ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/1912/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,
за участю секретаря судового засідання: Мартинюк М. О.,
за участю представників сторін:
позивача - не з`явився,
відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 (судді: Березкіна О. В., Дармін М. О., Широбокова Л. П.) у справі
за позовом Кам`янської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Кам`янська міська рада звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" (далі - ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент") із позовом про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки №14015 від 05.05.2015, яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського, 219, м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" (далі - Договору № 14015), з викладенням їх у редакції, зазначеній у позовній заяві.
1.2. В обґрунтування позовних вимог Кам`янська міська рада посилалася на те, що у зв`язку із змінами до Податкового кодексу України протягом 2013-2018 років, нею прийнято низку нормативних актів (рішення "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське" від 12.07.2013 № 842-38/VI, "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" від 29.09.2017 № 816-19/VIІ, "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" від 22.06.2018 № 1105-25/VIІ), якими збільшено розмір орендної плати за використання земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Позивач указував, що зазначені нормативні акти були оприлюднені у засобах масової інформації та є чинними. Посилаючись на статті 651, 653, 652 Цивільного кодексу України, статтю 15 Закону України "Про оренду землі", позивач зазначав про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 14015 від 05.05.2015, оскільки зміна ставок орендної плати є передумовою зміни розміру орендної плати.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у задоволенні позову Кам`янської міської ради до ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відмовлено.
2.2. Суд першої інстанції, посилаючись на умови Договору оренди та положення статті 188 Господарського кодексу України, статей 525, 526, 629 Цивільного кодексу України, та встановивши, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової пропозиції (додаткової угоди), щодо зміни умов Договору № 14015, підписаної уповноваженою особою, виходив із того, що позивачем порушено процедуру внесення змін до договору оренди, що є підставою для відмови у позові.
2.3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 апеляційну скаргу Кам`янської міської ради задоволено, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у справі № 904/1912/19 скасовано. Позовні вимоги Кам`янської міської ради задоволено. Внесено зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки № 14015 від 05.05.2015, (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 19.05.2015 №9720053), яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського, 219 м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент", у наступній редакції: "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 20.02.2019 становить 1 807 177,31 грн; 4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 216 861,28 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Стягнуто з ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області 1 921,00 грн судового збору, сплаченого до суду першої інстанції, 2 881,50 грн судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги.
2.4. Мотивуючи постанову, суд апеляційної інстанції послався на положення статей 1, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 651, 652 Цивільного кодексу України та вказав, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом. Зважаючи на те, що статтями 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" та пунктом 284.1 статті 284 Податкового кодексу України передбачено право органу місцевого самоврядування встановлювати ставки земельного податку та визначати розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, і умовами спірного Договору оренди передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про внесення змін до договору щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки. Враховуючи рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002, частину 2 статті 188 Господарського кодексу України, пункт 9.6.14 Договору № 14015, суд апеляційної інстанції зазначив про те, що досудове врегулювання спору є правом, а не обов`язком особи, а тому надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди не є обов`язковим і не позбавляє її права звернутися до суду із позовом до відповідача про зміну умов договору.
3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї
3.1. Не погодившись із постановою Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019, ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 та прийняти рішення, яким відмовити у повному обсязі у задоволенні позовних вимог Кам`янської міської ради до ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент".
3.2. В обґрунтування касаційної скарги скаржник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права. Вказує, що матеріальних підстав для внесення змін до договору оренди позовна заява не містила, а суд апеляційної інстанції не зазначив конкретну норму, яка дозволяла би внести зміни до Договору оренди. Наголошує на невідповідності висновків суду обставинам справи, зокрема, звертає увагу на те, що позивачем не затверджувалася нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок, тому підстави для внесення змін до договору оренди відсутні. Крім того, зазначає про відсутність у рішенні суду посилань на норми матеріального права в обґрунтування прийнятого рішення. Скаржник наголошує, що судом апеляційної інстанції не застосовано частину 2 статті 284 Господарського кодексу України щодо незмінності умов договорів оренди, у зв`язку із чим порушено вимоги чинного законодавства щодо справедливості рішення.
3.3. Кам`янська міська рада звернулася із відзивом на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" залишити без задоволення. У відзиві зазначає, що аргументи скаржника про неправильне застосування норм матеріального права судом апеляційної інстанції є необґрунтованими, оскільки згідно з умовами Договору № 14015 (пункт 9.6.14) саме на орендаря покладався обов`язок здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, подання цієї угоди до податкових органів. Натомість, відповідач не виконав покладених на нього обов`язків, відтак позивач вимушений звернутися до суду з позовом. Позивач вказував, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Судами встановлено, що на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.02.2015 №1220-60/VI, між Дніпродзержинською, на даний час - Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" 05.05.2015 був укладений договір оренди земельної ділянки № 14015, загальною площею 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, розташованої за адресою: вул. Димитрова, 219 (після перейменування - вул. М. Грушевського, 219), м. Дніпродзержинськ (після перейменування - м. Кам`янське) для розміщення автозаправної станції. Договір укладено строком до 27.02.2025 (пункт 3.1 Договору).
4.2. За актом прийому - передачі від 05.05.2015 земельна ділянка за адресою: вул. М. Грушевського, 219, м. Кам`янське була передана позивачем ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент".
4.3. Згідно з витягом з державного реєстру речових, прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі за № 9720053 від 19.05.2015.
4.4. Відповідно до пункту 2.2 Договору № 14015, станом на 08.04.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 1 189 863,75 грн.
4.5. Згідно з пунктом 4.1 Договору №14015: "орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 35 695,91 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 № 1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Пунктом 4.4 Договору № 14015 сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами; прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 9.6.14 Договору № 14015 також передбачено: "Орендар зобов`язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати з цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної шати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів".
Відповідно до пункту 9.2.3 Договору № 14015, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.
За приписами пункту 12.1 Договору № 14015 сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
4.6. Судами встановлено, що для розрахунку розміру річної орендної плати за спірним договором встановлювалася ставка 3 % від нормативної грошової оцінки за оренду земельної ділянки.
4.7. Рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв. м в розмірі 199,64 грн, який введено в дію з 01.01.2014.
29.09.2017 Кам`янською міською радою було прийнято рішення № 816-19/VІI "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, що набрало чинності з 01.10.2017 року. Пунктом 5 зазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3 % від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1, 5.3, - 4 % від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, - 12 % від нормативної грошової оцінки.
Аналогічна норма щодо ставок орендної плати передбачена також рішенням Кам`янської міської ради №1105 - 25/VII від 22.06.2018 "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Відділом міськрайонного управління у Петриківському районі у м. Кам`янське та головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське, вул. М. Грушевського (Димитрова) (кадастровий номер 1210400000:02:020:0209), відповідно до якого станом на 20.02.2019 нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 1 807 177,31 грн.
4.8. Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 12 % від нормативної грошової оцінки за оренду спірної земельної ділянки становить 216 861,28 грн.
4.9. Судом встановлено, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової форми пропозиції (додаткової угоди) щодо зміни умов Договору, підписаної уповноваженою особою.
4.9. Спір виник у зв`язку із наявністю/відсутністю правових підстав для внесення змін до Договору оренди земельної ділянки.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, подані заперечення, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
5.2. Предметом спору є вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Правовими підставами позову зазначено статтю 30 Закону України "Про оренду землі", статті 632, 651, 652 Цивільного кодексу України.
5.3. Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Отже, основою для визначення розміру орендної плати є нормативна грошова оцінка земель.
5.4. Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, враховуючи зазначені положення чинного законодавства, зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди, договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
5.5. Згідно з частинами 2, 4 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Правила, передбачені частинами 2, 4 статті 188 Господарського кодексу України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні частини 3 статті 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів пункту 6 частини 5 статті 174 Господарського процесуального кодексу України.
Тому те, що позивач не скористався відповідною процедурою позасудового врегулювання, не позбавляє його права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну умов договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині 2 статті 651 Цивільного кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2019 у справі № 914/2649/17 (провадження № 12-216гс18).
5.6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що недотримання позивачем процедури встановленої частиною 2 статті 188 Господарського кодексу України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну договору оренди, не позбавляє позивача права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору, оскільки надсилання такої пропозиції про внесення змін до договору у спірних правовідносинах є виключно правом, а не обов`язком позивача.
5.7. У цій справі позивач не скористався своїм правом щодо надіслання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди, а обрав інший спосіб правового захисту - звернувся з позовом про зміну умов договору до суду.
5.8. Як установлено судом апеляційної інстанції, рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янська" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста із застосуванням базової вартості 1 кв.м в розмірі 199, 64 грн та введено в дію з 01.01.2014.
Зі змісту статей 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" убачається, що виключною компетенцією міської ради є вирішення на пленарних засіданнях земельних питань, зокрема, затвердження ставок земельного податку. Рішення міської ради, прийняті у межах наданих їй повноважень є обов`язковими для виконання усіма розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями, громадянами.
Конкретні розміри ставок земельного податку встановлюють органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок (пункт 284.12 статті 284 Податкового кодексу України).
Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Пунктом 3 цього рішення визнано таким, що з 01.10.2017 втратить чинність пункт 1 рішення міської ради від 23.06.2017 № 725-17/ VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".
Пунктом 5 вказаного Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста визначено розміри орендної плати за земельні ділянки, зокрема, пунктом 5.3 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, у розмірі 12%.
Пунктом 8 вказаного Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста визначено порядок індексації нормативної грошової оцінки земель. Передбачена індексація нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт індексації якої застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Пунктом 2.2 Договору № 14015 визначено, що станом на 08.04.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 189 863,75 грн.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 20.02.2019 у рахуванням коефіцієнтів індексації 1,897 нормативна грошова оцінка складає 1 807 177, 31 грн.
Договором № 14015 передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, такою підставою є прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (підпункт 4.4.5 пункту 4.4).
Таким чином, сторони договору № 14015 визначили безпосередньо в самому договорі підстави для внесення змін до договору. За таких обставин, наявність відповідного договірного обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку є тим фактичним складом, який може слугувати підставою для внесення змін до договору оренди землі.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17.
5.9. Враховуючи, що у цій справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати і сторони договору визначили безпосередньо в самому договорі підстави перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України, висновок суду апеляційної інстанції про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору №14015 стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки є законним і правомірним.
5.10. Твердження скаржника про незазначення судом апеляційної інстанції конкретної правової норми, яка би дозволяла внести зміни до договору оренди, є безпідставними, оскільки, як вказано у пунктах 2.4, 5.9 цієї постанови, статтею 651 Цивільного кодексу України передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом. У даному випадку, враховуючи умови договору, передбачені підпунктами 4.4.5 пункту 4.4, чинне рішення міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII, суд апеляційної інстанції визнав правомірними вимоги позивача про внесення відповідних змін до договору.
5.11. Судом апеляційної інстанції зазначено про те, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень Кам`янської міської ради Дніпропетровської області 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янська" і № 816-19/VII від 29.09.2017. Висновок про те, що рішення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області від 23.06.2017 № 725-17/VІІ є рішенням про затвердження нормативної грошової оцінки земельних ділянок, судом апеляційної інстанції не робився, з огляду на що, вказані аргументи скаржника є безпідставними.
5.12. Доводи скаржника про вади, які є, на його думку, у позовній заяві, відхиляються колегією суддів з огляду на те, що відповідно до частини 1 статті 300 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
5.13. Твердження скаржника в касаційній скарзі про порушення апеляційною інстанцією вимог статті 236 Господарського процесуального кодексу України та незастосування 284 Господарського кодексу України не знайшли свого підтвердження, тому не можуть бути взяті до уваги судом.
5.14. Решта доводів касаційної скарги зводиться до посилання на обставини справи, що суперечить вимогам статті 300 Господарського процесуального кодексу України, тому судом касаційної інстанції також не можуть бути враховані.
6. Висновки Верховного Суду
6.1. Відповідно до статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
6.2. Частиною 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно зі статтею 300 цього Кодексу, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
6.3. За змістом пункту 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судове рішення суду апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
6.4. Відповідно до частини 1 статті 309 цього Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
6.5. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що оскаржене судове рішення у справі прийнято із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для його скасування не вбачається.
6.6. Доводи, викладені у касаційній скарзі, про порушення і неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваної постанови, не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послався суд апеляційної інстанції, ґрунтуються на переоцінці доказів, зібраних у справі, що за змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України не належить до повноважень суду касаційної інстанції, у зв`язку з чим підстави для зміни чи скасування оскарженого судового рішення у справі немає.
7. Розподіл судових витрат
7.1. Оскільки суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).
Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент" залишити без задоволення.
2. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 у справі № 904/1912/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Н. О. Багай
Судді Т. Б. Дроботова
В. А. Зуєв