КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2019 року
м. Київ
головуючий у суді І інстанції Бабич Н.Д.
справа № 759/4752/19
провадження № 22-ц/824/15026/2019
Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді - Писаної Т.О.
суддів - Приходька К.П., Журби С.О.
за участю секретаря судового засідання - Костецької М.М.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 на рішення Святошинського районного суду міста Київ від 19 вересня 2019 року по справі за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад "Інтел", третя особа: Управління освіти, молоді та спорту Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання неправомірною та незаконною відмову про зарахування до першого класу на підставі заяви про зарахування до школи, -
В С Т А Н О В И В:
У березні 2019 року ОСОБА_1 , яка є законним представником ОСОБА_2 звернулась до суду із позовом до Навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад "Інтел", третя особа: Управління освіти, молоді та спорту Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання неправомірною та незаконною відмову про зарахування до першого класу на підставі заяви про зарахування до школи.
В обґрунтування вимог позову зазначала, що вона є матір`ю неповнолітньої ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована та проживає разом з нею за адресою: АДРЕСА_1 . Позивач зазначає, що її донька у 2018 році мала піти навчатися до першого класу. Позивачка звернулася до НВК "Інтел" із заявою про зарахування її доньки до першого класу.
Директор закладу ОСОБА_4 заяву прийняла, проте повідомила, що ймовірно не зможе зарахувати дитину позивачки, оскільки на даний час прийнято уже 28 заяв від батьків дітей, що навчалися в садочку "Інтел" і більше вільних місць немає. Також повідомила, що в даному закладі буде лише один перший клас, оскільки немає змоги відкрити ще один.
04 червня 2018 року ОСОБА_1 була повідомлена, що її дитина не зарахована, оскільки вільних місць не з`явилось, до школи прийняті випускники садочка та діти працівників закладу, і була ознайомлена з наказом №7-ОД від 01 червня 2018 року "Про зарахування учнів до 1-го класу НВК "Інтел".
Рішенням Святошинського районного суду міста Київ від 19 вересня 2019 року відмовлено ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 , в задоволенні позову до Навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад «Інтел», третя особа: Управління освіти, молоді та спорту Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання неправомірною та незаконною відмову про зарахування до першого класу на підставі заяви про зарахування до школи.
Не погоджуючись із указаним рішенням, ОСОБА_1 звернулась до суду із апеляційною скарго, в якій просила оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що оскаржуване рішення не відповідає вимогам законності та обґрунтованості.
Учасники справи не скористались своїм процесуальним правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_4 проти доводів апеляційної скарги заперечувала, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Інші учасники справи у судове засідання не з`явились, про розгляд справи належним чином повідомлені, про причини неявки суд не повідомляли.
Відповідно до частини 2 статті 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість ухваленого рішення, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Частиною 1 статті 367 ЦК України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково доданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно із частиною 1 статті 376 ЦК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив із того, що під час видачі наказу №7-ОД від 01 червня 2018 року та відмови у прийнятті до першого класу НВК "Інтел" дитини позивача, директором указаного навчального закладу не було порушено Закону України "Про загальну середню освіту" та Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти та Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за №564/32016.
Однак, апеляційний суд не погоджується із такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов`язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні, визначає Закон України "Про загальну середню освіту".
Відповідно до статті 2 указаного Закону основними завданнями законодавства України про загальну середню освіту є: забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти; забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку загальної середньої освіти; забезпечення нормативно-правової бази щодо обов`язковості повної загальної середньої освіти; визначення структури та змісту загальної середньої освіти; визначення органів управління системою загальної середньої освіти та їх повноважень; визначення прав та обов`язків учасників освітнього процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства про загальну середню освіту; створення належних умов для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб в умовах інклюзивного навчання.
Відповідно до частини 1 та частини 2 статті 8 Закону України "Про загальну середню освіту" заклад загальної середньої освіти - це заклад освіти, основним видом діяльності якого є освітня діяльність у сфері загальної середньої освіти. Заклад загальної середньої освіти діє на підставі статуту, який затверджується засновником або уповноваженим ним органом.
Згідно із статтею 18 Закону України "Про загальну середню освіту " місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування закріплюють за закладами загальної середньої освіти відповідні території обслуговування і до початку навчального року обліковують учнів, які мають їх відвідувати.
Зарахування учнів до закладу загальної середньої освіти проводиться наказом директора, що видається на підставі заяви, копії свідоцтва про народження дитини, за наявності медичної довідки встановленого зразка і відповідного документа про освіту (крім учнів першого класу).
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.
Право на першочергове зарахування до початкової школи мають діти, які проживають на території обслуговування цієї школи.
На виконання вимог статті 18 указаного Закону наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року за №367 затверджено Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (далі по тексту Порядок).
Цей Порядок визначає зокрема механізм зарахування дітей до закладів освіти для здобуття початкової, базової чи профільної середньої освіти за денною формою навчання.
Цим Порядком також визначено, що діти, які мають право на першочергове зарахування, це діти, які проживають на території обслуговування закладу освіти.
Положеннями пункту 1 статті 1 розділу ІІ "Зарахування до закладу загальної середньої освіти" передбачено, що заява про зарахування дитини до першого класу закладу освіти, за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця дитина, та документи, визначені пунктом 4 розділу І цього Порядку, подаються до відповідного закладу одним з батьків дитини особисто до 31 травня.
Згідно із наявним у матеріалах справи статутом навчально-виховного комплексу "Дошкільного навчального закладу-загальноосвітнього навчального закладу "Інтел" відповідний навчально-виховний комплекс (далі по тексту навчальний заклад) є навчальним закладом, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти та знаходиться у комунальній власності.
Таким чином, відповідний навчальний заклад з урахуванням положень частини 3 статті 10 Закону України "Про загальну середню освіту " має статус комунального закладу загальної середньої освіти та відноситься до сфери управління Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації.
Відповідно до розпорядження Святошинської РДА №120 від 01 березня 2018 року щодо закріплення територій обслуговування за навчальними закладами району, будинок, у якому проживає дитина позивачки, віднесений до мікрорайону, що обслуговується трьома закладами освіти, до яких, зокрема віднесено і НВК ДНЗ-ЗНЗ "Інтел".
Як вбачається із матеріалів справи позивачка у встановлений Порядком термін, а саме 27 квітня 2018 року, тобто до 31 травня, звернулась із заявою до навчального закладу про зарахування її дитини до першого класу. До заяви, у якій указано місце проживання заявника, додано свідоцтво про народження і медична довідка. Місце проживання також підтверджено довідкою, наявною у матеріалах справи.
Відповідно до положень Порядку, якщо станом на 31 травня кількість поданих заяв про зарахування перевищує загальну кількість місць у першому (перших) класі (класах), зарахування дітей відбувається за такими правилами: до 01 червня включно зараховуються усі діти, місце проживання яких на території обслуговування закладу освіти підтверджене, а також діти, які є рідними (усиновленими) братами та/або сестрами дітей, які здобувають освіту у цьому закладі, чи дітьми працівників цього закладу освіти, чи випускниками дошкільного підрозділу цього закладу освіти (за його наявності).
З метою зарахування усіх дітей, зазначених у підпункті 1 пункту 3 цієї глави, керівник закладу освіти вживає заходів щодо раціонального використання наявних у закладі освіти приміщень та/або ініціює перед органом, у сфері управління якого перебуває заклад освіти: відкриття додаткового (додаткових) класу (класів), у тому числі інклюзивного чи спеціального; внесення необхідних змін до організації освітнього процесу; вивільнення приміщень, що використовуються не за призначенням (у тому числі шляхом припинення орендних відносин).
У разі якщо після вжиття вичерпних заходів кількість дітей, які мають право на першочергове зарахування, перевищує спроможність закладу освіти, орган, у сфері управління якого перебуває заклад освіти, невідкладно має запропонувати на вибір батьків таких дітей перелік закладів освіти, максимально доступних і наближених до місця їх проживання, а також сприяти зарахуванню дітей до обраних їх батьками закладів освіти.
Відповідно до пункту 2 розділу І "Загальні положення" Порядку термін спроможність закладу освіти вживається у значенні - максимальна кількість учнів, яким заклад освіти в межах навчального року може забезпечити здобуття освіти за денною формою навчання.
Частиною 1 статті 14 Закону України "Про загальну середню освіту" передбачено, що наповнюваність класів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати 30 учнів.
Як убачається із наказу директора Навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загально освітній заклад "Інтел" від 01 червня 2018 року за №7- ОД до першого класу було зараховано 32 учня, серед яких дитини позивача не було.
Із відзиву на позовну заяву та усних пояснень керівника навчального закладу ОСОБА_4 , наданих у судовому засіданні, встановлено, що підставою для відмови у зарахуванні дитини позивачки до першого класу стала та обставина, що вільних місць немає, а оскільки позивачка подала заяву про зарахування її дитини до першого класу пізніше, ніж було подано тридцять дві заяви іншими батьками, тому саме їй було відмовлено.
Однак погодитись із правомірністю підстав для такої відмови не можна, оскільки відповідно до Порядку черговість подання заяв про зарахування дітей до першого класу не має значення у разі, якщо відповідні заяви були подані батьками дітей, які проживають на території обслуговування цієї школи.
Згідно з Порядком до 01 червня зараховуються усі діти, місце проживання яких на території обслуговування закладу освіти підтверджене.
А оскільки станом на 31 травня кількість поданих заяв про зарахування перевищила загальну кількість місць у першому (перших) класі навчального закладу "Інтел", Порядком передбачено зарахування дітей відповідно до правил цього Порядку, а не відмова у зарахуванні.
Відповідачем не надані докази виконання правил цього Порядку щодо забезпечення гарантованого Конституцією України права дитини позивачки на отримання обов`язкової середньої освіти.
Так, відповідачем не надані докази ініціювання перед органом, у сфері управління якого перебуває заклад освіти, з метою зарахування усіх дітей, зазначених у підпункті 1 пункту 3 цієї глави, щодо: відкриття додаткового (додаткових) класу (класів), у тому числі інклюзивного чи спеціального; внесення необхідних змін до організації освітнього процесу; вивільнення приміщень, що використовуються не за призначенням (у тому числі шляхом припинення орендних відносин).
Відповідно до пунктів 14, 15 розділу І "Загальні положення" Порядку рішення, дії або бездіяльність керівника чи працівників закладу освіти (зокрема з питань неправомірної відмови у зарахуванні до закладу освіти) впродовж двох робочих днів можуть бути письмово оскаржені до органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти. За результатами розгляду скарги та у випадку встановлення порушення вимог цього Порядку відповідний орган невідкладно письмово повідомляє заклад освіти про необхідність усунення цього порушення відповідно до законодавства.
За недотримання працівниками закладу освіти положень цього Порядку відповідає керівник цього закладу освіти.
Із наявного у матеріалах справи письмового роз`яснення Директората дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2019 року також вбачається, що у разі наявності на території обслуговування закладу освіти більшої кількості дітей відповідного віку, ніж було заплановано зарахувати до першого класу, керівник та педагогічні працівники цього закладу повинні створити належні умови для навчання майбутніх першокласників, насамперед, за місцем проживання.
У цьому роз`ясненні також додатково проінформовано, що листом Міністерства освіти і науки України від 05 квітня 2019 року за №1/9-227 рекомендовано було місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, директорам закладів загальної освіти заздалегідь розглянути перспективи і можливості створення додаткових класів, використання змінності навчання, раціональної організації освітнього процесу, переглянути, у разі необхідності, закріплення території обслуговування за закладами загальної середньої освіти.
Керівник навчального закладу "Інтел" помилково вважала, що її обов`язок, визначений Порядком, обмежується лише прийняттям від батьків заяви про зарахування дитини до першого класу, а не здійснення заходів, щодо забезпечення доступності загальної середньої освіти дітьми, які проживають у місці, обслуговування якого закріплено за відповідним навчальним закладом.
Не надано також доказів, що відповідач сприяв у зверненні до органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти, для невідкладного вирішення спірного питання шляхом надання пропозицій на вибір батькам таких дітей переліку закладів освіти, максимально доступних і наближених до місця їх проживання, а також сприяти зарахуванню дітей до обраних їх батьками закладів освіти, оскільки відповідний орган здійснює відповідні заходи безпосередньо після вжиття вичерпних заходів керівником навчального закладу.
Відповідно до статті 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідачем не зазначені обставини на підтвердження вжиття вичерпних заходів для забезпечення доступності загальної середньої освіти, для доньки позивачки, яка проживає на території, обслуговування якого закріплено за відповідним навчальним закладом.
З огляду на наведені норми чинного законодавства та гарантовані Конституцією України гарантії щодо забезпечення права на обов`язкову середню освіту, підстави відмови у зарахуванні до першого класу дитини позивача, яка проживає на території цієї школи, не ґрунтуються на законі і не можуть бути визнані правомірними.
З урахуванням наведеного висновок суду першої інстанції про те, що відмовляючи у зарахуванні дитини позивачки до першого класу керівником навчального закладу "Інтел" були дотримані норми чинного законодавства, є помилковим.
Відповідно до частини 1 статті 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Керуючись статтями 367, 368, 369, 374, 376, 381 - 384 ЦПК України, Київський апеляційний суд у складі колегії суддів, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 задовольнити.
Рішення Святошинського районного суду міста Київ від 19 вересня 2019 року скасувати та постановити нове судове рішення.
Позов ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад "Інтел", третя особа: Управління освіти, молоді та спорту Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання неправомірною та незаконною відмову про зарахування до першого класу на підставі заяви про зарахування до школи задовольнити.
Визнати неправомірною відмову Навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад "Інтел" про зарахування до першого класу ОСОБА_2 .
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Повний текст постанови складено 04 грудня 2019 року.
Головуючий
Т.О. Писана
Судді
К.П. Приходько
С.О. Журба