ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.002213
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого-судді Сподарик Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Карпи А.В.,
представника позивача Зазуляк Й.М. ,
представника відповідача Хлопецького В.Я.,
представника відповідача Гаврачинського М.М.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Золочівської районної ради Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення, розпорядження, поновлення на роботі, стягнення заробітку за час вимушеного прогулу,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 до Золочівської районної ради Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення ХХХІХ позачергової сесії Золочівської районної ради Львівської області VII скликання від 04.04.2019 року №482 «Про внесення змін до рішення ХХХІV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік».
07 травня 2019 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
22 травня 2019 року відкрито загальне позовне провадження у справі.
10 червня 2019 року за вх. № 20116 до суду подано заяву про збільшення позовних вимог, із врахуванням якої позивач, просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення XXXIX позачергової сесії Золочівської районної ради VII скликання від 4 кві ня 2019 року № 482 «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року № 409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік»; визнати протиправним та скасування рішення ХLІ (позачергової) сесії районної ради від 6 червня 2019 року «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2».
11 червня 2019 року в підготовчому провадженні клопотання позивача про збільшення позовних вимог задоволено.
11 червня 2019 року надійшла заява представника позивача за вх. №18079 про забезпечення позову, в якій заявник просить суд вжити заходи забезпечення позову, шляхом: зупинення дії рішення ХХХІХ позачергової сесії Золочівської районної ради Львівської області VII скликання № 482 від 04.04.2019 року «Про внесення змін до рішення ХХХІХ сесії районної ради від14.12.2018 року № 409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік»; зупинення дії рішення XLI (позачергової) сесії районної ради від 06.06.2019 року «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2 »
12 червня 2019 року ухвалою суду відмовлено в задоволенні заяви про забезпечення позову.
13 червня 2019 року на адресу суду за вх. № 20684 відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволення позову повністю.
16 липня 2019 року за вх. № 25161 відповідачем надано пояснення та ряд документів до матеріалів справи.
18 липня 2019 року за вх. № 25343 позивачем надано письмові пояснення та додаткові докази до матеріалів справи.
18 липня 2019 року від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, а саме просить суд :
визнати протиправним та скасувати рішення ХХХІХ позачергової сесії Золочівської районної ради Львівської області VII скликання від 04.04.2019 року №482 «Про внесення змін до рішення ХХХІV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік»;
визнати протиправним та скасувати рішення ХLI позачергової сесії районної ради від 06.06.2019 № 493 « Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2 ;
визнати протиправним та скасувати розпорядження № 79 К від 18.06.2019 « Про звільнення з посади»;
поновити ОСОБА_2 , на посаді заступника голови Золочівської районної ради Львівської області VII скликання;
стягнути з відповідача - Золочівської районної ради Львівської області на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 18.06.2019.
18 липня 2019 року провадження у справі зупинено у зв`язку із надання часу сторонам для примирення.
12 серпня 2019 року за вх. № 28888 відповідачем подано заперечення на заяву про збільшення позовних вимог.
03 вересня 2019 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі, призначено судовий розгляд справи по суті на 24 вересня 2019 року.
Позивач на обґрунтування своїх позовних вимог покликається на те, що він був обраний заступником голови Золочівської районної ради Львівської області. Однак, у подальшому його повноваження як заступника голови були безпідставно припинені за рішенням районної ради. Таке рішення ним було оскаржено в судовому порядку й судом постановлено рішення, яким визнано відповідне рішення Золочівської районної ради Львівської області протиправним і скасовано. У зв`язку з чим, відповідачем було формально змінено структуру керівництва та виконавчого апарату Золочівської районної ради й вилучено займану ним посаду заступника голови районної ради. З цього приводу відповідачем було прийнято рішення від 04.04.2019 року №482 «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік». Однак, позивач зазначає, що таке рішення було ухвалене без будь-яких законних підстав і належного обґрунтування, а також із порушенням встановленої законом процедури. У зв`язку з чим, позивач вважає, що таке рішення є протиправним і воно підлягає скасуванню в судовому порядку. А також, на думку позивача, протиправними є подальші рішення, якими його було звільнено зі займаної посади в зв`язку з такою незаконною реорганізацією.
У зв`язку з чим, позивач вважає, що оспорювані ним рішення є протиправними і підлягають скасуванню, унаслідок чого він підлягає поновленню на посаді зі стягненням середнього заробітку за вимушений прогул. Відтак, позивач вважає свої позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення в повному обсязі.
Відповідач, заперечив проти адміністративного позову з підстав викладених у письмовому відзиві від 13.06.2019 за вх. № 20684 та запереченнях на заяву про збільшення позовних вимог 12.08.2019 року за вх. № 28888 та стверджує, що заявлений позов є безпідставним. На обґрунтування чого відповідач указує, що його рішення повністю відповідають нормам чинного законодавства України, яке регламентує діяльність органів місцевого самоврядування. Відповідач стверджує, що він діяв у межах своїх повноважень, реалізуючи своє право на формування виконавчого апарату відповідної районної ради. Таким чином, Золочівська районна рада Львівської області вважає позовні вимоги безпідставними та просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши доводи позову, зібрані у справі докази в їх сукупності, заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Рішенням Золочівської районної ради Львівської області ІІ сесії VII скликання № 49 від 22.03.2016 року ОСОБА_2 обраний на посаду заступника голови Золочівської районної ради Львівської області VII скликання.
Рішенням № 409 ХХХІV сесії районної ради від 14.12.2018 року «Про затвердження структури чисельності, кошторис видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік», затверджено структуру Золочівської районної ради, в яку входили зокрема Голова районної ради та Заступник голови районної ради.
Рішенням Золочівської районної ради Львівської області від 07.12.2018 року № 399 ОСОБА_2 було звільнено з посади заступника голови ради.
Таке рішення Золочівської районної ради Львівської області оскаржене позивачем у судовому порядку й за відповідною позовною заявою Львівським окружним адміністративним судом було відкрито провадження справі №1340/6195/18. Судом також було вжито заходи забезпечення позову та ухвалою від 11.02.2019 року (залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.04.2019 року) зупинено дію рішення Золочівської районної ради Львівської області від 07.12.2018 року № 399.
У подальшому, рішенням від 26.03.2019 року в справі №1340/6195/18 Львівський окружний адміністративний суд визнав протиправним і скасував рішення Золочівської районної ради Львівської області від 07.12.2018 року №399 «Про дострокове припинення повноважень без припинення повноважень депутата ради та звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради Львівської області ОСОБА_2 ». Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 року в справі №1340/6195/18 було залишене без змін.
Судом встановлено, що 02 квітня 2019 року проведено засідання президії Золочівської районної ради на якому обговорювалось питання щодо внесення змін до структури та чисельності.
Розпорядженням голови Золочівської райради № 22 від 2 квітня 2019 року скликано XXXIX позачергову сесію Золочівської районної ради.
Як засвідчується протоколом засідання президії при розгляді питання порядку денного виступив голова ради та оголосив про судові рішення в справі №1340/6195/18, якими було зупинено дію рішення ради про припинення повноважень ОСОБА_2 , голова повідомив про те, що позивач управі в будь-який момент вийти на роботу. У зв`язку з чим, голова ради ствердив про необхідність вирішення питання про подальші дії.
Відтак, на засіданні президії також виступив депутат ОСОБА_5 , який озвучив пропозицію щодо внесення змін до структури та керівництва і виконавчого апарату Золочівської районної ради, вилучивши посаду заступника голови районної ради. Це було мотивоване депутатом на тривалу непрацездатність заступника голови ради, вказівкою на можливість безперешкодного функціонування ради без голови ради чи заступника голови ради та керівництва ради загалом, а також можливістю зекономити фонд оплати праці за рахунок вилучення посади заступника.
Указана пропозиція була прийнята президією ради, у зв`язку з чим було вирішено підготувати проект відповідного рішення «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік» та розглянути його на наступному засіданні президії, а також винести відповідне питання на розгляд позачергової сесії районної ради 04.04.2019 року.
03 квітня 2019 року проведено наступне засідання президії Золочівської районної ради у порядку денному якого було включено питання про обговорення проекту рішення «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік».
Як засвідчується протоколом засідання президії Золочівської районної ради Львівської області від 03.04.2019 року, члени президії вирішили погодити проект рішення ради щодо внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік», який вирішили винести на розгляд позачергової сесії районної ради.
Також судом було встановлено, що 04.04.2019 року відбулася позачергова сесія Золочівської районної ради Львівської області до порядку денного якої, як підтверджується протоколом, було включено питання про внесення змін до рішення районної ради про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік.
За наслідком голосування, зазначене вище питання було прийняте та вирішено внести зміни до структури виконавчого апарату районної ради, що було оформлене рішенням позачергової сесії Золочівської районної ради Львівської області від 04.04.2019 року №482 «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік».
Зі змісту такого рішення вбачається, що воно було внесене за пропозиціями президії районної ради та голови районної ради й ним змінено додаток №2 до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року №409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік» шляхом викладення в новій редакції.
А саме, новою редакцією додатку №2 у структурі керівництва і виконавчого апарату Золочівської районної ради не передбачено такої посадової одиниці як заступник голови районної ради (яку обіймає ОСОБА_2 ).
05 квітня 2019 року головою районної ради видано розпорядження № 43К «Про внесення змін до штатного розпису районної ради».
Того ж дня, розпорядженням № 44К внесено зміни до розпорядження голови районної ради від 05.04.2019 року № 43К «Про внесення змін до штатного розпису районної ради».
Судом установлено, що в подальшому, відповідно до рішення Золочівської районної ради Львівської області від 06.06.2019 року №493 «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2. » та розпорядження голови Золочівської районної ради Львівської області від 18.06.2019 року №79К «Про звільнення з посади», позивача було звільнено з посади заступника голови Золочівської районної ради Львівської області з 18.06.2019 року з огляду на зміну структури керівництва і виконавчого апарату ради та скорочення штату працівників згідно з рішенням від 04.04.2019 року №482.
18 червня 2019 року головою районної ради Банах О. видано розпорядження № 79К, про звільнення ОСОБА_2 з посади заступника голови Золочівської районної ради. Мотивувальна частина розпорядження містить покликання, на оскаржуване рішення № 482 від 05.04.2019 року, № 493 від 06.06.2019 року, розпорядження № 43К та 44К від 05.04.2019 року. Отже, підставою прийняття даного розпорядження стали саме оскаржувані рішення, якими внесено зміну до структури, штату та чисельності Золочівської районної ради. Водночас, у розпорядженні зазначено, що воно прийняте на підставі ст.ст. 40, 47, 116 КЗпП України.
Відповідно до резолютивної частини розпорядження, ОСОБА_2 , вважати звільненим із посади заступника голови районної ради із 18 червня 2019 року, у зв`язку із зміною структури керівництва і виконавчого апарату Золочівської районної ради та скороченням штату працівників.
Не погоджуючись з даним рішеннями та розпорядженнями, позивач звернувся до суду про визнання протиправним та скасування рішення ХХХІХ позачергової сесії Золочівської районної ради VII скликання від 04 квітня 2019 року № 482 «Про внесення змін до рішення XXXIV сесії районної ради від 14.12.2018 року № 409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік»; визнання протиправним та скасування рішення ХLІ (позачергової) сесії районної ради від 06 червня 2019 року № 493 «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2 »; визнання протиправним та скасування розпорядження № 79К від 18.06.2019 року «Про звільнення з посади»; поновлення ОСОБА_2 , на посаді заступника голови Золочівської районної ради Львівської області VII скликання; стягнення із Золочівської районної ради (код ЄДРПОУ 25233449) середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 18 червня 2019 року.
При прийнятті рішення, суд керується такими правовими нормами:
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.4 ч.3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.
У відповідності до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 5 Конституції України, народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 7 Основного Закону визнано та гарантовано місцеве самоврядування в Україні.
Згідно з ч. 1 ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до ч.ч. 3, 4 цієї ж статті, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Статтею 141 Конституції України передбачено існування голови районної ради, регламентовано питання його обрання та очолювання ним виконавчого апарату ради (ч. 5). При цьому, в Основному Законі не обумовлюється питання посади заступника голови районної ради, однак, ст. 146 Конституції України передбачає, що інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі-Закон № 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до частини 1 статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Порядок обрання районною, районною у місті радою заступника голови ради та припинення його повноважень визначено статтею 56 Закону № 280/97-ВР.
Згідно до положень цієї статті, заступник голови районної, районної у місті (у разі її створення) ради, перший заступник, заступник голови обласної ради обираються відповідною радою в межах строку її повноважень з числа депутатів цієї ради шляхом таємного голосування і здійснюють свої повноваження до припинення ними повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків дострокового припинення їх повноважень у порядку, встановленому частинами третьою та четвертою цієї статті.
Повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради можуть бути достроково припинені без припинення повноважень депутата відповідної ради за рішенням відповідної ради, що приймається шляхом таємного голосування. Питання про дострокове припинення їх повноважень може бути внесено на розгляд відповідної ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради або голови ради.
Повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата відповідної ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень заступника (першого заступника) голови ради.
Зазначені повноваження заступника (першого заступника) голови ради припиняються з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
У випадках, передбачених частинами третьою та четвертою цієї статті, відповідна особа звільняється з посади заступника (першого заступника) голови ради з дня припинення її повноважень.
Заступник голови районної у місті, районної ради, перший заступник голови обласної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов`язків з інших причин.
Заступник голови обласної ради здійснює повноваження першого заступника голови обласної ради, у тому числі передбачені частиною шостою цієї статті, за відсутності першого заступника голови обласної ради або неможливості виконання ним своїх обов`язків з інших причин.
Заступник голови районної у місті, районної ради, перший заступник, заступник голови обласної ради працюють у раді на постійній основі. На них поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для голови ради.
Таким чином, слід ствердити, що посада заступника голови районної ради прямо передбачена нормою закону й є елементом її структури (як і посада голови районної ради).
При цьому, суд також підкреслює, що зміст ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», у системній сукупності з іншими його нормами, не допускає твердження про можливість ліквідації чи усунення такої посади зі структури районної ради.
Так, ч.ч. 2, 3, 4 ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обумовлюють лише можливість за настання певних умов чи обставин припинення повноважень заступника голови районної ради як персоналії (певної конкретної особи), а не посади як такої - або внаслідок припинення особою, яка обіймає посаду заступника голови ради, повноважень депутата районної ради, або внаслідок рішення відповідної ради, або в разі особистого складення повноважень заступника голови ради.
Золочівська районна рада керується у своїй діяльності та здійснює свої повноваження на підставі Конституції України, Законів України та Регламенту Золочівської районної ради (далі-Регламенту).
Відповідно до статті 10 Регламенту підготовку питань на розгляд сесії ради організовує керуючий справами районної ради.
При цьому, винесенню питання на розгляд пленарного засідання ради передує його підготовка у відповідних постійних комісіях ради та президії ради.
При прийнятті невідкладних рішень на вимогу головуючого на пленарному засіданні ради, за погодженням більшості від загального складу ради питання може бути розглянуте під час пленарного засідання.
Згідно з статтями 20-26 Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вносити: 1) голова ради; 2) заступник голови ради; 3) постійні комісії; 4) депутати; 5) голова районної державної адміністрації; 6) загальні збори громадян.
Проект рішення, що виноситься на розгляд ради повинен мати такі реквізити: на бланку рішення районної ради в правому верхньому куті «Проект», лівій стороні бланку - назву рішення; нижче текст проекту рішення із зазначенням виконавців, термін виконання.
Узагальнення зауважень і пропозицій до проекту рішення, вироблення остаточного його варіанту покладається на ініціаторів та виконавців проекту.
Готовність до розгляду питань на пленарному засіданні узгоджується президією ради після розгляду профільною комісією ради .
Виконавчий апарат ради забезпечує попереднє обговорення постійними комісіями проектів рішень, що виносяться на розгляд ради. Зауваження комісій подаються в письмовій формі.
Необхідні для ознайомлення, вивчення та роботи під час сесії документи надаються депутатам не пізніше як за 3 дні до початку сесії. У виняткових випадках - перед початком пленарних засідань.
Порядок денний чергової сесії ради визначає питання, які виносяться на розгляд пленарних засідань ради.
До порядку денного сесії президією ради вносяться лише ті питання, матеріали щодо яких підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту.
У відповідності до п. 4 ч. 1 ст. 43 Закону « Про місцеве самоврядування», виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: затвердження за пропозицією голови ради структури виконавчого апарату ради, його чисельності, встановленої відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на утримання ради та її виконавчого комітету/
Відповідно до п. 3 ч. 6 ст. 55 Закону « Про місцеве самоврядування», голова районної, обласної, районної у місті ради вносить на затвердження ради пропозиції щодо структури органів ради, її виконавчого апарату, витрат на їх утримання/
Норма п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону, передбачає, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади/
Водночас, ст.ст. 43, ч. 6, 11, 15, 16 ст. 46; ч. 6, 12 ст.cт 47, 56 Закону України« Про місцеве самоврядування» передбачають покладення на заступника голови районної ради певних повноважень, які властиві тільки голові або заступнику голови районної ради.
Конструкція та зміст ст.ст. 55, 56 Закону України« Про місцеве самоврядування», передбачає, що посада заступника голови районної ради входить у структуру районної ради за положеннями закону.
В той же час положення ч. 3 - 6 ст. 56 цього Закону, зазначають право районної ради, на засіданні сесії як звільняти так і призначати заступника голови районної ради, у відповідності до процедури.
Отже, посада заступника голови районної ради є виборною посадою, на яку можуть претендувати особи з числа депутатів районної ради відповідного скликання.
Отже, наведені формулювання закону чітко та однозначно вказують на те, що припинення повноважень заступника голови районної ради може відноситися лише до певної конкретної особи, щодо якої настали відповідні обставини, а не до посади заступника голови районної ради назагал, яка в будь-якому разі залишається в структурі ради (проте може бути певний час незайнятою, вакантною).
Суд також акцентує на тому, що наведені вище підстави для припинення повноважень заступника голови районної ради є вичерпними й закон не обумовлює можливості їх розширення.
На переконання суду, такі положення закону є виправданими, зокрема, з огляду на те, що на заступника голови районної ради законом покладено функції, які спрямовані на реалізацію представницького народовладдя через органи місцевого самоврядування, ефективність його здійснення, на сталість функціонування системи місцевого самоврядування, її роботоздатність, безперервність, гарантуючи таким чином реалізацію основних засад місцевого самоврядування.
Зокрема, саме заступник голови районної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності чи в разі неможливості виконання головою своїх обов`язків з інших причин (ч. 6 ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), заступник голови районної ради скликає сесію районної ради в разі немотивованої відмови голови районної ради або неможливості його скликати сесію ради (ч. 6 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), у цих же випадках заступник голови районної ради веде відповідну сесію ради (ч. 11 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), заступник голови районної ради підписує протоколи сесій ради в разі відсутності голови ради (ч. 16 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), заступник голови районної ради має право доручати постійним комісіям ради вивчення діяльності підзвітних і підконтрольних раді (ч. 6 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), заступник голови районної ради входить до складу та здійснює функції члена президії (колегії) ради (ч. 2 ст. 57 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») тощо.
Таким чином, вилучення з системи певного органу місцевого самоврядування (районної ради) посади заступника голови ради, без відповідної прямої норми закону, яка би це дозволяла, не відповідатиме змісту чинного законодавства України в сфері місцевого самоврядування.
При цьому, суд критично оцінює покликання на можливість таких дій (ліквідації посади заступника голови районної ради) відповідно до повноважень районної ради щодо затвердження структури та чисельності виконавчого апарату ради, що передбачено ст. 58 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Дійсно, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2007 року №174 «Про затвердження типових штатів працівників органів місцевого самоврядування» типовий штат апарату районної ради передбачає посаду заступника голови ради в кількості однієї штатної одиниці (додаток 2).
Однак, за оцінкою суду, це не обумовлює можливість виключення такої посади зі складу районної ради, позаяк, у частині заступника голови районної ради відсутня відповідна пряма норма закону, яка би дозволяла такі дії, більш того, вони вступатимуть у суперечність із іншими нормами Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», про що зазначено вище (в частині функцій і повноважень заступника голови районної ради).
Аналогічний висновок є справедливим і по відношенню до голови районної ради, посада якого також входить до складу апарату районної ради, однак, виключення (ліквідація) такої посади внаслідок формальної зміни структури та складу виконавчого апарату є неможливою та суперечить положенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Таким чином, суд резюмує, що виключення посади заступника голови районної ради внаслідок реорганізації структури апарату чи штату районної ради є протиправним, оскільки закон такого не допускає та обумовлює лише можливість припинення повноважень певної особи на вказаній посаді.
А відтак, оспорюване рішення Золочівської районної ради Львівської області від 04.04.2019 року №482, яким було ліквідовано посаду заступника голови районної ради на 2019 рік, є протиправним.
Суд окремо також надає оцінки приводам, які слугували фактичними підставами для прийняття оспорюваного рішення Золочівської районної ради Львівської області від 04.04.2019 року №482.
А саме, як вбачається з матеріалів справи, таке рішення було ініційоване на засіданні президії Золочівської районної ради 02.04.2019 року внаслідок отриманої інформації щодо скасування судом попередньо прийнятого рішення про припинення повноважень та звільнення з посади заступника голови районної ради ОСОБА_2 та необхідністю реагування на таку ситуацію. Крім того, формальними аргументами для реорганізації апарату ради було оголошено тривалу хворобу заступника голови ради, можливість безперешкодної роботи ради без заступника голови ради, а також потребу в економії фонду оплати праці.
Однак, відповідач не довів і суд не знаходить підтвердження тому, що аргументи, якими керувався орган місцевого самоврядування при прийнятті відповідного рішення щодо ліквідації посади заступника голови районної ради, кореспондують нормам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» або інших нормативно-правових актах.
Більш того, суд звертає увагу на те, що рішення Золочівської районної ради Львівської області від 04.04.2019 року №482 було прийняте через день після озвучення такої ініціативи на засіданні президії Золочівської районної ради й відсутні свідчення якого-небудь аналізу, проведеного відповідачем, який би підтверджував не тільки правомірність таких дій з огляду на приписи закону, а й на їх об`єктивну необхідність і доцільність (чи то в частині необхідності економії фонду оплати праці у першій половині бюджетного періоду, чи то в частині вилучення саме посади заступника голови ради, а не іншої посади тощо).
Що також свідчить про необґрунтованість оспорюваного рішення від 04.04.2019 року №482 і його протиправність.
У свою чергу, протиправність рішення Золочівської районної ради Львівської області від 04.04.2019 року №482 виключає можливість визнання правомірним наступного рішення Золочівської районної ради Львівської області від 06.06.2019 року №493 «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2 » та виданого на його виконання розпорядження голови Золочівської районної ради Львівської області від 18.06.2019 року №79К «Про звільнення з посади» (які були прийняті в зв`язку зі зміною структури керівництва і виконавчого апарату ради).
Таким чином, зазначені рішення та розпорядження також є протиправними, оскільки вони базуються виключно на факті зміни в структурі керівництва і виконавчого апарату Золочівської районної ради на підставі протиправного рішення від 04.04.2019 року №482.
Щодо стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд зазначає, що нормативним актом, який визначає порядок обчислення середньої заробітної плати в усіх випадках її збереження, чинність якого поширюється на підприємства, установи і організації усіх форм власності є «Порядок обчислення середньої заробітної плати», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100.
Відповідно до абз. 3 п. 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Працівникам, які працювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час. Якщо протягом останніх двох календарних місяців працівник не працював, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за попередні два місяці роботи.
ОСОБА_2 , був звільнений з посади з 18 червня 2019 року. На день прийняття рішення, час вимушеного прогулу становив 3 місяці і 3 тижні , тобто 110 днів.
Відповідно до довідки Золочівської районної ради за № 03-15/643, середньо денна заробітна плата ОСОБА_2 , становила 822 грн. 95 коп.
Кількість робочих днів робочих днів, за час вимушеного прогулу становить 80 дні.
Таким чином, розмір втраченого заробітку за час вимушеного прогулу становить 65 836 грн. ( 80 дні х 822,95 грн.).
Відповідно до ст.371 Кодексу адміністративного судочинства України, негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Таким чином, постанова суду в частині поновлення позивача та стягнення грошового забезпечення за один місяць підлягає негайному виконанню.
У зв`язку з чим, ОСОБА_2 підлягає поновленню на посаді, займаній до такого звільнення, зі стягненням заробітку за час вимушеного прогулу.
Суд, вирішуючи даний спір, також відзначає, що відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди при розгляді справ застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, висловленій, зокрема, у пар. 45 рішення в справі «Бочаров проти України», пар. 53 рішення в справі «Федорченко та Лозенко проти України», пар. 43 рішення в справі «Кобець проти України», при оцінці доказів і вирішенні спору суду слід керуватися критерієм доведення «поза розумним сумнівом». Тобто, встановлюючи істину в справі слід базуватися передусім на доказах, які належно, достовірно й достатньо підтверджують ті чи інші обставини таким чином, щоби не залишалося щодо них жодного обґрунтованого сумніву.
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Зібрані і досліджені матеріали цієї справи підтверджують та обґрунтовують позовні вимоги, з якими до суду звернувся позивач. У той же час, відповідачем не доведено правомірність своїх дій і рішень у відповідності до вимог, встановлених ч. 2 ст. 19 Основного Закону та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, беручи до уваги все вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами й іншими учасниками справи докази, а також їх письмові доводи, суд приходить до обґрунтованого висновку про те, що позов підлягає до задоволення.
Керуючись ст. ст. 14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ :
Адміністративний позов ОСОБА_2 до Золочівської районної ради Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення, розпорядження, поновлення на роботі, стягнення заробітку за час вимушеного прогулу,- задоволити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення ХХХІХ позачергової сесії Золочівської районної ради Львівської області VII скликання від 04.04.2019 року № 482 «Про внесення змін до рішення ХХХІV сесії районної ради від 14.12.2018 року № 409 «Про затвердження структури, чисельності, кошторису видатків на утримання районної ради та виконавчого апарату на 2019 рік».
Визнати протиправним та скасувати рішення ХLI позачергової сесії районної ради від 06.06.2019 № 493 «Про звільнення з посади заступника голови Золочівської районної ради ОСОБА_2 .
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Золочівської районної ради Львівської області № 79 К від 18.06.2019 « Про звільнення з посади».
Поновити ОСОБА_2 , на посаді заступника голови Золочівської районної ради Львівської області VII скликання з 19.06.2019.
Стягнути з Золочівської районної ради Львівської області (80700, Львівська область, м. Золочів, вул. Чорновола,3код ЄДРПОУ 25233449) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу з 19.06.2019 у розмірі 65 836 грн. без врахування податків та зборів.
Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_2 на посаді заступника голови Золочівської районної ради Львівської області VII скликання та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах стягнення за один місяць виконується негайно.
Стягнути з Золочівської районної ради Львівської області (80700, Львівська область, м. Золочів, вул. Чорновола,3код ЄДРПОУ 25233449) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 1536,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Сподарик Н.І.
Повний текст рішення складено та підписано 21 жовтня 2019 року