3.1.1, 3.1.2 НПАОП 20.0-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 №306/10586);

- відсутні аптечки з медикаментами та перев`язочним матеріалом для надання першої медичної допомоги - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.1.39 НПАОП 20.1-1.02-05 «Правила охорони праці в деревообробній промисловості» (затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 № 306/10586);

- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою (роботи у вйбухопожежонебезпечних зонах) та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (обладнання призначене для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі-резервуар з дизельним паливом, бензином, паливороздавальні колонки) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки»;

- не проведено періодичні обстеження (дефектоскопія) резервуарів для визначення їх дійсного технічного стану. На момент перевірки підтверджуючі документи та паспорти на резервуари не представлено - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.4. розділу 6 НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 № 226/20539);

- не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин - ст. 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки» ;

- відсутнє заземлення резервуарів та паливороздавальних колонок, що не забезпечує захист від статичної електрики - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», п.п. 5.4.4, 5.4.5 НПАОП 40.1-1.32-01 «Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (затверджено Наказом Мінпраці України), пункт 19 розділу З НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» ’ (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 №97/31549) ;

- відсутній журнал технічного обслуговування, ремонтів та щоденного нагляду за обладнанням, устаткуванням АЗС (територія та саме обладнання паливороздавальних колонок не утримується в чистоті) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.1 розділу 3, пункт 1.10 розділу 5 НПАОП 0.00- 7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 №226/20539) ;

- на підприємстві відсутній працівник, який пройшов професійну підготовку як оператор АЗС, та може здійснювати використання виробничого обладнання - ст; 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 21 розділу 2 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 № 97/31549) ;

- дерев`яна драбина, яка використовується для доступу до горловини наземного резервуару АЗС не відповідає вимогам нормативних документів (не проводиться періодичне випробування 1 раз на 6 місяців; не обладнано пристроєм, що запобігає перевертанню та зсуванню під час виконання робіт; на нижніх кінцях драбини відсутні оковки з гострими наконечниками; щаблі драбини збиті цвяхами, без скріплювання тятив болтами) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 7.7., 7.12., 7.27. розділу 4 НПАОП 0.00-1.71- 13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014№ 327/25104) ;

- на горловині резервуара з дизельним паливом відсутній дихальний клапан - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.5 розділу 2 НПАОП 0.00-7.12-13 «Вимоги до роботодавців стосовно забезпечення безпечного виконання робіт у потенційно вибухонебезпечних середовищах» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 05.06.2013 № 317, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2013 № 1071/23603) ;

- для захисту від прямих ударів блискавки на території АЗС відсутній блискавкозахист - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 3 розділу 4 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками» (затверджено наказом Міністерства Соціальної політики України від 28.12.2017 № 2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 № 97/31549) ;

- для доступу до горловин наземного резервуара, резервуара блокпункта та проведення замірів, які знаходяться на висоті більше 1,3 м, відсутні міцні, стійкі огородження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.5. НПАОП 0.00-1.15-07 «Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті» ;

- не призначено наказом відповідальну особу за стан охорони праці та безпечну експлуатацію АЗС - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.2 розділу 2 НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників» (затверджено наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 № 67, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2012 № 226/20539) ;

- не розроблено інструкції з охорони праці по професіям та по видам робіт «Для оператора заправних станцій», «При проведенні зливо - наливних робіт з ПММ», тощо - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділ 4 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 №226/2666) ;

- не визначена категорія приміщень АЗС по пожежній небезпеці, класу зони по ПУЕ - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.7. розділу 2 НПАОП 0.00-7.12-13 «Вимоги до роботодавців стосовно забезпечення безпечного виконання робіт у потенційно вибухонебезпечних середовищах» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 05.06.2013 № 317, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2013 № 1071/23603) ;

- не представлено документи щодо проходження працівниками (трактористами) періодичного медичного огляду, які допущені до виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами - ст. 17 Закону України «Про охорону праці» ;

- не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин (склад з агрохімікатами та пестицидами) - ст. 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки» ;

- відсутній паспорт на зберігання пестицидів та агрохімікатів на складі - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу 4 НПАОП 01.0-1:02-18 «Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві», п. 5.1.21., дод.4. ДСанПіН 8.8.1.2.001-98 Державні санітарні правила. Трансйортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві;

- працівники, безпосередньо зайняті на роботах, пов`язаних зі зберіганням, транспортуванням та використанням пестицидів та агрохімікатів не пройшли щорічне спецнавчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, протоколи перевірки знань не представлено - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 4.1, пункт 3.14, додаток 1, пункт 3.16. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05.02.2005 № 261/10511), пункт 47 НПАОП 0.00-2.01-05 Переліку робіт з підвищеною небезпекою затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 № 232/1051) ;

- трактористу не проведено інструктаж з питань охорони праці на робочому місці щодо виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами, надання домедичної допомоги від нещасних випадків - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.1., пункт 6.10., дод. 6, п. 3.16. НПАОП 0.00-4.12- 05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511) ;

- не розроблено інструкцію з охорони праці «Під час виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами» - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;

- не отримано дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою (газополум`яні роботи) та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;

- не отримано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці відповідно до переліку видів робі з підвищеною небезпекою (зварювальні роботи, зберігання балонів із зрідженим газом) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на ’ використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;

- наказом із числа інженерно-технічних працівників, не призначено відповідальну особу за зберігання, технічний стан та безпечну експлуатацію балонів із зрідженим газом, яка пройшла навчання відповідних нормативно - правових актів з охорони праці (НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.81-18) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 5.5. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з Питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 №261/10511) ;

-працівники (електрогазозварник, робітник фермерського господарства), які експлуатують балони із зрідженим вуглеводневим газом, не проходили щорічне спецнавчання та перевірку знань відповідних нормативно - правових актів з охорони праці - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», розділ 4 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2005 № 261/10511), пункт 1 глави 1 розділу 7 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885), пункт 3.6. НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119), пункт 1.7. розділу 1 НПАОП 0.00- 1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;

- не проводиться технічне обслуговування редукторів та пальників - ст. ІЗ Закону України «Про охорону праці», пункти 2.61., 2.62., 2.63., 2.64. розділу 5 НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;

- не проводиться гідравлічне випробування гумових рукавів (1 раз на 3місяці) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.47. розділу 5 НПАОП 0.0071.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;

- не розроблено інструкції з охорони праці по професіям та по видам робіт “Для електрогазозварника”, “Для робітника фермерського господарства”, “Під час виконання зварювальних, газополум`яних робіт”, “При зберіганні та транспортуванні балонів з горючими газами” тощо - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00- 4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;

- на верхній сферичній частині балонів з ЗВГ чітко не вибиті дані щодо дати їх опосвідчення, підтверджуючі документи не представлено - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 10 глави 2 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- пост і для ручного зварювання не відповідає вимогам діючих нормативних документів, а саме: робоче місце зварника не обладнано раціонально улаштованим столом; пошкоджена ізоляція струмовідного провода та маси зварювального трансформатора ВД 306М; застосовується саморобний електродотримач - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.1. розділу З, пункт 4.2. розділу 4, пункт 14.1. розділу З НПАОП 28.52-1.31-13 «Правила охорони праці під час зварювання металів» (затверджено наказом МНС України від 14.12.2012 № 1425, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 № 63/22595), пункт 1.4. розділу 2, пункт 2.17. розділу 5 НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 25.02.2014 № 327/25104) ;

- зварювальним трансформаторам не проведено вимірювання опору ізоляції обмоток та пускової апаратури (1 раз на рік). На корпусі не зазначені дати наступних вимірювань опору ізоляції - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.7.23., пункт 6.7.24. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 № 93/2533), пункт 2.14. розділу З НПАОП 0.00-1.71-13 «Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями» (затверджено наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104) ;

- працівники певних категорій (електрогазозварник, робітник фермерського Господарства) не пройшли періодичний медичний огляд, відповідні документи не представлено - ст. 17 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.1. розділу 2 НПАОП 28.52-1.31-13 «Правила охорони праці під час зварювання металів» (затверджено наказом МНС України від 14.12.2012 № 1425, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 № 63/22595) ;

- відсутні документальні підтвердження щодо приймання в експлуатацію об`єкта з індивідуальною балонною установкою ЗВГ кухні (далі ІБУ ЗВГ) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.13. розділу 6 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;

- відсутні дані щодо технічного обслуговування ІБУ ЗВГ (1 раз на З місяці при плюсових температурах) та перевірки герметичності приладовим методом або із застосуванням мильної емульсії - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2.21., пункт 2.29. розділу 6 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;

- не розроблений графік технічного огляду, технічного обслуговування ІБУ ЗВГ - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.2. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;

- відсутній акт перевірки кратності повітрообміну вентканалу (1 раз на рік) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6.8. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;

-не визначено особу відповідальну за газове господарство, яка пройшла навчання відповідних нормативно-правових актів з охорони праці (НПАОП 0.00-1.76-15) - ст. 13, ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 5.5. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», пункт 3.1. розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання» (затверджено наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 № 285, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 № 674/27119) ;

- не розроблено інструкцію з охорони праці «По безпечному користуванні газовою плитою на природному газі» - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 1, пункти 1, 2 розділу 4 НПАОП 0.00- 4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;

- відсутні дані щодо технічного огляду балона з ЗВГ (документальні чи на верхній сферичній частині балона) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу 10 глави 2 НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою та. на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;

- відсутній журнал нагляду (паспорт) компресора - ст. 13 Закону України «Про Охорону праці», пункт 1 розділу IV НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- не призначений наказом відповідальний працівник за справний стан і безпечну експлуатацію обладнання під тиском, який пройшов навчання та перевірку знань з охорони праці у встановленому порядку - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- працівники не забезпечені Правилами охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском та інструкціями, що діють у межах підприємства - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

- не призначений в необхідній кількості обслуговуючий персонал, який пройшов навчання з охорони праці і має відповідну кваліфікацію щодо обслуговування обладнання під тиском - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

-не розроблена виробнича інструкція для персоналу, який обслуговує обладнання під тиском, не організовано періодичну перевірку знань виробничих інструкцій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

- відсутній змінний журнал - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

- не розроблена інструкція з режиму роботи і безпечного обслуговування посудини - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 6 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві Юстиції України 10.04.2018 № 433/31885) ;

- не заведений ремонтний журнал на обладнання під тиском - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2 глави 5 розділу VII НПАОП 0.00- 1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03:2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- обладнання під тиском не споряджене обліковим номером та не обліковується в’ журналі обліку суб`єкта господарювання - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 6 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- на обладнанні, що працює під тиском відсутня на видному місці табличка із зазначенням дозволеного тиску та дати наступних внутрішнього (зовнішнього) огляду і гідростатичного випробування - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3 глави 2 розділу VIIІ НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 №433/31885) ;

- відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (вантажопідіймальні крани і машини) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» ;

- відсутній журнал обліку обладнання суб`єкта господарювання - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00- 1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;

- відсутній журнал нагляду чи паспорт обладнання (ручна таль) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00- 1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;

- не призначений працівник, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання (ручна таль) - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;

- не призначений працівник, відповідальний за утримання обладнання в справному стані та працівник відповідальний за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними кранами (ручна таль) - ст. 18 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;

- ручній талі не проведене експертне обстеження - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 № 244/31696) ;

- не здійснено допуск до виконання своїх обов`язків за процедурою, визначеною суб`єктом господарювання, обслуговування і ремонтного персоналу ручної талі - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (затверджено наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 №244/31696) ;

- не розроблені та відповідно не затверджені в установленому порядку інструкції з охорони праці кранівника та стропальника - ст. ІЗ Закону України «Про охорону праці», пункт 4 розділу І НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666) ;

- керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок та електрообладнання до та вище 1000В (КТП-1005) відповідно до вимог чинних нормативних документів і не призначив відповідальну особу за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства із числа інженерно-технічних працівників, яка має електротехнічну підготовку і пройшла перевірку знань з електробезпеки (5 група) в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) у встановленому порядку та має відповідне посвідчення в якості адміністративно - технічного персоналу - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.З.1., пункт 2.1.3., пункт 3.2.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці Україні! від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;

- відсутні електротехнічні працівники (оперативно-ремонтні), які пройшли навчання та перевірку знань з електробезпеки і допущені до обслуговування та ремонту електроустановок та електрообладнання до та вище 1000В (КТП-1005), ПЛ-0.4кВ та інше - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.З.1., пункт 2.3.1., пункт 2.1.4. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;

- не розроблені та відповідно не затверджені інструкції з охорони праці по професіям та видам робіт в електроустановках до та вище 1000В (КТП- 1005), відсутній затверджений перелік цих інструкцій - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 2 розділу 4, пункт 5 розділу 5 НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення і про розробку інструкцій з охорони праці» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666), пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;

- не визначений та не встановлений порядок ретельного спостереження за електроустановками та мережами до та вище 1000 В (КТП-10.05 та інші) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.3.1., пункт 2.2.13., пункт 2.2.16. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;

- не проводиться технічний огляд електроустановок до та вище 1000 В (КТП-1005) та всіх об`єктів електропостачання, відсутні підтверджуючі документи - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;

- відсутні всі необхідні електрозахисні засоби захисту в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) згідно норм комплектування - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 4.2.6, пункт 4.2.9 НПАОП 40.1-1.07-01 «Правила експлуатації електрозахисних засобів» (затверджено наказом Мінпраці України від 05.06.2001 наказ № 253) ;

- не розроблені та, відповідно, не затверджені організаційні заходи, що убезпечують працівників під час роботи в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.1.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;

- не визначені та, відповідно, не призначені відповідальні працівники за безпечне виконання робіт в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 3.2.1., пункт 3.2.9. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533) ;

-не визначений порядок та, відповідно, не проводиться підготовка робочого місця та допуск до роботи в електроустановках до та вище 1000В (КТП-1005), у т.ч. і для відряджених працівників (Прилуцький РЕМ та інші) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт З.1.2., пункт 3.5., пункт 4.4.1., пункт 6.10.9. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України в) д 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533) ;

- відсутня система захисного відключення 3-х фазної розеточної мережі всіх приміщень об`єктів електропостачання (зерносклади, майстерні з ремонту та інші), а система захисного заземлення не забезпечує вимог безпеки - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», пункт 8.7.1., пункт 8.7.2. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533), пун2.8 НПАОП 40.1-1.32-01 «Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.06.2001 № 272) ;

- відсутній дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В (КТП-1005) - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» .

Вважаючи вищевказані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з відповідним позовом про зобов`язання відповідача зупинити такі роботи (виробництво).

З огляду на встановлені порушення, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинки робіт.

За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (надалі по тексту також - Закон України № 877-V).

Відповідно до норм статті 1 вказаного Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

У відповідності до статті 38 Закону України "Про охорону праці" № 2694-XII від 14.10.1992 р. «Про охорону праці» (далі - Закон № 2694-ХІІ) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Приписами норми частини першої статті 39 Закону № 2694-ХІІ передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі Положення) державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з пунктом 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Підпунктом 16 пункту 4 Положення передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці, навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Абзацом 1 частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною сьомою статті 7 цього Закону передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

З аналізу наведених вище положень слідує, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Як встановлено судом, під час перевірки СФГ «Промінь» з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, позивачем встановлено порушенням вимог Закону України "Про охорону праці".

При цьому, зазначені акти перевірок підписані головою СФГ «Промінь» без зауважень.

Відповідно до статті 13 Закону № 2694-ХІІ роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Згідно з частиною третьою статті 21 Закону № 2694-XII роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідач доказів на підтвердження усунення, встановлених позивачем, порушень вказаних норм та інших нормативно-правових актів суду не надав.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 73 КАС України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 КАС України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги, що відзиву на позовну заяву та жодних доказів, які б спростовували доводи позивача, викладені в адміністративному позові, відповідачем до суду не надано, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Щодо вимоги позивача щодо звернення рішення суду до негайного виконання, суд звертає увагу, що вичерпний перелік випадків, у разі яких суд зобов`язаний або має право звернути рішення суду до негайного виконання, викладений у частинах 1, 2 статті 371 КАС України.

У даному випадку, предмет розгляду даної справи не підпадає під критерії, встановлені вказаними положеннями, а отже підстави для звернення рішення суду до негайного виконання відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати до Селянського (фермерського) господарства «Промінь» заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт на ковшовому елеваторі (норії), деревообробних верстатів (циркулярки), в кількості 2 одиниць; АЗС; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів; зварювальних, газополум`яних робіт та експлуатації посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа - балони з ЗВГ; індивідуальної балонної установки ЗВГ; компресора з ресивером об`ємом більше 25 літрів; ручної талі, КТП 1005, які знаходяться за адресою: Прилуцький район, с. Погреби, вул. Шевченка, 2 до усунення порушень, вказаних в акті перевірки від 26.07.2019 №522.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: Управління Держпраці у Чернігівській області (вул. П`ятницька, буд. 39, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39779238).

Відповідач: Селянське (фермерське) господарства "Промінь" (вул. Шевченка, 2, с. Погреби, Прилуцький район, Чернігівська область, 17560, код ЄДРПОУ 14249849).

Повний текст рішення виготовлено 21 грудня 2019 року.

Суддя І.І. Соломко

Джерело: ЄДРСР 86497133
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку