Провадження № 2/750/1469/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2019 року м. Чернігів
Деснянський районний суд м. Чернігова у складі:
головуючого судді Логвіної Т.В.,
при секретарі Примак Т.В.,
за участю представників сторін,
розглянувши в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до регіонального відділення Фонду державного майна України в Чернігівській області про визнання незаконними та скасування наказів,
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з позовом та просить визнати незаконним та скасувати наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області від 26.03.2019 № 229 «Про оголошення догани», визнати незаконним та скасувати наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області від 26.03.2019 р. № 230 «Про відсторонення в.о. директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1 від здійснення своїх повноважень», усунути перешкоди у здійсненні ОСОБА_1 своїх трудових обов`язків, зобов`язавши Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області допустити ОСОБА_1 до здійснення повноважень виконуючого обов`язки директора Публічного акціонерного товариства «Трест», стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області на користь ОСОБА_1 2305,20 грн. судового збору сплаченого за подання позову до суду, мотивуючи вимоги тим, що відсторонення позивача від здійснення повноважень виконуючого обов`язки директора ПАТ «Трест» відбулось незаконно. Позивач стверджує, що при видачі наказу Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Чернігівській області від 26.03.2019 №229 «Про оголошення догани» було порушено ст. 139, 147 Кодексу Законів про працю, зокрема, конкретно не вказано норму, на підставі якої оголошено догану, що може призвести до неоднозначного тлумачення.
В судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали, представники відповідача та третьої особи проти задоволення позову заперечували, посилаючись на його безпідставність.
Заслухавши пояснення та дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
16.11.2016 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області видало наказ № 872 «Про затвердження Плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест» та перетворення його у Публічне акціонерне товариство «Трест», згідно п.п. 1-5 якого затвердило план приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест», припинило діяльність комісії з приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест`Ю перетворило державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство «Трест» в Публічне акціонерне товариство «Трест». Затвердило статут Публічного акціонерного товариства «Трест». До скликання перших загальних зборів акціонерів виконання обов`язків директора ПАТ «Трест» поклало на директора державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест» ОСОБА_2 .
12.01.2017 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області видало наказ № 18 «Про внесення змін до наказу від 16.11.2016 № 872, відповідно до якого в тексті наказу Регіонального відділення ФДМУ по Чернігівській області від 16.11.2016 р. № 872 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест» та перетворення його у Публічне акціонерне товариство «Трест» прізвище ОСОБА_2 (у всіх відмінках) замінено на ОСОБА_1
22.06.2017 р. відбулася державна реєстрація Публічного акціонерного товариства «Трест», що є правонаступником Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест» та було утворене шляхом реорганізації, а саме - перетворення державного підприємства у Публічне акціонерне товариство згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області від 16.11.2016р. № 872.
23.06.2017 р. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області видало наказ № 390 «Щодо контракту з ОСОБА_1 », яким наказало припинити з 22.06.2017 р. контракт з виконуючим обов`язки директора Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Трест» ОСОБА_1 та укласти з 23.06.2017 р. контракт з виконуючим обов`язки директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1
23.06.2017 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Чернігівській області, як Органом управління, та ОСОБА_1 , як в.о. керівника, укладено контракт, відповідно до умов якого в.о. керівника зобов`язався здійснювати поточне управління (керівництво) ПАТ «Трест», забезпечувати його високоприбуткову діяльність, ефективне використання і збереження належного ПАТ майна, в тому числі державного майна, що не увійшло до складу статутного капіталу ПАТ, а Орган управління зобов`язався створювати належні умови для матеріального забезпечення та організації праці в.о. керівника.
В п. 8.1 контракту зазначено, що цей Контракт набуває чинності з моменту його підписання Сторонами, тобто з дати, вказаної у правому верхньому куті першої сторінки, та діє до скликання перших загальних зборів акціонерів ПАТ.
26.03.2019 р. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області видало два наступні накази :
№ 229 «Про оголошення догани», яким керуючись ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності", ст.ст. 147-149 Кодексу законів про працю України, Статутом ПАТ «Трест», затвердженим наказом регіонального відділення від 22.11.2018 року № 908, контрактом № 2/2017 з виконуючим обов`язки директора ПАТ «Трест» від 23.06.2017 р., враховуючи службову записку начальника відділу приватизації, корпоративного управління та оцінки майна від 26.03.2019 р. у зв`язку з порушенням трудової дисципліни наказало оголосити догану виконуючому обов`язки директора ПАТ «Трест», органом управління якого є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області за порушення трудової дисципліни (порушення п. 3.2 контракту та п. 18.17-18.18 Статуту);
№ 230 «Про відсторонення в.о. директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1 від здійснення своїх повноважень», яким керуючись ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності", ст. 46 Кодексу законів про працю України, Статутом ПАТ «Трест», затвердженим наказом регіонального відділення від 22.11.2018 року № 908, контрактом № 2/2017 з виконуючим обов`язки директора ПАТ «Трест» від 23.06.2017 р., враховуючи лист Прилуцького відділу поліції слідчого управління ГУНП в Чернігівській області № 3638/124/48/2018 від 21.03.2019 року, протокол засідання робочої групи від 26.03.2019 року, з метою опрацювання питання перевищення повноважень та порушення трудової дисципліни наказало відсторонити з 27.03.2019 року виконуючого обов`язки директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1 від здійснення своїх повноважень без збереження заробітної плати до прийняття регіональним відділенням відповідного рішення за наслідками розслідування кримінального провадження або до прийняття рішення про дострокове припинення повноважень в.о. директора та розірвання з ним контракту. На період відсторонення виконуючого обов`язки директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1 від здійснення своїх повноважень тимчасово з 28.03.2019 року призначити виконуючим обов`язки директора ПАТ «Трест» ОСОБА_3 та укласти з ним строковий контракт.
Підставою оголошення догани у наказі зазначено, зокрема, службову записку від 26.03.2019.
Відповідно до п. 3.2.11 контракту № 2/2017 від 23.06.2017, укладеного між в.о. директора ПАТ «Трест» та регіональним відділенням, в.о. директора зобов`язаний нести обов`язки, які передбачені або витікають зі змісту Статуту ПАТ, цього контракту та/або суті діяльності в.о. керівника і пов`язані з повноцінним управлінням ПАТ.
Відповідно до п. 18.17 Статуту до компетенції директора (у тому числі, особи, що виконує обов`язки директора) належить, зокрема, розробка та надання на розгляд й затвердження ключових техніко-економічних показники ефективності роботи Товариства, річних та перспективних фінансових планів (бюджетів), річних та перспективних інвестиційних планів, інших планів Товариства.
Терміни надання фінплану встановлені Порядком складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженим наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 02.03.2015 № 205 - до 01 червня року, що передує плановому.
В судовому засіданні встановлено, що позивачем не виконано положення п. 3.2.11 контракту та п. 18.17 Статуту.
Листами від 22.05.2018 року № 18-02-01631, від 16.07.2018 № 18-02-02602, від 01.02.2019 № 18-02-00359 в.о. директора направлялися листи щодо термінової розробки фінансового плану на 2019 рік та пояснення причин ігнорування вимог РВ. Рекомендованим листом від 18.03.2019 № 18-02-00844 йому була надіслана вимога в термін до 25.03.2019 подати пояснення щодо причин відсутності фінансового плану та попереджено про наслідки невиконання умов контракту. Станом на відповідну дату пояснення були відсутні, про що 25.03.2019 року о 17.00 складено відповідний акт.
З метою перевірки, що лист надійшов на електронну почту, 26.03.2019 комісією у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 було повторно перевірено пошту та складено акт про відсутність пояснень.
Відповідно до ч. 1 ст. 53 ЗУ «Про акціонерні товариства» члени наглядової ради акціонерного товариства обираються акціонерами під час проведення загальних зборів товариства. Це узгоджується з пп. 21 п. 16.2.1 Статуту ПАТ «Трест». Загальні збори не проводились, оскілки реєстрацію випуску акцій здійснено не було, відповідно не було обрано Наглядову раду.
Відповідно до п.15 «Порядку утворення акціонерних товариств у процесі приватизації та перетворення державних підприємств, здійснення емісії акцій таких товариств», затвердженого постановою КМУ від 11.07.2018 року № 552 від дня державної реєстрації акціонерного товариства, утвореного згідно з цим Порядком, і до моменту переходу права власності на акції (частину акцій) товариства до інших осіб повноваження загальних зборів здійснюються державним органом приватизації в установленому законодавством порядку.
Крім того, відповідно до п. 4.3 Статуту «Товариство керується у своїй діяльності та здійснює свою діяльність на підставі Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про акціонерні товариства», Закону України «Про управління об`єктами державної власності», інших законів та актів законодавства України, цього Статуту та внутрішніх документів Товариства.»
Пунктом 24.1. Статуту регламентовано, що в разі, якщо протягом певного періоду часу одним з акціонерів Товариства є/буде держава в особі уповноваженого органу, цей Статут діє/діятиме в частині, що не суперечить законодавству з питань управління державними корпоративними правами, а норми нормативно-правових актів з питань управління державними корпоративними правами мають/матимуть переважну силу перед нормами цього Статуту.
Відповідно до п. 6 ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» уповноважені органи управління (тобто регіональне відділення) відповідно до покладених на них завдань затверджують річні фінансові та інвестиційні плани, а також інвестиційні плани на середньострокову перспективу (3-5 років) державних підприємств і господарських структур, що належать до сфери їх управління, та здійснюють контроль за їх виконанням у встановленому порядку».
Право вимоги фінплану від керівника ПАТ передбачено п.4.1.3 контракту № 2/2017 від 23.06.2017 року.
Орган управління неодноразово вимагав від керівника ПАТ «Трест» подати відповідний фінплан. Проте, вказані вимоги виконані не були, що є підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності.
Листування відбувалося на юридичну адресу.
Крім того, керівник несе відповідальність за організацію діловодства товариства (пп. 20 п. 18.17 Статуту товариства), про зміну адреси для листування ним не повідомлялося.
Суд бере до уваги, що 01.06.2018 - є кінцевим терміном подання фінплану на затвердження до РВ, але в.о. керівника ОСОБА_1 не виконав обов`язку щодо його надання.
Таким чином, на момент притягнення до відповідальності мало місце триваюче порушення трудової дисципліни.
Відповідно до ст. 148 КЗПП дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.
Таким чином, на момент винесення наказу про оголошення догани - 26.03.2019 - не спливли строки притягнення, беручи до уваги те, що листом РВ від 18.03.2019 № 18-02-00844 було зафіксовано (виявлено) дату вчинення триваючого порушення та встановлено граничний термін надання пояснень.
Після спливу терміну надання пояснень РВ було винесено наказ від 26.03.2019 № 229, з яким в.о. директора ПАТ «Трест» ознайомився без зауважень. Тож, спливли лише терміни подання фінансового плану, визначені законодавством, а обов`язок його подання залишався чинним та невиконаним.
Факт ненадання пояснень підтверджується актом від 26.03.2019 року, який було складено працівниками РВ, а саме: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .
Відповідно до п.4 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду державного майна України 15.05.2012 №678 одним із завдань Регіонального відділення Фонду державного майна України є управління об`єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план приватизації або план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду.
Крім того, відповідно до пп. 5.1 п.5 даного Положення одним із повноважень Регіонального відділення є здійснення повноважень власника державного майна, щодо якого прийнято рішення про приватизацію, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації та контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління.
Відповідно до наказу РВ №321 від 15.06.2012 було прийнято рішення про приватизацію ДП «СП «Трест», повним правонаступником якого є нинішній ПАТ «Трест». Відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна»(ч.4 ст.12) від 04.03.1992 №2163-ХІІ (чинного на момент прийняття наказу) функції з управління об`єктом приватизації повинні були передаватися до РВ, що було зроблено відповідно до акту приймання-передачі від 02.11.2015 року, що є прямим підтвердженням того, що регіональне відділення є органом управління ПАТ «Трест» та до моменту передачі акцій здійснює управління ним безпосередньо (п.4 ст. 11 Закону України «Про управління об`єктами державної власності»).
З огляду на вищезазначені норми, Регіональне відділення є єдиним органом управління ПАТ «Трест».
Ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» закріплено повноваження уповноважених органів управління.
Таким чином, Регіональне відділення при видачі наказу від 26.03.2019 року № 229 «Про оголошення догани» діяло в межах своїх повноважень, відповідно до норм чинного законодавства України, у зв`язку з чим наказ є законним, обґрунтованим та таким, що не порушує прав позивача.
Нормою ст. 99 ЦКУ закріплено, що Загальні збори товариства своїм рішенням створюють виконавчий орган та встановлюють його компетенцію і склад. Виконавчий орган товариства може складатися з однієї або кількох осіб. Виконавчий орган, що складається з кількох осіб, приймає рішення у порядку, встановленому абзацом першим частини другої статті 98 цього Кодексу. Повноваження члена виконавчого органу можуть бути в будь-який час припинені або він може бути тимчасово відсторонений від виконання своїх повноважень.
Відповідно до п.15 «Порядку утворення акціонерних товариств у процесі приватизації та перетворення державних підприємств, здійснення емісії акцій таких товариств», затвердженого постановою КМУ від 11.07.2018 року № 552 від дня державної реєстрації акціонерного товариства, утвореного згідно з цим Порядком, і до моменту переходу права власності на акції (частину акцій) товариства до інших осіб повноваження загальних зборів здійснюються державним органом приватизації в установленому законодавством порядку.
Статтею 21 КЗПП вказано, що особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
Обов`язковість застосування контрактної форми трудових відносин з ОСОБА_1 передбачено, зокрема, Законом України «Про акціонерні товариства» (ст. 58), Положенням про порядок укладання контракту з керівником підприємства, що є у державні власності, затвердженим постановою КМУ від 19.03.1993 року № 203.
Ст. 46 КЗПП встановлено, що відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до ст.114 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» до компетенції наглядової ради державного унітарного підприємства входить прийняття рішення про тимчасове відсторонення керівника від здійснення повноважень та призначення особи, яка тимчасово виконуватиме повноваження керівника.
З аналізу даної норми вбачається, що уповноважені органи управління вправі відсторонювати керівника від здійснення повноважень, враховуючи приписи п.4 чі. ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», відповідно до якої уповноважені органи управління призначають на посаду та звільняють з посади керівників державних унітарних підприємств, у яких не утворено наглядову раду, установ, організацій та господарських структур, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, та в яких не утворено наглядову раду.
Враховуючи отримання регіональним відділенням листа Прилуцького відділу СУ ГУНП в Чернігівській області №3638/124/48/2018 від 21.03.2019 про відкриття кримінального провадження, учасником якого є в.о. директора ПАТ «Трест» ОСОБА_1 , органом управління - регіональним відділенням - керуючись ст.6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», ст. 46 Кодексу законів про працю України, Статутом ПАТ «Трест», затвердженим наказом регіонального відділення від 22.11.2018 року № 908, контрактом № 2/2017 з в.о. директора ПАТ «Трест» від 23.06.2017, протоколом засідання робочої групи від 26.03.2019 року, було прийнято рішення про відсторонення ОСОБА_1 від здійснення повноважень на період розгляду кримінального провадження.
Таким чином, враховуючи викладене вище, суд доходить висновку, що Регіональне відділення при прийнятті оскаржуваних наказів діяло в межах своїх повноважень, відповідно до норм чинного законодавства України, у зв`язку з чим позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 141, 258, 259, 265, 354 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
у задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до регіонального відділення Фонду державного майна України в Чернігівській області (м. Чернігів, проспект Миру, 43, код ЄДРПОУ 14243893) про визнання незаконними та скасування наказів - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення суду складено 07.10.2019.
Суддя