open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
111 Справа № 904/2741/18
Моніторити
Ухвала суду /08.02.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /19.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /02.09.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /27.04.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.03.2020/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /28.02.2020/ Господарський суд Дніпропетровської області Судовий наказ /28.02.2020/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /17.02.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /25.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /24.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /22.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.08.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /26.07.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /02.07.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /27.03.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /04.03.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /22.01.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.11.2018/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /19.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /25.09.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /27.08.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.07.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.07.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /21.06.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області
emblem
Справа № 904/2741/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.02.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /19.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /02.09.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /27.04.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.03.2020/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /28.02.2020/ Господарський суд Дніпропетровської області Судовий наказ /28.02.2020/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /17.02.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2020/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /25.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.11.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /24.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /22.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.08.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /26.07.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /02.07.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /27.03.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /04.03.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /22.01.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.11.2018/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /19.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /16.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /25.09.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /27.08.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.07.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.07.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /21.06.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.11.2019

м. Дніпро

Справа № 904/2741/18

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Прокопенко А.В. розглянув спір

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Фізичної особи-підприємця Давидова Дмитра Володимировича, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз збут", м. Дніпро

про стягнення заборгованості за необлікований об`єм газу та витрат на проведення експертизи в сумі 523 806,96 грн.

Представники :

від позивача Кондратенко Д.А.;

від відповідача не з`явився;

від третьої особи не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Криворіжгаз" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення 521 155,07 грн., що складають суму заборгованості за необлікований об`єм газу; 2 651,89 грн. витрат на проведення експертизи.

Відповідач заперечує проти задоволення вимог позивача та посилається на те, що ПАТ «Криворіжгаз» видано ліцензію на право провадження діяльності саме з розподілу природного газу в межах території міста Кривий Ріг (крім житлового масиву Інгулець Інгулецького району) та Криворізького району Дніпропетровської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації позивача, проте, як вбачається зі змісту позовної заяви, останній вимагає сплатити відповідачу вартість несанкціоновано отриманого природного газу за період з 06.03.2017 по 06.03.2018 за типовим договором про розподіл природного газу у кількості 61 404,20 куб.м на суму 521 155,07 грн.

Тобто, як вказує ФОП Давидов В.Д., позивач рахунком № 000003994 від 17.04.2018 фактично заявив вимогу щодо сплати вартості поставленого природного газу, а не вартості його розподілу, що було узгоджено сторонами у розділі VI «Порядок розрахунків» типового договору розподілу природного газу.

Так, на думку відповідача, зважаючи на положення пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС та частини 3 пункту 8.3. розділу VIII типового договору розподілу природного газу, позивач має право на відшкодування збитків, натомість із позовної заяви не вбачається, яких витрат зазнало ПАТ «Криворіжгаз» для відновлення свого порушеного права (реальні збитки) через несанкціонований відбір природного газу ФОП Давидовим В.Д. у зв`язку із втручанням в роботу лічильника газу.

Крім того, відповідач зазначає, що, як вбачається з акту про порушення № 501 від 06.03.2018, на момент перевірки лічильника не зафіксовано жодних пошкоджень пломб, пошкодження лічильника газу чи інших фактів непрацездатності лічильника газу і до його демонтажу працівниками позивача вже зроблено висновок, що всередині лічильника газу знаходиться сторонній предмет. З огляду на викладене, відповідач переконаний, що саме ПАТ "Криворіжгаз" під час перевірки лічильника газу у період з 21.08.2015 до 28.09.2015 мало можливість додати в середину лічильника газу сторонній предмет, оскільки у цей період лічильник знаходився в його володінні.

З доданого до позовної заяви акту № 332 експертизи лічильника від 07.03.2018, на думку відповідача, вбачається, що комісією не дотримано вимог пункту 6 глави 10 розділу X Кодексу ГРС (не досліджено в спеціально обладнаному приміщенні із застосуванням стаціонарного повірочного обладнання впливу магніту на зміну допустимої похибки), а висновки про пошкодження відлікового механізму лічильника газу G6 Візар, заводський № 0178583 та похибки лічильника за об`ємної витрати, а також недостовірності показань лічильника та його непрацездатність зроблені на припущеннях, оскільки позачергова повірка в порядку пункту 2 глави 11 розділу X Кодексу ГРС не проводилась.

До того ж, як зазначає ФОП Давидов Д.В., враховуючи положення абзаців 3, 4 пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРС представники ПАТ «Криворіжгаз», виявивши сторонній предмет всередині лічильника газу, а саме медичний шприц із закріпленим на ньому магнітом, не дослідили та не довели, що встановлений мінімальний поріг спрацювання магнітного індикатора був достатнім для зміни допустимої похибки вказаного лічильника.

Крім того, відповідач звертає увагу суду на те, що після проведення засідання комісії, за результатами якої складено акт № 332 від 07.03.2018, лічильник газу G6 Візар, дата виготовлення 16.11.2005, заводський № 0178583, виробник ДП «Жилянський машинобудівний завод «Візар» залишився в розібраному стані у ПАТ «Криворіжгаз», у зв`язку з чим споживач був позбавлений можливості звернутись до незалежної експертної установи для проведення незалежної повторної експертизи лічильника газу. При цьому, всі елементи лічильника газу (у розібраному вигляді) та зняті членами комісії охоронні пломби не запаковувались та не опломбовувались.

З огляду на зазначене вище та зважаючи на те, що ініціатором проведення позачергової повірки та експертизи вузла обліку газу було ПАТ «Криворіжгаз», відповідач не погоджується також із заявленими вимогами позивача щодо сплати грошових коштів за проведення комплексу робіт з експертизи побутового газового лічильника мембранного та роторного.

У відповіді на відзив ПАТ «Криворіжгаз» вказує на те, що згідно з пунктом 8 глави 10 розділу X Кодексу ГРС за рішенням комісії може здійснюватись додаткова експертиза пломби чи ЗВТ в частині дослідження матеріалів, речовин, з яких виготовлений ЗВТ чи пломба, відповідними органами та установами, передбаченими законодавством, проте, про необхідність проведення додаткової експертизи ФОП Давидовим Д.В. не зазначалось.

Також позивач звертає увагу на те, що надані відповідачем акти перевірок за загальний період 2015-2016 не стосуються предмету даного судового розгляду, оскільки позовні вимоги ПАТ «Криворіжгаз» за необлікований (донарахований) об`єм та обсяг природного газу і його вартості заявлено за період з 06.03.2017 по 06.03.2018. Крім того, надані акти перевірок, за твердженням позивача, не спростовують втручання в роботу ЗВТ шляхом прихованих заходів.

У наданих запереченнях ФОП Давидов Д.В. вказує на те, що позивач в порушення пункту 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС в підтвердження своїх витрат на закуплений ним природний газ не надав доказів, які б свідчили про вартість природного газу, яка, на його думку, має бути компенсована споживачем.

ПАТ «Криворіжгаз» спростовуючи доводи відповідача, викладені ним у запереченнях, посилається на те, що Відповідно до пункту 2 глави 4 розділу XIV Кодексу ГРС базова ціна газу (БЦГ) - ціна, яка формується протягом розрахункового періоду оператором газотранспортної системи та яка складається з ціни закупівлі природного газу і витрат на транспортування і зберігання. Оператор газотранспортної системи визначає БЦГ щомісяця у строк до 10-го числа поточного місяця та розміщує відповідну інформацію на своєму веб-сайті. Таким чином, при розрахунку вартості послуг балансування використовується базова ціна газу, виражена у гривнях за тисячу метрів кубічних.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 19.10.2018 у задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Криворіжгаз" відмовлено, судові витрати у розмірі 7 857,10 грн. покладено на позивача.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 22.01.2019 вказане вище рішення господарського суду залишено без змін.

Постановою Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 02.07.2019 постанову Центрального апеляційного господарського суду від 22.01.2019 та рішення господарського суду Дніпропетровської області від 19.10.2018 у справі № 904/2741/18 скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Дніпропетровської області.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.07.2019 розгляд справи № 904/2741/18 доручено судді Мельниченко І.Ф.

Ухвалою господарського суду від 26.07.2019 справа № 904/2741/18 прийнята до свого провадження, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 14.08.2019.

У наданих при новому розгляді справи письмових поясненнях відповідачем зазначено про те, що позивачем не підтверджено належними і допустимими доказами несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу Візар G6, заводський № 0178583 прихованими заходами у розумінні пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС; у відповідності до пункту 4 глави 6 розділу X Кодексу ГРС не підтверджено підстав для настання відповідальності за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) власника (користувача); не підтверджено правових підстав виникнення заборгованості за необлікований (донарахований) об`єм природного газу у кількості 61 404 куб.м та його вартість у сумі 521 155,07 грн., а також вартості проведення комплексу робіт з експертизи газового лічильника в сумі 2 651,89 грн.

14.08.2019 у підготовчому засіданні представником позивача подано клопотання про зміну назви підприємства позивача.

До наведеного клопотання позивач додав виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, із якої вбачається, що станом на 14.05.2019 повне найменування підприємства позивача - Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз".

Ухвалою від 14.08.2019 господарським судом здійснено заміну назви позивача - з Публічного акціонерного товариства "Криворіжгаз" на Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз" та відкладено підготовче засідання до 16.09.2019.

У наданих при новому розгляді справи додаткових поясненнях позивач вказує, що нарахування не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу здійснено згідно з пунктом 1 глави 4 розділу 11 Кодексу ГРС за період з 06.03.2017 по 06.03.2018 в обсязі 62 371 м3 та віднято об`єм фактично сплаченого природного газу протягом періоду порушення в обсязі 967 куб.м. Таким чином, позивач вважає, що розрахунок донарахованого об`єму природного газу в обсязі 61 404 куб.м на суму 521 155,07 грн. здійснено відповідно до вимог кодексу ГРС.

16.09.2019 відповідачем подано відповідь на додаткові пояснення позивача, в якій ФОП Давидов Д.В. зазначив про те, що позивачем не надано до матеріалів справи письмового доказу, який за формою відповідає додатку 5 Порядку проведення повірки законодавчо врегульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 № 193, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.02.2016 за № 278/28408, в якому повинні зазначатись, зокрема метрологічні характеристики (діапазон вимірювання, границі допустимої похибки), фактична похибка, назва методики повірки, а також прізвище, ініціали персоналу, що проводив повірку, його керівника та підписаний ними.

Так, на думку відповідача, довідка про непридатність законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 від 07.03.2018 не є доказом несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, що призвело до викривлення даних обліку природного газу, оскільки відповідно до Рекомендацій Р 50-074-98 «Лічильники газу побутова. Методики та засоби повірки», затверджених і введених в дію наказом Держстандарту України від 27.03.1998 № 211, представником ДП «Кривбасстандартметрологія» Кучер Є.Л., яка входила до складу комісії з експертизи ЗВТ та/або пломб, оформила довідку про непридатність при оцінці зовнішнього вигляду лічильника газу шляхом його візуального звірення з вимогами експлуатаційної документації і подальші операції повірки лічильника не проводила, у т.ч. не здійснювала визначення відносної похибки в порядку підпункту 6.9.1. вказаних вище Рекомендацій.

Крім того, ФОП Давидов Д.В. стверджує, що рішення позивача про донарахування 61 404 куб.м природного газу на загальну суму 521 155,07 грн. фактично не приймалось, бо додана до позовної заяви копія витягу з протоколу № 03/04 від 17.04.2018 не підписана всіма членами діючої комісії ПАТ «Криворіжгаз». До того ж, додана до додаткових пояснень копія протоколу № 03/04 від 17.04.2018, як зазначає відповідач, не відповідає інформації, зазначеній у раніше наданому витязі, а саме містяться суттєві відмінності щодо назви комісії, порядку денного, присутності/відсутності споживача, дати акту порушення та змісту самого рішення.

Ухвалою від 16.09.2019, з урахуванням ухвали суду від 09.10.2019, господарським судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 24.10.2019 та відкладено підготовче засідання до 09.10.2019.

04.10.2019 до суду позивачем подані додаткові пояснення, в яких останнім зазначено про те, що відповідно до Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених Наказом Міністерства юстиції України № 1000/5 від 18.06.2015, наданий до матеріалів справи витяг з протоколу № 03/04 від 17.04.2018 не спотворює та не спростовує інформацію, зазначену в самому протоколі.

16.10.2019 господарським судом залучено до матеріалів справи оригінал Протоколу № 03/04 засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, що не є побутовим, від 17.04.2018.

Ухвалою суду від 16.10.2019 господарським судом відкладено підготовче засідання до 22.10.2019.

22.10.2019 до суду відповідачем подано клопотання про призначення судової експертизи у справі № 904/2741/18, у задоволенні якого господарським судом відмовлено.

Ухвалою суду від 22.10.2019 судом оголошено перерву у підготовчому засіданні до 24.10.2019.

24.10.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 06.11.2019, про що постановлено відповідну ухвалу.

06.11.2019 позивачем до суду подано клопотання про виклик в судове засідання в якості свідка ОСОБА_1 , яка працює на посаді начальника відділу лабораторних вимірювань ПАТ «Криворіжгаз» та входить до складу комісії з експертизи лічильників, для надання пояснень щодо проведення 07.03.2018 експертизи лічильника Візар G6, заводський № 0178583 та виявлених порушень лічильника за наслідками несанкціонованого втручання в його роботу.

У судовому засіданні, яке відбулось 20.11.2019, судом відмовлено у задоволенні клопотання позивача про виклик свідка.

Відповідно до Акту № 15/19 06.11.2019 було здійснено відключення електропостачання господарського суду Дніпропетровської з 12:00 год. до 16:00 год., у зв`язку з чим судове засідання, призначене на 06.11.2019 о 12:00 год. у справі № 904/2741/18, не відбулось.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2019 відкладено судове засідання до 20.11.2019.

20.11.2019 господарським судом оголошено перерву в судовому засіданні до 25.11.2019, про що постановлено відповідну ухвалу.

Представник відповідача та третьої особи в судове засідання 25.11.2019 не з`явились.

21.11.2019 відповідачем подано клопотання про розгляд справи за відсутності його повноважного представника.

ТОВ "Дніпропетровськгаз збут" письмових пояснень по суті справи не надало, підприємство останнього було належним чином повідомлене про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується залученими до матеріалів справи поштовими повідомленнями (том 2 а.с. 167, 239, том 3 а.с. 11, 28-30, 37).

25.11.2019 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є: обставини порушення споживачем (відповідачем) умов договору розподілу природного газу № 09426Q5С2РФР016 (для споживача, що не є побутовим) та положень Кодексу газорозподільних систем, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015, та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824.

Доказами, якими позивач підтверджує позовні вимоги, є: заява-приєднання до умов договору розподілу природного газу № 09426Q5С2РФР016 (для споживача, що не є побутовим) від 01.01.2016; акт № 1247 приймання газового лічильника; акт про порушення № 501 від 06.03.2018; протокол № 2138 від 06.03.2018; акт надання послуг № 332 від 07.03.2018; акт № 332 експертизи лічильника газу від 07.03.2018; довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 від 07.03.2018; витяг з протоколу № 03/04 від 17.04.2018; акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 17.04.2018; рахунок на оплату № 000003994 від 17.04.2018; акт № КР000001920 наданих послуг з розподілу природного газу від 17.04.2018; лист № Кд032-Сл-7577-0518 від 03.05.2018; диск з відеофіксацією; лист № 4967/12 від 14.04.2017; акт № 03-17-1512000738-БАЛАНС/1 надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2017; рахунок № 03-17-1512000738-БАЛАНС/1 від 31.03.2017; акт № 03-17-1512000738-БАЛАНС/2 надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2017; рахунок № 03-17-1512000738-БАЛАНС/2 від 31.03.2017; акт № 05-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.05.2017; рахунок № 05-17-1512000738-БАЛАНС від 31.05.2017; акт № 06-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.06.2017; рахунок № 06-17-1512000738-БАЛАНС від 30.06.2017; акт № 07-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.07.2017; рахунок № 07-17-1512000738-БАЛАНС від 31.07.2017; акт № 08-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.08.2017; рахунок № 08-17-1512000738-БАЛАНС від 31.08.2017; акт № 09-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.09.2017; рахунок № 09-17-1512000738-БАЛАНС від 30.09.2017; акт № 10-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.10.2017; рахункок № 10-17-1512000738-БАЛАНС від 31.10.2017; акт № 11-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.11.2017, рахункок № 11-17-1512000738-БАЛАНС від 30.11.2017; акт № 12-17-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.12.2017, рахунок № 12-17-1512000738-БАЛАНС від 31.12.2017; акт № 01-18-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.01.2018, рахунок № 01-18-1512000738-БАЛАНС від 31.01.2018; акт № 02-18-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 28.02.2018, рахунок № 02-18-1512000738-БАЛАНС від 28.02.2018; акт № 03-18-1512000738-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2018, рахунок № 03-18-1512000738-БАЛАНС від 31.03.2018; розрахунки вартості послуг балансування, залучені до матеріалів справи на а.с. 86, 89, 94, 98, 103, 108, 113, 118, 122, 127, 132, 138, 143 том 1; додаткова угода № 2 до договору № КР-ВТВ-02-2017-122 від 26.12.2016 купівлі-продажу природного газу від 24.03.2017; лист № 1001ВИХ-17-1499/1001.14 від 15.06.2017; лист № 1001ВИХ-17-2824/1001.14 від 14.07.2017; лист № 1001ВИХ-17-3617 від 15.08.2017; лист № 1001ВИХ-17-4324 від 14.09.2017; лист № 1001ВИХ-17-5084 від 13.10.2017; лист № 1001ВИХ-17-5864 від 14.11.2017; лист № TSOВИХ-17-137 від 15.12.2017; лист № TSOВИХ-18-26 від 14.01.2018; лист № TSOВИХ-18-356 від 14.02.2018; лист № TSOВИХ-18-669 від 14.03.2018; лист № TSOВИХ-18-971 від 13.04.2018; звіти по точкам входу/виходу замовника послуг транспортування (оператора газорозподільних систем) за липень, серпень, вересень, листопад, грудень 2017, січень, лютий, березень 2018; протокол № 03/04 засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, що не є побутовим, від 17.04.2018; наказ № 02.4.1НО-47-0118 від 15.01.2018; наказ № 649 від 02.09.2016; наказ від 15.01.2018.

Доказами, якими відповідач спростовує позовні вимоги, є: договір № 11416Q5C2PKP016 на постачання природного газу від 01.01.2016; додаткова угода до договору на постачання природного газу від 30.11.2016; додаткова угода № 3 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 30.01.2017; додаткова угода № 4 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.02.2017; додаткова угода № 5 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.03.2017; додаткова угода № 6 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 28.04.2017; додаткова угода № 7 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.06.2017; додаткова угода № 8 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від жовтня 2017; додаткова угода № 9 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.11.2017; додаткова угода № 10 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.12.2017; додаткова угода № 11 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 02.01.2018; додаткова угода № 12 до договору на постачання природного газу від 01.01.2016 № 11416Q5C2PKP016 від 01.02.2018; витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно серії ССК № 001720 від 17.04.2018; робочий проект газопостачання, залучений до матеріалів справи на а.с. 160-178 том 1; акт приймання в екмплуатацію газофікованого об`єкта від 10.01.2010; акт розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін між Оператором ГРМ та споживачем від 30.01.2017; паспорт 676.00.00.000.0 лічильника газу G6 Візар; договори, акти виконаних робіт, платіжні квитанції, пов`язані з черговою повіркою лічильника газу G6 Візар, залучені до матеріалів справи на а.с. 182-200 том 1; акти, пов`язані з контрольними оглядами, відключення, підключення, опломбування лічильника газу, припинення газопостачання на об`єкті ФОП Давидова В.Д. за період з 21.08.2015 по 13.03.2018, залучені до матеріалв справи на а.с. 201-221 том 1; диск з відеофіксацією.

01.01.2016 Фізичною особою-підприємцем Давидовим Дмитром Володимировичем (споживач, відповідач у даній справі) було підписано заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу № 09426Q5С2РФР016 (для споживача, що не є побутовим).

На підставі Заяви-приєднання відповідач, ознайомившись з умовами Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (далі - договір), на офіційному сайті НКРЕКП, сайті оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою: http://kr.104.ua та в друкованому виданні, що публікується в межах території ліцензованої діяльності КП «Редакція КМКГ «Червоний гірник» від 31.12.2015, приєднався до умов договору; своїм підписом споживач підтвердив згоду на автоматизовану обробку його даних, які стали відомі оператору ГРМ в результаті укладання та виконання договору, та можливу їх передачу третім особам, які мають право на отримання цих даних згідно з чинним законодавством, у тому числі щодо кількісних та/або вартісних обсягів наданих за договором послуг.

Зазначений вище договір, який є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів.

Відносини між газопостачальними підприємствами, газорозподільними підприємствами та споживачами газу регулюються Кодексом газорозподільних систем, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015, та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824 (далі - Кодекс ГРС).

Згідно з пунктом 3 глави 4 розділу ІІІ Кодексу ГРС власники газових мереж, у тому числі побутові споживачі та співвласники/особа, уповноважена на це співвласниками, внутрішньобудинкових систем газопостачання, які згідно з актом розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін відповідають за експлуатацію цих мереж та їх складових, забезпечують належну їх експлуатацію згідно з чинним законодавством, у тому числі ПБСГ, зокрема укладають відповідний договір із суб`єктом господарювання, який має право на виконання таких робіт.

26.02.2004 Давидовим Дмитром Володимировичем за договором купівлі-продажу ВВВ № 687240 придбано комплекс гаражів та побутової будівлі загальною площею 163,8 кв.м по АДРЕСА_1, що підтверджується залученим до матеріалів справи витягом з реєстру прав власності на нерухоме майно (том 1 а.с. 159).

Отже, відповідач набув право власності на вказане нерухоме майно та набув статусу споживача послуг з розподілу природного газу, які надаються Публічним акціонерним товариством «Криворіжгаз» відповідно до ліцензії.

Як вбачається з матеріалів справи, лічильник газу Візар G6, заводський номер 0178583, було встановлено відповідачу 22.12.2005, про що свідчить акт приймання газового лічильника № 1247 (том 1 а.с. 14).

На підставі договору на виконання робіт № 659/15-П&10/159823/Д.140 від 26.08.2015, укладеного позивачем та відповідачем, 27.08.2015 ПАТ «Криворіжгаз» було проведено чергову повірку лічильника Візар G6, заводський № 178583 (том 1 а.с. 181-182).

28.09.2015 представниками позивача в присутності відповідача було опломбовано лічильник газу Візар G6, заводський № 178583 пломбами ВРВК С23295546, ЮП6633525, ЮП6633524 (том 1 а.с. 205).

Зазначені вище обставини свідчать про те, що в період повірки лічильника (коли останній не перебував на відповідальному збереженні споживача) його було розпломбовано та після повірки опломбовано новими пломбами.

В період з 28.09.2015 по 27.01.2018 представниками позивача проводились перевірки об`єкту газоспоживання відповідача, за результатами яких не було встановлено порушень та втручань у роботу лічильника газу Візар G6, заводський № 178583 і вказувалось про цілісність встановлених раніше пломб (том 1 а.с. 207-220).

06.03.2018 представниками позивача, за участю споживача (відповідача) була проведена перевірка стану обліку природного газу на об`єкті відповідача по вул. Рокоссовського, 12/7 у м. Кривому Розі, за результатами якої складено акт про порушення № 501 від 06.03.2018. У вказаному акті встановлено порушення пункту 7 глави 9 розділу Х, та пункту 3.1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем - несанкціонований відбір природного газу споживачем шляхом несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу і його роботи у позаштатному режимі, а саме, додавання стороннього предмету, який реагує на магніт, всередині корпуса лічильника біля вхідного патрубка, зупиняючи облік газу при його фактичній витраті (том 1 а.с. 18).

Згідно з протоколом № 2138 від 06.03.2018 лічильник газу Візар G6, заводський номер 0178583 було направлено на експертизу та позачергову повірку (том 1 а.с. 19).

07.03.2018 експертною комісією в присутності споживача була проведена експертиза лічильника газу типу Візар G6, заводський номер 0178583, покази 27 552,6 куб.м, який знято відповідно до акта від 06.03.2018 № 2138.

За результатами вказаної експертизи було виявлено порушення: всередині лічильника на колекторі вимірювального механізму біля вхідного патрубка виявлено отвір, в якому знаходився сторонній предмет, а саме - медичний шприц із закріпленим на ньому магнітом. Порушення здійснено прихованими заходами. Дані порушення є наслідком несанкціонованого втручання в роботу лічильника та призвели до недостовірності показів. Лічильник непридатний до подальшої експлуатації (том 1 а.с. 21).

При проведенні експертизи лічильника газу не було виявлено пошкоджень пломб та магнітних стрічок на лічильнику.

Згідно з довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 від 07.03.2018 Державним підприємством "Криворізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" було визнано непридатним до застосування лічильник газу Візар G6, заводський номер 0178583 та зазначено, що в приладі присутній сторонній предмет (том 1 а.с. 22).

17.04.2018 комісією з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміну режиму нарахування природного газу побутовому споживачу та споживачу, що не є побутовим, ПАТ "Криворіжгаз" розглянуто акт про порушення № 501 від 06.03.2018 та вирішено його задовольнити, здійснивши нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно з пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем (том 2 а.с. 195-198, том 3 а.с. 2-5).

ПАТ "Криворіжгаз" надіслав на адресу відповідача лист від 03.05.2018, додатком до якого були залучені акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 17.04.2018 за період з 06.03.2017 по 06.03.2018; рахунок № 000003994 від 17.04.2018 на суму 521 155,07 грн. для оплати вказаного обсягу газу та акт наданих послуг з розподілу природного газу (том 1 а.с. 24, 25, 27).

Окрім того, відповідно до пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем позивачем було складено акт надання послуг № 332 від 07.03.2018, згідно з яким вартість проведення комплексу робіт з експертизи побутового газового лічильника складає 2 651,89 грн. (том 1 а.с. 20).

Відповідач не здійснив оплату необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу в сумі 521 155,07 грн. та вартості проведення комплексу робіт з експертизи побутового газового лічильника в сумі 2 651,89 грн., що і стало причиною спору у даній справі.

Вимоги, заявлені позивачем, задоволенню не підлягають, виходячи з такого.

Частиною 1 статті 173 Господарського кодексу України передбачено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.

Частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Відповідно до частини 1 статті 639 Цивільного кодексу України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 12 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" передбачено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ, якісні характеристики якого визначено стандартами, в обсязі та порядку, передбачених договором, а споживач зобов`язується сплачувати вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Відповідно до статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з частиною 1 статі 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

30.09.2015 постановою Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494, затверджено Кодекс газорозподільних систем (надалі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора ГРМ із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні основи функціонування газорозподільчих систем, зокрема, умови забезпечення, тощо.

Згідно з пунктом 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу). Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі XI Кодексу.

Відповідно до глави 5 Розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача / несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Як вже було зазначено вище та вбачається із матеріалів справи, відповідач не погодився із даними, внесеними представниками позивача в акт про порушення № 501 від 06.03.2018 та підписав його із зауваженнями.

06.06.2018 позивачем складено протокол № 2131 щодо направлення засобу вимірювальної техніки (лічильник газу Візар G6, заводський № 178583) на позачергову повірку та експертизу, які були ініційовані останнім.

07.03.2018 комісією в присутності споживача була проведена експертиза лічильника газу типу Візар G6, заводський номер 0178583, покази 27 552,6 куб. м.

За результатами вказаної експертизи було виявлено порушення всередині лічильника: на колекторі вимірювального механізму біля вхідного патрубка виявлено отвір, в якому знаходився сторонній предмет, а саме медичний шприц із закріпленим на ньому магнітом. Порушення здійснено прихованими заходами. Дані порушення є наслідком несанкціонованого втручання в роботу лічильника та призвели до недостовірності показів. Лічильник не придатний до подальшої експлуатації. (том 1 а.с. 21).

Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать:

1) наявність несанкціонованого газопроводу;

2) несанкціоноване відновлення газоспоживання;

3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);

4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання;

5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);

6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Кодекс ГРС визначає, що несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу є втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкоджених чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмуванні чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліки природного газу.

Прихованими заходами є несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.

При викладених обставинах, положення Кодексу ГРС вказують на те, що несанкціонованим втручанням є не лише доведення факту пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, зокрема, наявності стороннього предмету в середині корпусу лічильника, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується, обліковується частково чи з порушенням).

В той час, як залучена позивачем до матеріалів справи довідка про непридатність законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 свідчить про те, що спірний засіб вимірювальної техніки визнаний непридатним до використання з підстав, визначених підпунктом 6.4.1. Рекомендацій Р 50-074-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки» (далі - Рекомендації), що затверджені і введені в дію наказом Держстандарту України від 27.03.1998 № 211, в якому зазначено, що при оцінці зовнішнього вигляду лічильника перевіряють:

- наявність на корпусі лічильника стрілки, що вказує напрям протікання газу;

- якість покриття лічильника;

- відповідність відлікового пристрою вимогам експлуатаційних документів (далі - ЕД);

- наявність та якість пристроїв для встановлення пломби;

- наявність та якість пломби, наявність повір очного тавра;

- відсутність на поверхні лічильника пошкоджень і дефектів, які можуть перешкодити роботі лічильників або впливати на їх функціонування.

Даних про операції повірки лічильника щодо здійснення визначення його відповідної похибки в порядку підпункту 6.9.1. Рекомендацій вказана довідка не містить.

Отже, вказані в пункті 2.3. акту експертизи похибки лічильника об`ємної витрати: Q min - 100,00; О.2 Q max - 100,00; Q max - 54,09, не підтверджено належними і допустимими доказами.

Частинами 1, 2 статті 77 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

З огляду на викладене, акт експертизи № 332 лічильника газу від 07.07.2018 та довідка про непридатність законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 не можуть бути прийняті судом в якості доказу, який би підтверджував несанкціоноване втручання саме ФОП Давидова В.Д. у роботу лічильника газу, що призвело до викривлення даних обліку природного газу.

Крім того, слід зазнчити про те, що, як вбачається з відеофіксації проведення експертизи, експертною комісією було зазначено, що пломби та магнітні стрічки на лічильнику не пошкоджені, а отже, втручання (відкриття) лічильника та встановлення у середині лічильника стороннього предмету без розпломбування та без порушення магнітних стрічок є неможливим.

До того ж, як зазначалось вище, залучені до матеріалів справи докази свідчать про те, що в період повірки лічильника останній не перебував на відповідальному збереженні у відповідача.

Посилання позивача на можливість відкриття лічильника і при цьому збереження встановлених на ньому пломб, на думку суду, є лише припущенням, оскільки встановлення пломб здійснюється з метою контролю доступу до об`єкта, захисту його від несанкціонованого втручання.

Крім того, слід зазначии про таке. Згідно з пунктом 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ. Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

17.04.2018 комісією ПАТ "Криворіжгаз" з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування або зміну режиму нарахування природного газу побутовому споживачу та споживачу, що не є побутовим) без присутності представника споживача (відповідача), розглянуто акт про порушення № 501 від 06.03.2018 та вирішено його задовольнити, здійснити нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно з пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.

Главою 4 розділу ХІ Кодексу ГРС регламентовано порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим

Так, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Якщо несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів або несанкціонованим споживачем, початок періоду, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, визначається з дня набуття споживачем (несанкціонованим споживачем) права власності чи користування на його об`єкт (приміщення), але не більше трьох років, що передували дню виявлення порушення.

Якщо несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення відповідного ЗВТ та/або пломби, які виявились пошкодженими (їх встановлення повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), але не більше 12 місяців.

Так, залучений до матеріалів справи протокол № 03/04 засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, що не є побутовим, від 17.04.2018 (том 2 а.с. 195-198, том 3 а.с. 2-5) містить дані про неявку на засідання споживача та дані про донарахований обсяг природного газу споживачу (куб.м), що складає 61 404 куб.м, проте ні суми перерахунку (донарахування), ні періоду нарахуваня вказаний протокол не містить, що позбавляє можливості стверджувати про здійснення комісією нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно з пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.

З огляду на відсутність вказаних даних в рішення комісії, оформленого протоколом № 03/04 від 17.04.2018, акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 17.04.2018 за період з 06.03.2017 по 06.03.2018; рахунок № 000003994 від 17.04.2018 на суму 521 155,07 грн. для оплати вказаного обсягу газу та акт наданих послуг з розподілу природного газу (том 1 а.с. 24, 25, 27) не можуть бути прийняті судом в якості доказу, які б підтверджували правові підстави для нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу у кількості 61 400 куб.м та його вартість в сумі 521 155,07 грн.

Посилання позивача на витяг з протоколу від 17.04.2018 № 03/04 (том 1 а.с. 23) господарським судом до уваги не приймаються, оскільки зазначені в ньому дані не співпадають з даними, зазначеними в протоколі № 03/04 засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, що не є побутовим, від 17.04.2018, оригінал та копію якого залучено до матеріалів справи (том 2 а.с. 195-198, том 3 а.с. 2-5).

Так, витяг з протоколу від 17.04.2018 № 03/04 містить дані про нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно з пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за період з 06.03.2017 15 годин 30 хвилин по 06.03.2018 15 годин 30 хвилин в обсязі 61 404 куб.м на загальну суму 521 155,07 грн. (том 1 а.с. 23) та інформацію щодо присутності при розгляді акту про порушення № 501 від 06.03.2018 споживача - ФОП Давидова В.Д., в той час, як оригінал та належним чином засвідчена копія вказаного протоколу не містить інформації відносно періоду нарахування (донарахування) об`єму природного газу, а також містить відомості про те, що споживач не прибув на засідання комісії.

Як вбачається з протоколу від 17.04.2018 № 03/04 (том 2 а.с. 195-198, том 3 а.с. 2-5), останній містить відомості щодо не прибуття на засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, що не є побутовим, споживача - ФОП Давидова В.Д.

Відповідно до статті 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Крім зазначених у частині другій цієї статті господарських санкцій, до суб`єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Згідно зі статтею 235 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку. До суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором. Оперативно-господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання.

Системний аналіз положень статей 217, 218, 235 Господарського кодексу України дозволяє зробити висновок про те, що оперативно-господарські санкції до сторони господарських правовідносин можна застосувати тільки тоді, коли така сторона вчинила правопорушення у сфері господарювання.

З огляду на те, що позивачем не доведено належними доказами несанкціоноване втручання в роботу лічильника прихованими заходами у розумінні пункту 4 глави 1 розділу 1 Кодексу ГРС, не підтверджено втручання в роботу лічильника без пошкодження пломб та розкриття корпусу саме споживачем, як не підтверджено і підстави для нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу у кількості 61 400 куб.м та його вартість в сумі 521 155,07 грн., суд приходить до висновку про недоведеність позивачем складу господарського правопорушення, яке могло б бути підставою для застосування до суб`єкта господарювання оперативно-господарських санкцій.

При викладених обставинах, у суду відсутні підстави як для задоволення вимог щодо стягнення 521 155,07 грн, що складають вартість необлікованого об`єму газу, так і для стягнення 2 651,89 грн., що складають вартість витрат на проведення експертизи.

Керуючись статтями 173, 217, 218, 235 Господарського кодексу України, статтями 11, 627, 629, 638, 639, 901, 903 Цивільного кодексу України, статтями 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Криворіжгаз" до Фізичної особи-підприємця Давидова Дмитра Володимировича про стягнення 521 155,07 грн. заборгованості за необлікований об`єм газу та 2 651,89 грн. витрат на проведення експертизи - відмовити.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 05.12.2019.

Суддя

І.Ф. Мельниченко

Джерело: ЄДРСР 86139916
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку